Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Videokaart veranderd  (gelezen 3612 keer)

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
Videokaart veranderd
« Gepost op: 2007/09/25, 19:14:40 »
Na het veranderen van mijn vid.kaart start Kubuntu 7.04 niet meer grafisch.
Hoe los ik dit op ?

Donderbokje

  • Gast
Videokaart veranderd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/25, 20:01:57 »
Welke videokaart gebruik je?
probeer anders eens sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg en vervolgens (bijna) overal op ja drukken.

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
Videokaart veranderd
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/25, 20:08:40 »
ATi Radeon 9250
Er zijn drivers voor beschikbaar die heb ik in windows gedownload en op een schijfje gebrand

Wat bedoel je met  "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg"
moet ik dat zo letterlijk intypen in het scherm ?

Donderbokje

  • Gast
Videokaart veranderd
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/25, 20:27:14 »
ja, dit kan je letterlijk intypen, Waarna je een aantal vragen beantwoord waar je (bijna) overal op ja moet drukken.
Als je een vraag niet zeker weet kun je sowieso beter op ja drukken.

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
Videokaart veranderd
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/25, 20:37:04 »
Hmm ik heb dat gedaan en dan ben ik dus de hele xsever aan het configureren....... ik krijg vragen waar ik het antwoord niet op weet en niet met ja of nee kan beantwoorden  ik heb de boel maar gereboot.

Is er ook een meer newbie vriendelijker manier ? ;)

Donderbokje

  • Gast
Videokaart veranderd
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/25, 20:39:31 »
Overal gewoon doorklikken, 9 van de 10 keer zijn de instellingen die je te zien krijgt wel correct.

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
Videokaart veranderd
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/25, 20:43:22 »
ok ga ik het opnieuw proberen   't is wel een gedoe van m'n toetsenbord klopt in dat scherm helemaal niets meer

Offline joseph

  • Lid
Videokaart veranderd
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/25, 21:00:09 »
Heb zelf een Ati 9800XL en heb soortgelijk probleem gehad.

Kreeg je toevallig een fatal error: Addscreen/ScreenInit failed for driver0?

Bij mij werkte het in ieder geval om:
Citaat van: Pjotr123
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Zeg op alles ja en amen in die vragenriedel, behalve dit: kies als driver "radeon"
Bediening met Tabtoets, spatiebalk, *binnenste* Entertoets en pijltjestoetsen

Daarna volledige herstart van je PC.
Echter bij mij kreeg ik toen bij de herstart vernoemde foutmelding.
Oplossing voor mij was om bij de sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg de door het systeem zelf opgegeven resoluties hoger dan 1024x768 af te vinken (deselecteren).
Citaat van: Joseph
Aanvulling:
Ben weer grafisch opgestart geraakt.
Viel mij namelijk op dat opstarten met de CD met het aanpassen van de VGA (F4 => 1280x1024) een "input not supported" fout van het beeldscherm opleverde die ik 1x voorbij had zien komen bij 1e maal opstarten PC en mij het idee gaf om in de xserver wat te experimenteren.
Heb daarom zitten knoeien met de resoluties. Heb de aangegeven resoluties allemaal afgevinkt (stap voor stap) tot e.a. bij 1024x768 wel doorstartte.
Het hoe en waarom ontgaat mij want volgens mijn hardware-gegevens kunnen zowel de kaart als de monitor de hogere resoluties aan en heeft het in ieder geval op 1280x1024 (dacht zelfs 32 of 64k) gedraaid onder XP.
Toen e.a. wel opstartte moest ik nog bij "Systeem => Beheer => beperkt ondersteunde stuurprogramma's" een driver activeren.
Na werderom opstarten kon ik de gewenste resolutie 1280x1024 (inmiddels 1680x1050) selecteren bij systeem=>voorkeuren=>scheresolutie.

Hoop dat je er wat mee kan.

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
Videokaart veranderd
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/25, 21:28:46 »
Ik heb weer grafisch beeld maar er klopt niet veel van ...
De maximale resolutie is 1024X768 en de freq is 61Hz en kan niet veranderd worden.
Bij beperkt ondersteunde stuurprogramma's krijg ik de mededeling dat mijn hardware geen extra drivers nodig heeft.
Ik heb echter van de fabrikant de laatste Xserver drivers gedownload :fglrx64_6_8_0-8.28.8-1.x86_64.rpm
Maar hoe krijg ik die geinstaleerd ?

Donderbokje

  • Gast
Videokaart veranderd
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/25, 21:38:49 »
rpm is niet aan te raden, is nl voor red-hat (red-hat packet management)
Ik weet niet hoe je Engels is maar lees anders dit eens.

Offline joseph

  • Lid
Videokaart veranderd
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/25, 21:47:37 »
Hmm,

Gaat mij verder wat boven de technische pet.

Vroeg mij wel af waarom je een .rpm hebt binnengetrokken? Was er geen .deb te verkrijgen?
Weet verder dat .rpm eventueel omgezet kan worden met alien.
Citaat van: Howto
use alien to convert the rpms to debs (apt-get install alien if you dont have it)
$ sudo alien
Een .deb bestand start ik gewoon via locaties=>computer bestand opzoeken en dubbelklikken waarna bij mij gewoon Gdebi het bestand opent en installeert.

Heb echter geen idee of dit de oplossing voor jouw probleem is.
Misschien dat een echte techneut kan antwoorden?

