Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu ziet geen windows  (gelezen 1869 keer)

Offline RonnieD

  • Lid
Ubuntu ziet geen windows
« Gepost op: 2010/05/18, 23:16:32 »
Hey mensen,

Ik heb het volgende probleem en ik hoop dat jullie mij erbij kunnen helpen:

Ik probeerde een dual-boot te maken met Windows XP en Ubuntu 10.04.
Windows was al geinstalleerd, dus volgens de beschrijvingen die ik her en der vind op internet, zou het een eitje moeten zijn om daarnaast Ubuntu te installeren...
Goed...Ubuntu vanaf de CD opgestart en gekozen voor "Ubuntu 10.04 LTS installeren".

Alles gaat goed tot het moment dat men de schijfruimte kan bepalen, hier zou men normaal gezien moeten kunnen kiezen voor: "Ze naast elkaar installeren" en ook zou Ubuntu de schijfruimte moeten herkennen die door windows in gebruik is...alleen...ziet ie die niet!

Op mijn computer zijn twee SATA HDD's geinstalleerd maar zonder RAID controller. Ook mijn moederbord ondersteunt dit niet!

Toch ziet Ubuntu mijn twee HDD's als 1 grote, en vooral lege, harde schijf met RAID volume 1...vreemd...


Ben nu al een paar avondjes aan  klooien, maar het lukt maar niet, wat ik ook probeer.

Dus mijn hoop is nu gevestigd op dit forum, in de hoop dat er iemand een goede oplossing heeft!

Ik hoor graag van u.

Alvast bedankt voor de reacties


Groet,

RonnieD

Re: Ubuntu ziet geen windows
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/19, 00:09:23 »
Soms wit Grub2 een ander OS niet zien, dan moet Grub2 een beetje gedwongen worden. Start Ubuntu op.
Open een terminal venster(onder Hulpmiddelen) type in sudo os-prober en geef een ENTER, nu moet je, je wachtwoord ingeven, hier zie je niets van, geen sterretjes, balletjes o.i.d. Gewoon intypen en weer een ENTER, nu zie je wat tekst voorbijkomen. Vervolgens type je sudo update-grub geef een ENTER, wachtwoord, ENTER. Start de PC opnieuw op, als het goed is staat Widows als keuze mogelijkheid erbij in het Grub2 menu.
Meer lezen over Grub2? http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline RonnieD

  • Lid
Re: Ubuntu ziet geen windows
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/19, 06:50:43 »
Hoi Gijsbert,

Bedankt voor je reactie.

Maar zover ben ik nog lang niet, ik heb Ubuntu nog niet geistalleerd, omdat het probleem is dat Ubuntu tijdens de installatie geen ander besturingssysteem ziet. Maar slechts een volledig lege harde schijf. Ik heb dus ook niet de keuze mogelijkheid om Ubuntu en windows naast elkaar te installeren...

Ik ben bang dat als ik Ubuntu alsnog installeer, dat ik dan alles van Windows kwijt ben.

Misschien weet je hier ook een oplossing voor?

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Ubuntu ziet geen windows
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/19, 07:52:01 »
Als je 10.04 in live mode start zie je de windows partitie wel?

Re: Ubuntu ziet geen windows
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/19, 11:21:11 »
Hoi Gijsbert,

Bedankt voor je reactie.

Maar zover ben ik nog lang niet, ik heb Ubuntu nog niet geistalleerd, omdat het probleem is dat Ubuntu tijdens de installatie geen ander besturingssysteem ziet. Maar slechts een volledig lege harde schijf. Ik heb dus ook niet de keuze mogelijkheid om Ubuntu en windows naast elkaar te installeren...

Ik ben bang dat als ik Ubuntu alsnog installeer, dat ik dan alles van Windows kwijt ben.

Misschien weet je hier ook een oplossing voor?
Sorry ik dacht dat je al had geinstalleerd. Ik denk toch even dat je in de BIOS moet kijken hoe de harde schijfen ingedeeld zijn. Als 2 schijven als een gezien worden is er toch een hardware of sofware matige raid indeling, het kan zijn dat de Windows installatie dit zo heeft ingedeeld.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline timosha

  • Lid
Re: Ubuntu ziet geen windows
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/19, 11:33:33 »
Zet in de BIOS de SATA hdd eens op IDE ipv. AHCI.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Ubuntu ziet geen windows
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/19, 11:42:29 »
volgens mij werkt dan windows niet meer. Of is dat alleen als je hem van DE naarf AHCI zet?

