Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux MINT = Geen Windows!  (gelezen 5265 keer)

Linux MINT = Geen Windows!
« Gepost op: 2016/01/11, 00:19:37 »
Misschien toch wel eens handig om te vermelden.
In dit hoekje 'Andere distributies' wordt heel vaak Linux Mint genoemd in allerlei zaken, zeker de laatste tijd.
Ik betrap mij er heel vaak op dat ik denk 'met wat voor idee zijn ze er ingestapt'.
Draait dit windowsprogramma er ook op' en 'met windows deed ik dit en mint doet het niet zo'.
Misschien ligt het aan mij, maar ik krijg soms het gevoel alsof sommigen denken dat Mint een soort van Windows 11 is.
Het is misschien l*llig dat ik het zeg, maar het dwingende karakter van als er binnen 2 tellen geen bevredigend antwoord is op bepaalde zaken dan is het regelmatig een antwoord van 'dan zet ik wel windows op mijn computer'.
Waar ik mij persoonlijk aan stoor is dus deze houding,  want wanneer ik het thialf in zou lopen dan verwacht ik ook geen Ajax - PSV ondanks dat voetbal en schaatsen beide sporten zijn...
Daarom lijkt het mij handig om een aantal dingen op te sommen, zodat er wat meer duidelijk is.

(A) Dit is het rubriek 'andere distributies' in een Ubuntu forum. Linux Mint kan Ubuntu als onderlaag hebben, maar er bestaat ook een Debian versie.
       Dat wil zeggen, alle antwoorden die je hier krijgt is omdat er toevallig ook leden zijn die het gebruiken, maar lang niet iedereen gebruikt het.
(B) Ben je van plan om hoofdzakelijk Windows programma's te draaien, draai dan Windows. Alternatieven genoeg, maar als je echt alleen kiest voor
       Windows programma's waarom zou je je nek dan breken over Wine of Virtual Box.
(C) Linux begint met een L en die staat wat mij betreft voor Leren, als je dat niet van plan bent, tja...
(D) Het goede nieuws is als je de L serieus neemt dan snap je binnen de tijd die je ervoor neemt hoe je systeem werkt, waar je fouten kunt oplossen en goede alternatieven voor andere dure software..

Met wat investering kijk je dan op een heel andere manier tegen de stelling 'Linux MINT = Geen Windows!" en kan hem dan beantwoorden met 'Gelukkig maar!".
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/11, 00:28:54 »
'Linux MINT = Geen Windows!" en kan hem dan beantwoorden met 'Gelukkig maar!".
Zo is dat!  :)

Overigens hoor ik van veel mensen die ik heb begeleid met de overstap van Windows naar Linux Mint, dat ze die overstap kleiner vinden dan de overstap van Windows 7 naar 8.x of 10.....

Mint heeft linksonder een menuknop waar met duidelijke letters "Menu" bij staat, er zijn geen bewegende tegels en dansende tierelantijnen, het is recht-toe recht-aan en intuïtief te bedienen.

Een rustige, tot in detail netjes afgewerkte werkomgeving. Traditioneel op het saaie af. En zowat alles wat je nodig hebt zit er al standaard in.

Voor veel mensen is dat een verademing.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/11, 00:33:08 door Pjotr »

Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/11, 00:41:43 »
Het moest mij even van het hart :)
Ik vind het gewoon jammer om te lezen dat sommigen echt denken dat een *jawel* gratis OS, direct makkelijker en beter is zonder ZELF wat te investeren in kennis opdoen. Jij hebt een prima website (die ik stiekem in hun bookmarks zet), en daarmee veel vragen kan beantwoorden.
Misschien heel grof dat ik het zeg, maar eigenlijk verbaas ik mij er dan ook over dat niemand nog gevraagd heeft over waar hij of zij de windows-tegeltjes kan vinden :(
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/11, 10:04:09 »
Gelijk heb je! :)
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/11, 10:14:31 »
Ja, het is allemaal heel herkenbaar. Alleen mensen die klem zitten melden zich voor de enige nog resterende oplossing: Linux. Een enkeling ziet in vrijheid de echte voordelen en gaat onze richting op.

