Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04  (gelezen 4434 keer)

Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Gepost op: 2016/07/07, 21:46:20 »
Mijn IBM T43 is gesneuveld na al die jaren: oververhit. Alles er uit gesloopt wat bruikbaar is.
Ik heb een nieuw speeltje erbij: IBM Lenovo T41 met Pentium M en 2GiB werkgeheugen (€98). Daar staat nu WinXP Pro SP3 op.
Gelijk mijn USB stick met Ubuntu 14.04 er in gestopt om de T41 bij de rest van PC's aan te sluiten op het netwerk. Foute boel: de installatie stopt met "forcepae".... Dat is de schuld van de Pentium M!
Gezocht op Internet wanneer en waar ik het linecommand "forcepae" moet geven, maar niet gevonden.
"forcepae" is een methode om 32bitters om te laten gaan met >4GiB geheugen. Dat speelde in 2008.
Nou, dan maar Xubuntu 16.04 er op, want dat wachten op Windows ben ik niet meer gewend!
USBstickje 4GiB FAT16 gemaakt met Gpart en met Unetbootin Xubuntu 16.04 er op gezet.
IBM T41 laat het LEDje van de USB knipperen, stopt en verder niks meer.
Met de gewone routine een DVD gebrand met Xubuntu 16.04; de IBM T41 blijft de DVD kreunend lezen maar verdomd het om door te werken.
Ok, ik heb op de T41 WinXP Pro draaien ten behoeve van mijn TomTomHOME, die niet zonder Windows kan, heel zielig...
Maar de T41 zal toch dualboot Ubuntu gaan draaien voor het dagelijkse werk!!
Iemand met ervaringen in deze problematiek?
Dick
 
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/07, 22:06:16 »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Nero

  • Lid
Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/07, 22:17:51 »
Ik heb hier een gelijkaardig toestel: Thinkpad X31 met Mobile M en 2GB geheugen. Dit heeft geen DVD lezer aan boord, maar kan wel starten van USB (F12 tijdens het starten om het boot menu te zien). Opstarten van een Xubuntu-16.04-i386 iso. Terwijl het logo van een toetsenbord onderaan getoond wordt op de spatie toets drukken. Je krijgt dan eerst een taalkeuze voorgeschoteld. Daarna druk je op F6 en gewoon ESC om de pop-up menu weg te krijgen. Op de lijn onderaan voeg je na de 3 streepjes --- een spatie en de parameter forcepae toe. Enter en laten opstarten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/08, 10:47:40 »
"forcepae" is een methode om 32bitters om te laten gaan met >4GiB geheugen.
Dat is niet juist. "forcepae" is een methode om bepaalde oude CPU's die officieel geen PAE-ondersteuning hebben, maar eigenlijk wel, toch te laten werken op een PAE-kernel.

In de praktijk betreft dit Intel Celeron M en Intel Pentium M CPU's.

Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/08, 10:56:29 »
"forcepae" is een methode om 32bitters om te laten gaan met >4GiB geheugen.
Dat is niet juist. "forcepae" is een methode om bepaalde oude CPU's die officieel geen PAE-ondersteuning hebben, maar eigenlijk wel, toch te laten werken op een PAE-kernel.

In de praktijk betreft dit Intel Celeron M en Intel Pentium M CPU's.
Ok Pjotr, dat had ik in eerste instantie verkeerd begrepen. Na lezing van de verdere hulp is me dat wel duidelijk geworden.
Wat nu blijkt is, dat de USB-stick niet bootable is. Op geen enkele PC lukt het, ook de DVD met Xubuntu is niet bootable.
Ik zal ze allebei opnieuw maken met Xubuntu 16.04 ISO
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Nero

  • Lid
Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/08, 12:13:59 »
Ik heb net even een bootable usb stick gemaakt met volgende opdracht:sudo dd if=xubuntu-16.04-desktop-i386.iso of=/dev/sdd bs=16Msdd moet je hierin wel vervangen door jouw USB locatie. Let wel sdd en geen sdd1. Daarna nog even in het BIOS de stick als eerste zetten en opstarten. De forcepae instelling is wel nodig.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/08, 14:16:29 »
@DickStomp
Met het program gparted kun je een partitie, ook op USB, als boot aanwijzen (vlaggen), o.a. nodig als je bijvoorbeeld Unetbootin gebruikt.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/08, 15:04:35 »
@DickStomp
Met het program gparted kun je een partitie, ook op USB, als boot aanwijzen (vlaggen), o.a. nodig als je bijvoorbeeld Unetbootin gebruikt.
Als ik met Gparted kijk, zie ik de boot-vlag aanstaan...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/08, 22:25:54 »
Dick,