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
Videokaart veranderd
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/25, 21:54:43 »
Waarom ik een rpm heb binnengehaald ?  Omdat ik een newbie ben natuurlijk ;)

Offline joseph

  • Lid
Videokaart veranderd
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/25, 22:39:10 »
Citaat van: Raaf61
Waarom ik een rpm heb binnengehaald ?  Omdat ik een newbie ben natuurlijk ;)
Geeft niet ben zelf ook nogal vers tot wat Linux c.q. Ubuntu betreft.

Zag overigens dat op de ATI site een .run wordt uitgegeven (en dat is volgens mij de nieuwste versie).
Nadeel is dan wel dat je hem weer om moet zetten (zou een shell moeten zijn die automatisch installeert maar helaas niet voor Ubuntu).
Dit omzetten moet je via de terminal venster doen en als root.
Weet niet of je daar de kennis of moed voor heb.

Je zou in ieder geval de juiste .run (voor 9250 zou dat de ati-driver-installer-8.28.8.run zijn) moeten downloaden.
Vervolgens moet je via terminalvenster naar dat bestand toe  (cd /.. verhaal zie eventueel Howto voor werken in terminal).
Dan zal blijken dat de automatische installatie (als root) via sh ./ati-driver-installer-8.28.8.run niet voor jou voldoet omdat die alleen voor redhat en suse versies de drivers aanbied.
Programma is dan wel zo vriendelijk om te vertellen wat je moet doen. Namelijk dat je dan sh ./ati-driver-installer-8.28.8.run --listpkg moet opgeven om te zien of wat de naam voor jouw pakket (waarschijnlijk Feisty 7.04?) is.
Dan geeft hij ook nog aan dat je via sh .ati-driver-installer-8.28.8.run --dkpkg een .deb kan laten aanmaken.
Die .deb moet je dan weer via bv gdebi laten installeren........

Niet bepaald iets om effe mee te beginnen dus.
Komt nog bij dat je nog wat verder moet hannessen omdat automatisch updaten niet 123 werkt (Kan bij het ene wel automatisch en bij de andere weer niet. Weet ook niet precies meer hoe dat ging, was iets van een opdracht toevoegen in een sourcelist oid).

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
Videokaart veranderd
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/25, 22:58:05 »
Dank je Joseph voor je moeite,

Ik heb zelf ook niet stil gezeten en vond dit verhaal : http://www.clipmarks.com/clipmark/28280FB2-D4CE-4204-8F7D-45D3988622CD/
de juiste driver gedownload en hopsakee maar...dan krijg ik dit:

Creating directory fglrx-install
Verifying archive integrity... All good.
Uncompressing ATI Proprietary Linux Driver-8.28.8.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
-e ==================================================
-e  ATI Technologies Linux Driver Installer/Packager
-e ==================================================
./ati-installer.sh: 165: Syntax error: Bad substitution
Removing temporary directory: fglrx-install

Lijkt me niet goed toch ?

Offline joseph

  • Lid
Videokaart veranderd
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/25, 23:35:25 »
Die guide ziet er nog ingewikkelder uit dan de uitleg op de ATI-site.

Had overigens een soortgelijke foutmelding toen ik de driver voor mijn eigen kaart en kernel liet uitpakken met de sh ./ati... --dkpkg..  commando terwijl ik was vergeten om dit als root te doen.

Ik heb verder geen idee hoe je die kaart goed kan laten werken. ATI en Linux zijn duidelijk geen vrienden (zie de nodige draadjes t.z. op de forums).
Zou bijna zeggen knikker hem eruit en plaats een Intel of een (niet te nieuwe) Nvidia als er niet mee valt te werken of wacht nog een klein maandje.

Weet dat meerdere op dit forum niet voor het installeren van drivers zijn die niet in Ubuntu pakketbronnen zelf zitten en adviseren om te wachten tot 18 oktober, voor de nieuwe release 7.10 die meer ATI zou ondersteunen:
Bv:
Citaat van: Pjotr123
In Ubuntu hoef je sowieso geen enkele software van een webstek te plukken, zoals je dat in Windows wel moet. Je installeert vanuit de eigen pakketbronnen van Ubuntu. Daarvoor hoef je alleen maar het gewenste progje aan te vinken in de lijst die je ziet in Toepassingen - Installeren/verwijderen of in Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer. Keuze uit 21.000 progjes.....

Ook de Restricted drivers manager (Beperkt ondersteunde stuurprogramma's-wizard) haalt z'n spullen op uit de pakketbronnen van Ubuntu. Nu moet je die wizard nog starten vanuit Systeem - Beheer, maar in Ubuntu 7.10 zal die bij de eerste opstart na de installatie, al automatisch starten.

De voordelen van het pakketbronnen-systeem zijn legio:
- je weet zeker dat het veilige software is, die je installeert;
- alles wordt centraal veilig gehouden via de automatische update-functie van Ubuntu zelf, je hoeft dus niet voor elk progje zelf bij te houden of er veiligheidsupdates zijn;
- installeren is makkelijker dan ooit.

Software installeren in Ubuntu is zo makkelijk, zo veel makkelijker dan in Windows, dat is in het begin moeilijk te geloven.....   Maar het is wel zo!   :-)

Laatst bewerkt door pjotr123 (15-09-2007 18:00:05)
Succes

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
Videokaart veranderd
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/27, 15:19:38 »
Wat ik ook probeer, de ATI drivers krijg ik er niet op.

Maar ik zit ondertussen na de nodige sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg probeersels op een resolutie van 1280x1024    (op een 21" Crt).
Enkel de  verversing krijg ik niet boven de 60Hz dus ik ben niet echt tevreden, maar ik kan er mee leven.
Eventueel probeer ik mijn oude Nvidea geforce 2 kaartje eens.
Ik klooi ondertussen lekker verder en tegen de tijd dat GG uit komt gooi ik die er wel op ;)