Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unity configuratie  (gelezen 1854 keer)

Unity configuratie
« Gepost op: 2011/05/17, 16:30:14 »
Hoi allemaal.
Ik zit een beetje in mijn maag met Unity, na de eerste ows en ahs kwam er toch een probleem op de proppen die ik niet zo even weet op te lossen. Ooit heb ik namelijk Photoshop CS4 geinstalleerd via Play on Linux. Dat werkte bijna geweldig, maar niet genoeg om deze erop te laten staan. Zo gezegd zo gedaan, en nu na de upgrade (Photoshop staat er inmiddels al maanden niet meer op) ga ik in mijn toepassingenlijst kijken en helemaal vooraan staan allemaal iconen van Adobe, Bridge, Photoshop, Toolkits etc. Hoe kan ik nou in vredesnaam die icons verwijderen, ik las al ergens eruit slepen, maar dat werkt niet, dan krijg ik een foutmelding. Is er niet een normaal programma zoals het normale menu bewerken voor Unity? Verder vind ik Unity erg leuk om te zien, maar mis wel enorm het normale startmenu. Dat heb ik weten op te lossen door in Awn's Dock het startmenu neer te zetten. Misschien handig voor anderen die er mee in hun maag zitten? ;)

Re: Unity configuratie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/17, 18:14:09 »
Ik zat met eenzelfde soort probleem (ik wilde er applicaties uit).
Er is geen programma waarmee je dat kan doen, wel heb ik na wat zoeken dit gevonden:
https://answers.launchpad.net/unity/+question/153017

Dit is overigens één van de dingen waaraan je kan zien dat Unity echt nog in de kinderschoenen staat en niet helemaal af is. Instellingen als deze zullen er ongetwijfeld in Ubuntu 11.10 komen (en 12.04 LTS), maar tot dan is het nogal lastig om de boel te configureren. Overigens vind ik het knap wat ze in zes maanden hebben bereikt :)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Unity configuratie
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/17, 19:06:27 »
Geweldig, het was misschien niet de oplossing, maar met een beetje aanklooien lijkt het me nu eindelijk gelukt te zijn om die koppelingen eruit te wurgen. Ik ben uiteindelijk naar /home/personal folder/.local/share/applications/wine gegaan en heb hier die zaken die er nog in stonden weg gegooid. Mogelijk kan dit anderen nog helpen met soortgelijke problemen!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity configuratie
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/17, 19:15:51 »
De veilige grafische manier om die iconen te verwijderen, is de oeroude methode: alacarte. Menu items die je daar af zet, zullen ook niet meer in de dash komen.

Toch zo slecht niet, die Unity.

Dat gezegd zijnde: in jou specifieke geval heb je het wel beter gedaan: als het gaat om launchers naar toepassingen die niet meer bestaan, dan is de goede, grondige manier van opkuis het wissen van de launchers zoals je hebt beschreven.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Unity configuratie
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/17, 20:19:34 »
"alacarte" In het nederlands: Hoofdmenu (voor mensen die Ubuntu in het nederlands draaien).
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity configuratie
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/17, 20:53:20 »
alacarte is de naam van het programma, en vind je wellicht ook in de Nederlandse Ubuntu ook zo via de Dash terug (super, "alacarte" enter). De in het menu getoonde naam is "Main Menu", en in het Nederlands dus "Hoofdmenu".

Re: Unity configuratie
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/17, 21:22:23 »
Normaal gesproken gebruik ik natuurlijk de normale menubewerker ook hoor.
Alleen dit werkte in dit geval niet omdat de programma's in de wine mappen stonden.
Duidelijk mag zijn dat bij een uninstall van een programma binnen wine niet alles wordt verwijderd... ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity configuratie
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/18, 10:09:09 »
Ik stel nu zelf ook vast dat dat maar in één richting werkt. Ik had "softwarebronnen" aangezet in alacarte, en toen verscheen het ook in de dash. Toen zette ik het weer uit, maar het verdwijnt daarmee niet uit de dash.

Re: Unity configuratie
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/18, 13:01:16 »
Hopelijk komen ze snel met een handig progje die iedereen kan helpen zijn menu's in te delen en vooral ook een optie om een soort startknop menu ernaast te houden. Kan me niet voorstellen dat beginnende Ubuntu gebruikers dit makkelijk vinden, zeker niet als je windows gewend bent! Ook wel leuk zou het zijn om de sidebar zelf beter te kunnen bewerken dan nu het geval is. Bv kleinere iconen zodat je beter overzicht kunt houden dan nu. Als je enkele extra schijven open hebt gehad en je wilt ze ontkoppelen dan zou dat ook erg handig zijn indien dat daar kan. Nu zie je ze wel maar de normale rechtermuisknop functie zou denk ik erg handig zijn voor zulke zaken!

Re: Unity configuratie
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/18, 13:21:12 »
De icoongrootte in de sidebar kun je aanpassen in de Compiz instellingen. Die kun je installeren via Softwarecentrum (mocht je dat nog niet gedaan hebben) Je kunt daar ok het gedrag van de sidebar instellen, vast of verdwijnen bijv.

Re: Unity configuratie
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/18, 14:13:54 »
Thnx, dat zou erg cool zijn!
Alleen, hij is al geïnstalleerd, maar als ik hem probeer te openen via een zelfgemaakte starter gebeurt er op het oog niks.
In procesbeheer zie ik wel een instantie van compiz staan maar die slaapt!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity configuratie
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/18, 18:53:58 »
Druk eens op de fameuze Super toets. Dan "ccsm" intypen en "enter". Nu moet je hem hebben. Anders is COmpizConfi Settingsmanager, in tegenstelling tot wat je denkt, wellicht nog niet goed geïnstalleerd. Probeer dat dan eens opnieuw met het Software Center.

Re: Unity configuratie
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/19, 16:33:15 »
Ik was niet helemaal duidelijk geloof ik. Vanadium dank voor de aanvulling. In het NL moet je moet CompizConfig Instellingen Beheerder hebben. Succes.

Re: Unity configuratie
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/21, 00:20:47 »
Sorry voor mijn late reactie, was/ben druk met een layout bezig... (windows helaas dan he..) Dat CompizConfig Instellingen komt bij mij helemaal niet naar voren, heel vreemd. Kun je dat dan via het softwarecentrum helemaal deinstalleren en dan weer installeren? Verdwijnt dan Unity ook niet ofzo? Misschien een rare vraag, maar heb geen idee in hoeverre dit allemaal met elkaar zit verbonden... ;)

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Unity configuratie
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/21, 09:14:23 »
CompizConfig Instellingen kan je gewoon deïnstalleren en installeren in het software-centrum. Het is slechts een programma dat de instellingen van Compiz (en Compiz-plugins, zoals Unity) regelt, Unity blijft gewoon staan als je CCSM deïnstalleert. Kijk wel even uit dat je alleen CompizConfig Instellingen verwijdert en niet Compiz zelf!

Re: Unity configuratie
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/21, 10:32:31 »
Gedeinstalleerd, opnieuw geinstalleerd, helpt geen fluit, is er geen manier om een opdrachtregel in een nieuwe starter te zetten waarmee ik kan controleren of het dan wel wil, ik snap t effe niet meer dat ik het nergens kan vinden... behalve in het softwarecentrum...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity configuratie
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/21, 14:20:44 »
ccsm in de terminal. Ook via de unity launcher op die wijze op te zoeken, zoals ik reeds melde.

Re: Unity configuratie
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/21, 15:13:38 »
Dat had ik dus niet helemaal goed begrepen, inmiddels zit het helemaal snor hoor! Bedankt allemaal! :)