Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu dualboot met win7  (gelezen 2118 keer)

Offline Ricardo92

  • Lid
Ubuntu dualboot met win7
« Gepost op: 2010/05/03, 17:58:40 »
Beste lezer,

Ik wil graag Ubuntu dualboot doen met Windows 7, ik heb overal gezocht maar kon nergens wat vinden over de dualboot die ik zou willen.

Mijn computer heeft 2 schrijven een C en een D (nu gebruik ik me D voor films/muziek etc. en me C voor Windows 7) Nu wil ik dus Ubuntu op mijn D installeren, nou zat ik in de installatie menu maar ik hoorde dat ik dan ext4 moet kiezen om Ubuntu te installeren. Maar kan ik dan na de installatie me D schrijf nog wel gebruiken in Windows 7 omdat die niet meer NFTS is? Want ik had ooit eerst een Wubi install en toen maakte die gewoon een map op me D met ''ubuntu''.

Dankje voor de tijd,

Ricardo

Re: Ubuntu dualboot met win7
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/03, 18:23:00 »
Ubuntu zou probleemloos moeten kunnen dualbooten met 7. Je kan inderdaad niet aan je linux-bestanden vanuit windows. Er is wel zoiets als een ext-driver voor windows waarmee je ext-bestandssytemen kan benaderen vanuit windows. Officiël ondersteunt die alleen ext-2, geloof ik. Ext-3 schijnt ook goed te werken. Een officiële ext-4 driver is er niet. Je kan Ubuntu gewoon ook in ext-3 installeren.

Verder raad ik je niet aan om wubu te gebruiken, Ubuntu loopt hier veel slomer op.

Hopelijk helpt het  ;)
"Free as in freedom"

Offline Ricardo92

  • Lid
Re: Ubuntu dualboot met win7
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/03, 18:43:53 »
Ok, bedankt Maar ik bedoel eigenlijk, als ik Ubuntu heb geïnstalleerd in ext4 kan ik dan nog wel vanuit Windows nog in me D schrijf komen, voor films die ik er op wil zetten?

Re: Ubuntu dualboot met win7
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/03, 18:53:35 »
rechtsklik op je icoon 'Mijn Computer' en dan 'Beheren'.
Ga naar schijfopties en daar klik je rechts op je D schijf, kies verkleinen.
Dan heb je unallocated space. iets van 30 Gig is ruim voldoende.
Bij de installatie van Ubuntu kies je voor: Gebruik de grootst aaneengesloten vrije ruimte.
Dan is je D wat kleiner, maar beide systemen staan apart van elkaar. Je zou nooit Ubuntu op een NTFS partitie kunnen installeren.



Edit: had : D schijf neergezet, en dan krijg je:  :D
Moet natuurlijk D: zijn, goed teken, vergeten hoe Windows werkt ;)
:D :D
« Laatst bewerkt op: 2010/05/04, 18:17:34 door Sander M »

Offline Ricardo92

  • Lid
Re: Ubuntu dualboot met win7
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/03, 19:33:19 »
rechtsklik op je icoon 'Mijn Computer' en dan 'Beheren'.
Ga naar schijfopties en daar klik je rechts op je :D schijf, kies verkleinen.
Dan heb je unallocated space. iets van 30 Gig is ruim voldoende.
Bij de installatie van Ubuntu kies je voor: Gebruik de grootst aaneengesloten vrije ruimte.
Dan is je :D wat kleiner, maar beide systemen staan apart van elkaar. Je zou nooit Ubuntu op een NTFS partitie kunnen installeren.

Ok, maar kan ik niet gewoon net als met Windows 7 installatie een schrijf aanklikken en dan installeren? Maar mijn vraag is als ik Ubuntu installeert op m'n D schrijf in ext4. Blijft mijn D schrijf dan nog zichtbaar in Windows? Want Ubuntu installatie is iets van 30GB? Dan heb ik nog plek voor wat muziek, en films etc.

Re: Ubuntu dualboot met win7
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/03, 21:29:55 »
Standaard kan je niet aan je Linux-bestandssystemen vanuit windows. Maar zoals ik al zei, bestaat er een driver voor windows waarmee je Linux-bestandssystemen kan openen vanuit windows. Dat werkt wel niet (goed) met ext4.

