Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google calendar via Thunderbird Lightning  (gelezen 1202 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Google calendar via Thunderbird Lightning
« Gepost op: 2017/11/18, 22:38:24 »
Ik heb als steunpunt iemand die voor zijn agenda alles doet via Google calendar. Hij heeft verder een oude PC met 32 bits, dus de installatie van Chrome is geen optie en Chromium met die calendar is helaas ook geen goede zaak.

Dus wilde ik dit maar doen via de Lightning add-on in Thunderbird. Maar ik voel er niet veel voor daarvoor een complete testomgeving op te zetten op mijn "proefbak" puur om wille van de tijd. Op zich kan dat wel en vind ik ook wel leuk, maar ik ga daar geen uren werk in steken.

Net al veel tijd gestopt in zoiets simpel als een Hotmail accountje opzetten in Thunderbird. Blijkt dat je dat eerst op de outlook server aan moet zetten en niets of niemand die dat aangeeft. Behalve dit Forum dan.

Iemand hier dat dat Lightning goed kent en liefst gebruikt met die Google calendar?

De man is een 65 plusser, best kien, maar beperkt inzicht in de diepere roerselen van een computer. Dat hoeft ook niet, daar heeft hij mij voor.

Ik hoor het graag.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/18, 23:05:32 »
Ha Just, ik snap het probleem niet. Jouw klant kan toch simpelweg in z'n browser de kalenderpagina van Google laten tonen? Die staat bij mij altijd aan. Waarom via Thunderbird? Ik heb dat hier via een plugin of zo (edit: uit m'n hoofd dat Lightningding) ook draaien maar ik vraag me al zolang dat draait af, waarom? Gewoon in je browser je goochelagenda bekijken en nergens anders is toch het eenvoudigst?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/18, 23:20:04 »
Hoi Paul,

Ja dat leek me ook. Maar ik was zelf ook wel benieuwd hoe dat Lightning het deed. Heb je dus eigenlijk niks zinvols aan?

En meldingen over naderende afspraken? Daar gebruik ik zelf mijn Androïd telefoon voor, hoogst handig dat.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/19, 00:21:10 »
Hoi Paul,

Ja dat leek me ook. Maar ik was zelf ook wel benieuwd hoe dat Lightning het deed. Heb je dus eigenlijk niks zinvols aan?

En meldingen over naderende afspraken? Daar gebruik ik zelf mijn Androïd telefoon voor, hoogst handig dat.

groet,

Just
Hoi Just, ik heb volgens mij het zelfde alleen 64bit. Zie mijn hardware. Alles werkt als een speer.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rico70

  • Lid
Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/19, 06:46:12 »
Hoi Paul,

Ja dat leek me ook. Maar ik was zelf ook wel benieuwd hoe dat Lightning het deed. Heb je dus eigenlijk niks zinvols aan?
Met Lightning is je agenda ook offline beschikbaar.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/19, 08:26:54 »
Hoib Rico,

Txs!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/20, 08:49:13 »
Ik gebruik de Google Calendar Tab in Thunderbird.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/20, 09:39:29 »
Hoi Maasnet,

Bedankt voor de tip! Mogelijkheden genoeg, zie ik.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/20, 10:00:34 »
Hoi Maasnet,

Bedankt voor de tip! Mogelijkheden genoeg, zie ik.

groet,

Just
Hallo Just,
Had je deze al geprobeerd???? Wel in Lightning.
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/20, 10:26:12 »
Hoi Henk,

Heel fijn. Aan die discussie heb je wat want dat zijn praktijksituaties. Ik maak een overzichtje van alle opties voor mijn steunpunt klant en dan is hij netjes bediend toch.

Het liefste maakte ik een compleet werkende demo, maar dan ben ik straks dag en nacht bezig. Dat gaat niet.

