Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu  (gelezen 1952 keer)

HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Gepost op: 2013/03/04, 17:19:51 »
De hardware is magertjes, maar feit is dat HP zowaar een Ubuntu-machine voor de consumentenmarkt heeft gelanceerd. Goed nieuws, dus! Helaas lijkt hij nog niet in Nederland te koop te zijn.

http://h20386.www2.hp.com/UKStore/Merch/Product.aspx?id=ECC_BUNDLE_3836543&opt=&sel=PCDT

(leuk dat ze adverteren met "gratis" garantie, ten eerste is dit een verplichte EU-norm en zijn garantiekosten natuurlijk verrekend met de prijs)

Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/04, 17:29:13 »
Wel cru dat er dan boven staat (rechtsboven in het hoekje): "HP recommends Windows"  ??? Maar verder een goede ontwikkeling!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/04, 17:37:45 »
Leuk nieuws!

Wel wat vreemd, dat er een AMD Radeon videokaart in zit. Ik zou eerder Nvidia of Intel hebben verwacht, gezien de kwaliteit van de Linuxstuurprogramma's....

Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/04, 17:40:12 »
Leuk nieuws!

Wel wat vreemd, dat er een AMD Radeon videokaart in zit. Ik zou eerder Nvidia of Intel hebben verwacht, gezien de kwaliteit van de Linuxstuurprogramma's....
Misschien is radeon voor deze GPU wel stabiel en snel genoeg.

Wel cru dat er dan boven staat (rechtsboven in het hoekje): "HP recommends Windows"  ??? Maar verder een goede ontwikkeling!
HP loopt natuurlijk niet graag "smeergeld" mis. ;)

Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/04, 18:44:32 »
In Nederland is volgens mij dezelfde pc met Windows 8 te koop: http://www8.hp.com/nl/nl/products/desktops/product-detail.html?oid=5359988

Het lijkt echter niet verstandig om deze te kopen en er vervolgens Ubuntu op te zetten..

Prijs Ubuntu versie UK: 349 pond = 404,- euro
Prijs Windows versie NL: 554,- euro
----------------------------------------------------------------
Verschil 150,- euro.

Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/04, 19:11:51 »
@Cumulus: HP smeergeld? HP is juist bezig Windows te dumpen. Heb je het nieuws niet gevolgd?

@Thomas: En de verzendkosten + importkosten zijn ... ?

Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/04, 19:40:48 »
@ Vistaus, de Ubuntu versie wordt op dit moment alleen nog in de UK geleverd. In plaats van de Windows versie kopen en daar Ubuntu op zetten kan het gezien het prijsverschil slim zijn om even te wachten, wellicht komt er in Nederland ook een goedkopere Ubuntu versie.

P.s. importkosten heb je volgens mij niet binnen de EU ?

Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/04, 20:12:53 »
@Thomas: Dan vraag ik me af waarom die discussie hier steeds weer terugkeert en dan blijkt dat er verborgen kosten zijn volgens sommigen en waarom ik op internet vele mensen lees die extra btw geheven kregen bij bestelling vanuit de UK...

Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/04, 20:13:57 »
@Cumulus: HP smeergeld? HP is juist bezig Windows te dumpen. Heb je het nieuws niet gevolgd?

@Thomas: En de verzendkosten + importkosten zijn ... ?
Ik houd me niet zo bezig met nieuws omtrent HP, maar het is evident dat bedrijven financieel worden aangemoedigd om "XYZ recommends Windows™" in hun reclame-uitingen te plaatsen.

Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/04, 20:16:47 »
Ik houd me niet zo bezig met nieuws omtrent HP, maar het is evident dat bedrijven financieel worden aangemoedigd om "XYZ recommends Windows™" in hun reclame-uitingen te plaatsen.

Klopt, maar in dit geval is dat niet zo want HP wurmt zich los van MS op het moment. Ze hebben recent nog laten weten dat ze hun Windows 8-lijn gaan inkrimpen en juist gaan uitbreiden met meer Chromebooks en op den duur ook Ubuntu-PC's (hoewel ze daar al mee begonnen zijn in India en China) en de Windows 8-tablets worden opgevolgd door Android-tablets, zoals de nieuwe HP Slate 7 welke de eerste van die lijn is.

Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/05, 00:34:17 »
@Vistaus, ik heb het even opgezocht. Binnen de EU hoeven bij het importeren geen invoerrechten betaald te worden. Daarnaast is het voor particulieren zo dat je voor afstandsverkopen binnen de EU btw betaald in het land van aankoop. En accijns of andere heffingen zitten er volgens mij niet op computers.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/btw-en-accijns/omzetbelasting-btw/omzetbelasting-in-de-europese-unie
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/btw-en-accijns/btw-en-accijns-bij-de-invoer-van-goederen

Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/05, 00:41:42 »
Ik houd me niet zo bezig met nieuws omtrent HP, maar het is evident dat bedrijven financieel worden aangemoedigd om "XYZ recommends Windows™" in hun reclame-uitingen te plaatsen.

