Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop hidden partition  (gelezen 4245 keer)

Dwarrel

  • Gast
Laptop hidden partition
« Gepost op: 2008/01/24, 22:23:12 »
Mijn vader heeft net een nieuwe laptop gekocht en nu willen we er ubuntu op testen voordat de test periode over is. Er staat nu vista op en we willen dus een dual boot maken met ubuntu. Maar we willen zeker zijn dat we vista terug kunnen zetten anders kan hij hem niet meer ruilen.
Dus nu onze vraag, hoe kunnen we de verborgen partitie backuppen? Is het mogelijk om er gewoon een vista cd van te maken? Of moeten we gewoon de hele verborgen partitie branden naar dvd's en dan die weer terug zetten op de partitie als er iets mis gaat?

Tips tutorials of wat dan ook allemaal welkom.

Alvast bedankt, Dwarrel

Offline spawn

  • Lid
Laptop hidden partition
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/24, 22:44:13 »
wat voor merk laptop? ik weet dat bij een hoop nieuwe laptops met vista er een proggramma bij zit om de backup van je computer op een dvd te zetten dus als het goed is zit die ook bij jou standaard voogeinstalleerd

groeten spawn
''the quieter you become, the more you are able to hear''

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Laptop hidden partition
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/24, 23:20:23 »
Waarom wil je die verborgen partitie weghebben? Dat hoeft helemaal niet. Of ben je bang, dat er iets mee gebeurt tijdens de installatie van Ubuntu? Daar hoef je niet bang voor te zijn, dat gebeurt echt niet.

Ik zou die "verborgen" partitie gewoon erop laten staan en simpelweg de gewone Vistapartitie verkleinen. Dat kan eventueel zelfs vanuit Vista zelf. Daarna Ubuntu ernaast installeren, zodat de klaptop tweevoudig opstartbaar wordt.

Maar het makkelijkste is dit:
- verborgen partitie laten staan (niet wissen, niks mee doen)
- Vistapartitie goed defragmenteren (door Vista zelf)
- Ubuntu installeren, en het installatieprogje van Ubuntu gewoon de Vistapartitie laten verkleinen. Dat stelt-ie zelf al voor, dus makkelijk zat.

Groet, Pjotr.

Dwarrel

  • Gast
Laptop hidden partition
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/25, 00:27:59 »
spawn dit hebben we niet kunnen vinden.

We zijn ook vanplan om de vista hidden partitie te laten staan, maar willen toch graag voor de zekerheid hem ook op cd hebben. Aangezien me vader een comp/ubuntu beginner is en graag veel aan kloot, en soms iets te veel. Dus het is wel zo verstandig om het op een dvd te zetten.

(is defragmenteren nodig als de laptop net nieuw is?)

Gr Dwarrel

Offline joop905

  • Lid
Laptop hidden partition
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/25, 00:30:40 »
Citaat van: Dwarrel
(is defragmenteren nodig als de laptop net nieuw is?)

Gr Dwarrel
je wil geen fouten zou zonden zijn werkje van niets.

Dwarrel

  • Gast
Laptop hidden partition
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/25, 00:34:21 »
Citaat van: joop905
Citaat van: Dwarrel
(is defragmenteren nodig als de laptop net nieuw is?)

Gr Dwarrel
je wil geen fouten zou zonden zijn werkje van niets.
hehe okay zou ik eems minder lui moeten zijn ;)

Offline joop905

  • Lid
Laptop hidden partition
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/25, 00:45:23 »
wat voor laptop is het 32bit/64bit videokaart

Dwarrel

  • Gast
Laptop hidden partition
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/25, 00:48:15 »
het is de lenovo 3000 n200 met een nvidia 7300(als ik het goed heb uit me hoofd) met 256 mb video geheugen.
oh wacht bit vroeg je hehe moment zoek het even voor je op.

64 bit.

Offline joop905

  • Lid
Laptop hidden partition
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/25, 00:51:13 »
ok komt goed
de videokaart moet met de hand in gezet worden maar dat is geen probleem
64 bit. (Flash)geeft ook wat problemen maar niet om je zogen te maken

Dwarrel

  • Gast
Laptop hidden partition
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/25, 00:53:45 »
Oh maar is er ook nergens een probleem met de video kaart:)

toch bedankt voor de check;)

(we hadden al elk stukje van de laptop opgezocht of het ubuntu/linux vriendelijk was)

Offline joop905

  • Lid
Laptop hidden partition
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/25, 01:13:57 »
de videokaart moet met de hand in gezet worden maar dat is geen probleem
voor de rest ziet het er goed uit.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Laptop hidden partition
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/25, 10:10:14 »
Waarom zou je 64-bits Ubuntu pakken? Slechts een paar procent snelheidswinst. Pak gewoon de generieke 32-bits Ubuntu, die draait overal op. Plus het gaat allemaal gemakkelijker met drivers en zo.

