Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ASUS notebook en Ubuntu  (gelezen 1215 keer)

Offline xabier

  • Lid
ASUS notebook en Ubuntu
« Gepost op: 2012/11/09, 19:01:53 »
Dag allemal!Ik heb net een nieuwe Asus notebook gekocht en ik heb in de Ubuntu site de nieuwe versie van gedownloden.Daarna ik heb mijn computer uit gedaan maar als ik het aan doet blijf altijd allen windows.Waneer ik heb dezelfde op mijn pude computer gedaan daarna had ik de keuse tussen wondows en ubuntu!Ben ik iets vergeiten?heb ik iets verkeer gedaan?

Alvast bedankt!!

Re: ASUS notebook en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/09, 22:16:15 »
Je moet eerst de gedownloade Ubuntu op een cd branden, hierna start je de computer opnieuw op, dan ga je eerst in de BIOS de opstart volgorde wijzigen, zodat je CD speler als eerste staat, daarna op F10 drukken na het opstarten krijg je het Ubuntu installatie te zien. En kan je verder.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: ASUS notebook en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/10, 12:41:13 »
Als ik dat zo hoor ben je vergeten ubuntu te installeren! Dat moest je toch ook op die ouwe pc doen?
Je moet eerst de gedownloade Ubuntu op een cd branden, hierna start je de computer opnieuw op, dan ga je eerst in de BIOS de opstart volgorde wijzigen, zodat je CD speler als eerste staat, daarna op F10 drukken na het opstarten krijg je het Ubuntu installatie te zien. En kan je verder.
Dat klopt niet, de laatste ubuntu past niet meer op een cd, je zult die dus op een usb stick moeten zetten.

Offline xabier

  • Lid
Re: ASUS notebook en Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/10, 14:44:28 »
Ja, maar als ik gaan kijken hoe moet ik de volgorde wijziger van mijn BIOS ik lees dat als jij niet erg verstand van computers heb niet aan te beginen, zou desastreuse gevolgen kunnen hebben!!!Kant iemand mij uitlegen hoe kan ik het doen vijlig or wat?
Tot gauw!

Re: ASUS notebook en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/10, 17:45:34 »
Bij nieuwe systemen is bij het opstarten vaak apart aan te geven dat er van een  vanaf een ander medium moet worden opgestart.
Hoe je dit kan krijgen staat in de handleiding van je laptop.
Hierbij hoef je dus geen bios aanpassing te maken.

Het aanpassen van de BIOS hoeft lang niet zo gevaarlijk te zijn als vaak gemeld.
Ernstige schade kan ontstaan als:
- Je klok snelheden gaat aanpassen en daarmee te veel overklokt.
- Ventilatoren uit zet.
- Je bios gaat flitsen en dit mislukt.
- BIOS wachtwoord instellen en deze vergeten.

Buiten dit is bijna alles weer terug te draaien.
Eens een kijkje nemen en weer weg gaan zonder wijzigingen op te slaan zal niet veel kwaad doen.
Het kan zelfs erg leerzaam zijn.

Re: ASUS notebook en Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/10, 21:45:54 »
Als ik dat zo hoor ben je vergeten ubuntu te installeren! Dat moest je toch ook op die ouwe pc doen?
Je moet eerst de gedownloade Ubuntu op een cd branden, hierna start je de computer opnieuw op, dan ga je eerst in de BIOS de opstart volgorde wijzigen, zodat je CD speler als eerste staat, daarna op F10 drukken na het opstarten krijg je het Ubuntu installatie te zien. En kan je verder.
Dat klopt niet, de laatste ubuntu past niet meer op een cd, je zult die dus op een usb stick moeten zetten.
Idd, ik heb deze op een DVD gebrandt, maar op een USB stick gaat ook, als de computer daar van kan opstarten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.