Niet alle Intel Pentium M CPU's. hebben toch PAE en werken dus via forcepae. Hier is een tabel met alle details op Wikipedia. Die vond ik weer via deze Ubuntu Wiki pagina: https://help.ubuntu.com/community/PAE

Succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/09, 07:49:13 »
Dick,

Niet alle Intel Pentium M CPU's. hebben toch PAE en werken dus via forcepae. Hier is een tabel met alle details op Wikipedia. Die vond ik weer via deze Ubuntu Wiki pagina: https://help.ubuntu.com/community/PAE

Succes!

groet,

Just
Bedankt! Dit dokument had je me al eerder geattendeerd... en staat in mijn map voor het probleem.
Groet,
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/09, 11:40:45 »
@Allen
Vandaag de USBstick geformatteerd met app Schijven en met Unetbootin geladen met Xubuntu16.ISO
Daarmee de T41 gestart en op zeker moment met F12 een keuzemenu gekregen. Daar opgegeven dat de USBstick gebruikt moest worden.
Direct daarop kon ik met Tab options gaan invoeren dat heb ik gedaan met 'forcepae --- forcepae'.
De installatie ging daarop van start: naast WinXP Pro SP3 in dual mode.
De installatie van Xubuntu eindigde en de herstart werd na 15 minuten gestaakt met een "Fout: Geen ruimte voor nieuw thema". Ik heb met een camera daar een foto van gemaakt, die komt nog wel.
Dat allemaal na vier uur werken... Terug naar WinXP en dit mailtje gemaakt.
Ik zal alle dokumentatie (en verschillende adviezen) opnieuw gaan lezen...
Morgen verder!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/09, 11:56:38 »
@ DickStomp,

open de terminal;
typ in terminal:     lscpu   ...en post de replay hier eens.

typ in terminal: <selecteer en plak>      sudo lshw > lshw.txt       = hardware lijst (rapport van de diverse hardware componenten)                                                                                ...De uitvoer kan heel lang zijn, vandaar dat je de uitvoer moet 'pipen' naar een tekstbestand, zodat je het, later, via het commando cat [filename] | more,  kan lezen (commando hieronder)

[sudo] passw intikken....      <enter>

nog steeds in de terminal:< selecteer en plak>       cat lshw.txt | more   <enter>

** Maak een opstartbare USB-stick eens met de 'dd-methode' ( in Ubuntu) en start daar dan van op... zoals Nero al aan gaf in post/reactie #5.


Met dank,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/09, 12:56:02 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/09, 12:16:41 »
@ DickStomp,

in terminal: lscpu   ...en post de replay hier eens.

in terminal: <selecteer en plak>  sudo lshw > lshw.txt       (= hardware lijst (rapport van de diverse hardware componenten in jou systeem                                                                                 ...De uitvoer kan heel lang zijn, vandaar dat je de uitvoer moet 'pipen' naar een tekstbestand, zodat je het, later, via het commando cat [filename] | more,  kan lezen (commando hieronder))
[sudo] passw intikken....      <enter>

< selecteer en plak> cat lshw.txt | more   <enter>

Maak een opstartbare USB-stick eens met de dd-methode ( in Ubuntu) en start daar dan van op... zoals Nero al aan gaf in post/reactie #5.