Offline Jan E.

  • Lid
Laptop hidden partition
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/25, 12:06:20 »
Citaat van: Dwarrel
Mijn vader heeft net een nieuwe laptop gekocht en nu willen we er ubuntu op testen voordat de test periode over is.
Dus nu onze vraag, hoe kunnen we de verborgen partitie backuppen? Is het mogelijk om er gewoon een vista cd van te maken? Of moeten we gewoon de hele verborgen partitie branden naar dvd's en dan die weer terug zetten op de partitie als er iets mis gaat?
Iedereen heeft zo zijn eigen zienswijze... Wat ik me allereerst afvraag is wat je bedoeld met een testperiode... Dat komt op me over als een wat bijzondere constructie.

Voor wat betreft je verborgen partitie, dat is je herstelpartitie. Normaal gesproken zit bij een nwe PC ergens in het menu een optie om backup CD's of DVD's te maken. En gezien het merk is dat bij jullie ook zo. Dat is eigenlijk het gemakkelijkst.

Wat ik zelf eens gedaan heb, is gewoon een image gemaakt van de vaste schijf. Dat kan met bijvoorbeeld Norton Ghost, of met Acronis. Vergeet daarbij ook niet de speciale opstartschijf aan te maken, anders krijg je het ding niet meer aan de praat...

Op zich kan Ubuntu zonder problemen naar Vista. Heb ik hier ook. Het kan alleen lastig zijn Linux er weer af te krijgen, omdat die het e.e.a. doet met je MBR. Om dat te voorkomen, kan je bij de installatie aan proberen te geven, dat Grub NIET in de MBR wordt geinstalleerd, maar in de root van zijn eigen partitie. In Vista intalleer je dan bijvoorbeeld EasyBCD. Daarmee kan je toch Linux opstarten. En wordt je MBT niet door een linux programma overschreven, zodat herstel gemakkelijker is.
Let daarbij wel heel goed op tijdens de installatie, want dat kunstje ging mij dus mis, waardoor ik nu zowel Grub als EasyBCD door moet als in Vista wil starten.

Maar voordat je je allerlei dingen op je hals haalt, heb je al geprobeerd of alles naar wens loopt, door Ubuntu vanaf de CD te draaien?


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Laptop hidden partition
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/25, 12:51:40 »
Citaat van: asterix1423
Het kan alleen lastig zijn Linux er weer af te krijgen, omdat die het e.e.a. doet met je MBR. Om dat te voorkomen, kan je bij de installatie aan proberen te geven, dat Grub NIET in de MBR wordt geinstalleerd, maar in de root van zijn eigen partitie. In Vista intalleer je dan bijvoorbeeld EasyBCD. Daarmee kan je toch Linux opstarten. En wordt je MBT niet door een linux programma overschreven, zodat herstel gemakkelijker is.
Let daarbij wel heel goed op tijdens de installatie, want dat kunstje ging mij dus mis, waardoor ik nu zowel Grub als EasyBCD door moet als in Vista wil starten.
Grub kun je gewoon in de MBR zetten, hoor. Als je er vanaf zou willen, is hier een handleiding:
http://computertip.googlepages.com/grub

Groet, Pjotr.

Offline Jan E.

  • Lid
Laptop hidden partition
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/25, 22:27:59 »
Pjotr, je hebt (uiteraard) gelijk.
Maar... uit zijn allereerste bericht begreep ik, dat hij die Windows CD nog niet had. Dat was dat verhaal met die verborgen partitie. Vandaar mijn suggestie om uit te wijken naar EasyBCD.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Laptop hidden partition
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/25, 23:15:02 »
Citaat van: asterix1423
Pjotr, je hebt (uiteraard) gelijk.
Maar... uit zijn allereerste bericht begreep ik, dat hij die Windows CD nog niet had. Dat was dat verhaal met die verborgen partitie. Vandaar mijn suggestie om uit te wijken naar EasyBCD.
Onderaan in de handleiding die ik opgaf, staat dit:
"Geen installatie-CD of -DVD van Windows? Dan kunt u NT Loader ook terugzetten met behulp van de Super Grub Disk of de Ultimate Boot CD.
Met behulp van Google zijn deze gratis programma's makkelijk te vinden."

Dus Grub verwijderen (en NT Loader terugzetten) kan ook zonder Windows CD...  :-)