Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe computer  (gelezen 1109 keer)

Nieuwe computer
« Gepost op: 2012/01/15, 19:58:45 »
Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik in het goede forum post, maar probeer het toch maar! Ik wil binnenkort een nieuwe computer aanschaffen, omdat mijn dualcore pc'tje toch behoorlijke moeite begint te krijgen met de taken die ik aan hem stel. Ik wil voor een snelle computer gaan, omdat ik:
1) deze al 6 jaar heb en wil doneren aan mijn vriendin (voor te surfen);
2) veel gebruik maak van 3d programma's (zoals Solidwork);
3) veel bluray kijk;
4) veel gebruik maak van GiMP.
5) er dan weer een paar jaar mee vooruit kan.

Dit is zo'n beetje mijn opzet:
Intel i7 2600K 3.4GHz Quad Core CPU
8-16GB 1333Mhz DDR3 RAM [weet nog niet welke]
Nvidia GeForce GTX 560 Ti 1GB
Asus Z68 [weet nog niet welke]

Kast/harde schijf heb ik al. Ik wil de componenten los bestellen en zelf in elkaar zetten, maar vraag me af waar ik op moet letten bij o.a. het geheugen en voeding. Dat het compatibel moet zijn snap ik, maar waar moet ik precies op letten?

Mijn budget ligt rond de 700 a 800 euro

Alvast bedankt

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nieuwe computer
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/15, 20:15:23 »
Op de website van de fabrikant van je moederbord is meestal wel een lijstje te vinden van geteste geheugenlatjes. Koop je één van dat lijstje, dan zal het gewoon werken. Denk je er aan om een aparte grote processorkoeler te gaan gebruiken, kies dan voor low profile geheugen, zodat het past.
Bijv. 1 of 2 setjes van deze: http://tweakers.net/pricewatch/284488/corsair-vengeance-cml8gx3m2a1600c9-low-profile.html

Kies voor de voeding wel eentje van een goed merk, niet de goedkoopste rommel.
Bijv. deze: http://tweakers.net/pricewatch/258660/xfx-proseries-750w-xxx-edition.html#tab:info


Re: Nieuwe computer
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/16, 17:39:28 »
AH bedankt, dat had ik net nodig :-) Vond het zelf nog al moeilijk precies te zien welk geheugen er compatibel was met deze processor.

Voeding is wel prijzig zeg haha.

Als cooler wil ik "COOLER MASTER Hyper 212 Plus RR-B10-212P-G1 "Heatpipe Direct Contact" Long Life Sleeve 120mm CPU Cooler" halen. Hoor er veel goeds over en niet al te duur :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nieuwe computer
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/16, 17:57:33 »
Je geheugen moet je niet kiezen icm met je processor, maar met je moederbord. Zoek op de website van je mobo naar een QVL lijstje.

Een goedkopere voeding kan ook hoor :)
Waarschijnlijk kom je ook wel uit met een lichtere voeding, maar dat hangt een beetje af van wat voor apparatuur je er nog meer aan hangt. Voor 4 tientjes heb je ook al een goede voeding.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Nieuwe computer
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/16, 17:58:32 »
Sommige webwinkels, zoals b.v. Alternate, hebben een tool om zelf een PC samen te stellen. Is handig om te controleren of componenten bij elkaar passen.

Re: Nieuwe computer
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/17, 17:11:24 »
Je geheugen moet je niet kiezen icm met je processor, maar met je moederbord. Zoek op de website van je mobo naar een QVL lijstje.

Een goedkopere voeding kan ook hoor :)
Waarschijnlijk kom je ook wel uit met een lichtere voeding, maar dat hangt een beetje af van wat voor apparatuur je er nog meer aan hangt. Voor 4 tientjes heb je ook al een goede voeding.

Bedoelde moederbord uiteraard, sorry. Toch bedankt. Er wordt niet veel aangehangen, behalve een 500 watt geluidsset en 42 inch scherm, maar die hebben al eigen voeding :-) maar ga eens lezen wat het beste is ;-)

Sommige webwinkels, zoals b.v. Alternate, hebben een tool om zelf een PC samen te stellen. Is handig om te controleren of componenten bij elkaar passen.
Bedankt, ik ga eens kijken!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Nieuwe computer
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/17, 19:16:06 »
Die videokaart word goed ondersteund. Drivers zijn er voor en moet je na het installeren nog apart even installeren maar die krijg je gelijk door *buntu aangeboden.
Moederbord hangt af van wat je er mee wilt doen. Wil je wat makkelijker over klokken dan zou ik voor de maximus gaan anders voor P8Z68 en dan hangt het van jou af of je de Delux neemt of niet.
Kwa prestaties maakt het niet uit.

Ik heb niet gekeken naar wat voor geheugen het moederbord max aan kan maar als je op de prijs wilt letten dan zou ik voor DDR3 1600 gaan en dan heb je aan 2 latjes van 4 genoeg.

Gebruik je de standaard CPU koeler of ga je voor een betere?
Die kosten ongeveer 40 a 50 euro voor een goede en dan kun je makkelijker wat over klocken.
4.5 GHz is makkelijk te halen en met waterkoeling zit 5 GHz er zeker in maar dan word je systeem wel wat onstabieler.

Ik heb de Asus Sabertooth P67 en Linux herkende hem gelijk dus ik verwacht dat de andere ook wel herkend worden.

« Laatst bewerkt op: 2012/01/17, 19:19:45 door emiel1976 »