Het is ergens een beetje beangstigend hoe al die mensen beklemd zitten in dat andere systeem, denk ik soms.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

DarkEra

  • Gast
Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/11, 10:25:01 »
Dat sommigen zelf niks willen investeren om wat kennis op te doen zal er voor een groot deel mee te maken hebben dat we de afgelopen jaren in een zombie-generatie terecht zijn gekomen die liever alles voorgekauwd willen krijgen. Het alom bekende "Liever lui dan moe" wat door de jaren heen alleen maar erger is geworden.

Ook is het inderdaad zo dat de meesten zeer Windowsminded zijn en blijven omdat het OS er met de paplepel wordt ingegoten bij de aanschaf van een computer. Na jaren Windows gebruikt te hebben ga je er automatisch van uit dat Os X en zeker Linux ook zo werken. Iets wat dus niet het geval is. Ik moet wel vaker herhalen dat Linux geen Windows is en de gebruikers van de Windows gedachte af moeten stappen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/11, 11:58:38 »
Ja maar Maik et al,

Linux werkt wel degelijk net zo als dat andere systeem. Alleen zijn de fouten niet overgenomen en goede verbeteringen zijn overal te vinden. OK, er is nog steeds een hardware-herkenningsprobleem. Het is een klein probleem geworden, maar het is er en het zal nooit weg gaan ook.

Zoals je bijvoorbeeld een printer in Linux kan hangen - als hij als zo vaak wél goed herkend wordt - is ongeëvenaard.

We moeten ons niet in de hoek laten drukken. Daar is geen enkele reden voor, integendeel zelfs! Linux is anders, ja. Beter namelijk, veel beter.

Het zal hier misschien wel weer als woorden van een gek worden gezien, maar maak nou zelf niet de fout van al die anderen met W**** en denk er eens rustig over na.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

DarkEra

  • Gast
Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/11, 12:13:27 »
Beste Just,

Ik geef je geen ongelijk en ben het geheel met je eens. Ikzelf ben sinds 2007 bezig met Linux en weet dat er problemen met bepaalde hardware kunnen zijn, dat heb ik zelf jaren geleden ondervonden. Het is veel beter geworden en Linux vind ik zelf een pracht systeem om mee te werken. Ook ben ik al ruim twee jaar betrokken bij een Linux project waar ik probeer mee te helpen. Ik heb er mijn plezier aan. :)

Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/11, 13:16:32 »
Ja,en toch...Je koopt een printer en je krijgt je software er bij,je stopt die CD er in en je weet dat hij dan gaat werken!En dan blijkt dat het in Linux heel anders is.Ok,er zijn er zat die ook meteen werken,zelfs zonder de CD.Maar er zijn er ook die problemen geven.En dat is dan een teleurstelling bij die mensen,die denken toch dat het hetzelfde gaat als in windows.
Kijk,andere dingen heb je ook wel dat je een oplossing moet vragen in een windows website.Maar apparaten,daar heb je in windows in principe geen probleem mee.Tuurlijk komt dat door dat de fabrikanten het niet belangrijk kunnen vinden of het in Linux ook werkt,de markt is klein.
Apple met zijn OS,zal hetzelfde zijn als met windows.Gewoon een software die er bij hoort,of niet?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline MKe

  • Lid
Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/11, 16:22:59 »
Tuurlijk heb je in WIndows ook problemen. Mijn wacom tablet werkt in WIn10 niet zo lekker, op Arch Linux, in dual boot op dezelfde machine werkte hij out of the box

Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/11, 16:31:28 »
Ik gebruik Mint al heel lang zelfs, maar ik heb het eerlijk gezegd nooit vergeleken met Windows. Ik vind Windows toch iets totaal anders. ;)
Kubuntu 20.04

Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/11, 16:46:37 »
Dat sommigen zelf niks willen investeren om wat kennis op te doen zal er voor een groot deel mee te maken hebben dat we de afgelopen jaren in een zombie-generatie terecht zijn gekomen die liever alles voorgekauwd willen krijgen. Het alom bekende "Liever lui dan moe" wat door de jaren heen alleen maar erger is geworden.

