Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?  (gelezen 3565 keer)

Offline h2o

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #25 Gepost op: 2019/08/24, 15:38:39 »
Xubuntu is geen licht systeem (maar wel lichter als Ubuntu) en valt voor de meeste netbooks te zwaar uit
Ik gebruik momenteel ook een netbook met Debian XFCE en dat gaat prima.
Ik kan mij hierbij aansluiten. Op mijn tablets/netbooks heb ik ook een 64 bits Debian XFCE staan met 2 GB Ram met een Atom processor. Loopt heel vlotjes.

Dat heeft denk ik ook te maken dat het installeren tussen Xubuntu en Debian met XFCE verschillend werkt. Bij Xubuntu wordt een DVD/CD dump op het systeem geplaatst en bij Debian bouw je zelf het systeem op waarbij je tijdens de installatie kunt aangeven wat je eventueel niet nodig hebt. Dat resulteert in een (veel) lichter systeem.
Overigens niks mis met Xubuntu hoor! Dat is voor de meeste gebruikers kant-en-klaar goed bruikbaar.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/24, 15:59:29 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Bloom

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #26 Gepost op: 2019/08/24, 16:48:07 »
Een 32-bit systeem is NIET lichter zoals veel mensen denken, en op een 64-bit systeem moet dat eigenlijk dubbel zo hard werken omdat hij in twee beurten moet binnenhalen wat een 64-bit Linux in één keer kan.
Een 32 bit systeem heeft minder RAM nodig dan een 64 bit systeem. Het zal inderdaad wat trager zijn, vooral in processor-intensieve taken, maar niet de helft van een 64 bit systeem.
Ik schreef dat hij alle data tussen cpu en RAM in twee beurten moet doen terwijl het anders in één keer kan. Dat wil inderdaad niet zeggen dat het hele systeem dan dubbel zo snel zou werken, maar snelheidswinst is er wel. Het geheugengebruik van een 32-bit systeem kan iets lager zijn, maar dat is verwaarloosbaar ten opzichte van de voordelen die je krijgt door volledig 64-bit te gaan.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #27 Gepost op: 2019/08/26, 11:01:12 »
Is een opwaardering niet eventueel mogelijk ? Of is dit een type met een vastgesoldeerde processor ?
Op AliExpress vind je zeker je onderdelen voor een prikje. Ook RAM omzetten naar grotere volumes is geen enkel probleem.

Maar een blokkendoos vanuit (X)ubuntu zou toch ook mogelijk moeten zijn ? Of zelfs, in mijn ogen betere, Budgie ? Licht makkelijk en grafisch Ubuntu-waardig. (Betere Fonds bv)

Enfin, as is denken is natuurlijk je ook wat beperken. De bezel (onderkant) van een netbook laat zich erg makkelijk verwijderen zodat je aan het moederbord aankan, en dan gaan vele deuren gewoonlijk open.

Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #28 Gepost op: 2019/08/26, 11:14:13 »
Nogmaals dank voor al het meedenken.

Open maken is het probleem niet, maar ik ga niet solderen / CPU vervangen en zo. Dat gaat mij boven de pet (welk onderdeel is compatibel etc.). Er is 1 GB geheugen bij geplaatst. Volgens de specificaties is de 2 GB, die er nu in zit, het maximum.

Overigens kon ik het niet laten nog eens een schone installatie van Xubuntu 64-bit te doen, mede omdat hierboven gezegd wordt dat dat niet veel zwaarder is dan 32-bit, al werd ook gezegd dat het wel scheelt in RAM-gebruik. Vooralsnog loopt het netboekje ook met die 'schone' 64-bit veel minder vast dan voorheen (nog maar een keer). Het kan toeval zijn.

Afijn, het is maar een machientje voor erbij (op de bank), waar velen een tablet gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/26, 11:16:25 door Bert Ernste »
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

DarkEra

  • Gast
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #29 Gepost op: 2019/08/26, 11:37:38 »
.......
Maar een blokkendoos vanuit (X)ubuntu zou toch ook mogelijk moeten zijn ? Of zelfs, in mijn ogen betere, Budgie ? Licht makkelijk en grafisch Ubuntu-waardig. (Betere Fonds bv)
Blokkendoos is mogelijk maar of het dat lichter maakt? Verder weten we dat je een voorstander bent van Budgie maar om dat nu steeds aan te halen als anderen een probleem hebben met een desktop omgeving.... Laat het ze zelf uitzoeken, Budgie is nu echt ook weer niet zo goed imo en is en blijft in mijn ogen een slap aftreksel van Cinnamon. Fonds ken ik niet maar het zal wel Fonts zijn wat je bedoelde. Dat heeft niks met Budgie te maken dat ze "beter" zijn. Voor netbooks die niet al teveel kracht hebben blijft Xfce nog de beste optie.

