Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?  (gelezen 3542 keer)

Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Gepost op: 2019/08/21, 17:40:31 »
Mijn MSI U135 met Intel Atom N450 processor (1.66 GHz) en met 2 GB Ram loopt met enige regelmaat vast in de zin dat hij bevriest en er dan héél lang over doet om weer los te komen. Vaak bevriest alleen Firefox, maar soms alles. 

OS is Xubuntu 18.04 LTS. Open staan meestal allen Firefox (laatste) met twee of drie vensters en Thunderbird. In de achtergrond draaien Dropbox en Megasync.

Moet ik ervan uitgaan dat een en ander gewoon te zwaar is (althans na verloop van tijd - een tijdlang gaat het steeds goed) of is er iets in mijn configuratie mis?

Tips zijn welkom.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/08/21, 17:45:06 »
OS is Xubuntu 18.04 LTS. Open staan meestal allen Firefox (laatste) met twee of drie vensters en Thunderbird. In de achtergrond draaien Dropbox en Megasync.
Vermoedelijk te veel dingen tegelijk open, en Firefox met teveel tabbladen. Die ouwe bakkies kun je maar één toepassing tegelijk aandoen, en Firefox met slechts één instantie en geen extra tabbladen.

Let ook op deze snelheidstips:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/snelheid-ubuntu.html

Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/08/21, 18:09:01 »
Dank voor je input. Tijd om hem af te danken, zo te horen. Nog even nadenken over aangepast gebruik, maar ik zie het einde voor hem naderen. Met het kleine scherm houdt Firefox ook al niet altijd rekening. (Ik krijg de enter-knop niet in beeld, als ik een pagina wil toevoegen aan de bookmarks.)
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline peer

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/08/22, 07:42:08 »
Firefox is ook zwaar. Op mijn eee netbook draai ik een chromium kloon: (FlashPeak Slimjet) op een minimale debian 8 installatie.. Gaat wat sneller maar het blijft langzaam. Ik gebruik een chromium kloon omdat chromium in debian 8 achterloopt.

Laatst debian 10 geprobeerd maar al snel weer eraf gegegooid omdat de netbook daarmee een stuk trager werd.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/22, 07:43:54 door peer »

Offline aartje

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/08/22, 09:21:17 »
Mijn MSI U135 met Intel Atom N450 processor (1.66 GHz) en met 2 GB Ram loopt met enige regelmaat vast in de zin dat hij bevriest en er dan héél lang over doet om weer los te komen. Vaak bevriest alleen Firefox, maar soms alles. 


Tips zijn welkom.
Ik heb als "vakantie-computertje" al jaren een Samsung N210 netbook met 2GB geheugen in gebruik. Dat is ook met een Atom
N450 processor, dus waarschijnlijk hetzelfde. Ik draai er al jaren de opeenvolgende Mint Mate versies op en wel de 32bit versies
, omdat die iets minder geheugen gebruiken, en heb nog nooit een vastloper gehad. Ik heb nu Mint Mate 17.3 er op staan, die is eigenlijk
verlopen. Ik zal (ooit?) wel eens een nieuwere versie er naast zetten en kijken of dat nog gaat (vast wel :) )
Ik vraag me af of je niet een hardware-storing hebt. Heb je hem wel eens opengemaakt en van binnen schoongemaakt ? Heb je
de temperatuur in de kast wel eens in de gaten gehouden ? Kortom, maak hem eens open en maak hem schoon van binnen door hem
(voorzichtig!!!) te stofzuigen en daarna (!) nog een keer met zo'n spuitbus met lucht van de Action schoon te spuiten.
Verder heb ik ook na een paar jaar de harddisk (een 250 GB 2,5 inch) vervangen door de goedkoopste SSD  van 128 GB, 250 GB heb ik
helemaal niet nodig. Die zijn er al voor een paar tientjes. Dat gaf ook een behoorlijke snelheidsboost.
Zo'n klein hard diskje heeft nl. ook niet het eeuwige leven.....
Ik heb trouwens mijn accu in conditie gehouden door hem (luchtdicht afgesloten) in de koelkast te bewaren en hem alleen in de
vakanties tevoorschijn  te halen. Niet wegdoen dus !!!
« Laatst bewerkt op: 2019/08/22, 09:23:24 door aartje »

Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/08/22, 16:13:16 »
Inderdaad had ik er beter een 32-bit versie op kunnen laten staan. Dan miste ik evenwel wat toepassingen. Misschien eens 32-bit erop zetten en kijken wat ik dan mis, want dat ben ik inmiddels een beetje vergeten.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Nero

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/08/22, 17:54:34 »
Op mijn netbookje EeePC met N450 en 2GB geheugen draait deze bijzonder vlot.

Offline Tom

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/08/22, 18:32:46 »
Samsung N210 netbook met 2GB geheugen in gebruik met audacious en totem player volgeplemt met muziek en video muziekclips draait uit de kunst (een gesloopte 16.04 Lts xuby) wel geen Firefox ,als mail progje Google Gmail.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/08/22, 19:54:59 »
Ik heb een harddisk met een 32-bit Xubuntu uit een andere laptop in het netboekje gezet. Dat idee van 32-bits was een goede. Ik moet nog langer testen, maar lijkt vooralsnog te doen.

Detail: het venster van het startmenu (of hoe heet dat) is iets te groot. De onderkant valt net buiten beeld. Hoe kan ik dat aanpassen? (Er is mee te leven, de iconen onderaan zijn net genoeg zichtbaar.)
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #9 Gepost op: 2019/08/22, 20:04:00 »
Verwijder het whisker menu en neem daarvoor het toepassingenmenu.
Je hoeft niets te installeren, met de rechter muistoets op de balk kiezen voor werkbalk > werkbalkvoorkeuren en dan gewoon aanpassen.
Op mijn 10" laptopje werkt dat goed.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Reijer

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #10 Gepost op: 2019/08/22, 22:14:57 »
Nero schreef:
Op mijn netbookje EeePC met N450 en 2GB geheugen draait deze bijzonder vlot.

Interessant, ik heb net een overtollig EeePC 'tje van de baas gekregen (Seashell series).
Hoe doe ik dat ?

Offline Reijer

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #11 Gepost op: 2019/08/22, 22:59:14 »
Hebbes,
Ik zie dat het netboekje van een "Removable Dev" kan opstarten.
Het iso-bestand heb ik inmiddels binnengehaald.
Ik ga zo gauw mogelijk aan de slag.

Offline aartje

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #12 Gepost op: 2019/08/23, 09:38:42 »
Inderdaad had ik er beter een 32-bit versie op kunnen laten staan. Dan miste ik evenwel wat toepassingen. Misschien eens 32-bit erop zetten en kijken wat ik dan mis, want dat ben ik inmiddels een beetje vergeten.
En toch maar eens het inwendige van je netbook bekijken. Is hij niet vervuild ?Je klachten lijken toch meer op hardwarefouten. Met "gsmartcontrol" kan je je HD bekijken of die niet aan het einde van zijn latijn is.

Offline jolo

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #13 Gepost op: 2019/08/23, 11:29:58 »
Als ik zo tweakers pricewatch bekijk, zie ik dat die MSI U135 zo rond 2010 op de markt gebracht werd. Als daarin nog steeds de originele harddisk zit, zou het zoals aartje ook al zei, het een harddisk probleem kunnen zijn.

Verder wordt daar slechts 1 GB werkgeheugen genoemd. Staat die bijgeplaatst werkgeheugen wel in de compatibiliteitslijst. En is er wel een anti-statisch polsbandje gebruikt, bij het plaatsen van het werkgeheugen. Niet alle merken werken goed samen. 

Check verder ook in het terminalvenster, hoeveel geheugen er gebruikt wordt via
free -h [Enter]

Of eventueel
top [Enter]

Sluit dat top commando af met toetsenbord combinatie Ctrl+C. Verder is er ook nog GUI programma Taakbeheer.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Nero

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #14 Gepost op: 2019/08/23, 12:24:21 »
Het terminalprogramma top sluit je gewoon af met de letter q (quit).

Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #15 Gepost op: 2019/08/23, 13:24:01 »
Dank voor alle tips. Vooralsnog lijkt het met 32 bit Xubuntu (op een andere, ook oude harddisk) al een stuk beter te gaan. Wat mij betreft opgelost.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

FrSu

  • Gast
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #16 Gepost op: 2019/08/23, 16:33:21 »
Kun je dan de conclusie trekken dat een van de laatste 32 bits XFCE distro's het beste nog op een ouder netbookje gezet kan worden?

Ik kan mij herinneren dat een eerdere Zorin versie destijds draaide als een speer.

Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #17 Gepost op: 2019/08/23, 16:42:04 »
Dat durf ik op basis van mijn beperkte ervaring met twee oude machines met Xubuntu 18.04 32 bit niet heel stellig te zeggen.

Zojuist liep hij vast op zo’n krantenleesprogramma. Dat was blijkbaar te belastend. Maar verder loopt het vooralsnog wel, bij websurfen, e-mail, wat Libreoffice en dergelijke. Dus het lijkt er wel op. Video is evenwel moeizaam.

Skype, Wire, Signal, Transip Stack (desktop) werken volgens mij niet meer onder 32 bit, wellicht zijn er meer toepassingen die 32 bit hebben verlaten.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

FrSu

  • Gast
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #18 Gepost op: 2019/08/23, 16:45:50 »
Heb Zorin Lite 12.4 32 bit gedownload. Ga er naar kijken.

Offline peer

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #19 Gepost op: 2019/08/24, 08:08:16 »
ik heb op mijn eeepc (1000h) een minimale versie van debian8 draaien met als de een zo ver mogelijk uitgeklede lxde. Werkt redelijk. Browsen naar ingewikkelde sites vraagt wel wat geduld.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #20 Gepost op: 2019/08/24, 11:38:11 »
Xubuntu is geen licht systeem (maar wel lichter als Ubuntu) en valt voor de meeste netbooks te zwaar uit
Ik gebruik momenteel ook een netbook met Debian XFCE en dat gaat prima, maar ingewikkelde sites vragen wat tijd. Mijn netbook heeft overigens maar 1 GB RAM. Het is wel van belang de standaard ingestelde "swapneiging" aan te passen en eventueel ZRAM te gebruiken. Zie https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/eerst-xubuntu.html#ID3.8 en https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/swapneiging.html
Als je graag bij Ubuntu wil blijven, kun je Lubuntu proberen (of nog veel beter voor netbooks): Bodhi Linux.

Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #21 Gepost op: 2019/08/24, 11:48:48 »
Dank. Ik zal bij gelegenheid eens naar Bodhi kijken.

Zou Bodhi Linux in 64 bit uitvoering lichter zijn dan Xubuntu 32 bit? Of moet ik ook bij Bodhi bij 32 bit blijven?
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Bloom

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #22 Gepost op: 2019/08/24, 12:15:38 »
Op een 64-bit systeem moet je altijd 64-bit installeren. Een 32-bit systeem is NIET lichter zoals veel mensen denken, en op een 64-bit systeem moet dat eigenlijk dubbel zo hard werken omdat hij in twee beurten moet binnenhalen wat een 64-bit Linux in één keer kan. Gebruik een 32-bit Linux enkel en alleen op een 32-bit processor.
Die tips die ik gaf over ZRAM en verlaging van de swapneiging moet je trouwens met elke Linux doen op een netbook, ongeacht welke het is.

DarkEra

  • Gast
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #23 Gepost op: 2019/08/24, 12:57:20 »
Een netbook kun je net als Tom doet voor muziek en misschien videos afspelen gebruiken. Mijn netbook is 32bit heeft ook een Atom processor en beschikt over 1GB RAM, daar draait nu Mint Xfce op en
gebruik het soms ook voor muziek af te spelen en ook voor IRC om te chatten. That's it, omdat ik er niet meer mee kan doen dan ik zou willen, voor de rest staat het ding meer stof te verzamelen dan wat anders. 32bit wordt uitgefaseerd en zijn er dus steeds minder distro's voor te krijgen. Het is dus een kwestie van tijd voordat zo'n ding in de kast eindigt of op de schroothoop. Als zo'n netbook 64bit is heb je natuurlijk geluk maar die Atom processoren zijn niet de beste want eigenlijk zou een distro als Xubuntu er redelijk op moeten lopen met 2GB RAM.

Kort maar krachtig: De tijd van netbooks en er soepel linux op draaien om er vanalles mee te doen is, in de meeste gevallen, voorbij.
Misschien een media (muziek, foto's)servertje van maken is een laatste optie als je er nog iets mee zou willen doen...?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #24 Gepost op: 2019/08/24, 13:02:14 »
Een 32-bit systeem is NIET lichter zoals veel mensen denken, en op een 64-bit systeem moet dat eigenlijk dubbel zo hard werken omdat hij in twee beurten moet binnenhalen wat een 64-bit Linux in één keer kan.
Een 32 bit systeem heeft minder RAM nodig dan een 64 bit systeem. Het zal inderdaad wat trager zijn, vooral in processor-intensieve taken, maar niet de helft van een 64 bit systeem.