Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: sudo's verwijderen in terminal.  (gelezen 1065 keer)

sudo's verwijderen in terminal.
« Gepost op: 2022/10/25, 12:32:43 »
Halo ,
Ik heb   sudo systemctl enable pcscd  + sudo systemctl start pcscd  ,  in het terminal venster
installeert , omdat  de eid uitgelezen kan worden met Ubuntu 22.04 in firefox
Mijn vraag is hoe , deze opdracht terug te verwijderen ?

Offline bart85

  • Lid
Re: sudo's verwijderen in terminal.
« Reactie #1 Gepost op: 2022/10/25, 14:12:11 »
Met het volgende:

sudo systemctl stop pcscd
sudo systemctl disable pcscd
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: sudo's verwijderen in terminal.
« Reactie #2 Gepost op: 2022/10/25, 17:19:19 »
bart85  ; vooral zeer bedankt om het fijne antwoord ! de sudo's heb ik verwijderd . Ik ben dank zij U , slimmer geworden.
Ik kan met de verwijdering geen kaart lezen in Firefox ,  ook niet in Google chrome.
Nu heb ik de sudo's terug installeert en kan in Firefox de kaart lezen , maar inloggen met de eid is niet te doen , hiermede
heb ik de voorbije dagen het nog niet kunnen klaren , ik ben met  Ubuntu 22.04 .1 LTS nog maar net een paar dagen aan het werken.
Met Google chrome lukt het dan wel , eid lezen en inloggen bij de overheid. Alles werk zeer fijn , uitgezonderd de eid bij Firefox om in te loggen.
De sudo's heb  ergens op de forum gevonden en kan ik bij Firefox alleen de eid kaart dan lezen.
Voorheen werkte ik met Ubuntu 20.04.5 en werkte eid  naar wens.