Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe herinstalleer je Grub voor EFI, met verwijzing naar bestaande rootpartitie?  (gelezen 350 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe je Grub vanaf de DVD moet herinstalleren bij een computer met ouderwets BIOS, is mij bekend.

Maar niet met welke opdrachtregel(s) je Grub vanaf de DVD moet herinstalleren bij een computer met (U)EFI, met verwijzing naar bestaande rootpartitie op de harde schijf.... Wie weet het wel?

Ik heb natuurlijk al wat gezoekboerd, maar echt bruikbare antwoorden ben ik nog niet tegengekomen.

Hoewel ik zelf alleen Legacy Boot gebruik (Secure Boot uitgeschakeld), meen ik me te herinneren dat ik heb gelezen dat Grub zich bij (U)EFI op een aparte /boot-partitie installeert. Dus dan zou je Grub moeten herinstalleren met /boot als de bestemming.

Edit: oh ja, ik heb dat van de Arch Linux-wiki: https://wiki.archlinux.org/index.php/Grub#UEFI_systems_2
Ik weet niet of dat dan anders is bij *buntu gezien mijn non-ervaring, maar ik neem aan dat dit iets is waar dat niet in zal verschillen... Maar goed, ik weet het dus niet zeker, maar hopelijk heb je toch wat aan de informatie van die link :)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/30, 23:38:58 door Vistaus »

Hallo, ben nieuw met (u)efi, sta op het punt een nieuw moederbord aan te schaffen en pas sinds gisteren heb ik in de gaten dat dit veel gedoe oplevert! Had het tot nog toe niet gevolgd, omdat ik abusievelijk meende dat dit iets met Windows dualboot te maken had.

Misschien helpt deze link naar Ubuntu Community Help je verder, mogelijk moet je dat via boot-repair oplossen. Zie ergens middenin de tekst.