Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: invalid environment block (half opgelost zie topic stuurprogramma wifi adapter)  (gelezen 4083 keer)

Offline kbra

  • Lid
Re: invalid environment block
« Reactie #25 Gepost op: 2016/07/24, 15:21:26 »
Nieuwste kernel geprobeerd, hetzelfde resultaat.

Is er iemand die me kan vertellen wat de beste manier is om dit probleem te tackelen?

Volledig opnieuw beginnen?
Met welke versie? Altijd de nieuwste?
Wel/geen of sommige updates?

etc.

De naam van dit geposte probleem is eigenlijk niet meer juist. Die betreffende melding al heel lang niet meer gezien.
Maar ik ben ook geen expert om te zeggen dat het een grafisch probleem is.
Of lijkt het daar op omdat Mint er mee ophoudt en alleen gekleurde strepen op mijn scherm achterlaat?

Re: invalid environment block
« Reactie #26 Gepost op: 2016/07/24, 18:04:29 »
@ kbra,

een rigoreuse beslissing is natuurlijk opnieuw beginnen. Maar ik vermoed dat het grafisch nog steeds niet in orde zal zijn.
Als je opnieuw installeert -- in jou geval, een LinuxMint, neem dan de 17.3  --> 17.1Xfce --deze zal, waarschijnlijk dit probleem niet hebben.
Wacht nog even met LinuxMint 18 te installeren tot de volgende punt-versie er is.

Er zijn nog alternatieven:
-Rolling-Release versies zoals:

1) PCLinuxOS Kde, Lxde, Mate -64bit;             http://www.pclinuxos.nl/
2) OpenMandriva Lx 3.0 64 -bit;               https://www.openmandriva.org/
3) Mageia 5 x86_64 ;         https://www.mageia.org/nl/about/

-Debian versies zoals:

1) Ubuntu 16.04.1 LTS -64bit/32bit;
2) Kubuntu                                                        https://sites.google.com/site/computertip/
3) Xubuntu
4) Ubuntu Mate 16.04 LTS -64bit;
5) LinuxMint Cinnamon 18 -64bit;
6) LinuxMint Mate 18 64-bit;
7) LinuxMint Xfce 18  64-bit

e.a. ... eens googelen en je vindt er nog tientallen...

Tips:

* Tijdens het installeren: af en toe met de muis bewegen, om te voorkomen dat de PC in slaap gaat...
* Na de installatie: direct het Energiebeheer openen (systeeminstellingen) en alles op NOOIT zetten
                                                      in Schermvergrendelaar: schuifje naar links (= uit).
* Alle updates / upgrades laten bijwerken (dat kunnen er heel wat zijn = geduldig afwachten tot alles bijgewerkt is .. ;) )
* Extra Stuurprogramma's: laten zoeken naar die programma's en eventueel aanvinken wat aanbevolen wordt --> laten bijwerken/wijzigingen doorvoeren;
* Computer laten herstarten.

Nog  problemen of vragen, stel ze gerust. Wij, 'de forumleden' van dit forum, helpen zoeken naar een oplossing of reiken de mogelijke tips/oplossingen aan.

Bericht ons.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/26, 14:00:04 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline kbra

  • Lid
Re: invalid environment block
« Reactie #27 Gepost op: 2016/07/26, 13:40:53 »
Bedankt Spievensterke

Opnieuw begonnen. Ik dacht via de site van Pjotr de door jou aanbevolen versie binnen te halen, maar dat is versie 18. Wel de Xfce versie.
Daar probeer ik het eerst even mee.

Wat opvalt:
tijdens het installeren van Mint, dus na het opstarten vanaf een DVD, had ik weer die strepen op mijn scherm.
Wat zegt dit nu? Mint nog niet geïnstalleerd, geen updates of wat dan ook, het ging mis tijdens de installatie procedure.
Is er "iets" in de Bios wat het probleem kan veroorzaken?

Mijn tweede poging ging goed en daar probeer ik e.e.a. nu mee uit.

Wordt vervolgd.

Re: invalid environment block
« Reactie #28 Gepost op: 2016/07/26, 13:54:32 »
@ kbra,

de aanbevolen distributie moest zijn: LinuxMint 17.1 Xfce. Mijn excuses.

Hoe verloopt het bij die tweede poging?

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/26, 13:56:32 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline kbra

  • Lid
Re: invalid environment block
« Reactie #29 Gepost op: 2016/07/26, 14:20:55 »
tweede poging gaat ook mis. Installatie voltooien lukte wel, een aantal reboots ook vanwege de updates.

Toen 17.3 geïnstalleerd. (17.1 moet ik nog downloaden).

Dat ging ook even goed. Updates etc. geen probleem, inclusief je aanbevelingen omtrent energiebeheer. Maar tijdens het raadplegen van het forum (Firefox): de bekende strepen.

