Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AntiX 15 Core live  (gelezen 907 keer)

AntiX 15 Core live
« Gepost op: 2016/01/22, 04:07:11 »
Een tijdje terug (juli 2015) stond dit bericht van 'zijne ballorigheid' op het forum:

"Antix vraagt bij de installatie om een wachtwoord. Dit schijnt standaard "root" te zijn. Dit strookt met de info van Pjotr (computertips etc). Echter als ik de laatste Antix wil installeren, kom ik in een soort terminalscherm en wordt mij voortdurend om een wachtwoord gevraagd, maar dit is dan niet root, maar hoe of wat het dan wel is? Ik check tzt eens even het Antix forum inderdaad." 

Afgelopen week heb ik AntiX 15 Core 386 (vanaf twee verschillende bronnen gedownload) op een usb-stick gezet om ermee aan de slag te gaan. Een absolute ramp, terwijl ik toch al vele distributies heb getest. Maar dit varkentje liet zich niet wassen. Via - inderdaad - een terminal omgeving (ook niet echt uitnodigend ter kennismaking), kwam ik elke keer uit bij de zogenaamde cli-installer, maar niet bij een live-omgeving. Als ik vervolgens cli-installer invulde om het ding dan toch maar te installeren op een (externe) harde schijf, liet ook die functie het afweten.

Als je net als ik niet al te veel kennis hebt van linux, dan moet je zeker NIET met Antix Core in zee gaan. Het levert alleen maar een hoop frustraties op. Verder helemaal niets.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: AntiX 15 Core live
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/22, 12:36:41 »
Het commando startx werkt dan ook niet?
Het kan een fout/bug in de software zijn, of mogelijk een probleem in de combinatie met jouw hardware, alles is mogelijk.
Maar ik kan mij niet voorstellen, dat jouw ervaring de bedoeling is van de makers.................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: AntiX 15 Core live
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/23, 00:07:05 »
De inlognaam en wachtwoord zijn "demo" en "demo" volgens de Antix site. Op die site staan ook handleidingen over hoe de installatie werkt.

Re: AntiX 15 Core live
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/25, 19:40:40 »
AntiX Core is wat het eigenlijk al zegt.. Core en niet de normale complete distro (full.iso).
Van AntiX zijn meerdere versies (zoals MX-15, libre, core, en full).
Core zou je zelf moeten opbouwen, je krijgt dus een niet grafische werkomgeving en mag X-windows of framebuffer installeren.
Kortom pak de full.iso als het niet te ingewikkeld moet zijn.

Zelf heb ik hier ook altijd wel een aantal AntiX machines, en het is een prima, lichte Debian-achtige.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: AntiX 15 Core live
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/25, 22:53:32 »
AntiX Core is wat het eigenlijk al zegt.. Core en niet de normale complete distro (full.iso).
Van AntiX zijn meerdere versies (zoals MX-15, libre, core, en full).
Core zou je zelf moeten opbouwen, je krijgt dus een niet grafische werkomgeving en mag X-windows of framebuffer installeren.
Kortom pak de full.iso als het niet te ingewikkeld moet zijn.
Dank je, dat geeft (mij) weer nieuwe inzichten :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: AntiX 15 Core live
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/25, 23:28:57 »
Dank je, dat geeft (mij) weer nieuwe inzichten :lol:
Ha, geen dank hoor :)
In de Ubuntu familie zijn ook verschillende kindertjes, en dat is bij AntiX niet anders :)

AntiX Core is dus niet veel anders dan een iets makkelijkere netwerk installatie van Debian Jessie (met AntiX repo) en zonder Systemd.
Ter verduidelijking. MX-15 is AntiX in een XFCE jasje, dus voor de meeste beginners ideaal, de normale full iso is de klassieke AntiX met wellicht de meest goede afgewerkte IceWM omgeving die bij een distro te vinden is. De andere versies hebben hier en daar beperkingen waar de gebruiker zelf voor kiest.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: AntiX 15 Core live
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/26, 23:57:00 »
BTW op de wiki staat ook heel duidelijk het volgende te lezen:

antiX-core-libre (222MB) - no X. Just enough to get you connected (wired) and ready to build.

Overigens is core sowieso libre (dus alleen vrije software waarmee je kunt beginnen, de rest is optioneel).
Mijn mening is dat TS iets begonnen is met het afraden wat niet terecht is door eigen 'niet lezen' en daarbij anderen op een zijspoor zet door het af te raden. Core is wat het eigenlijk al zegt, niks meer dan een basissysteem en de rest moet jezelf doen. Bij full kun je kiezen uit IceWM met of zonder SpaceFM of Rox. Daarbij heeft het ontzettend veel handige (lichtgewicht) tools en ook het libre office pakket (wat schijnbaar echt nodig is voor sommigen). Ik klink alsof ik (lichtelijk) op mijn pik getrapt ben, en misschien is het ook wel zo. AntiX is al een poosje een innovatieve, stabiele en lichte distro die meer credits verdiend dan een afrader van iemand die schijnbaar de moeite niet neemt om een pagina door te lezen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint