Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?  (gelezen 6555 keer)

Offline Luuk

  • Lid
Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Gepost op: 2012/05/31, 14:53:09 »
Goed, na lange tijd gebruik te hebben gemaakt van de nieuwe look van Ubuntu (Unity? bar links in beeld) zou ik graag terug willen naar de oude look (boven in de balk de menu's). Is hier een manier voor buiten downgraden naar een eerdere versie? Hoop dat het mogelijk is, alvast bedankt!

Zal even een voorbeeld toevoegen voor het geval ik het allemaal heel onduidelijk uitleg:

http://polishlinux.org/reviews/ubuntu-8-04/default.png

Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/31, 15:00:17 »
lijkt me dat je gnome classic zonder effect moet hebben.
hier iets wat daar over gaat ook
http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?id=32385
Geen zorgen met Ubuntu voor morgen
Ik Gebruik > Ubuntu : recentste versie.
Deze pc = 64 bits met X64-processor3.30 GHz

Offline Luuk

  • Lid
Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/31, 15:09:16 »
Heb inderdaad al 'n keer ingelogd via Gnome classic en classic zonder effecten maar dit is niet (helemaal) wat ik bedoel. Ik wil graag de complete, oude look terug en niks meer te maken hebben met iets van die nieuwe. Gewoon (voor mij) oud en vertrouwd zoals op de afbeelding

Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/31, 15:48:23 »
Je kan je gnome-classic desktop tweaken met gnome-tweak-tool. Je zou daarmee kunnen proberen je desktop te laten lijken op 8.04. Want ik vrees dat er geen kant-en-klaar pakket is om de oude look terug te krijgen.

Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/31, 16:31:17 »
Nee. Gebruik 10.04, Gnome classic lijkt misschien op GNOME 2, maar is het niet.

Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/31, 17:06:30 »
Nee. Gebruik 10.04, Gnome classic lijkt misschien op GNOME 2, maar is het niet.

GNOME Classic in 12.04 wel hoor.
http://www.webupd8.org/2012/02/more-classic-gnome-session-lands-in.html

Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/31, 19:45:37 »
MATE komt waarschijnlijk het dichts in de buurt van wat TS wil, maar hoe makkelijk dat in Ubuntu te installeren is weet ik niet precies.

Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/31, 20:06:19 »
MATE komt waarschijnlijk het dichts in de buurt van wat TS wil, maar hoe makkelijk dat in Ubuntu te installeren is weet ik niet precies.

sudo add-apt-repository ppa:amanas/mate-desktop && sudo apt-get update && sudo apt-get install mate

;)

Offline axelv

  • Lid
Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/31, 22:46:42 »
Meer volledige instructies (bron1, bron2):
sudo add-apt-repository "deb http://packages.mate-desktop.org/repo/ubuntu precise main"
sudo apt-get update
sudo apt-get install mate-archive-keyring
sudo apt-get update
sudo apt-get install mate-core
sudo apt-get install mate-desktop-environment

Ik heb deze instructies niet zo lang geleden geprobeerd, en ik moet zeggen dat ik MATE nog niet al te stabiel vond. Dus als je je weg nog niet goed weet in Ubuntu/Linux is dit misschien niet zo'n goede aanrader. Als je toch de oude omgeving terug wil, kan je ubuntu 10.04 nog een jaartje blijven gebruiken. Tegen dan zal MATE al wat volwassener zijn. Of je kan ook altijd Xubuntu eens proberen...  :)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/31, 22:51:56 door axelv »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/31, 22:54:05 »
Je kunt ook je Ubuntu ombouwen naar Xubuntu, dat komt voor mij persoonlijk het dichtste bij de "Gnome 2-ervaring":
http://sites.google.com/site/computertip/klassiek

Ik vond het een ware verademing, indertijd. En nog steeds. :)

Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/01, 00:07:24 »
Meer volledige instructies (bron1, bron2):
sudo add-apt-repository "deb http://packages.mate-desktop.org/repo/ubuntu precise main"
sudo apt-get update
sudo apt-get install mate-archive-keyring
sudo apt-get update
sudo apt-get install mate-core
sudo apt-get install mate-desktop-environment

Ik heb deze instructies niet zo lang geleden geprobeerd, en ik moet zeggen dat ik MATE nog niet al te stabiel vond. Dus als je je weg nog niet goed weet in Ubuntu/Linux is dit misschien niet zo'n goede aanrader. Als je toch de oude omgeving terug wil, kan je ubuntu 10.04 nog een jaartje blijven gebruiken. Tegen dan zal MATE al wat volwassener zijn. Of je kan ook altijd Xubuntu eens proberen...  :)

Nounou, dat zijn wel raar veel stappen ???
sudo add-apt-repository "deb http://packages.mate-desktop.org/repo/ubuntu precise main" && sudo apt-get updatesudo apt-get install mate-archive-keyring && sudo apt-get update &&  sudo apt-get install mate-core mate-desktop-environment

Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/01, 01:52:21 »
En toen was er Linux Mint 13 - Maya_Mate
« Laatst bewerkt op: 2012/06/01, 02:01:10 door anton_2 »

Offline axelv

  • Lid
Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/01, 09:02:54 »
Meer volledige instructies (bron1, bron2):
sudo add-apt-repository "deb http://packages.mate-desktop.org/repo/ubuntu precise main"
sudo apt-get update
sudo apt-get install mate-archive-keyring
sudo apt-get update
sudo apt-get install mate-core
sudo apt-get install mate-desktop-environment

Ik heb deze instructies niet zo lang geleden geprobeerd, en ik moet zeggen dat ik MATE nog niet al te stabiel vond. Dus als je je weg nog niet goed weet in Ubuntu/Linux is dit misschien niet zo'n goede aanrader. Als je toch de oude omgeving terug wil, kan je ubuntu 10.04 nog een jaartje blijven gebruiken. Tegen dan zal MATE al wat volwassener zijn. Of je kan ook altijd Xubuntu eens proberen...  :)

Nounou, dat zijn wel raar veel stappen ???
sudo add-apt-repository "deb http://packages.mate-desktop.org/repo/ubuntu precise main" && sudo apt-get updatesudo apt-get install mate-archive-keyring && sudo apt-get update &&  sudo apt-get install mate-core mate-desktop-environment

Deze stappen die je opgeeft zijn exact hetzelfde als de mijne hierboven, je plaatst er gewoon de conditionele AND statement tussen ( de && ). Dus niet zo heel raar... gewoon korter, maar wel veel langere regels (= minder overzichtelijk, in mijn ogen :) )

En toen was er Linux Mint 13 - Maya_Mate


Inderdaad, was ik effe vergeten. Deze zal zeker het dichtste aanleunen bij de oude Gnome2, dus kan je inderdaad eens proberen!

Offline joop905

  • Lid
Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/01, 10:20:25 »
Ubuntu is gebaseerd op de Linuxdistributie Debian
http://www.debian.org/

functioneel, geen poespas, gewoon goed en robuust
gewoon wat je verwacht van een linux OS

Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/01, 13:22:10 »
Cinnamon hier zeker ook een aanrader.
Komt van Mint 13 en dus gebouwd op Ubuntu

Hoe het eruit ziet: http://www.youtube.com/watch?v=fTKBwqvCYrU

En hoe te installeren:

Eerst PPA toevoegen:         
sudo add-apt-repository ppa:gwendal-lebihan-dev/cinnamon-stableDan installeren en updaten:       
sudo apt-get update && sudo apt-get install cinnamon

en daarna afmelden en opnieuw aanmelden met cinnamon

Vanwege enkele bugs ( die binnenkort wel zullen worden aangepast ) heb ik nog het volgende uitgevoerd zoals beschreven in: http://www.webupd8.org/2012/05/install-ambiance-fixed-for-classic.html
Werkt vlekkeloos en echt ¨als vanouds¨
Al moet ik er meteen bij zeggen; ik vindt Unity ook heel bruikbaar... na even wennen.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/01, 13:32:54 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/01, 18:55:55 »
Xfce en Gnome 3 fallback zijn omgevingen die lijken op Gnome 2, maar toch veel verschillen hebben. Datzelfde geldt ook voor Cinnamon.

