Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Onwillige harde schijf  (gelezen 2422 keer)

Offline JohanW

  • Lid
[OPGELOST] Onwillige harde schijf
« Gepost op: 2010/01/14, 21:46:02 »
Ik heb een Dell Dimension 5000 met 2 harde schijven van 160GB.
1x met Windows XP (sda)
1x Ubuntu 9.04 (sba)

Een half jaar geleden heb ik getracht een printerserver van Sitecom te installeren. Dit mislukte doordat de installatieproces vastliep en ik uiteindelijk de CD-rom middels een paperclip uit de drive moest halen.
Hierna getracht mijn PC weer op te starten. Dit gaf nadat ik in GRUB had gekozen voor Windows XP (dualboot) een foutmelding : Lees/schrijffout.

Hierna mijn PC opgestart met Ubuntu hetgeen goed ging. Wel kreeg ik veel foutmelingen op scherm, met als laatste advies het programma NTFS/f te draaien op mijn Windows-schijf.
Verder was het niet meer mogelijk de sda2 te mounten.

Nu wilde ik recentelijk Ubuntu 9.10 installeren van de CD. Alles ging goed tot aan het punt waar het systeem de aanwezige schijven gaat controleren. Toen kon ik niet verder, kreeg weer veel tekst te zien hetgeen veel leek op de tekst tijdens het opstarten van Ubuntu.

Concreet : 1. Bestaat er nog een mogelijkheid de Windows-schijf te redden. (er staat nog waardevolle data
                   op).
               2. Hoe krijg ik nu mijn nieuwe versie van Ubunu geinstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/19, 11:32:03 door JohanW »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Onwillige harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/14, 22:10:17 »
1x met Windows XP (sda)
1x Ubuntu 9.04 (sba)
Dat kan niet kloppen. Als er 2 HD's zijn, worden die volgens mij als sda en sdb getoond. Binnen deze HD's zijn er partities (delen van de HD's) waarin iets kan staan. Als je de complete sda (1e HD) gebruikt dan staat Windows in de partitie sda1.
Als je de complete sdb voor Ubuntu hebt gebruikt, dan staat Ubuntu ws. op sdb1.
Je kan kijken in een terminal hoe dat zit met
sudo fdisk -l
Een half jaar geleden heb ik getracht een printerserver van Sitecom te installeren. Dit mislukte doordat de installatieproces vastliep en ik uiteindelijk de CD-rom middels een paperclip uit de drive moest halen.
Begrijp ik het goed dat je al een half jaar lang een probleem met de pc hebt en dat je al een half jaar lang je "waardevolle data" niet meer kan benaderen?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Onwillige harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/14, 23:06:23 »
JohanW, heb je nog de Windows cd? http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubVerwijdering
Heb je de Ubuntu schijf op fouten gecontroleerd? Is het een orginele schijf of een gedownloade en gebrande iso? Als je de iso hebt gedownload heb je de MD5 sum gecontroleerd? http://wiki.ubuntu-nl.org/community/HoeMD5SUM En heb je de juiste versie i386 of AMD64 gedownload? Dit is afhankelijk van je processor.

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Onwillige harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/15, 10:35:42 »
Het probleem is hier een beschadigd ntfs bestandssysteem. Verder moeten we het dus voorlopig niet zoeken.

Je mot eerst en vooral trechten die ntfs partitie te controleren en te herstellen, liefst met Windows (een opstartCD?) want MS Windows is de enige die alle details van het ntfs bestandssysteem kent. Onder linux kan ntfsfix ook tot op zekere hoogte beschadigde ntfs volumes herstellen.

Offline JohanW

  • Lid
Re: Onwillige harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/17, 14:18:29 »
Het probleem is hier een beschadigd ntfs bestandssysteem. Verder moeten we het dus voorlopig niet zoeken.

Je mot eerst en vooral trechten die ntfs partitie te controleren en te herstellen, liefst met Windows (een opstartCD?) want MS Windows is de enige die alle details van het ntfs bestandssysteem kent. Onder linux kan ntfsfix ook tot op zekere hoogte beschadigde ntfs volumes herstellen.

Bovenstaande uitgevoerd echter een negatief resultaat.

@vanadium: In geval van nood kan je de schijf wel aankoppelen via de "force" optie. Dan zeg je aan de kernel: koppel de schijf toch maar aan, zelfs al is het niet koosjer.

Ik wil nu nog de "force" optie proberen, maar ik ken de exacte commando's of schrijfwijze niet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Onwillige harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/17, 14:54:07 »
Citaat
Bovenstaande uitgevoerd echter een negatief resultaat.
Zeker daarvan? Als Windows de ntfs partitie niet kan herstellen, dan zal het op een andere manier zeker niet gaan.
Nu blijkt uit je eerste post inderdaad wel dat het om een zwaarder probleem gaat dan een niet correct afgesloten ntfs partitie.

