Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: veilig NFS/Webdaf oid  (gelezen 2089 keer)

veilig NFS/Webdaf oid
« Gepost op: 2009/12/22, 11:28:53 »
weet iemand hoe ik een goed beveiligde deling via NFS share/Webdaf oid kan opsetten?

ik heb bestanden die ik vaak nodig heb, en ook vaak als ik niet mijn laptop bij me heb.
ik zoek iets wat goed bevijligd is en zo toegankenlijk als mogenlijk (als je toegang mag hebben bedoel ik, dus dat je niet aan een OS vast zit voor de client)

dit moet werken met een Linux server (iets precieser: Ubuntu Server 9.10 Karmic)
en zowel linux, Mac OS X als windows clients


letwel: hoeft niet via NFS/Webdaf, maar zoiets, dus dat ik de gelelde map kan mounten op de client om deze te gebruiken
« Laatst bewerkt op: 2009/12/22, 11:30:42 door richard »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: veilig NFS/Webdaf oid
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/22, 11:36:50 »
SSH lijkt me het meest eenvoudig, en het is behoorlijk veilig.
Je kan het direct mounten in Linux of OSX, in Windows kan je SFTP gebruiken via bijv. Filezilla.
Op de wiki staan wel wat handleidingen die je kan gebruiken.

Re: veilig NFS/Webdaf oid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/22, 11:47:10 »
het probleem is dat ik dus juist GEEN ssh wil geburiken.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: veilig NFS/Webdaf oid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/22, 12:21:33 »
Waarom niet?
Volgens mij voldoet het aan de eisen die je noemt.

De voorbeelden die je zelf noemt (NFS, WebDAV) en bijv. Samba zijn nou niet echt veilig te noemen.
Behalve als je die via een VPN of SSH  tunnelt.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: veilig NFS/Webdaf oid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/22, 12:24:05 »
Het is trouwens WebDAV.
Verder is denk ik een Samba share wat aan jouw eisen voldoet. Om dit veilig te doen over het internet kan dit via een VPN. Ik heb zelf niet zoveel ervaring met deze 2, maar hoop je hierbij een paar aanwijzingen te hebben gegeven ;)
Er is ook een draadje bezig over VPN
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: veilig NFS/Webdaf oid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/22, 12:33:59 »
Waarom niet?
Volgens mij voldoet het aan de eisen die je noemt.
dat wel, maar mijn router lijkt wat problemen te hebben met SSH, en dan klapt de verbinding er uit.

samba kan zoiezo niet, want om een of andere reden kan mijn laptop via smb nooit verbinden met mijn pc


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: veilig NFS/Webdaf oid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/22, 12:36:59 »
dat wel, maar mijn router lijkt wat problemen te hebben met SSH, en dan klapt de verbinding er uit.
Dat is apart.

samba kan zoiezo niet, want om een of andere reden kan mijn laptop via smb nooit verbinden met mijn pc
Dan lijkt het mij zaak om dat probleem op te lossen. Ligt het aan de laptop, of hebben andere computer hier ook last van?
Misschien heb je gewoon een brakke router? Gezien SSH ook al niet lekker werkt...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: veilig NFS/Webdaf oid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/22, 12:43:09 »
Dan zou ik eerst dat verbindingsprobleem met je router oplossen.
Heb je de goede poort geforward? Zit er geen firewall in de router die in de weg zit? Doen andere verbindingen het wel normaal?
Let er wel op dat je dit alleen vanaf een andere internetverbinding kan testen, bijv. je buren, school/werk, enz.

Samba direct aanbieden over het internet werkt vaak niet omdat providers dat verkeer blokkeren vanwege de veiligheid.
Hetzelfde geldt voor NFS direct over het internet: niet doen want je zet je systeem wagenwijd open.

Uiteindelijk kom je dus toch terecht bij SSH of een VPN. En dan is SSH het meest eenvoudige.

Re: veilig NFS/Webdaf oid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/22, 12:44:24 »
dat wel, maar mijn router lijkt wat problemen te hebben met SSH, en dan klapt de verbinding er uit.
Dat is apart.

samba kan zoiezo niet, want om een of andere reden kan mijn laptop via smb nooit verbinden met mijn pc
Dan lijkt het mij zaak om dat probleem op te lossen. Ligt het aan de laptop, of hebben andere computer hier ook last van?
Misschien heb je gewoon een brakke router? Gezien SSH ook al niet lekker werkt...
denk dat de router goed is, maar kan dat mijn instellingen voor SSH niet echt optimaal zijn.
maar daar kan ik thuis wel even naar kijken.
de laptop kan de PC met geen enkel protocol berijken, maar dat kan mijn imac ook niet dus het is niet de laptop, maar alle andere computer kunnen hem dan weer wel vinden.

maar ik heb daar al een andere draadje over: http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/(xubuntu)-kan-geen-samba-shares-mounten-van-windows-7/


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: veilig NFS/Webdaf oid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/22, 12:45:05 »
Dan zou ik eerst dat verbindingsprobleem met je router oplossen.
Heb je de goede poort geforward? Zit er geen firewall in de router die in de weg zit? Doen andere verbindingen het wel normaal?
Let er wel op dat je dit alleen vanaf een andere internetverbinding kan testen, bijv. je buren, school/werk, enz.

Samba direct aanbieden over het internet werkt vaak niet omdat providers dat verkeer blokkeren vanwege de veiligheid.
Hetzelfde geldt voor NFS direct over het internet: niet doen want je zet je systeem wagenwijd open.

Uiteindelijk kom je dus toch terecht bij SSH of een VPN. En dan is SSH het meest eenvoudige.
als de poort niet goed was kon ik er nooit bij, en ik kan er wel bij, alleen niet lang


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!