MATE is een fork (=voortzetting) van Gnome 2 en werkt dus hetzelfde.
Het nadeel van MATE installeren in Ubuntu is dat de integratie niet zo goed is. MATE registreert zijn applicaties wel, maar niet als standaard. En ik had nog wat problemen hier en daar die ik zo gauw niet kan noemen.
Mint 13 heeft een editie met MATE als desktop. Deze zou ik zeker aanraden. Mint is een afgeleide van Ubuntu en ermee compatible. Even installeren en je hebt al MATE plus de integratie en ook nog allerlei codecs die je bij Ubuntu apart moet ophalen.

Hier is een screenshot van mijn Mint 13 met MATE, dan kun je je eigen conclusie trekken:

« Laatst bewerkt op: 2012/06/01, 18:57:47 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline hvb

  • Lid
Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/01, 21:41:34 »
Ik ben nu een aantal weken aan het oefenen met Mate en Gnome classic om te zien welke de opvolger moet worden van mijn oude vertrouwde gnome 2. Hiervoor werk ik met in beide computers (vrouw en ik) een extra harde schijf.

Mate (32 bits) staat nu op de ene computer, en doet het daar voortreffelijk. Soms verschuiven de ikonen in het bovenste paneel na een nieuwe start, en/of moet ik even in het paneel klikken om alles goed te krijgen (kleur).
Het nadeel is de dubbele vermelding in het menu voor alle programma's die mate toevoegt. Bovendien moet je sommige dingen nog "als voorkeur registreren" (bv. caja).
Het echte nadeel zit in het afspelen van video's, dat niet altijd goed gaat, al lijkt het ondertussen verbeterd te zijn. Vervelend is ook dat videobestanden maar 5 tabs hebben, de video en audio tab ontbreekt gewoon!!

Classic (64 bits) heb ik nu op mijn eigen computer staan, en ik kan er goed mee werken. Nadeel is dat de meegeleverde thema's spuuglelijk zijn (ik wil clearlooks-inverted!!), en er verder niets aan in te stellen is (elementen, kleuren kaders, enz.) Een simpele link naar andere thema's is nog "teveel" moeite.

@gymnasiast
Hoe gaat dat met mint-mate: zie je dubbele vermeldingen, en hoeveel tabs heb je bij videobestanden?

Mint proberen lukt mij nog niet, zowel de usb stick als de dvd geven geen beeld, hoewel de md5sum klopt. Ik ga het binnenkort weer proberen.

Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/01, 22:15:39 »
Citaat
Mate (32 bits) staat nu op de ene computer, en doet het daar voortreffelijk. Soms verschuiven de ikonen in het bovenste paneel na een nieuwe start, en/of moet ik even in het paneel klikken om alles goed te krijgen (kleur).

Er is natuurlijk wel een reden dat men van Gnome2 af wilde. Die verschuivende indicatoren is zo'n typisch euvel (ik had zelfs een alias gemaakt om het Gnome-paneel snel te kunnen herstarten) dat ook niet meer verbeterd zou worden. Mate neemt als het goede mee van Gnome2 maar ook alle nog bestaande bugs.

Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/02, 00:51:04 »
@hvb:
De reden dat ik Mint heb gekozen is dat daarin bijna alle door jou genoemde fouten daarin zijn opgelost, zoals het als standaard instellen van programma's. Ik heb geen dubbele vermeldingen. Ik heb totaal geen problemen met het afspelen van video's. Het werkt out of the box. Dat is trouwens ook één van de punten waarop Mint zich wil profileren. Videobestanden hebben ook bij mij maar vijf tabs:



Als het erg belangrijk is zou ik gewoon op het Mateforum vragen of die functie weer kan worden toegevoegd.