Met dank,
spievensterke.
Ik kan terminal: lscpu niet uitvoeren omdat het systeem hangt op de foutmelding en met 8 seconden aan/uit vasthouden tot stilstand kan worden gebracht.
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #13 Gepost op: 2016/07/09, 12:24:05 »
doe dan een herinstallatie met een opstartbare USB-stick die gemaakt is met de 'dd-methode' (op uw ander systeem - de desktop)zoals Nero al vermeldde in reactie #5. Kan deze opstarten van een USB-stick?
Lubuntu is nog lichter dan Xubuntu ...misschien dit eens proberen te installeren ... wie weet ...
Na de herinstallatie (als die gelukt is...en met veel geduld ...op de IBM Lenovo T41), en het verwerken van alle updates, de replay ... van de terminalcommando's, hier posten. Met dank.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/09, 12:38:55 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #14 Gepost op: 2016/07/09, 23:39:49 »
doe dan een herinstallatie met een opstartbare USB-stick die gemaakt is met de 'dd-methode' (op uw ander systeem - de desktop)zoals Nero al vermeldde in reactie #5. Kan deze opstarten van een USB-stick?
Lubuntu is nog lichter dan Xubuntu ...misschien dit eens proberen te installeren ... wie weet ...
Na de herinstallatie (als die gelukt is...en met veel geduld ...op de IBM Lenovo T41), en het verwerken van alle updates, de replay ... van de terminalcommando's, hier posten. Met dank.

groet,
spievensterke.
Het probleem zit in de ruimte! De T41 heeft een HDD van 30GiB. Voor een dual boot met WinXP is dat te weinig. Ik heb nog twee HDD IBM liggen van 60GiB. Zodra ik WinXp Pro SP3 heb geisoleerd naar een DVD kan ik op de T41 de HDD vervangen en dan WinXP Pro Sp3 en Xubuntu 16.04 er op installeren.
Een paar dagen doorwerken, maar ik krijg mijn zin. 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #15 Gepost op: 2016/07/10, 15:32:39 »
De T41 heeft de HDD (getest) van de gesneuvelde T43 gekregen. 60GiB, nu zal het wel lukken.
De T41 start prima op met Ubuntu 14.04 net als de T43 voorheen deed.
CD WinXP Home SP3 geïnstalleerd op T41. Natuurlijk gaat dat fout: geen netwerkspeelgoed gevonden. Altijd wel iets mis met MicroSof.
USB Xubuntu 16.04 er bovenop geïnstalleerd. Netjes "forcepae" op de vraag ingegeven. Werkt helemaal goed. Internet doet het ook perfekt.
Nu maar weer studeren welke netwerkspullen er in de T31 zitten, drivers daarvoor downloaden en nazorg leveren...
Tot zover iedereen weer bedankt voor het meedenken!

Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #16 Gepost op: 2016/07/12, 17:30:07 »
Laatste fase:
Uiteraard kan de T41 met de HDD van T43 geen netwerk vinden: MicroSof geklungel om zowat voor elke PC een CD mee te leveren met afwijkende systeem-software. Van de T41 was die niet meegeleverd. Zoeken met behulp van serienummer bij IBM/Lenovo naar de juiste set drivers was me te veel werk.
Dus de HDD van de T41 weer teruggeplaatst (30GiB weer ingeleverd).
WinXP en Xubuntu 16 draaien Dual naar wens in een begrensde omgeving. Dropbox selectie aangepast =ingeperkt).
Allen zeer bedankt!

 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #17 Gepost op: 2016/07/26, 16:29:55 »
Ik heb net even een bootable usb stick gemaakt met volgende opdracht:sudo dd if=xubuntu-16.04-desktop-i386.iso of=/dev/sdd bs=16Msdd moet je hierin wel vervangen door jouw USB locatie. Let wel sdd en geen sdd1. Daarna nog even in het BIOS de stick als eerste zetten en opstarten. De forcepae instelling is wel nodig.
Ziehier:
dick@BioStar:~/Dropbox/Projecten/Ubuntu$ sudo dd if=xubuntu-16.04-desktop-i386.iso of=/dev/sdf bs=16M
[sudo] password for dick:
74+1 records gelezen
74+1 records geschreven
1244774400 bytes (1,2 GB) gekopieerd, 290,446 s, 4,3 MB/s

Volgende stap: met de USB naar de T41!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #18 Gepost op: 2016/07/26, 17:47:30 »
kan je een VirtualBox doen werken op jou T41?
Zo ja, installeer dan een W7 Enterprise, dan moet je niet 'sukkelen/prutsen' met de W Xp.
Zie daarvoor op de website van Pjotr: https://sites.google.com/site/computertip/samsung

Succes.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #19 Gepost op: 2016/07/26, 18:42:26 »
kan je een VirtualBox doen werken op jou T41?
Zo ja, installeer dan een W7 Enterprise, dan moet je niet 'sukkelen/prutsen' met de W Xp.
Zie daarvoor op de website van Pjotr: https://sites.google.com/site/computertip/samsung

Succes.

groet,
spievensterke.
Ik ben niet van plan na 10 jaar bevrijding nog een €cent te investeren in MicroSof...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #20 Gepost op: 2016/07/26, 18:53:22 »
De nieuwe USB stick via "dd" mode gebruikt om Xubuntu 16.04 LTS te installeren op de T41.
De "forcepae" gaat er in en wordt tijdens de installatie gemeld.
Maar het eerste echte Xubuntu-window meldt, dat de "ubi" met een error 1 eindigt en dat verder installeren alleen maar fouten oplevert. Heb toch "continue" gedaan maar inderdaad: geen resultaten meer.

