Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lucky backup  (gelezen 2336 keer)

Offline henkchr

  • Lid
lucky backup
« Gepost op: 2020/01/24, 17:36:41 »
Goedemiddag,

Ik maak backups met Lucky backup.
Nu viel het me op dat als ik op de bron schijf bestanden verwijder
Lucky backup ze op de /bestemmingsschijf gewoon laat staan.

Hoe kan dit en wat is de oplossing om dit synchroon te krijgen ?


nahjo

  • Gast
Re: lucky backup
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/24, 19:36:21 »
Nu viel het me op dat als ik op de bron schijf bestanden verwijder
Lucky backup ze op de /bestemmingsschijf gewoon laat staan.
Dat is precies de bedoeling van een backup  :) Als een bestand is verwijderd of gewijzigd en het moet teruggedraaid worden dan haal je dat weer uit je backup.
Hoe kan dit en wat is de oplossing om dit synchroon te krijgen ?
Dit is een andere benadering dan een backup. Synchroniseren is het toverwoord en daar is het programma rsync voor gemaakt.  :)
Zoek in dit forum maar eens op rsync en je zal heel veel mogelijkheden/oplossingen zien.


Offline peer

  • Lid
Re: lucky backup
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/25, 08:12:30 »
kan gewoon met luckybackup. Je moet het wel even instellen. Als je een nieuw profiel maakt (of bestaande profiel bewerkt) dan kun je kiezen uit twee typen:
- backup source inside destination
-  synchronize source and destionation

selecteer je "profile"
kies voor "modify"
selecteer bij "type" voor "synchronize source and destionation"


Offline henkchr

  • Lid
Re: lucky backup
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/25, 13:34:34 »
Peer en Nahjo super bedankt voor jullie reacties, 

Daar heb ik totaal overheen gekeken.

Ga eens kijken of ik het synchroniseren toepassen, want heb mijn bestanden op mijn pc net opgeschoond.

Nogmaals dank !

toevoeging:

Snap 1 ding nog niet helemaal aan dat synchroniseren, want in de handleiding staat iets over 2 zijdig sychroniseren iets wat me in verwarring brengt.

Synchroniseert betekent dus dat het programma hetgeen  in de bestemmingslocatie staat gelijk maakt aan hetgeen  dat in de home directory staat ?
 
 

« Laatst bewerkt op: 2020/01/25, 23:10:19 door henkchr »

Offline henkchr

  • Lid
Re: lucky backup
« Reactie #4 Gepost op: 2020/01/26, 19:35:39 »
Vandaag even aan het puzzelen geweest.

Ik kan gewoon de backup functie gebruiken. Als je de in de origineel verwijderde bestanden ook in de backup wilt verwijderen
dan kun je in de opdracht opties kiezen voor verwijderen bestanden in bestemmingsmap.
Zo niet dan blijven verwijderde bestanden van de origineel ook in de backup staan.





Offline ilieavoe

  • Lid
Re: lucky backup
« Reactie #5 Gepost op: 2020/01/27, 14:57:06 »
hier nog meer info over LuckyBackup:

https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php/Luckybackup

FrSu

  • Gast
Re: lucky backup
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/13, 12:37:00 »
Ik heb deze software ook gekozen omdat ik juist de synchronisatie mogelijkheid erg goed vind. Had dit in Win ook met een sync progje. Werkte eenvoudig en perfect. Maar nu in Ubuntu...........

Heb laatst mijn eerste back-up gemaakt op een externe USB disk. De back-up is inderdaad een klone van mijn data geworden. Dat is dus goed gegaan. Maar nu wil ik syncen en daar kom ik nu niet uit. Ik vind de acties niet om te kiezen, zoals die hierboven beschreven staan. Ik heb het ook 1,2,3 nog niet gevonden in de beschrijving link van iliavoe.

FrSu

  • Gast
Re: lucky backup
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/13, 14:32:06 »
Ik heb nu eerst in elk geval maar even een gehele nieuwe BU gemaakt. Duurde 1 uur en 40 minuten. Wil het liefst via sync werken, gaat volgens mij een stuk sneller als je eerst een volledige BU gemaakt hebt.