Je kan mogelijk nog gegevens redden van de windows schijf vanaf een live sessie, door inderdaad de schijf geforceerd te mounten, en de gegevens naar elders te kopiëren. Je moet hiervoor weten hoe de partitie noemt in de live sessie: "sudo fdisk -l" of handiger hier: "sudo blkid".

Dan aankoppelen (ik onderstel in het voorbeeld dat het om sda1 gaat):
mkdir temp
sudo mount /dev/sda1 temp -t ntfs -o ro,force
Lukt dat niet, dan foutmelding goed bekijken: die kan soms meer informatie geven over wat er mis is.

Offline JohanW

  • Lid
Re: Onwillige harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/17, 15:25:07 »
Citaat
Bovenstaande uitgevoerd echter een negatief resultaat.
Zeker daarvan? Als Windows de ntfs partitie niet kan herstellen, dan zal het op een andere manier zeker niet gaan.
Nu blijkt uit je eerste post inderdaad wel dat het om een zwaarder probleem gaat dan een niet correct afgesloten ntfs partitie.

Je kan mogelijk nog gegevens redden van de windows schijf vanaf een live sessie, door inderdaad de schijf geforceerd te mounten, en de gegevens naar elders te kopiëren. Je moet hiervoor weten hoe de partitie noemt in de live sessie: "sudo fdisk -l" of handiger hier: "sudo blkid".

Dan aankoppelen (ik onderstel in het voorbeeld dat het om sda1 gaat):
mkdir temp
sudo mount /dev/sda1 temp -t ntfs -o ro,force
Lukt dat niet, dan foutmelding goed bekijken: die kan soms meer informatie geven over wat er mis is.

sudo blkid gaf het volgende resultaat:

johan@johan-desktop:~$ sudo blkid
[sudo] password for johan:
/dev/sda1: SEC_TYPE="msdos" LABEL="DellUtility" UUID="07D5-020F" TYPE="vfat"
/dev/sda2: UUID="5AD43778D437558B" TYPE="ntfs"
/dev/sda3: LABEL="DellRestore" UUID="0000-0000" TYPE="vfat"
/dev/sdb1: UUID="a115ae8c-2e78-4024-8da2-b906a98cf0ec" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"
/dev/sdb2: TYPE="swap" UUID="504d8431-7597-4096-916e-fc982fa9ceb5"
/dev/sdb3: UUID="3cd7a711-a1ae-4f3c-a5cb-cd0d27f36f7c" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"
johan@johan-desktop:~$

en de mount opdracht:

johan@johan-desktop:~$ sudo mount /dev/sda2 temp -t ntfs -o,force
ntfs_attr_pread_i: ntfs_pread failed: Invoer-/uitvoerfout
Failed to read NTFS $Bitmap: Invoer-/uitvoerfout
NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a
SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate
it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
for more details.
johan@johan-desktop:~$

Ik denk ik hem maar opnieuw moet formateren en afstand nemen van mijn data.

« Laatst bewerkt op: 2010/01/17, 15:30:01 door JohanW »

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Onwillige harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/17, 17:18:04 »
Ik denk ik hem maar opnieuw moet formateren en afstand nemen van mijn data.
Een enkele keer wil een speciale evacuatie-CD ook nog wel eens helpen om data in veiligheid te brengen.

Dan dank ik aan Ultimate boot CD, Linuxrescue etc.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/17, 17:20:16 door Lexaldo »

Offline JohanW

  • Lid
Re: Onwillige harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/17, 22:55:08 »
Ik heb mijn harde schijf toch maar opnieuw geformat. En inmiddels ook Ubuntu 9.10 geinstalleerd.

De schijf heeft waarschijnlijk toch ergens schade opgelopen, want na het opstarten krijg ik de melding "Disk has many bad sectors".

Is hier nog iets tegen te doen, bijv testen en flaggen zetten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Onwillige harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/18, 11:19:56 »
Is hier nog iets tegen te doen, bijv testen en flaggen zetten.
Dat is wellicht al tijdens het formatteren gebeurd. Er is veel kans dat je weldra weer met problemen zit. Je zal binnenkoprt die schijf moeten vervangen.

Offline JohanW

  • Lid
Re: Onwillige harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/19, 11:31:44 »
Is hier nog iets tegen te doen, bijv testen en flaggen zetten.
Dat is wellicht al tijdens het formatteren gebeurd. Er is veel kans dat je weldra weer met problemen zit. Je zal binnenkoprt die schijf moeten vervangen.

Je had gelijk vanadium.

Gisteravond Ubuntu 9.10 op de goede 2de HD willen zetten, bleeft de installatie hangen op de schijf-controle.
Ik heb dus m'n eerste (defecte) HD verwijderd. Daarna Ubuntu 9.10 geinstalleerd en getuned (2 uurtjes werk).
Alles werkt nu als een zonnetje.
Verder een ieder bedankt voor de hulp.