Klopt, maar in dit geval is dat niet zo want HP wurmt zich los van MS op het moment. Ze hebben recent nog laten weten dat ze hun Windows 8-lijn gaan inkrimpen en juist gaan uitbreiden met meer Chromebooks en op den duur ook Ubuntu-PC's (hoewel ze daar al mee begonnen zijn in India en China) en de Windows 8-tablets worden opgevolgd door Android-tablets, zoals de nieuwe HP Slate 7 welke de eerste van die lijn is.
Zolang HP nog bepaalde overeenkomsten onderhoudt met MS, zullen ze die leus moeten verkondigen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/05, 07:36:55 »
Ik houd me niet zo bezig met nieuws omtrent HP, maar het is evident dat bedrijven financieel worden aangemoedigd om "XYZ recommends Windows™" in hun reclame-uitingen te plaatsen.

Klopt, maar in dit geval is dat niet zo want HP wurmt zich los van MS op het moment. Ze hebben recent nog laten weten dat ze hun Windows 8-lijn gaan inkrimpen en juist gaan uitbreiden met meer Chromebooks en op den duur ook Ubuntu-PC's (hoewel ze daar al mee begonnen zijn in India en China) en de Windows 8-tablets worden opgevolgd door Android-tablets, zoals de nieuwe HP Slate 7 welke de eerste van die lijn is.
Zolang HP nog bepaalde overeenkomsten onderhoudt met MS, zullen ze die leus moeten verkondigen.
Dit geeft duidelijk de spagaat waar HP zich in bevindt: enerzijds de wens om zich onder het juk van MS uit te werken, anderzijds de (langlopende) contractuele verplichtingen met dito vergoeding.

Overigens is het wel jammer dat er visueel geen enkele aanwijzing is dat het Ubuntu betreft. Op de pagina moest ik even zoeken om te zien dat het écht om Ubuntu ging. Van de andere kant: blijkbaar gebeurt dit bij WIndows-PC's ook (dus geen plaatjes of preview van het OS); daar waar je doorgaans werd doodgegooid met die 'mooie' Metro (Modern) interface zie je nu een neutraal plaatje. Zou dat ook onderdeel zijn van de veranderende richting (= ondersteunen van meer OS'en) of hebben ze (HP) dat altijd al gedaan?

Het goede nieuws, zoals hierboven door Vistaus uitstekend samengevat, is dat de hegemonie van Microsoft als monopolist op de IT-markt, uitgewerkt lijkt te zijn. Zou 2013 dan toch het jaar van Linux worden? ;)

EDIT.
Hier wat meer info over dat apparaat: http://tweakers.net/nieuws/87644/hp-brengt-goedkope-all-in-one-met-ubuntu-uit.html
Daarin wordt bevestigd dat de prijs voor inwoners in de UK omgerekend € 400, kost, terwijl de vergelijkbare Windows-versie ~ € 580,- kost.

Citaat
De Pavilion 20 wordt in Nederland al verkocht, maar daarbij gaat het wel om de versie met Windows 8. Het is mogelijk dat de Ubuntu-variant binnenkort ook verkrijgbaar is.

We zien 'm met plezier tegemoet!
« Laatst bewerkt op: 2013/03/05, 07:57:37 door markba »

Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/05, 10:30:58 »
Als die in Nederland komt ga ik 'm mijn moeder 'adviseren'. :D

Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/05, 13:31:51 »
Opmerkelijk dat Nu erover bericht, terwijl de (in mijn ogen) veel belangrijkere release van Ubuntu voor Android en Ubuntu voor Mobile compleet aan Colin van Hoek voorbij is gegaan. http://www.nu.nl/gadgets/3359422/hp-maakt-pc-met-ubuntu.html

Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/05, 13:54:37 »
Ik denk dat nu.nl wel over Ubuntu phones zal berichten zodra er een in de winkel ligt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/05, 13:57:32 »
Opmerkelijk dat Nu erover bericht, ....
Het is al heel wat dat nu.nl hierover bericht, een paar jaar geleden was dit nog onbestaanbaar. Het lijkt erop dat Ubuntu in de doorsnee media heel wat momentum aan het opbouwen is. Mooi toch?

Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/05, 14:24:53 »
Opmerkelijk dat Nu erover bericht, terwijl de (in mijn ogen) veel belangrijkere release van Ubuntu voor Android en Ubuntu voor Mobile compleet aan Colin van Hoek voorbij is gegaan. http://www.nu.nl/gadgets/3359422/hp-maakt-pc-met-ubuntu.html

En dat hij de plank compleet misslaat met zijn tablet-opmerking want een tablet met iets anders Windows hebben ze al eerder uitgebracht (de HP Touchpad met webOS) en die gebruik ik elke dag nog met veel plezier.

Re: HP brengt all-in-one uit met Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2013/03/05, 14:25:23 »
Opmerkelijk dat Nu erover bericht, ....
Het is al heel wat dat nu.nl hierover bericht, een paar jaar geleden was dit nog onbestaanbaar. Het lijkt erop dat Ubuntu in de doorsnee media heel wat momentum aan het opbouwen is. Mooi toch?

Nee, want 'momentum' hebben ze al gemist door niet over Ubuntu Phone en Tablet te schrijven.