Ik raad je aan om je films op een aparte NTFS-partitie te zetten. Op die manier kan je eraan vanuit Windows én vanuit Ubuntu. Ubuntu ondersteunt NTFS namelijk standaard.  ;)
"Free as in freedom"

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Ubuntu dualboot met win7
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/03, 22:30:04 »
Dit staat al vaker beschreven. Je zult een van je partities moeten verkleinen (bv de D: partitie). In die vrijgekomen ruimte kun je dan Ubuntu installeren. Vanuit Ubuntu kun je alle windows partities gewoon benaderen dus als je daar al de films, mp3, documenten neerzet kun je er gewoon mee werken. Op D installeren wil niet, tenzij je een wubi installatie doet.

Re: Ubuntu dualboot met win7
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/04, 18:15:30 »
Ja precies. Je zult het niet op je D schijf kunnen zetten omdat dat een 'Windows' partitie is.
Als je deze verkleint kan je Ubuntu op die vrije ruimte installeren. Vervolgens zijn je C en D schijf gewoon te benaderen uit Ubuntu. En staat Ubuntu op zijn eigen partitie.

Offline PowerNRJ

  • Lid
Re: Ubuntu dualboot met win7
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/04, 22:03:59 »
Ubuntu zou probleemloos moeten kunnen dualbooten met 7. Je kan inderdaad niet aan je linux-bestanden vanuit windows. Er is wel zoiets als een ext-driver voor windows waarmee je ext-bestandssytemen kan benaderen vanuit windows. Officiël ondersteunt die alleen ext-2, geloof ik. Ext-3 schijnt ook goed te werken. Een officiële ext-4 driver is er niet. Je kan Ubuntu gewoon ook in ext-3 installeren.

Verder raad ik je niet aan om wubu te gebruiken, Ubuntu loopt hier veel slomer op.

Hopelijk helpt het  ;)

ik ben wel best tevreden met wubu. Het start even snel en de installatie is veel makkelijkere dan gewoon Ubuntu (voor beginners)

Re: Ubuntu dualboot met win7
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/04, 22:33:44 »
Je kan vanuit Windows niet Ubuntu benaderen maar vanuit Ubuntu wel Windows.
Dus die films e.d. kan je dus vanuit Ubuntu kopiëren van de Windows schijf naar de Ubuntu schijf.
Weet je meteen dat Windows virussen e.d. er ook niet meer bij kunnen komen.

Het werken met meerdere partities is niet altijd handig omdat je dan soms weer te weinig ruimte hebt op een plek waar je wat mee wilt doen.

Re: Ubuntu dualboot met win7
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/04, 23:28:46 »
Ubuntu zou probleemloos moeten kunnen dualbooten met 7. Je kan inderdaad niet aan je linux-bestanden vanuit windows. Er is wel zoiets als een ext-driver voor windows waarmee je ext-bestandssytemen kan benaderen vanuit windows. Officiël ondersteunt die alleen ext-2, geloof ik. Ext-3 schijnt ook goed te werken. Een officiële ext-4 driver is er niet. Je kan Ubuntu gewoon ook in ext-3 installeren.

Verder raad ik je niet aan om wubu te gebruiken, Ubuntu loopt hier veel slomer op.

Hopelijk helpt het  ;)


ik ben wel best tevreden met wubu. Het start even snel en de installatie is veel makkelijkere dan gewoon Ubuntu (voor beginners)

Wubi is ff leuk om te kijken verder is het niet raadzaam om dit te blijven gebruiken.
Wubi is afhankelijk van windows, dus zodra windows instort werkt je Ubuntu ook niet meer.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu dualboot met win7
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/05, 00:03:37 »
Wubi is afhankelijk van windows, dus zodra windows instort werkt je Ubuntu ook niet meer.
Een installatie met Wubi is alleen afhankelijk van de windows bootloader (opstartprogramma). Als windows "instort" (zie een recent probleem met een BSOD na een virusscanner-update) zal de bootloader zeer waarschijnlijk wel starten en kan/zal je Ubuntu nog prima werken. :)

Nadeel van Wubi is (alleen) de ntfs ondergrond voor de (standaard) virtuele schijf. Als je ntfs een slecht bestandssysteem vindt is een installatie met wubi even slecht. Ik gebruik zelf ext2, ext3 en ext4 (en kan dit aanraden) maar weet dat ntfs ook veel gebruikt wordt. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Robertj

  • Lid
Re: Ubuntu dualboot met win7
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/06, 14:02:20 »
Is het niet gewoon het gemakkelijkste om op D een nieuwe partitie te maken en alleen die partitie op ext4 te formateren? Dan blijft de rest van de schijf toch gewoon NTSF en dus beschikbaar voor Windows?