Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad  (gelezen 15109 keer)

Heeft iemand ervaring met deze laptop om de bios te resetten? Ik wil dit doen omdat het toetsenbord en touchpad niet meer werken of is er een andere oplossing?
Op de laptop staat Windows Vista.

P.S. USB muis werkt wel via cardbus adapter.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/11, 09:54:56 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/11, 10:23:00 »
Open schroeven, batterij eruit, minuutje wachten, batterij erin en weer dicht schroeven?

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/11, 10:24:57 »
Open schroeven, batterij eruit, minuutje wachten, batterij erin en weer dicht schroeven?

nee dacht het niet, volgens mij zit er een grijze mini jumper onder het geheugen.

accou eruit, jumper eruit en even wachten

Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/11, 10:45:31 »
Met de Bios te resetten ga je die fout er niet uithalen !

Beter is om gewoon  in de Bios te gaan en met een usb klavier even te werken; check zeker de settings na en SAVE bij exit. Maar als je in wezen niets veranderd hebt is die actie bij voorbaat zinloos. De tip om de batterij er even uit te halen is een optie.

Vermoedelijk is de spanning naar je KB en touchpad eruit gevallen = typische fout bij Acer's van die reeks. (Als je met een multimeter overweg kan; openvijzen en de 5V-lijnen naar je KB en touchpad even nameten)

Op het werk ook zo'n paar; op te lossen met een los USB klavier en een muis (combo al dan niet wireless).

Wat ook kan is dat er iets in het klavier (of de touchpad) is gelopen (koffie/cola ....) en dat de datalijnen bijgevolg gecomprimeerd zijn geraakt.
= losvijzen en goed kijken naar 'vuil', dan gewoon opkuisen met wat alcohol en terug monteren.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/11, 10:47:59 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/11, 11:08:09 »
De laptop is niet van mijzelf, of er koffie of dergelijke substantie is ingelopen zou ik niet weten.
Ik had gisteren al een USB toetsenbord geprobeerd, maar ik denk dat deze niet door het BIOS gezien wordt. Ik zal nog eens een andere proberen.
De 5 volt nameten is een goed idee, ik heb inmiddels een site gevonden, waar de demontage beschreven staat. http://www.insidemylaptop.com/taking-apart-acer-aspire-5100-laptop/
Vanavond weer verder, ik moet nu helaas weg. In ieder geval iedereen alvast bedankt voor het meedenken.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/11, 21:31:22 »
Heeft iemand ervaring met deze laptop om de bios te resetten? Ik wil dit doen omdat het toetsenbord en touchpad niet meer werken of is er een andere oplossing?
Op de laptop staat Windows Vista.

P.S. USB muis werkt wel via cardbus adapter.
Kom je er nog wel mee in de bios dan? In dat geval lijkt het me eerder een Windows-probleempje dan een hardwareprobleem.

Wat betreft de bios: volgens mij moet je hem ook makkelijk kunnen terugzetten naar de standaardinstellingen in het bios zelf.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/11, 23:34:36 »
Ik kom ook niet in de BIOS.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/12, 00:03:44 »
Dan kun je net zo goed een nieuwe laptop laten aanschaffen. Een bios-reset zal dat denk ik niet verhelpen... ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/12, 00:33:58 »
De laptop is niet van mij. Ik kijk deze alleen na. De enigste Windows fanboy is mijn zoon. Mijn vrouw, dochter en ik draaien al jaren Ubuntu. 8-)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/12, 07:44:57 »
Waarom je zoon een windows fanboy ???

Of is hij het wel, maar mag hij geen windows draaien :cool:

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/12, 08:04:52 »
Je kunt het nog proberen door een toetsenbord er aan te hangen en kijken of je dan in de bios komt maar ik acht de kans dat je het probleem oplost vanuit de bios klein.
Maar proberen kan geen kwaad.

Laptop is zeker ouder dan 2 jaar?


Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/12, 10:34:12 »
De laptop is van 2008.

@tiempjuuh Hij draait maar gewoon Windows, maar niet komen vragen aan pa als er wat misgaat. :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/12, 10:36:38 »
XD

zit er geen bios-batterij in die klapdoos ???

Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/12, 11:22:31 »
Ik heb de laptop nog niet geopereerd, ik zou dit gisteren avond doen, helaas mislukte keer op keer, een Ubuntu installatie op een Dell Optiplex. Zelfs Lubuntu wilde zich niet laten installeren, dus project laptop staat even in de koelkast.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/12, 11:50:24 »
Misschien doet de kou hem goed ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/12, 12:14:46 »
Probeer eens zonder accu op te starten dus alleen aan de netstroom.
Ik heb ook een laptop die doet het alleen als de accu er uit is anders werkt de toetsenbord en touchpad niet.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/12, 12:21:05 »
Dat had ik al geprobeerd, helaas geen effect. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/12, 12:24:49 »
Ik heb de laptop nog niet geopereerd, ik zou dit gisteren avond doen, helaas mislukte keer op keer, een Ubuntu installatie op een Dell Optiplex. Zelfs Lubuntu wilde zich niet laten installeren, dus project laptop staat even in de koelkast.
Probeer eens een oudere versie, bijvoorbeeld de 8.04. Heb dit ook eens gehad met een Packard Bell en daar ging het alleen met de 7.10.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Acer Aspire 5100 bios reset i.v.m. niet werkend toetsenbord en touchpad
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/12, 22:38:55 »
Voor de Dell is het opgelost, een rotte cd speler was de dwarsligger. Nu eerst wat virussen. trojans, rootkits en dergelijke zooi verwijderen van drie Windows XP PC's en dan mag de laptop uit de koelkast. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.