Offline RonnieD

  • Lid
Re: Ubuntu ziet geen windows
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/19, 21:21:51 »
Zet in de BIOS de SATA hdd eens op IDE ipv. AHCI.

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik kan een SATA toch niet instellen als een IDE? Dat is toch een compleet andere aansluit methode?
Mijn harde schijven hebben slechts een aansluiting voor SATA, maar geen IDE...

Laat ik zeggen dat ik op het gebied van computer hardware geen kei ben, dus je kunt me wat dat betreft alles wijsmaken,  :)
maar misschien heeft er iemand ervaring met het moederbord van ASRock type P4i65GV?



Offline timosha

  • Lid
Re: Ubuntu ziet geen windows
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/19, 21:34:26 »
Zet in de BIOS de SATA hdd eens op IDE ipv. AHCI.

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik kan een SATA toch niet instellen als een IDE? Dat is toch een compleet andere aansluit methode?
Mijn harde schijven hebben slechts een aansluiting voor SATA, maar geen IDE...


Een SATA/SATA II hdd kan je in de BIOS instellen als IDE of AHCI (Advanced Host Controller Interface). Met de fysieke hdd interface heeft dat niets te doen.

De meeste SATA controllers kunnen dus ook legacy PATA (IDE) aan.

En ik vroeg dit omdat er een paar bugs zijn met sommige SATA controllers in 10.04. En als U mij niet gelooft kan ik U nog wat anders wijsmaken  :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2010/05/19, 21:36:08 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Ubuntu ziet geen windows
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/19, 23:19:32 »
Hou je niet in.........  :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline RonnieD

  • Lid
Re: Ubuntu ziet geen windows
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/20, 17:32:37 »
Hey jongens!

Hartstikke bedankt dat jullie zo mee willen denken!


Ik wilde iets anders proberen, weten jullie of het mogelijk is om eerst alles leeg te maken, vervolgens Ubuntu installeren en vervolgens een image van mijn huidige windows terug te plaatsen om dat dan te dual-booten?

mvg,

RonnieD

Offline timosha

  • Lid
Re: Ubuntu ziet geen windows
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/20, 17:36:58 »
Hey jongens!

Hartstikke bedankt dat jullie zo mee willen denken!


Ik wilde iets anders proberen, weten jullie of het mogelijk is om eerst alles leeg te maken, vervolgens Ubuntu installeren en vervolgens een image van mijn huidige windows terug te plaatsen om dat dan te dual-booten?

mvg,

RonnieD

Doet dat omgekeerd:

1) Maak alles leeg;
2) Plaats een image van Windows terug en test of het boot;
3) Als Windows kan booten dan installeer Ubuntu in dual-boot;
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline maesjesa

  • Lid
Re: Ubuntu ziet geen windows
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/20, 21:56:52 »
Hoi,
Heb je Windows zelf, al de harde schijf op fouten laten controleren,
en deze eventueel automatisch laten herstellen?

Offline RonnieD

  • Lid
Re: Ubuntu ziet geen windows
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/21, 19:54:18 »
@ maesjesa: Ik heb geprobeerd inderdaad, maar ook dat mocht niet baten...

Ik heb het idee dat Gijsbert gelijk had, ik heb de handleiding van m'n harde schijven er eens op nagekeken, en volgens mij heeft het te maken met een jumper setting op de harde schijven zelf...
Ik heb alles maar zo gelaten voor wat het is, uit angst dat ik m'n Windows naar de sodemieter help, en een nieuwe harde schijf gekocht en op deze schijf Ubuntu geinstalleerd...
En voila, vanaf nu spreek ik u toe van Ubuntu =D!

Mocht ik Windows nog nodig hebben is het een kwestie van wat stekkertjes omsteken, en daar hobbelt Windows weer...

Zie hier mijn (Manual) dual boot!

Niet ideaal, maar ik denk dat ik eens ga vogelen met Virtualbox en daar Windows op zet en wat bestanden overzet...


In ieder geval wil ik u: Gijsbert, timoscha, TonH en maesjesa heel hartelijk bedanken voor uw support!

Met vriendelijke groet,

RonnieD