Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: alweer problemen met de resolutie  (gelezen 1737 keer)

Offline silas-111

  • Lid
alweer problemen met de resolutie
« Gepost op: 2010/05/19, 23:29:05 »
ik heb heel veel berichten doorgelezen op zoek naar de oplossing voor mijn probleem. Alleen heb ik volgens mij een sis videokaart in de laptop zitten(bekeken in de terminal) en weet niet of de tips die voor andere videokaarten van toepassing zijn ook voor die van mij gebruikt kunnen worden. Het probleem heb ik alleen maar met ubuntu 10.04 en niet met de oudere versies. Ik krijg de resolutie niet beter dan 600x400 en bij hardware zie ik niets staan dus ook geen videokaart.
groet silas


Offline stephan65

  • Lid
Re: alweer problemen met de resolutie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/21, 18:24:02 »
Volgens mij zijn er nog altijd veel problemen met de sis-drivers. Sis moet zelf er eens aan denken dat er ook velen draaien onder Ubuntu en een driver er voor maken.

Wellicht dat dit een oplossing is: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=9076123&postcount=365
Ik zelf geen sis 671 in de laptop maar luister wel naar de problemen van mijn zoontje met een sis.

Ik zou het gewoon eens proberen.

« Laatst bewerkt op: 2010/05/21, 18:25:46 door stephan65 »

Offline silas-111

  • Lid
Re: alweer problemen met de resolutie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/07, 20:45:50 »
Ik heb het probleem nog steeds niet op kunnen lossen. Mijn video kaart is een SIS 771/671. ik heb ook via de link een ander stuurprogramma gedownload en geprobeerd om hem te kopiëren in de map van de drivers maar dat wil niet lukken. Ik krijg alleen maar bericht dat de toegang geweigerd werd. Mijn resolutie is trouwens 800x600 had het eerst mis. maar dan nog is het irritant groot. Ik had ook een paar pogingen gedaan met de terminal zoals geadviseerd werd maar ook dat wilde niet lukken. Wat ik ook vreemd vind is dat de videokaart niet bij de stuurprogramma's verschijnt. Bij stuurprogramma's staat helemaal niets vermeld. Ik heb Ubuntu ook op een oudere computer met een andere videokaart en had er vanaf het begin geen probleem mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: alweer problemen met de resolutie
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/07, 20:51:25 »
Probeer het eens met dit stuurprogje:
http://sites.google.com/site/computertip/bestandenkast/xorg-driver-sis671_0.9_i386.deb?attredirects=0&d=1

Het bestand simpelweg dubbelklikken, net als een .exe in Windows. Daarna de computer herstarten. Het zou nu automatisch goed moeten staan.

Offline silas-111

  • Lid
Re: alweer problemen met de resolutie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/07, 21:21:58 »
Heb ik gedaan zonder succes. Ik had het bestand al maar toen stond erbij dat ik het moest kopiëren in de map van de drivers. Het is toch ook niet normaal dat bij de stuurprogramma's helemaal niets vermeld staat. Nou krijg ik ook elke keer bij het opstarten een foutmelding en het advies om in de veilige modus op te starten omdat de driver voor de videokaart niet gevonden kon worden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: alweer problemen met de resolutie
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/07, 21:32:45 »
Ik had het bestand al maar toen stond erbij dat ik het moest kopiëren in de map van de drivers.

En dat moet je juist NIET doen. Alleen maar installeren en herstarten.

Offline silas-111

  • Lid
Re: alweer problemen met de resolutie
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/07, 23:29:08 »
Het probleem met de foutmelding bij het opstarten is verholpen maar de resolutie blijft op 800x600 staan en als ik kijk naar bij stuurprogramma's staat er nog steeds niets bij.
ik heb gekeken en zag bij de drivers nou verschillende geinstalleerd. Zou het teveel zijn??? Moet er is deinstalleerd worden of mis ik toch nog iets??
/usr/lib/xorg/modules/drivers/sis671_drv.la
/usr/lib/xorg/modules/drivers/sis_drv.so
/usr/lib/xorg/modules/drivers/sisimedia_drv.la
/usr/lib/xorg/modules/drivers/sisimedia_drv.so