Ook is het inderdaad zo dat de meesten zeer Windowsminded zijn en blijven omdat het OS er met de paplepel wordt ingegoten bij de aanschaf van een computer. Na jaren Windows gebruikt te hebben ga je er automatisch van uit dat Os X en zeker Linux ook zo werken. Iets wat dus niet het geval is. Ik moet wel vaker herhalen dat Linux geen Windows is en de gebruikers van de Windows gedachte af moeten stappen.
ik ben nog van het DOS  5.0  6.11 en 6.22 windows 3.1 tijdperk tot  95 98 2000 tot 7. maar sinds een jaar of 6 Linux Ubuntu en is echt een verademing was even wennen maar dan is het echt beter en als er vragen zijn op dit forum is er altijd wel iemand die een antwoord weet :laugh: :D top.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/11, 16:48:41 »
Ik gebruik Mint al heel lang zelfs, maar ik heb het eerlijk gezegd nooit vergeleken met Windows. Ik vind Windows toch iets totaal anders. ;)
klopt Linux is niet te vergelijken met Windows.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #13 Gepost op: 2016/01/11, 17:06:27 »
@LowLands
Citaat
Maar apparaten, daar heb je in windows in principe geen probleem mee
Ik heb apparaten die met ingang van Windows 7 niet meer werken.
Dezelfde apparaten die met ingang van mijn Linux gebruik in 2007 nog steeds werken.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline xena

  • Lid
Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #14 Gepost op: 2016/01/11, 17:37:03 »
Hallo,

Het is ergerlijk om te zien dat sommige cursus boeken van het tweede kans onderwijs vol staan met reklame voor Windows,niet te verwonderen dat sommige mensen niet beter weten
k ben een absolute Linux fan (Mint 17.3) ev verteldat ook tegen iedereen die het horen wil,maar dan zie je ze kijken van wat vertelt die nu.

Mvg,
Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz

FrSu

  • Gast
Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #15 Gepost op: 2016/01/11, 18:43:35 »
Klopt, Linux (Mint of welke andere Linux distro dan ook) is inderdaad geen Windows. Zal het ook nooit worden, al kun je qua looks best dichtbij komen met bv ChaletOs en Zorin.

Je moet je al echt iets meer willen verdiepen in iets anders, alleen dan is er kans van slagen dat men een bewuste overstap wil maken.

De meesten willen dat gewoon niet en willen zich daarvoor niet inspannen. Daarbij moeten wij niet vergeten dat wij, als forumleden hier, allemaal die overstap al gemaakt hebben en ons referentiekader duidelijk een andere is dan die van de meeste Win gebruikers.

Ik zou zeggen, verder niet druk over maken. Vrijheid, blijheid en ieder zijn meug. ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #16 Gepost op: 2016/01/11, 21:40:57 »
ik krijg soms het gevoel alsof sommigen denken dat Mint een soort van Windows 11 is.
Dat zullen sommigen zeker denken als ze op internet lezen dat “Mint een prima vervanger is van Windows XP”.

Hoewel Windows kan worden vervangen door Mint zie ik Mint (of Ubuntu) meer als een alternatief voor Windows omdat een Linux systeem anders is.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #17 Gepost op: 2016/01/15, 23:45:05 »
@LowLands
Citaat
Maar apparaten, daar heb je in windows in principe geen probleem mee
Ik heb apparaten die met ingang van Windows 7 niet meer werken.
Dezelfde apparaten die met ingang van mijn Linux gebruik in 2007 nog steeds werken.
Ok,maar mijn ervaring is tot en met XP......
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #18 Gepost op: 2016/01/16, 22:28:10 »
Ik had nogal wat te lezen, en gelukkig ben ik niet de enige die het opgevallen is. De laatste paar jaren is er nogal een verschuiving qua opvatting van sommige mensen (en het worden er steeds meer). In het begin waren er zoals ook al gezegd is mensen op zoek naar een alternatief en tegenwoordig zoekt men een vervanger. Misschien zit de crux ook wel bij het punt dat men een zelfde systeem gebruikt als waarop Windows geïnstalleerd kan worden, bij een Mac lijkt het voor een gebruiker (al is het in feite ook maar een pc) logischer, want daar zit tenslotte een merkje op.

Wat betreft hardware, sommige dingen zijn lastig onder linux (ik noem het expres zo omdat ik een lijst met distro's wil vermijden), maar daar en tegen is er ook genoeg hardware wat out-of-the-box werkt en onder Windows een ander verhaal is. Dus dat is in mijn ogen 'lood om oud ijzer'. De ene webcam van een tientje werkt niet, en de andere van dezelfde prijsklasse die misschien problematisch is onder windows werkt prima zonder gedoe onder linux. Dus dat zal in de meest gevallen ook niet het grote probleem moeten zijn.