FrSu

  • Gast
Re: lucky backup
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/19, 11:45:20 »
Niemand hier die meer ervaren is als ik hiermee?

Offline vanadium

  • Lid
Re: lucky backup
« Reactie #9 Gepost op: 2020/04/19, 11:47:39 »
Je zit hier in iemand anders draadje. Beter je eigen draadje openen.

FrSu

  • Gast
Re: lucky backup
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/19, 11:58:49 »
Hoezo? Het is een actueel draadje en het onderwerp gaat over de software.

Als iemand dan iets zoekt hierover komt hij meer info tegen dan alleen maar een specifiek onderdeel, lijkt mij.

Offline ajjp

  • Lid
Re: lucky backup
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/19, 12:57:14 »
Citaat
Hoezo? Het is een actueel draadje en het onderwerp gaat over de software.
@FrSu,
Omdat het geen antwoord geeft op de vraag van de TS: "Hoe kan dit en wat is de oplossing om dit synchroon te krijgen ?"

FrSu

  • Gast
Re: lucky backup
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/19, 12:58:46 »
Dus zo kun je tig draadjes krijgen over hetzelfde onderwerp? Dat vinden we handiger?

Offline vanadium

  • Lid
Re: lucky backup
« Reactie #13 Gepost op: 2020/04/19, 14:52:43 »
Eén probleem met een duidelijk onderwerp in één draadje. Zo vinden gebruikers het best een antwoord op een probleem terug. Met een draadje van twintig bladzijden over "Lucky backup" wordt het moeilijker het antwoord op een vraag vlot terug te vinden. Maar goed, dit is slechts een advies. Als de originele vraagsteller of de moderatoren geen bezwaar hebben, dan kan je natuurlijk hier verder.

FrSu

  • Gast
Re: lucky backup
« Reactie #14 Gepost op: 2020/04/19, 15:03:13 »
Ik zie / hoor het wel. Intussen ga ik elders wel naar antwoorden zoeken. Want ik zoek nog steeds een oplossing voor mijn probleem met LB.

Offline peer

  • Lid
Re: lucky backup
« Reactie #15 Gepost op: 2020/04/23, 13:37:15 »
Een tijdje geleden draaide luckybackup bij mij zonder problemen. Na de eerste volledige backup werden daarna alleen nieuwe en gewijzigde  bestanden gebackupt. En daarmee was de backup altijd heel snel bijgewerkt

Echter, de laatste tijd viel het me op dat Luckybackup veel tijd nodig had. Gisteren dus maar even gekeken waarom dit is. En ik zie dat er nu altijd een volledige backup wordt gemaakt dus ook ongewijzigde bestanden worden gebackupt. En dat duurt een tijd. Als ik na afloop van een backup de backup opnieuw laat lopen dan wordt weer de gehele backup opnieuw uitgevoerd.

Als ik op de website van luckybackup kijk dan zie ik dat dit rpogramma niet meer actief wordt onderhouden (was ook al eerder gemeld hier op het forum). Tot nu toe draaide het rpogramma bij altijd goed maar nu ga ik toch maar eens rondkijken voor een andere oplossing.

Re: lucky backup
« Reactie #16 Gepost op: 2020/04/23, 15:15:09 »
Dat is/was inderdaadeen bekend probleem van LuckyBackup, in het Software centrum vindt je er nog een paar die, voor zover ik weet, het nog wel goed doen. Anders is TimeShift een goed alternatief.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

FrSu

  • Gast
Re: lucky backup
« Reactie #17 Gepost op: 2020/04/24, 16:45:15 »
Maakt TimeShift dan ook een leesbare kopie van de mappen i.p.v. een onleesbaar bestand? Ik heb het liefst een 1:1 kopie van de mappen op een externe schijf staan, die ik dan ook makkelijk benaderen kan in noodgevallen.

nahjo

  • Gast
Re: lucky backup
« Reactie #18 Gepost op: 2020/04/24, 16:56:05 »
Maakt TimeShift dan ook een leesbare kopie van de mappen i.p.v. een onleesbaar bestand? Ik heb het liefst een 1:1 kopie van de mappen op een externe schijf staan, die ik dan ook makkelijk benaderen kan in noodgevallen.
Timeshift is geen backup programma. Je kunt het een beetje vergelijken met het Windows systeemherstel.
Er is hier op het forum al diverse keren aandacht geweest voor backup programma's en eigenlijk zijn er heel veel goede oplossingen.
Voor een 1 op 1 kopie (wat dus geen backup is) kan je het beste in de richting van rsync zoeken. En met de juiste instellingen (flags) is rsync zelfs als backup systeem te gebruiken.

