Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer koppelen aan tweede computer  (gelezen 1922 keer)

Offline rietje

  • Lid
Printer koppelen aan tweede computer
« Gepost op: 2021/03/17, 13:55:29 »
Een laptop met windows 10 is met usb aangesloten aan een printer zonder wifi-mogelijkheid. Alles werkt prima.
Dit heb ik ingesteld op "delen".  Daarnaast heb ik een PC met xubuntu, die ik wil aansluiten op deze zgn. thuisgroep, zodat ik ook vanuit xubuntu kan printen.
Kan iemand mij helpen om dit voor elkaar te krijgen?
B.v.d.

Offline atomos

  • Lid
Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/17, 14:26:41 »
Zou het niet handiger zijn om een printerservertje online te brengen ?? draaid op linux  :laugh:

Een raspberry pi zerro met wifi is het minimum, beter een raspberry pi 2 en hoger, is al genoeg met cups geïnstalleerd.
Ik draai hier een raspberry pi 3+ printerserver met 2 printers, een epson kleur (een takke ding om te printen via zijn eigen wifi aansluiting, slecht te verbinding) en een HP laserjet.
Beide zijn goed te vinden via je lan zowel voor windoows, apple en linux
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/17, 14:40:01 »
Je kan kijken of je de printer op de router kan aansluiten en installeren.
En als dat niet kan, dan zou ik van een raspberry pi (maakt niet uit welke, ik zou de goedkoopste met wifi nemen, en dat is een zero W voor €16,95) een printserver maken.

Hiermee maak je van je printer een netwerk printer, en dan kan je van elk apparaat die op het netwerk is aangesloten printen.

Succes,

Steven

Offline rietje

  • Lid
Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/17, 19:35:25 »
Alles wat ik hier lees is voor mij een vreemde taal.
Ik moet er verder nog bij vertellen dat mijn modem is een Experia Box 10 . En de printer een Canon Pixma MG2550 zonder wifi.
Is er geen eenvoudiger manier om e.e.a. te realiseren?
Ik zoek nog even verder op internet of er andere mogelijkheden zijn.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/17, 20:06:51 door rietje »

Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/17, 22:15:13 »
Hoi, ik lees op de site van de KPN dat de experiabox geen usb-printers kan ondersteunen.
Dus nu lijkt mij een raspberry pi printserver de beste oplossing....

Lees hier maar eens hoe je het aan kan pakken.


ps, het lijkt ingewikkelt, maar het valt echt reuze mee.

Succes,

Steven

Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/18, 06:39:19 »
@rietje,
In dit topic wordt daar ook over gesproken en daar spreekt men over een switch.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108824.0
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #6 Gepost op: 2021/03/18, 11:13:53 »
@rietje,
In dit topic wordt daar ook over gesproken en daar spreekt men over een switch.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108824.0
In dat topic heb ik deze https://www.allekabels.nl/netwerk-switch/184/1196772/netwerk-switch-4-poorts.htmlgekocht. Was toen alleen zwart met uitgang usb aansluiting. Dit zijn allemaal RJ45 poorten. Je kunt zelf selectie maken d.m.v. knop in te drukken. Heel handig en goedkoop. =D

Edit: https://www.conrad.nl/p/delock-87588-netwerk-switch-4-poorten-100-mbits-1007702
« Laatst bewerkt op: 2021/03/18, 11:18:46 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #7 Gepost op: 2021/03/18, 17:27:28 »
Heb jij Samba geinstalleerd?? Dit is hiervoor wel érg makkelijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Samba_(software) (ook voor linux beschikbaar in de repositories)
Citaat
Door ondersteuning voor dit protocol te bieden, kunnen machines die dit protocol ondersteunen met elkaar communiceren over het netwerk, zowel intern als over het internet.

Hier hangt de printer op 1 pc (die altijd aan staat).
Gedeeld! En samba op alle pc's. Waardoor alle pc's over het netwerk deze printer kunnen gebruiken (wel ff drivers installeren).

Geen printerserver nodig, omdat die ene pc als printerservertje dient.
En zo delen we hier in huis nog veel meer over het netwerk. Ideaal.
Zo doe ik dat al jaren lang, ver voor linux al.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/18, 17:37:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rietje

  • Lid
Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #8 Gepost op: 2021/03/19, 12:14:38 »
Hallo Partyrabbit,
Toevallig was ik net bezig met de aanbevelingen te volgen van: https://de-help-desk.nl/knowledgebase.php?article=486
Samba staat erop bij mij, maar ik kan het niet openen. Ik zal dus nog het e.e.a. moeten doen.  O.a drivers?
Kun je mij adviseren wat nu eerst te doen?
Groeten.

Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #9 Gepost op: 2021/03/19, 12:30:18 »
Samba staat erop bij mij, maar ik kan het niet openen. Ik zal dus nog het e.e.a. moeten doen.  O.a drivers?
Kun je mij adviseren wat nu eerst te doen?

Even geen idee.
Nadat ik samba geïnstalleerd had kon ik gewoon meteen beginnen met delen en zo, op de standaard config zonder extra instellingen.

Misschien is dat wat je kunt doen? De printer-deling opnieuw instellen? (even oude eraf, en opnieuw met samba)
Let wel, het werkt het beste (of alleen?) als je ook samba geïnstalleerd hebt op de pc's waarmee je de printer-pc benaderd.

Het kan overigens ook nog zijn dat de pc's elkaar moeten "herkennen". Dat je ze even wederzijds moet benaderen. Soms werkt het niet meteen.
En HERSTARTEN na installatie en elke vernieuwde deel-instellingen! De nieuwe instellingen moet wel eerst systeembreed doorgevoerd worden.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/19, 12:44:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rietje

  • Lid
Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #10 Gepost op: 2021/03/19, 14:32:59 »
Jammer. Ik heb van alles geprobeerd, maar niets gelukt. Toch bedankt voor de richting om verder te zoeken.

Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #11 Gepost op: 2021/03/20, 14:00:27 »
Ja, sorry Rietje. Soms is het veel makkelijker als je achter de pc zelf zit en niet via beeldscherm over internet.  :|
In principe werkt het hier zo. Waarom bij jou niet is voor mij nu zo heel moeilijk in te schatten.

Ik hoop dat er nog wat anderen je verder kunnen helpen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline atomos

  • Lid
Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #12 Gepost op: 2021/03/20, 14:09:21 »
Kijk eens of er een steunpunt in de buurt is die je kan helpen.Welke regio woon je ? anders zou ik je kunnen helpen.
 
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline rietje

  • Lid
Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #13 Gepost op: 2021/03/21, 13:26:41 »
Wordt moeilijk. Woonachtig in Bergen op Zoom.

Offline rietje

  • Lid
Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #14 Gepost op: 2021/03/21, 16:05:59 »
Ben een stap verder. Samba is ge-installeerd en het instellingenmenu van " smb4k" kan ge-opend worden.
Dit bevind zich dus op mijn linux computer. Nu is mijn volgende vraag hoe ik de windows laptop eraan gekoppeld krijg of een koppeling tussen het mappenbestand van beide computers.
Ik heb nu nodig het pakket "system-config-samba".  Hoe kom ik daaraan ?  Blijkbaar is hier iets niet in orde mee.?
« Laatst bewerkt op: 2021/03/24, 12:17:25 door rietje »

Offline rietje

  • Lid
Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #15 Gepost op: 2021/03/25, 11:08:24 »
Ik stop met mijn poging om samba te gebruiken.
Ga nu proberen om met SSHFS mijn doel te bereiken.
Zal daar ongetwijfeld ook weer hulp nodig hebben van jullie, vooral met sommige details in de configuratie.
Tot zover bedankt.

Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #16 Gepost op: 2021/03/25, 17:09:33 »
Een laptop met windows 10 is met usb aangesloten aan een printer zonder wifi-mogelijkheid.

Hallo, probeer eens een usb wifi-stick in je printer te steken, misschien dat dat werkt. Ik heb zo'n dingetje in China gekocht voor ik meen 1,30 euro of misschien nog minder. Niet voor gebruik met een printer overigens, maar om een pc een draadloze verbinding te geven. Maar wie weet wordt je printer dan opeens wel herkend in je draadloze netwerk/je wifi.

Offline rietje

  • Lid
Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #17 Gepost op: 2021/03/26, 10:47:40 »
Zie mijn eerste bericht, mijn printer heeft geen wifi-mogelijkheden. Toch bedankt.

Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #18 Gepost op: 2021/03/26, 14:51:19 »
Uit je eerste bericht maak ik op dat je de printer via usb aan je laptop hebt hangen. Mijn idee was om een usb wifi-dongle in de usb-poort van je printer te prikken. Dan heb je opeens wel een wifi-printer. Althans, dat denk ik tenminste. 't Is te proberen niet?

Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #19 Gepost op: 2021/03/27, 15:06:35 »
Mijn idee was om een usb wifi-dongle in de usb-poort van je printer te prikken. Dan heb je opeens wel een wifi-printer. Althans, dat denk ik tenminste. 't Is te proberen niet?

Volgens mij werkt dat niet zo makkelijk (drivers? onder OS? Ik geloof niet dat zo iets in iets simpels als een printer beschikbaar is)
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb het nooit geprobeerd dus kan het ook niet ontkennen  =D

Citaat
Uit je eerste bericht maak ik op dat je de printer via usb aan je laptop hebt hangen.

Daarom begrijp ik niet dat het niet werkt.
Hier ook gewoon een printer met usb op pc.
Gedeeld (mbv samba)
Drivers voor die printer geinstalleerd op de pc's die de pc met gedeelde printer moeten benaderen over het netwerk (ongeacht kabel of wifi).
En dat allemaal simpel, delen in bestandsverkenner en zo. Zonder verdere config files of zo handmatig te hoeven veranderen.

Beats me waarom het bij Riet niet lukt. :o Zou volgens mij gewoon mogelijk moeten zijn.
Maar het is soms wat getover (werkt niet altijd meteen vlekkeloos) en dat is op afstand niet te doen.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/27, 15:08:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #20 Gepost op: 2021/03/28, 13:57:17 »
Volgens mij werkt dat niet zo makkelijk (drivers? onder OS? Ik geloof niet dat zo iets in iets simpels als een printer beschikbaar is)
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb het nooit geprobeerd dus kan het ook niet ontkennen  =D
Hallo, ik heb hier twee Epson-printers en ik dacht, eens even kijken wat er gebeurt. Maar dat was pech want beide Epsons hebben een ander soort usb-poort (dat vierkante model). Dus kan ik dit niet verder uitproberen, mijn usb wifi-dongle is van het "gewone" usb-formaat.

Vervolgens die dongle aan mijn telefoon gehangen via een usb otg-verloopkabel, wifi op de telefoon uitgeschakeld en het resultaat is... noppes. Geen wifi. Waarom dat op m'n Linux-pc wel werkt en niet op m'n telefoon is me een raadsel. Dus grote kans dat dit ook niet werkt met een printer. Enfin, het was maar een suggestie om te proberen!

Re: Printer koppelen aan tweede computer
« Reactie #21 Gepost op: 2021/03/28, 15:46:27 »
Waarom dat op m'n Linux-pc wel werkt en niet op m'n telefoon is me een raadsel.

OS, juiste drivers, ... zou ik denken??
Apparaat moet toch mbv de juiste herkenning de dongle herkennen en aansturen om laten werken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore