Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag over SSD, Silverlight en over vetraagd browsen  (gelezen 792 keer)

Offline Dennissch

  • Lid
Vraag over SSD, Silverlight en over vetraagd browsen
« Gepost op: 2014/07/28, 19:04:00 »
Hoi, ik ken Ubuntu al vele jaren, en vind het steeds fijner werken. Er zijn echter een paar dingen waar ik tegen aanloop/geen antwoord op heb.

- Als je Ubuntu installeert op een SSD, moet je dan nog speciale instellingen veranderen of is de levensduur van een SSD van dermate levensduur dat je geen aanpassingen hoeft te doen? Trim staat standaard aan in Ubuntu?

- Ik heb Ubuntu op meerdere machines getest, en heb bij elke machine het idee dat als ik browse op internet (firefox) dat pagina's wat vetraagd scrollen in vergelijking met browsen onder Windows. Als ik de scrollbalk ingeklikt houd en sleep gaat het heel soepel. Herkent iemand dit?

- Nu een probleem waar ik al jaren mee zit, en mede daarom nooit Ubuntu op mijn hoofdpc heb staan... ik wil de mogelijkheid hebben om filmpjes te kijken die silverlight vereisen. Daarnet nog getest, als ik naar de site van rtlxl doe, vraagt hij om Silverlight, als ik op installeren klik, krijg je automatisch moonlight, maar die geeft een error. Hoe denken anderen hierover.

Bedankt alvast voor de tijd/moeite.

Vriendelijke groet Dennis

Re: Vraag over SSD, Silverlight en over vetraagd browsen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/28, 20:31:34 »
1 https://sites.google.com/site/computertip/ssd
2 Ja, in Firefox is dat wel vaker een probleem (ook op andere OS'en). Wat kan helpen is in de Voorkeuren 'Vloeiend scrollen' aanzetten. Als dat niet helpt kan je nog 'Hardwareversnelling inschakelen' uitzetten op diezelfde voorkeurenpagina.
3 Moonlight is verouderd en overleden. Pipelight is de opvolger die op heel veel sites keurig werkt. Zo installeer je Pipelight: http://pipelight.net/cms/install/installation-ubuntu.html
Na die laatste stap moet je nog
sudo pipelight-plugin --enable silverlightdoen.
Het kan zijn dat sommige sites (Netflix is een voorbeeld hiervan) alsnog je Silverlight niet accepteren. Dit los je op door dit (stap 2 - Firefox): http://pipelight.net/cms/installation-user-agent.html

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Vraag over SSD, Silverlight en over vetraagd browsen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/28, 20:32:59 »
- Als je Ubuntu installeert op een SSD, moet je dan nog speciale instellingen veranderen of is de levensduur van een SSD van dermate levensduur dat je geen aanpassingen hoeft te doen? Trim staat standaard aan in Ubuntu?
In de praktijk zal een SSD schijf zonder enige aanpassing met Ubuntu goed functioneren en een normale levensduur hebben.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Vraag over SSD, Silverlight en over vetraagd browsen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/28, 21:09:10 »
Bedankt beide! Wat betreft de SSD laat ik dit dan denk ik, maar misschien dat ik de tips wel uitvoer, heb momenteel Ubuntu op een oudere pentium dualcore met normale 7200 rpm hdd. Pipelight is gelukt dank daarvoor! Dat scrollen gaat niet  nog niet heel soepel.  Vloeiend scrollen en hardwareacceleratie stonden al aan, er stond een optie automatisch scrollen oid die heb ik aangezet, resultaat lijkt hetzelfde. Wellicht beeld ik het mij maar in en is het logisch dat webpaginas onder Linux ietsje anders werken qua scrollen dan onder Windows?

Daarnaast een anti-virus is overbodig neem ik aan? Als het wel aan te raden is, welke is een goede onder linux?
« Laatst bewerkt op: 2014/07/28, 21:22:44 door Dennissch »

Re: Vraag over SSD, Silverlight en over vetraagd browsen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/28, 21:59:01 »
Anti-virus is inderdaad overbodig. Vloeiend scrollen: zoals ik al zei: probeer Hardware-acceleraties eens af te vinken, dat wil soms wel eens helpen ;)
Mooi dat de rest wel gelukt is :)

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Vraag over SSD, Silverlight en over vetraagd browsen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/28, 22:30:54 »
Wederom bedankt voor je reactie!
Had het verkeerd gelezen sorry, ik dacht dat hij juist aangevinkt moest zijn... Heb het getest, blijft hetzelfde. Ik ga nog wel eens kijken of ik iets aan de scrollinstellingen kan veranderen, maar het is niet hinderlijk traag dus ik denk dat het normaal is en dat het meer een gebruikersinstelling moet zijn.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vraag over SSD, Silverlight en over vetraagd browsen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/29, 11:27:06 »
Dat vloeiend scrollen blijft eigenaardig genoeg een probleem in linux, maar ik denk niet dat het probleem er alleen in Firefox is - ik herinner me toen ik chrome probeerde, dat het vergelijkbaar was. Zoals je zelf merkt, gaat het dan wel goed als je de balk sleept: het is dus geen probleem van grafische weergave, maar heeft misschien te maken met hoe de signalen van het scrolwiel door het systeem geïnterpreteerd worden.

Re: Vraag over SSD, Silverlight en over vetraagd browsen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/29, 11:35:21 »
Dat vloeiend scrollen blijft eigenaardig genoeg een probleem in linux

O ja, dus daarom heb ik er ook last van op Windows 8.1 en AmigaOS4 en rapporteren anderen op Mozilla's Bugzilla dit probleem ook op Windows en zelfs Mac OSX... Mijn vader heeft er op Linux geen last van. Zoals ik al zei: het is geen Linux-probleem, het is een probleem wat zich voordoet op alle OS'en afhankelijk van je hard- en software.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Vraag over SSD, Silverlight en over vetraagd browsen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/29, 11:38:29 »
Ik heb nog even gekeken bij software&updates>extra stuurprogramma's en dan vind hij geen extra drivers. Extra stuurprogramma's is hetzelfde als voorheen additionele drivers toch?

Re: Vraag over SSD, Silverlight en over vetraagd browsen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/29, 11:39:56 »
Ik heb nog even gekeken bij software&updates>extra stuurprogramma's en dan vind hij geen extra drivers. Extra stuurprogramma's is hetzelfde als voorheen additionele drivers toch?

Dat is inderdaad hetzelfde als voorheen additionele drivers.

Welke videokaart zit er in je PC?

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Vraag over SSD, Silverlight en over vetraagd browsen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/29, 11:42:07 »
Interne graphics op een socket 775 Mobo (asrock 945 DVI Conroe). Wel heb ik nog wat vragen. Kun je lettertypes zoals Arial etc. toe voegen in Libreoffice? En dat vloeiender scrollen blijft mij ook een raadsel. Verder ben ik heel tevreden met Ubuntu!
« Laatst bewerkt op: 2014/07/30, 19:56:33 door Dennissch »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vraag over SSD, Silverlight en over vetraagd browsen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/29, 15:33:21 »
O ja, dus daarom heb ik er ook last van op Windows 8.1 en AmigaOS4 en rapporteren anderen op Mozilla's Bugzilla dit probleem ook op Windows en zelfs Mac OSX... Mijn vader heeft er op Linux geen last van. Zoals ik al zei: het is geen Linux-probleem, het is een probleem wat zich voordoet op alle OS'en afhankelijk van je hard- en software.
Blij dat ik niet alleen ben. Is het een specifiek Firefox probleem? Ik had niet de indruk dat dit beter ging met Chrome toen ik het op mijn vorige Ubuntuversie eens heb geprobeerd.