Het belangrijkste is je backupplan. Wat wil je bewaren en welke risico's wil je uitsluiten. Oftewel wat wil je absoluut nooit kwijt aan data.


FrSu

  • Gast
Re: lucky backup
« Reactie #19 Gepost op: 2020/04/24, 17:19:47 »
IK wil van de mappen in de Home een 1:1 kopie op een externe schijf, die na 1 keer aangemaakt te zijn bij de 2de, 3de etc. telkens alleen maar de wijzigingen verwerkt. Dat scheelt namelijk een hoop tijd. Is dat programma er? In Win had ik deze destijds en dat werkte perfect.

Ik zal kijken wat ik kan vinden over Rsync.

nahjo

  • Gast
Re: lucky backup
« Reactie #20 Gepost op: 2020/04/24, 18:07:10 »
O.a. dit topic kan je misschien helpen

FrSu

  • Gast
Re: lucky backup
« Reactie #21 Gepost op: 2020/04/24, 18:29:42 »
Doorgelezen, maar voor mij nog niet helemaal duidelijk. De term "Incrementele back-up"is dus een soort sync. Maar die wil ik alleen voor mappen.

Rsync biedt de mogelijkheid om mappen en systeem te back-uppen als ik het goed begrijp. Ik wil alleen mappen. Dat kan ik kennelijk aanvinken.

Wil echter niet steeds verschillende BU programma's installeren om er dan achter te komen dat het toch niks is.

Dan lijkt het simpelweg kopiëren van de mappen, die bij mij op een aparte Data partitie staan, naar een map met datum op een externe USB nog het simpelst. Duurt lang, maar dan weet ik in elk geval zeker dat ik geen fouten gemaakt heb bij het maken van de back-up.

Missschien is Alwayssync, zo heette het geloof ik onder Win, er ook in een Linux versie. Ik zal eens Googelen.

En gevonden: https://allwaysync.com/
« Laatst bewerkt op: 2020/04/24, 18:31:24 door FrSu »

Re: lucky backup
« Reactie #22 Gepost op: 2020/04/25, 10:18:24 »
Doorgelezen, maar voor mij nog niet helemaal duidelijk. De term "Incrementele back-up"is dus een soort sync. Maar die wil ik alleen voor mappen.
Hallo, incrementeel hier wil zeggen dat alleen de veranderingen sinds de vorige backup worden weggeschreven. Want waarom zou je bestanden die niet zijn veranderd opnieuw gaan backuppen?

Wat jij wil is heel eenvoudig met rsync te doen. De algemene opdracht luidt
rsync -tva map1 map2 map3 [...] bestemmingDaarmee kopieer je de mappen 1 t/m 3 naar de bestemming.
(Edit. rsync start altijd vanuit /home, dus die map1 hierboven is dus ~/map1).

Mijn fotomap rsync ik met de volgende opdracht:
rsync -tva fotoos/ /media/backup/fotoos/
Ik heb dat in een cronjob gezet, zodat die opdracht twee keer per dag wordt uitgevoerd. Gaat al vele jaren goed.

« Laatst bewerkt op: 2020/04/25, 10:20:18 door Paul Matthijsse »

FrSu

  • Gast
Re: lucky backup
« Reactie #23 Gepost op: 2020/04/25, 11:06:48 »
Dank, Paul. Ik ben echter niet zo goed met de Terminal, maar ik ga Rsync toch maar eens installeren.

Kom dan later eventueel terug met vragen daarover in een nieuw draadje.

Re: lucky backup
« Reactie #24 Gepost op: 2020/04/25, 16:20:56 »
Hallo, rsync is standaard geïnstalleerd op (volgens mij) elk Linux-systeem.
Vragen zijn uiteraard altijd welkom.