Iedereen bedankt voor de geweldige tips.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/20, 10:30:23 »
Mocht je bereid zijn een andere email client te gebruiken, evolution heeft ook een goede calender die ook prima google calender kan laten zien. Zelf vind ik evolution net wat fijner dan thunderbird.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/20, 10:58:53 »
Bedankt voor de tip , MKe!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Parleur

  • Lid
Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/24, 13:16:35 »
geacht forum,
Hierbij mijn ervaringen met de combinatie Ubuntu 14.04, Thunderbird 52.4.0 (64bits),Lightnig 5.4 (als add-on), Provider for Google-agenda 3.3, en additioneel gContactsync 2.0.12 (sync adresboeken)

Een vergelijkbare setup draait op de PC van mijn vrouw onder Linux Mint 13 xfce (32bits)

Verder zijn onze smartphones, een Motorola G3 (android 6) en een Samsung J5 (android 6) ook via de desbetreffende Google-accounts gesynchroniseerd. Wij hebben drie agenda's, 2 individuele en 1 samen. Alles loopt via Google Calendar.

Het heeft zich in het verleden welvoorgedaan dat Mozilla de upgrade van Thunderbird en Lightning niet synchroon liet lopen. Dan was je een tijdje agendaloos of je moest tijdelijk downgraden.

Het best wel een uitzoekerij geweest, veel inlezen, maar uiteindelijk draait alles al jaren vlekkeloos en kan ik het zelf onderhouden. Heb daar alle tijd voor, ben ook pas 69 .
Ik heb tijden gezocht naar een Google vrij alternatief maar dat is er gewoon niet. Voorheen synchroniseerde ik Evolution met mij Palm.
meer info: https://support.mozilla.org/nl/kb/lightning-gebruiken-met-google-agenda
Kijk ook eens naar de add-on Provider for Google-agenda, ik denk dat die je wel verder brengt.

Het is inderdaad vrij lastig en tijdrovend om zo'n systeem voor een ander op te zetten. Ik zou er geen waterdichte handleiding voor kunnen schrijven.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #13 Gepost op: 2017/11/24, 14:50:19 »
Hoi Parleur,

Bedankt voor je inbreng! Het was de bedoeling gisteren Xubuntu te installeren. Op mijn advies startte mijn contact pas die ochtend een volle back-up. Die draaide tot zijn verbazing 's middags nog in volle glorie. Dat is met de verzamelde data, foto's enzovoort van jaren niet zo vreemd. Ik kreeg dus een belletje en we hebben de actie een week opgeschoven.

De man is best handig met een pc, maar zeker niet deskundig. Ik zorg ervoor dat hij bij zijn kalender kan en mocht hij dan aangeven dat hij wat meer wil, dan weet ik nu hoe dat te doen. Ik begin zeker niet aan ingewikkelde dingen. Dat zou veel te veel tijd kosten plus dat ik dat de man allemaal moet leren om mee om te gaan. Hij woont niet in de buurt.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rico70

  • Lid
Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/24, 16:33:14 »
Ik heb tijden gezocht naar een Google vrij alternatief maar dat is er gewoon niet.
Posteo.de, Mailbox.org, mailfence.com, GMX.com hebben behalve mail ook een agenda. Deze kunnen allemaal met Thunderbird syncen, met DavDroid kan je deze agendas syncen met je Android telefoon.

Offline Parleur

  • Lid
Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/24, 16:57:41 »
Bedankt voor de reactie Rico70.
Zo zie je maar dat dingen in de loop der tijd kunnen veranderen.
De dienst is ook nog eens gebaseerd op ideologische beginselen, toch commercieel geeft niets.
Het probleem is dat je niet zo snel je hele systeem omgooit, never change a winning team
Even zo goed, hier is een forum voor

Offline MKe

  • Lid
Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #16 Gepost op: 2017/11/24, 17:34:29 »
Tja, je kunt ook zelf een newcloud service ergens starten en dat gebruiken. Dat doe ik op mijn NAS. 

Offline Parleur

  • Lid
Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #17 Gepost op: 2017/11/25, 08:15:23 »
cloudservice op nas
daar heb ik wel eens naar gekeken, ik heb een Synology nas.
Grootste nadeel vind ik: Waar blijven de emails als de nas niet bereikbaar is door netwerk storing of storing aan de nas.
Ligt jou netwerk er een tijdje uit dan worden de berichten keurig opgehouden bij de email-provider. Zodra je in de lucht bent krijg je ze weer.

Offline MKe

  • Lid
Re: Google calendar via Thunderbird Lightning
« Reactie #18 Gepost op: 2017/11/25, 19:37:10 »
Ik gebruik het alleen voor caldav. Een eigen email server onderhouden is me veel te veel werk.