Dit schrijf ik nu na een herstart.
Kijk het nog even aan, dan probeer ik 17.1

Offline kbra

  • Lid
Re: invalid environment block
« Reactie #30 Gepost op: 2016/07/28, 11:29:23 »
17.1 staat er nu op.

en tot nu toe geen probleem ondervonden. Ik gebruik de PC zoveel mogelijk "gewoon". Spotify geïnstalleerd, wat surfen en Libre Office gebruiken.
Het onderdeel stuurprogramma's vond alleen iets van de wifi kaart. Ik weet dat de recentere versies twee onderdelen vonden, maar weet niet meer precies wat die tweede was.

Spievensterke:
jij had echt een voorkeur voor deze versie. Waarom?

Normaal volg ik de "te doen" aanpassingen van Pjotr.  Kan/moet ik die nu ook nog volgen met deze versie? Zal ongetwijfeld anders zijn qua instellingen.

Ik laat verdere ervaringen nog weten.

Re: invalid environment block
« Reactie #31 Gepost op: 2016/07/28, 14:17:33 »
Eerlijk geschreven, omdat die nog wat 'oudere' drivers aan boord heeft. De Kernel is ook niet de nieuwste en dat heeft soms wel zijn voordeel als je nog wat 'oudere' hardware hebt steken in het systeem.
LinuxMint is nochtans 'behoudender' dan Ubuntu wat betreft het vernieuwen/updaten/upgraden van een Kernel.
Heb je de updates al volledig laten lopen en afwerken?

Persoonlijk heb ik een andere voorkeur en gebruik ik die ook op al mijn computers. Maar die durfde ik jou niet aanprijzen omdat het geen afgeleide is van Ubuntu of Debian.
Ik gebruik een 'Rolling-release' 'Linux-gestuurd besturingssysteem' op al mijn computers (desktops en laptops), nl.: PCLinuxOS Kde/Mate -64bit. Daarnaast heb ik, in VirtualBox, Ubuntu 16.04.1 LTS-64bit, OpenMandriva Lx3.0-64bit, Mageia 5-64bit en LinuxMint 18 Xfce-64bit draaiend én werkend.
Mijn 4 kinderen (intussen jong volwassenen) hebben ook een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' draaiend op hun computers. Ook een broer heeft zich omgeschoold naar een 'Linux-gebruiker'. Zelfs een kleinzoon, heeft nu een 'geredde' computer van de schroothoop, en omgevormd tot een 'Linux-gestuurde spelcomputer'.

Ik, persoonlijk, zou er verder niks meer aan 'rommelen'. Wat goed is, moet je met rust laten. Geniet nu van een systeem dat doet voor jou wat je vraagt en dat je wenst te doen.
Je kan het verder 'fine-tunen', maar doe dat geleidelijk aan, niet veel ineens, met mate...--> overdaad schaadt.  ;)
LinuxMint 17.1 wordt nog, tot eind 2019, ondersteund en voorzien van alle updates/upgrades.

Op een 'oud computersyssteem' moet je géén nieuwste 'Linux-gestuurd besturingsyssteem' installeren/draaien. Ik denk, dat je dit wel begrijpt.
Ik ben 45 jaar technieker geweest en weet 'het' intussen wel.  :)

Blij dat het werkt en dat je je daarbij goed voelt. Fijn om te mogen helpen.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/28, 14:37:51 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline kbra

  • Lid
Re: invalid environment block
« Reactie #32 Gepost op: 2016/07/28, 14:35:21 »
Dank voor je meedenken en tijd.

Ik ben nog niet helemaal overtuigd. Na de lunch stond de PC op "zwart" (of te wel één kleur op het scherm).
Het idee is langs gekomen dat het komt na installatie van de driver voor de wifi kaart; zeker weten doe ik dat niet.
Ik probeer de komende tijd die uit en aan te zetten en dan zie ik wel wat er gebeurd.

Ik heb trouwens geen oude of verouderde componenten. Of ik moet behoorlijk bedonderd zijn in de winkel. Maar dat denk ik niet.
Bij mijn aankoop heb ik nadrukkelijk gevraagd om niet het allernieuwste te installeren (op advies van "het forum").

Laat mijn ervaringen nog weten.

Re: invalid environment block
« Reactie #33 Gepost op: 2016/07/28, 14:42:13 »
Als je de pc hebt laten aanstaan tijdens de lunch, is dat meer dan logisch dat hij op 'zwart' komt.  Hoe zou je, je zelf voelen als je niks te doen hebt, het stil is ...juist, waarschijnlijk indutten... :) :)

Hoe heb je het Energiebeheer ingesteld? Op NOOIT? zie afbeelding.
Hoe heb je de schermbeveiliger ingesteld?  zie afbeelding.

spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/28, 15:19:02 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: invalid environment block
« Reactie #34 Gepost op: 2016/07/28, 15:08:35 »
Menu > Energiebeheer > instellingen voor accu en stroom op NOOIT zetten (zie plaatje)

Menu > Schermbeveiliging  > instellingen op uit (vinkjes eventueel weghalen of ontvinken) zie plaatje

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: invalid environment block
« Reactie #35 Gepost op: 2016/07/28, 15:11:21 »
nog ter verduidelijking, een plaatje.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: invalid environment block
« Reactie #36 Gepost op: 2016/07/28, 15:14:00 »
laatste plaatje ter verduidelijking --indien dit nog niet zou gebeurd zijn.

