Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eidkaartlezer in linux mint 22  (gelezen 1530 keer)

eidkaartlezer in linux mint 22
« Gepost op: 2024/08/13, 07:33:14 »
bij linux mint 21.3 heb ik de eid geinstalleerd met succes en werkzaam.Nu dat ik met linux mint 22 bezig ben werkt deze niet,heb dit gedaan opdezelfde manier?Wat doe ik hier verkeerd?

Re: eidkaartlezer in linux mint 22
« Reactie #1 Gepost op: 2024/08/13, 09:31:39 »
Bij een nieuwe Mint moet je daarvoor wat geduld hebben want BOSA is niet direct mee.
Kijk eens goed op deze pagina voor welke versies dat de modules geschikt zijn!
https://eid.belgium.be/en/linux-eid-software-installation

Vroeger was de  EID software pas klaar als de nieuwe MInt reeds aan zijn Mint-2X.1 versie was.
Nu is dat al wat vroeger.

Dat is op dit forum bij iedere MInt hetzelfde "probleem".
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/08/13, 09:48:08 »
Ik raad iedereen aan om voor Belgische authenticatie over te stappen naar ItsMe. Eenmaal dat in orde is, heb je geen kaartlezer en geen BeID meer nodig. En ook geen problemen meer daarmee. Je moet wel een smartphone hebben om met ItsMe te kunnen werken.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2024/08/13, 09:57:01 »
Mint is GEEN Ubuntu, onderwerp verplaatst.
« Laatst bewerkt op: 2024/08/13, 09:58:36 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #4 Gepost op: 2024/08/13, 11:57:16 »
Bij een nieuwe Mint moet je daarvoor wat geduld hebben want BOSA is niet direct mee.
Kijk eens goed op deze pagina voor welke versies dat de modules geschikt zijn!
https://eid.belgium.be/en/linux-eid-software-installation

Vroeger was de  EID software pas klaar als de nieuwe MInt reeds aan zijn Mint-2X.1 versie was.
Nu is dat al wat vroeger.

Dat is op dit forum bij iedere MInt hetzelfde "probleem".
Inderdaad linux mint 22 staat er nog niet bij,dus zal het effe wachten zijn.

« Reactie #5 Gepost op: 2024/08/13, 11:58:17 »
Ik raad iedereen aan om voor Belgische authenticatie over te stappen naar ItsMe. Eenmaal dat in orde is, heb je geen kaartlezer en geen BeID meer nodig. En ook geen problemen meer daarmee. Je moet wel een smartphone hebben om met ItsMe te kunnen werken.
smartphone heb ik itsme is dat veilig?

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/08/13, 12:22:38 »
Ja. Het wordt ondersteund door alle Belgische banken en zowel de federale als regionale overheden. Leuk om te weten: het onderliggend platform is Linux en ItsMe is in al de jaren dat het bestaat nooit gekraakt. Het concurrerende systeem MyID.be van staatssecretaris Michel Mathieu onder druk van Frank Robben, het hoofd van de federale ICT,  werkt volledig met Microsoft en is al meermaals gekraakt en geen enkele bank of overheid in BelgiĆ« ondersteunt het voor authenticatie. Dat zegt genoeg, denk ik.

« Reactie #7 Gepost op: 2024/08/13, 12:28:20 »
Ja. Het wordt ondersteund door alle Belgische banken en zowel de federale als regionale overheden. Leuk om te weten: het onderliggend platform is Linux en ItsMe is in al de jaren dat het bestaat nooit gekraakt. Het concurrerende systeem MyID.be van staatssecretaris Michel Mathieu onder druk van Frank Robben, het hoofd van de federale ICT,  werkt volledig met Microsoft en is al meermaals gekraakt en geen enkele bank of overheid in BelgiĆ« ondersteunt het voor authenticatie. Dat zegt genoeg, denk ik.
oke daar ga ik me morgen eens mee bezig houden thx voor de goede informatie