Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fuduntu end of life...  (gelezen 1620 keer)

Fuduntu end of life...
« Gepost op: 2013/04/15, 23:35:43 »
Zie:
http://www.fuduntu.org/blog/2013/04/15/fuduntu-team-meeting-held-on-april-14-2013/
Was er net mee aan het experimenteren in Virtualbox, maar na het lezen hiervan heb ik hem meteen gewist...
Linux Mint 19.3 Mate

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fuduntu end of life...
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/15, 23:43:12 »
Gnome 2 werd een doodlopende steeg.... Begrijpelijk. Ben benieuwd hoe 't met Mate zal gaan, want die jongens hebben met dezelfde problemen te maken, denk ik.

Re: Fuduntu end of life...
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/16, 00:11:17 »
Gnome 2 werd een doodlopende steeg.... Begrijpelijk. Ben benieuwd hoe 't met Mate zal gaan, want die jongens hebben met dezelfde problemen te maken, denk ik.

Met Mate zal het denk ik wel goed gaan. Ik bedoel: Trinity (zelfde als Mate maar dan als doorzetting van KDE 3) gaat ook nog steeds prima.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Fuduntu end of life...
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/16, 09:03:52 »
Als Mate zijn overlevingskansen wil verhogen, dan gaan ze best over op gtk3.

Re: Fuduntu end of life...
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/16, 13:35:06 »
Als Mate zijn overlevingskansen wil verhogen, dan gaan ze best over op gtk3.
Dat is het plan, maar ze/we (ik help mee) willen wachten tot GTK3 (min of meer) stabiel is. Overigens zijn andere Gnome 2-technologieën zoals GConf/Mateconf, bonobo/matecomponent, orbit/corba al vervangen door GSettings en Dbus (vanaf versie 1.6).

Nog iets leuks: momenteel staat mate-common in de toelatingwachtrij van Debian. Zodra die is toegelaten, moeten de andere pakketten volgen, en stromen ze hopelijk door naar Ubuntu :).
« Laatst bewerkt op: 2013/04/16, 13:37:03 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Fuduntu end of life...
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/16, 14:00:28 »
Als Mate zijn overlevingskansen wil verhogen, dan gaan ze best over op gtk3.

Trinity is ook niet overgegaan naar Qt4 en het project is nog steeds springlevend (en we zitten toch al een paar jaar verder).

Re: Fuduntu end of life...
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/16, 19:27:52 »
Als Mate zijn overlevingskansen wil verhogen, dan gaan ze best over op gtk3.

Trinity is ook niet overgegaan naar Qt4 en het project is nog steeds springlevend (en we zitten toch al een paar jaar verder).
Ik zou Trinity wel levend noemen, maar niet springlevend. De ontwikkeling gaat niet erg snel en het is nog niet in een mainstream distro opgenomen (MATE al wel: Mint en Fedora bijvoorbeeld). Ze zijn wel bezig met Qt4 overigens (zie http://www.trinitydesktop.org/wiki/bin/view/Developers/RoadMap) en een belangrijke reden dat ze bij Qt3 kunnen blijven is omdat ze het onderhoud voor Qt3 op zich hebben genomen.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Fuduntu end of life...
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/16, 20:14:52 »
Uhm, Arch biedt eigengebouwde pakketten aan voor Trinity in hun normale pakketbronnen dus het zit wel degelijk in een mainstream distro.

Maar goed, mijn punt blijft.

Re: Fuduntu end of life...
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/17, 19:21:31 »
Uhm, Arch biedt eigengebouwde pakketten aan voor Trinity in hun normale pakketbronnen dus het zit wel degelijk in een mainstream distro.

Maar goed, mijn punt blijft.
Dat wist ik niet. Ergens jammer dat het alleen Arch is, Trinity verdient beter (al was het alleen maar omdat ik nog altijd de Trinityversie van Aardappelmannetje installeer op mijn systeem; brengt goede herinneringen aan mijn eerste ervaringen met Linux in 2005 naar boven).

En even iets meer on-topic: GTK3-support voor MATE is één van de doelen voor 1.8 en de Google Summer of Code (inschreven onder Fedora). Dus mocht Fuduntu een doorstart willen maken, dan zal dat met MATE niet zo'n probleem moeten opleveren.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fuduntu end of life...
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/17, 19:30:07 »
GTK3-support voor MATE is één van de doelen voor 1.8 en de Google Summer of Code (inschreven onder Fedora). Dus mocht Fuduntu een doorstart willen maken, dan zal dat met MATE niet zo'n probleem moeten opleveren.
Klinkt goed.  :)

Re: Fuduntu end of life...
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/17, 20:20:29 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fuduntu end of life...
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/17, 20:52:34 »
GTK3-support voor MATE is één van de doelen voor 1.8 en de Google Summer of Code (inschreven onder Fedora).
Zo klinkt het nog steeds goed.  =D