Ik heb nog het idee om de 30Gib HDD van de T41 te dumpen naar de BioStar. Dan de reserve 60GiB HDD vullen met de inhoud van die 30GiB. Dan heeft de 60GiB de drivers voor de T41 aan boord. Dan de 60GiB naar de T41 en dan kijken of de T41 wel weer wil starten met zijn oude drivers. Later kan dan Ubuntu 14 er gewoon bovenop staan.  Ruimte zat.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #21 Gepost op: 2016/07/26, 20:58:20 »
In de huidige 32bit installaties is de toevoeging voor geforceerd pae:

forcepae -- forcepae

dus dubbel.

Videoproblemen tijdens de installatie slide show werden voorheen opgelost door vóór de installatie:

sudo apt-get remove ubiquity-slideshow-*

in te geven.
Je weet hoe met de terminal om te gaan?
Groet,
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #22 Gepost op: 2016/07/26, 22:07:33 »
In de huidige 32bit installaties is de toevoeging voor geforceerd pae:

forcepae -- forcepae

dus dubbel.

Videoproblemen tijdens de installatie slide show werden voorheen opgelost door vóór de installatie:

sudo apt-get remove ubiquity-slideshow-*

in te geven.
Je weet hoe met de terminal om te gaan?
Groet,
Ed
Die dubbele forcepae had ik in het begin wél (--- forcepae --- forcepae) gedaan en daarna, door volgende andere instructies, weer niet...
Ja, met de terminal omgaan kan ik wel voor 5%... Veel handige commando's zoals "ls" beheers is niet, zoals het opvragen op welke /dev een USB-stick zit... Mijn drie Linux-bijbels munten niet uit door handigheid, ik zoek me suf na tien jaar...
Maar ik zal de laatste installatie herhalen met dubbele forcepae! Mañana...
Om met onze Koning te spreken: "het móet lukken!"
Groet,
Dick
« Laatst bewerkt op: 2016/07/26, 22:11:51 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #23 Gepost op: 2016/07/27, 00:11:56 »
Je typt 3x -
de forcepae opdracht is letterlijk met 2x -
dus:
forcepae, spatie, 2x -, spatie, forcepae
dat is:
forcepae -- forcepae

Die extra -- forcepae geeft bij installatie aan dat deze bij de geïnstalleerde versie gebruikt moet worden.
De eerste forcepae laat de Live CD/DVD/USB hiermee opstarten.

Vóór je gaat installeren, open de terminal en geef in:
sudo apt-get remove ubiquity-slideshow-*
enter, en sluit de terminal.
Start nu de installatie, fingers X.
Morgen dus ;)
« Laatst bewerkt op: 2016/07/27, 00:18:08 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Pentium M start niet met Xubuntu 16.04
« Reactie #24 Gepost op: 2016/07/27, 19:52:41 »
forcepae -- forcepae

Vóór je gaat installeren, open de terminal en geef in:
sudo apt-get remove ubiquity-slideshow-*
enter, en sluit de terminal.
Start nu de installatie, fingers X.
Morgen dus ;)
PC gestart
Kies met F12 de USB-stick
Wacht op "toetsenbord = mannetje"
Toets spatie
Kies Installeren
Kies Nederlands
Toets F6
Toets Esc
Toets "forcepae -- forcepae"
Enter
Melding "ubi-laguage exit error 1" etcetera
Krijg Bureaublad met onder anderen ikoon "Installeren"
Links boven getoetst voor Terminal
Via terminal "sudo apt-get remove ubiquity-slideshow-*" en Enter
Klik ikoon "Installeren"
Melding "ubi-laguage exit error 1" etcetera
Ook het aankoppelen van de WiFi werkt niet
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail