Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: goede keuze?  (gelezen 8949 keer)

Offline rutgerr

  • Lid
goede keuze?
« Gepost op: 2010/01/11, 21:06:52 »
Hey,

Even voorstellen ;)
Ik ben een splinternieuwe linux gebruiker :) Nu werk ik nog met fedora, maar door wat driver problemen met mijn grafiche kaart en omdat fedora wat moeilijk is zou ik ubuntu willen proberen. Nu was mijn vraag, hoe en wat met de partities.
Dit is mijn pc configuratie:
- 500GB hdd
- Nvidia geforce 9800 gtx+ grafische kaart
- E8400 procesor (3.0 Ghz)

Ik zou graag een partitie van 100 GB aan ubuntu willen geven en de rest misschien later voor windows of een andere distro.
Nu was mijn vraag hoe groot ik mijn partities moet voorzien (swap partitie en zo...)

greetz 

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: goede keuze?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/11, 21:15:46 »
100GB aan Ubuntu ?
Ubuntu loopt prima in 10GB, maar met een partitie van 20GB heb je meer dan genoeg.
Geef Windows dan ook 20GB en alles dat overblijft aan een data partitie in NTFS, dan is dat zowel met Ubuntu als met Windows te benaderen.
Een swap-partitie is normaal 4X je hoeveelheid RAM, maar wanneer je niet 20 programma's tegelijk laat werken, dan is 4 GB een mooie waarde.

Succes en laat weten hoe het bevalt :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rutgerr

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/11, 21:53:27 »
Dus ik kan dan met zowel ubuntu als windows aan mijn bestanden? Sweet :) Dit werkt dan wss ook met de andere linux distro's.
Nog een klein vraagje, zou ik een 64 of 32 bit versie nemen?

Greetz

Offline Thijsg

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/11, 21:55:43 »
Als je processor 64-bits is, adviseer ik je 64-bits. De meningen zijn hier wat verdeeld. Vroeger was er voor 32-bit meer software dan voor 64-bit, maar het verschil is er nu niet meer.

Re: goede keuze?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/12, 10:36:20 »
Inderdaad, ik heb op mijn laptop ubuntu 32 bit staan en op mijn desktoppc ubuntu 64 bit, ik merk op het gebied van compatibiliteit echt geen verschil.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: goede keuze?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/12, 14:31:54 »
Ik heb ook een E8400, 64-bits drrai ik er probleemloos op.

Offline rutgerr

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/12, 20:43:03 »
Hey,

Ik heb toch nog enkele vraagjes :)
Ik ga geen swap geheugen toewijzen (of heel misschien 5GB ofzo?)
De partitie waar je dan ubuntu op installeert, als die 20 GB groot is. De extra software die je dan installeert komt deze dan bovenop die 20GB? Als je dan 'zware software' installeert, loop je dan het risico dat die partitie volraakt?
Die partitie die dan voor alle data gebruikt word, moet hier gwn een /home als koppelpunt geven of hoe gaat dat in z'n werk?

greetz

Offline Thijsg

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/12, 21:01:37 »
De partitie waar je dan ubuntu op installeert, als die 20 GB groot is. De extra software die je dan installeert komt deze dan bovenop die 20GB? Als je dan 'zware software' installeert, loop je dan het risico dat die partitie volraakt?
Die partitie die dan voor alle data gebruikt word, moet hier gwn een /home als koppelpunt geven of hoe gaat dat in z'n werk?
Hoi Rutger,

Als je Ubuntu installeert, wordt er aan het begin maar 3 GB gebruikt. De kans is niet groot dat je / van 20 GB dan volraakt.

Je kan je datapartitie onder /home zetten, maar dan staan alle accountinstellingen ook daartussen. Ik adviseer je dit gescheiden te houden. Je kan beter de datapartitie onder /Rutger zetten. Ik heb zelf ook mijn data onder /Thijs staan. Als je daar een vraag over hebt, meld je maar.

Offline rutgerr

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/12, 21:08:43 »
hey,

Tof :) Als ik dan mijn data onder /rutger zet, moet ik dan ook nog een /home voor die acountinstellingen maken?
Dan kan ik vervolgens met windows aan  die /rutger, en kan daar vervolgens ook bestanden via windows opzetten?
Al bedankt voor de info :)

Greetz

Offline Thijsg

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/12, 21:19:33 »
hey,

Tof :) Als ik dan mijn data onder /rutger zet, moet ik dan ook nog een /home voor die acountinstellingen maken?
Dan kan ik vervolgens met windows aan  die /rutger, en kan daar vervolgens ook bestanden via windows opzetten?
Al bedankt voor de info :)

Greetz
Hoi Rutger,

De /home/rutger wordt automatisch gemaakt. Alle accounts staan onder /home. De namen staan daar weer onder. Als je /rutger formatteert als ntfs kan je die ook via Windows bewaren.

mvg
Thijs

Offline rutgerr

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/12, 21:25:39 »
Oke, heel erg bedankt voor de info, zaterdag nog eens kijke voor een goede handleiding in de boekenshop en dan instaleren maar :)
Misschien sugesties voor een goed boek? :)

Greetz

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: goede keuze?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/12, 22:49:46 »
Ik geef je een negatief advies omtrent een boek, want met de eerstvolgende versie is het drukwerk alweer verouderd. Houd het liever op de documentatiepagina's op deze site.
Wil je toch een boek, neem dan dat van Jan Stedehouder (kom niet op de titel). Schijnt erg goed te zijn.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: goede keuze?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/12, 23:47:28 »
Kijk ook hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/

Overigens raad ik sterk aan, om *wel* een swap aan te maken. Hoort erbij.  :)

Re: goede keuze?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/13, 12:29:59 »
Inderdaad, ik heb eens ubuntu geinstalleert zonder swappartitie, en toen werd het systeem soms ergerlijk traag, ik heb het sterke vermoeden dat dat daar aan lag.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline rutgerr

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/13, 18:25:44 »
Dus even samenvatten,

- de 64 bit versie
- een swap partitie (grootte?)
- dan een 20GB  voor ubuntu zelf.
- de /home partitie (grootte?)
- en dan een /rutger partitie als NTFS

alvast bedankt
greetz
 

Offline Thijsg

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/13, 18:48:55 »
Dus even samenvatten,

- de 64 bit versie
- een swap partitie (grootte?)
- dan een 20GB  voor ubuntu zelf.
- de /home partitie (grootte?)
- en dan een /rutger partitie als NTFS

alvast bedankt
greetz
 
Het wordt geadviseerd om de swap net iets groter te maken dan je werkgeheugen, denk dan aan een factor 1,05. Verder zou ik je adviseren om geen aparte /home te maken. Je hebt immers je data al extern. Alvast succes.

mvg
Thijs

Offline rutgerr

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/13, 18:57:19 »
hey :)

Als ik het goed begrijp, dan moet ik die NTFS schijf zelf indelen en zelf mappen maken en daar moet ik dan al mijn dada insteken?

greetz :D

Offline Thijsg

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/13, 19:10:32 »
hey :)

Als ik het goed begrijp, dan moet ik die NTFS schijf zelf indelen en zelf mappen maken en daar moet ik dan al mijn dada insteken?

greetz :D
Ja. Al jouw brieven en foto's staan helaas niet in de standaardinstallatie van Ubuntu. ;)

Offline rutgerr

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/13, 19:32:49 »
wat bedoel je hiermee? :)

greetz

Offline Thijsg

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/13, 21:17:08 »
wat bedoel je hiermee? :)

greetz
Dat dacht ik eigenlijk ook toen ik dit zag.

Als ik het goed begrijp, dan moet ik die NTFS schijf zelf indelen en zelf mappen maken en daar moet ik dan al mijn dada insteken?
Je installeert een nieuw systeem. Die hele schijf is een map. Alle submappen en bestanden zal je van een USB-stickje naar de computer moeten kopiëren.

mvg
Thijs

Offline rutgerr

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/01/13, 21:21:43 »
Hey,

Ik snap het eigenlijk nog steeds niet  =)

greetz

Offline Thijsg

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/01/13, 21:31:50 »
De datapartitie wordt na de installatie in je systeem weergegeven als een lege map. Je moet dus zelf de data erin zetten.

Offline rutgerr

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/01/13, 21:39:32 »
Hey,

Nu snap ik het :D
Ik denk dat ik het morgen eens ga instaleren ^-^
Bedankt voor alle info.

greetz

Offline rutgerr

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/01/14, 07:35:29 »
hey,

Nog een laatste ding.
De partitie die ik voorzie voor windows, hoe moet ik deze benoemen tijdens de instalatie van ubuntu? En welke 'extentie' krijgt die dan?

greetz

Offline Thijsg

  • Lid
Re: goede keuze?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/01/14, 08:07:37 »
hey,

Nog een laatste ding.
De partitie die ik voorzie voor windows, hoe moet ik deze benoemen tijdens de instalatie van ubuntu? En welke 'extentie' krijgt die dan?

greetz
Daar hoef je niets mee te doen. Als Ubuntu dan geïnstalleerd is, kan je de Windowspartitie aankoppelen als het nodig is.