Citaat
.... De bezel (onderkant) van een netbook laat zich erg makkelijk verwijderen zodat je aan het moederbord aankan, en dan gaan vele deuren gewoonlijk open.
Niet altijd waar, bij sommige netbooks (en zelfs laptops) zoals Acer moet je het toetsenbord én de bovenkant ook nog eens los halen wil je goed bij het moederbord, de  HDD, of het geheugen kunnen komen. Het is meer werk dan je lief is.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/26, 11:41:12 door Maik »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #30 Gepost op: 2019/08/26, 11:39:23 »
Nogmaals dank voor al het meedenken.

Open maken is het probleem niet, maar ik ga niet solderen / CPU vervangen en zo. Dat gaat mij boven de pet (welk onderdeel is compatibel etc.). Er is 1 GB geheugen bij geplaatst. Volgens de specificaties is de 2 GB, die er nu in zit, het maximum.

Overigens kon ik het niet laten nog eens een schone installatie van Xubuntu 64-bit

Afijn, het is maar een machientje voor erbij (op de bank), waar velen een tablet gebruiken.

Eventueel een boost kan middels een SSD , maar de processor zit er vast op gesoldeerd: dan houdt het inderdaad een beetje op: 1) er is geen opwaardering mogelijk gezien de chipsets om de huidige processor en 2) is een SSD in dergelijke omgeving een betere meerwaarde dan een 'kokende netbook' (koeling moet ook opgewaardeerd worden ) .

Maar 2GB en een SSD van 30 Gb , bv kost 25€ op Ali, zou je een heel eind moeten brengen.

Persoonlijk zou ik eerder voor een Android OS gaan dan een *buntu - achtige (waarom ? µdata werkt 1000x soepeler dan volledige webpages te gaan laden) .

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #31 Gepost op: 2019/08/26, 11:44:16 »
.......
Maar een blokkendoos vanuit (X)ubuntu zou toch ook mogelijk moeten zijn ? Of zelfs, in mijn ogen betere, Budgie ? Licht makkelijk en grafisch Ubuntu-waardig. (Betere Fonds bv)
Blokkendoos is mogelijk maar of het dat lichter maakt. Verder weten we dat je een voorstander bent van Budgie maar om dat nu steeds aan te halen als anderen een probleem hebben met een desktop omgeving.... Laat het ze zelf uitzoeken en Budgie is nu echt ook weer niet zo goed imo. Fonds ken ik niet maar het zal wel Fonts zijn wat je bedoelde. Dat heeft niks met Budgie te maken dat ze "beter" zijn.

Citaat
.... De bezel (onderkant) van een netbook laat zich erg makkelijk verwijderen zodat je aan het moederbord aankan, en dan gaan vele deuren gewoonlijk open.
Niet altijd waar, bij sommige netbooks (en zelfs laptops) zoals Acer moet je het toetsenbord én de bovenkant ook nog eens los halen wil je goed bij het moederbord, de  HDD, of het geheugen kunnen komen. Het is meer werk dan je lief is.

Je leest duidelijk dat het hier om MSI gaat niet wat *jouw* ervaring is met unservicable Acer  ^-^ .

Bovendien is een groep, Fonds , de collectie of gallerie van Fonts.

Moderator edit: Niet op de man spelen !

« Laatst bewerkt op: 2019/08/26, 12:30:30 door Ron »

DarkEra

  • Gast
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #32 Gepost op: 2019/08/26, 11:45:30 »
Eventueel een boost kan middels een SSD ,....
Of ook niet en loop je tegen problemen aan: https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=41&p=25401#p25344

Offline aartje

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #33 Gepost op: 2019/08/26, 11:57:50 »
Eventueel een boost kan middels een SSD ,....
Of ook niet en loop je tegen problemen aan: https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=41&p=25401#p25344
Nou volgens mij zal dat wel meevallen. Je moet natuurlijk wel een betrouwbare SSD kopen (Samsung ?) en niet op
een paar tientjes beknibbelen.
Je hebt niet de snelste Sata (300 MB/sec ipv 600 ) op je netbook, maar in mijn geval met een vrijwel identiek netbook
(Samsung 210 Plus) voelde mijn netbook toch minimaal 2 maal zo snel aan tov een HD. Je accu-gebruik wordt ook een stuk minder. En stel dat je
netbook overlijdt voor je SSD overlijdt (wat zeer waarschijnlijk is) dan zet je die SSD toch gewoon in een ander
apparaat.... (en je maakt je netbook tenminste weer een keer open voor een goede schoonmaakbeurt)

PS. Als je maar SataI (ipv SATAII) hebt, dus 150 MB sec, dan weet ik het niet zeker of je wel snelheidswinst hebt.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/26, 12:13:30 door aartje »

Offline Reijer

  • Lid
Re: "Opgelost" Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #34 Gepost op: 2020/07/22, 22:20:36 »
Raspbian draait inmiddels op m'n Eee PC.
Het laptopje gaat mee op vakantie. Ik heb hier thuis Open Vpn op een RaspberriPi draaien.
Ik wil op de camping verbinding maken met deze vpn server. Hoe krijg ik dat voor elkaar ? Ik kan het niet vinden.

Reijer.

"Opgelost" : Linux Mint geïnstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/23, 18:52:26 door Reijer »

Offline Tom

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #35 Gepost op: 2020/07/23, 08:45:21 »
Mijn MSI U135 met Intel Atom N450 processor (1.66 GHz) en met 2 GB Ram loopt met enige regelmaat vast in de zin dat hij bevriest en er dan héél lang over doet om weer los te komen. Vaak bevriest alleen Firefox, maar soms alles. 


Tips zijn welkom.
Ik heb als "vakantie-computertje" al jaren een Samsung N210 netbook met 2GB geheugen in gebruik. Dat is ook met een Atom
N450 processor, dus waarschijnlijk hetzelfde. Ik draai er al jaren de opeenvolgende Mint Mate versies op en wel de 32bit versies
, omdat die iets minder geheugen gebruiken, en heb nog nooit een vastloper gehad. Ik heb nu Mint Mate 17.3 er op staan, die is eigenlijk
verlopen. Ik zal (ooit?) wel eens een nieuwere versie er naast zetten en kijken of dat nog gaat (vast wel :) )
Ik vraag me af of je niet een hardware-storing hebt. Heb je hem wel eens opengemaakt en van binnen schoongemaakt ? Heb je
de temperatuur in de kast wel eens in de gaten gehouden ? Kortom, maak hem eens open en maak hem schoon van binnen door hem
(voorzichtig!!!) te stofzuigen en daarna (!) nog een keer met zo'n spuitbus met lucht van de Action schoon te spuiten.
Verder heb ik ook na een paar jaar de harddisk (een 250 GB 2,5 inch) vervangen door de goedkoopste SSD  van 128 GB, 250 GB heb ik
helemaal niet nodig. Die zijn er al voor een paar tientjes. Dat gaf ook een behoorlijke snelheidsboost.
Zo'n klein hard diskje heeft nl. ook niet het eeuwige leven.....
Ik heb trouwens mijn accu in conditie gehouden door hem (luchtdicht afgesloten) in de koelkast te bewaren en hem alleen in de
vakanties tevoorschijn  te halen. Niet wegdoen dus !!!

Ik heb dezelfde en gebruik hem als muziek speler nevenbij  gaat uitstekend verder er bijna alles afgesmeten wat ik niet gebruik ,en zelfs mijn muziek video clips draaien vlot .
Ga er ook een SSD indoen ,maar zolang mijn hdd nog vlot gaat wacht ik er mee.
Draai er Xubuntu 16.04.5 lts op.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Netbook te zwak voor Xubuntu 18.04 / Firefox?
« Reactie #36 Gepost op: 2020/07/23, 19:36:54 »
En anders kan je er nog antiX op zetten, dat is superlicht: https://antixlinux.com/.

Het ziet er niet zo uit, en is niet zo 'comfortabel' als een *buntu, maar lekker licht. Lichter dan Bodhi nog.

Of anders natuurlijk Puppy. Voor zo'n campingbak werkt dat ook prima: http://puppylinux.com/. Even vogelen, maar dan heb je een supersnelle distro. Draait bij mij op een antieke laptop met een Pentium M.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21