Dat van het verschuiven is, zoals erik1984 al opmerkte, gewoon geërfd van Gnome 2.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Luuk

  • Lid
Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/06/02, 14:20:35 »
Ben overgestapt naar LinuxMint Maya.. Bevalt me super en vind het ook stukken overzichtelijker dan die Unity rotzooi. Ben af en toe nog actief op dit forum maar verder wat meer op het LinuxMint forum te vinden!


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/06/02, 14:30:34 »
Ben overgestapt naar LinuxMint Maya.. Bevalt me super en vind het ook stukken overzichtelijker dan die Unity rotzooi.
Rotzooi is Unity niet.... Op zichzelf is het in 12.04 behoorlijk goed uitgewerkt en werkbaar, voor diegenen die er aan willen wennen. Ik geef zelf de voorkeur aan een andere werkomgeving (Xfce, Xubuntu), maar ik vind Unity zeker niet slecht.

Overigens: Mint is ook een goede keuze.  :)

Offline Luuk

  • Lid
Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/06/02, 16:26:08 »
Ben overgestapt naar LinuxMint Maya.. Bevalt me super en vind het ook stukken overzichtelijker dan die Unity rotzooi.
Rotzooi is Unity niet.... Op zichzelf is het in 12.04 behoorlijk goed uitgewerkt en werkbaar, voor diegenen die er aan willen wennen. Ik geef zelf de voorkeur aan een andere werkomgeving (Xfce, Xubuntu), maar ik vind Unity zeker niet slecht.

Overigens: Mint is ook een goede keuze.  :)

Excuses, het is ook niet zo bedoeld dat het rotzooi IS, meer een persoonlijke keuze/beleving. Ben nog steeds meer dan tevreden over Ubuntu maar vind het zelf niet fijn om te gebruiken (de nieuwe look tenminste). Heb Mint al eens eerder gebruikt en omdat het erg gebaseerd is op Ubuntu maar met een, voor mij, fijnere interface dus nu weer voor de volle 100%

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/02, 17:10:49 »
Excuses, het is ook niet zo bedoeld dat het rotzooi IS, meer een persoonlijke keuze/beleving.
Dat is wat anders, over smaak valt niet te twisten ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dave

  • Lid
Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/06/02, 18:15:38 »
Gewoon Gnome classic gebruiken.
Enige verschil is dat systeem/ beheer en voorkeuren nu ook onder systeembeheer staat.

Offline hvb

  • Lid
Re: Hoe krijg ik de oude look van Ubuntu terug?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/06/02, 21:51:17 »
Gewoon Gnome classic gebruiken.
Enige verschil is dat systeem/ beheer en voorkeuren nu ook onder systeembeheer staat.

Als dat het enige was dan was ik al lang overgestapt, voor mij is dat geen achteruitgang.

Er is echter wel een "klein"  verschil, het oog wil ook wat.  Op geen enkele wijze kan ik hetzelfde beeld/indruk krijgen van mijn oude lucid,  door het ontbreken van de goede thema's (??).
Er worden maar 4 thema's meegeleverd, en niet één bevalt mij of geeft mijn oude gevoel terug. Zo gauw ik dat kan veranderen blijf ik bij classic, anders wordt het definitief (mint)mate waar dat wel kan.

Ik ga er wel vanuit dat mate zijn programma's gaat aanpassen aan nieuwere versies, zo gauw die verschijnen.  Het gaat mij gewoon om de oude gnome 2 desktop, de programma's mogen doorontwikkelen.

@gymnasiast

Hoeveel tabs heb je dan onder mint zelf?
« Laatst bewerkt op: 2012/06/02, 21:57:30 door hvb »