Lees ook eens de reacties over de instelling van de grafische driver maar eens opnieuw goed door  ...voer dit pas uit na een VOLLEDIGE update/upgrade.
De afbeelding is genomen van LinuxMint 18 draaiend in VirtualBox en zal er bij jou anders uitzien.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/28, 15:16:43 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline kbra

  • Lid
Re: invalid environment block
« Reactie #37 Gepost op: 2016/07/28, 16:21:32 »
PC op "zwart" bedoelde ik mee niet in de slaapstand voor zover dat nog niet duidelijk was. I.p.v. mijn bekende strepen op het beeld was er maar een kleur zichtbaar. Rest niets anders dan een reset.

Mijn strepen heb ik vanmiddag helaas ook weer gezien. Nu de wifi adapter maar uit gezet.

De schermbeveiliging en het energiebeheer zoveel mogelijk op jou aanbevelingen gezet. Het ziet er anders uit in deze versie.

Wat nog onduidelijk is zijn de volgende instellingen:

Xfce energiebeheerder - uitgebreid - geavanceerde opties:
Stel slaapmodus in voor inactiviteit van computer  Pauzestand of slaapstand
Stel slaapmodus in voor beeldscherm: Ruststand of Pauzestand

Misschien wordt dit overruled door de instelling:
Xfce energiebeheerder - Op netstroom - Acties:
Zet computer in slaapstand als inactief gedurende:  Staat bij mij op nooit

Re: invalid environment block
« Reactie #38 Gepost op: 2016/07/29, 00:36:03 »
@ kbra,

Dan zou je toch nog eens moeten wagen om een installatie van LM 18 Mate-64 of Ubuntu 16.04-64bit, of Mate-64bit te doen.
Het is een recent systeem dat je hebt, en de drivers die nu aan boord zijn zouden in principe geen problemen mogen opleveren.
In principe moet je geen extra driver voor de WiFi installeren.

(Opmerking: ik schrijf dit omdat ik vandaag ook problemen kreeg met Ubuntu 16.04.1 LTS-64bit in Virtualbox op een ander systeem. Daar kreeg ik het niet meer geheel aan de praat omdat het een gekleurd scherm gaf, rijen letters afgewisseld met symbolen,liggende en staande streepjes ...m.a.w: een kakafonie van kleurtjes en streepjes... :-[
Ik heb het er maar weer van verwijdert. Met Linux Mint 18 -Mate-64bit heb ik dit probleem niet.)

Als bovenstaande mogelijkheid niet lukt, dan weet ook ik het niet meer...

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/29, 00:46:56 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline kbra

  • Lid
Re: invalid environment block
« Reactie #39 Gepost op: 2016/07/29, 13:23:47 »
Als ik het met goed herinner dan had ik met de meest recente versie van Mint ook een extra driver nodig voor de wifi kaart.
Ik zal nieuwere versies ook weer proberen.
Wie weet was die wifi adapter altijd al het probleem.

Ik laat mijn ervaringen wel weten.

Offline kbra

  • Lid
Re: invalid environment block
« Reactie #40 Gepost op: 2016/08/01, 16:01:02 »
Mint 17.1
Een tijdje (dag of 4) zonder ingeschakelde wifi adapter gedraaid: geen probleem
Bij ingeschakelde adapter binnen ca. 2 uur: de bekende strepen.

Kon het niet laten en dus een recente versie geprobeerd.
Mint 18 Cinnamon
Na installatie tot nu toe (ruim een dag) met uitgeschakelde adapter: geen probleem.

Het stuurprogramma vindt het volgende (zie bijlage)

Iemand een idee welke optie te proberen: alleen de aanbevolen optie? (heb ik in het verleden geprobeerd)
Waar dient dat tweede onderdeel voor (Intel microcode)?

En in het algemeen, is het bijzonder dat de wifi adapter niet direct werkt na de installatie van Mint Cinnamon?

Offline kbra

  • Lid
Re: invalid environment block
« Reactie #41 Gepost op: 2016/08/11, 19:54:24 »
Een dag of 10 normaal met de PC gewerkt zonder enig probleem.
Vandaag het stuurprogramma voor de wifi adapter geïnstalleerd en binnen een uurtje de bekende strepen op mijn scherm.

Ik open maar een nieuw draadje bij de "gewone" distributies. 

Re: invalid environment block
« Reactie #42 Gepost op: 2016/08/11, 19:59:00 »
@ kbra,

Stuurprogramma voor de wifi adapter : apparaat niet gebruiken.  Verwijder het eventueel ook uit de synapticpakketbeheerder.

spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline kbra

  • Lid
Re: invalid environment block
« Reactie #43 Gepost op: 2016/08/11, 20:13:23 »
De situatie waarin ik geen probleem ondervind is ook "apparaat niet gebruiken".
Zolang ik dat niet doe schijnt er niets aan de hand te zijn.

Maar dan mag ik blij zijn met een bekabelde Internet aansluiting.

Misschien dat iemand nog andere suggesties heeft.
Ik zal dit topic sluiten omdat de naam de lading niet meer dekt.