Het argument dat mensen liever lui zijn dan moe in veel gevallen moet ik beamen, een groep mensen die bij Windows zijn afgehaakt hebben sowieso al iets van ik wil niks doen, en verwachten kunstmatige intelligentie. Gedachtes lezen gaat zelfs onder linux (nog) niet lukken, al zet ik bij sommigen vraagtekens en denk ik dat het prima gelukt is met gparted ;)

Maar wat mij echt het meest stoort is onbeschoft gedrag, men verwacht echt een 1 op 1 vervanger ipv een gratis alternatief. Ik ben zelf steunpunt, maar durf het eigenlijk nog maar amper te vermelden..
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #19 Gepost op: 2016/01/16, 22:43:10 »
Maar wat mij echt het meest stoort is onbeschoft gedrag, men verwacht echt een 1 op 1 vervanger ipv een gratis alternatief. Ik ben zelf steunpunt, maar durf het eigenlijk nog maar amper te vermelden..

Ik heb dat zelf in de wat kortere tijd als steunpunt nog niet meegemaakt, maar wat mij betreft is dat dan uiterst simpel. Dan stap ik weer de deur uit en goodbye toedeloe!
Het is vrijwilligerswerk. Ik ben geen politieagent die het allemaal maar moet pikken en zoek het verder maar uit. Nou moet je dat soort tegengas beter wat gedoseerd geven. Maar als je dat nou niet in je hebt, gewoon zeggen dat je het niet wilt en de klus staken. Niks mis mee en geen schande!

Ik heb zulk gedrag in mijn werk en in de hobby regelmatig mee moeten maken. Voor velen nog niet zo eenvoudig om goed mee om te gaan en ik heb achteraf ook weleens stevig lopen foeteren.

Naar, Theo! Heel naar. Heb je absoluut niet verdiend.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #20 Gepost op: 2016/01/17, 12:17:39 »
Ik sluit me aan bij vele woorden welke hier gezegd zijn, maar vooral toch bij die van jvecht omdat ze zo lekker relativerend zijn.

Theo1971, je hebt een stukje levenswijsheid opgedaan. Overal werkt het zo zoals jij het schetst. Er zit niets anders op dan ermee te leren leven want vele wereldverbeteraars gingen je al zonder deugdelijke resultaten voor.
Mensen willen nu eenmaal niet horen dat ze 'verstandigere' beslissingen kunnen nemen. Ze willen ten alle tijden blijven denken en niet anders horen dan hoe een verstandige beslissingen ze nemen (hoe dom sommige beslissingen ook zijn).
Been there, done that. Ook ik heb kennissen proberen te behoeden voor zelfs echte diepe ellende, maar ze willen door jou of mij niet uit hun fantastische droom gehaald worden (terwijl het in vrijwel alle gevallen waar ik het over compleet fout gelopen is). En ik kan bevestigen dat willen behoeden er alleen voor zorgt dat jij als de irritante beterweter ervaren wordt.
En ik weet bijna zeker dat er nu alweer een enkele lezer is die dit betoogje zweverig vindt. =D (terwijl ik wat dit betreft keihard en relaxed in het leven sta en verre van zwever ben)

Blijf in elk geval gewoon positief doen wat je doet! Vooral ook omdat je  het zelf leuk vindt.
Maar zorg ook dat je het leuk blijft vinden. Want het ligt deels bij jezelf
Schat gewoon in met wie je van doen hebt en geef/investeer naar ratio. Verdeel je energie efficiënter, en verspil het niet waar er weinig mee gedaan wordt. Je kunt de wereld niet verbeteren. Je daar aan gaan frustreren heeft geen zin. Daar heb je alleen jezelf mee
Maar je kunt wel degelijk winst behalen bij een groep enkelingen. En welwillende enkelingen zijn er nog meer dan genoeg, maar je moet ze alleen even vinden en selecteren.

Van een blije stand alone ubuntu gebruiker. Die best veel doet met computers en slechts op een enkel puntje onder linux niet vooruit kan. Alle soorten software is zo'n beetje verkrijgbaar, alleen is de betrouwbaarheid van herkomst onder linux in het geding (zoals ook onder andere os voorviel, eigenlijk veel vaker nog).
Die nog steeds versteld staat van hoe lekker, rustig en stabiel linux draait. Zelfs op oude computers.
Die elke keer weer als ik het nu constateer nog compleet versteld staat hoe traag computers bij kennissen zijn, en het me geen reet interesseert dat zij nul interesse in linux tonen (op die enkele kennis na). Ik heb een stabiele snelle pc, zij niet.

Ik ben blij met linux. En dat ben ik mede geworden door jullie hulp.  ;)
En ik vind Linux WEL hetzelfde als windows en Apple. Het is ook een volwaardige OS.  =D

Dat was even een betoogje, maar ik hoop dat je er een weg mee kunt vinden om lekker te blijven doen wat je al deed en niet op te geven.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/17, 12:31:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #21 Gepost op: 2016/01/17, 13:05:24 »
Nog even zo'n typerende anekdote.

Een voorval van pakweg 2 jaar terug.
Whatsapp werd opgekocht door Facebook. Héél de wereld op zijn kop want 'nu wordt onze privacy geschonden'. Iedereen kreeg plotseling het besef.
Iedereen had het er over, en iedereen rende naar Telegram. Want 'dat kan ik toch niet laten gebeuren?'

Terwijl iedereen toch al facebook en fb-messenger had, en nog diverse andere sociale media.
En hoe staat het er nu voor met het 'plotselinge besef'? Iedereen zit nog gewoon op Whatsapp. Niemand heeft nog telegram.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #22 Gepost op: 2016/01/17, 13:33:58 »
En ik vind Linux WEL hetzelfde als windows en Apple. Het is ook een volwaardige OS.  =D

Ik snap je wel, Rabbit! Goed gezegd.

Maar ik ben het (puur persoonlijk) absoluut niet met je eens :D . Het is in deze wereld not done om een andere keuze te maken dan de overgrote rest. Je hoort als kuddedier netjes in het koor mee te zingen.
Citaat
FOEI :D
Als je het nou eens objectief probeert te vergelijken is bij de een alleen de marketing en de relatie met de rest van de commerciële wereld beter te noemen en bij de ander ben je een erg duur voertuig aan het vergelijken met een klein en goedkoop model voertuig.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #23 Gepost op: 2016/01/17, 17:05:30 »
Het is een feit, de marketing van Microsoft is altijd goed geweest, vandaar het grote aantal gebruikers.
Alleen jammer, dat ze programma's van "derden" nodig hebben, om het systeem te beveiligen, iets dat ze beter zelf hadden kunnen doen (defender is niet doeltreffend).
De gebrekkige beveiliging komt ook, doordat ze compatibel (willen) blijven met het verleden.

Wie welk systeem gebruikt, wanneer en waarvoor is een persoonlijke keuze, mijn keuze mag duidelijk zijn :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline PKing

  • Lid
Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #24 Gepost op: 2016/01/17, 21:33:59 »
Ach ik gebruik Xubuntu op drie machines hier en op de laptop van mijn dochter in Rotterdam.

Ik heb bewust gekozen voor een windows look, dus taakbalk onder en een "menuknop" linksonder, ik ben waarschijnlijk geconditioneerd daarvoor:-)
En ik heb best wel wat zoek en try/error uurtjes erin zitten.
Maar eigenlijk is het net als met Windows, sommige dingen werken makkelijk out of the box, andere dingen verlangen wat meer werk.
Aangezien ik jaren games gespeeld heb online, had ik al geleerd om naar oplossingen te zoeken:-)

Dus qua gebruik vindt ik het verschil niet zo groot, je moet alleen soms wat extra moeite doen.
Voorbeeld: mijn dochter had veel problemen met de conversie van Worddocumenten vanuit haar school, dus heeft ze nu ook Word op Xubuntu.

Soms moet ik wel eens lachen, iemand gaf mij een "Mybooklive" een soort bijna nas, en ik verwachte wel wat problemen, aangezien ik het netwerk hier nooit goed heb gekregen met de computers onderling. Wat schetst mijn verbazing, het werkt bijna in 1 keer.
Alleen in Linux kun je dan kiezen via een wat moeilijker oplossing via fstab om er een direct te benaderen map van te maken, of je maakt gewoon een snelkoppeling op elke computer die ernaar verwijst:-)

Mint of welke andere Linux variant, Windows, OSX, alle OS varianten hebben hun eigen problemen.
Je kiest ervoor om 1 van die OS te gebruiken, en dat werkt voor jou of niet.

PS

Mint en mijn computer crashen te vaak:-)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04