Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: android mobiel backup tool  (gelezen 602 keer)

Offline henkchr

  • Lid
android mobiel backup tool
« Gepost op: 2024/03/16, 20:53:29 »
Beste Ubuntu liefhebbers,

Ik ben op zoek naar een programma waarmee ik:

- bestanden
- eventueel apps
- agenda
- etc

Kan kopieren / backuppen van mijn Android mobiel naar Ubuntu.

Bij voorkeur eentje met een grafisch menu erbij.

Bestaat zoiets, wat raden jullie aan ? Want al zoekende in Ubuntu Software kwam ik niet zoiets tegen.

Thx !

Offline peer

  • Lid
Re: android mobiel backup tool
« Reactie #1 Gepost op: 2024/03/17, 08:17:49 »
kde-connect

Offline rico70

  • Lid
Re: android mobiel backup tool
« Reactie #2 Gepost op: 2024/03/17, 08:47:18 »
Agenda sync ik met DavX met de agenda van mijn mail provider die ook in Tyhunderbird staat.
Apps backup ik niet want die staan in de app stores
Bestanden zet ik met een kabeltje of Warpinator over

Offline peer

  • Lid
Re: android mobiel backup tool
« Reactie #3 Gepost op: 2024/03/17, 15:14:00 »
warpinator schijnt inderdaad ook goed te werken
zelf gebruik ik filezilla op de pc en de app ssh-server op de android telefoon (werkt via wifi). Wel handig (maar niet noodzakelijk) is dat je een vast ip adres hebt voor je pc. Dan is het één keer instellen en daar werkt het goed. Twee dagen terug heb ik zo nog mijn hele mp3 collectie van pc naar de telefoon gekopieerd.

Offline henkchr

  • Lid
Re: android mobiel backup tool
« Reactie #4 Gepost op: 2024/03/17, 20:47:45 »
Dank je voor de tips.

Ik heb KDE connect (en ook KDE connect indicator) op de mobiel en op linux geinstalleerd , maar ik krijg geen koppeling tot stand gebracht.
Hoe doe je dit precies ?

Re: android mobiel backup tool
« Reactie #5 Gepost op: 2024/03/17, 21:44:21 »
https://kdeconnect.kde.org/download.html

KDE Connect is available in all major distributions and works in all desktop environments. GNOME users might prefer using GSConnect, a GNOME extension that implements the KDE Connect protocol.

KDE Connect is beschikbaar in alle grote distributies en werkt in alle desktopomgevingen. GNOME-gebruikers geven wellicht de voorkeur aan het gebruik van GSConnect, een GNOME-extensie die het KDE Connect-protocol implementeert.

Offline peer

  • Lid
Re: android mobiel backup tool
« Reactie #6 Gepost op: 2024/03/18, 09:24:06 »
Dank je voor de tips.

Ik heb KDE connect (en ook KDE connect indicator) op de mobiel en op linux geinstalleerd , maar ik krijg geen koppeling tot stand gebracht.
Hoe doe je dit precies ?
Het is al weer lang geleden dat ik kdeconnect uitgeprobeerd heb dus ik weet niet meer hoe het  ging.Eer zijn vast mensen hier die precies weten hoe dit werkt.

Offline henkchr

  • Lid
Re: android mobiel backup tool
« Reactie #7 Gepost op: 2024/03/18, 21:00:17 »
Ik weet niet hoe ik bestanden moet copieren van de mobiel naar mijn PC . Beide apparaten zijn wel gekoppeld. KDE connect is wel geinstalleerd op beide apparaten.

Offline peer

  • Lid
Re: android mobiel backup tool
« Reactie #8 Gepost op: 2024/03/19, 09:05:00 »
kan dat niet gewoon met de file browser?
edit: net even geprobeerd
kdeconnect geïnstalleerd op pc en op smartphone.
De smartphone zag mijn pc direct en wilde een pair verzoek doen. Gedaan en daarna was er een verbinding.
Op de smartphone zag ik een aantal mogelijke digen zie ik kon doean zoals 'bestanden overzetten'. Maar ik werk liever vanaf de pc.
Op de pc heb ik de file browser (dolphin) geopend. Daar zag ik onder het kopje devices mijn smartphone.  Daarop geklikt en toen kreeg ik de melding dat de smartphone niet toegankelijk was. Op de smartphone heb ik vervolgens bij de machtigingen van de kde connect app 'Toegang tot alle Bestanden' (oid) aangevinkt. En voila, op mijn pc heb ik toegang tot alle bestanden op mijn smartphone.

Je moet dus nog even de machtingen van de app op de telefoon controleren.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/19, 09:21:33 door peer »

Offline henkchr

  • Lid
Re: android mobiel backup tool
« Reactie #9 Gepost op: 2024/03/19, 20:02:22 »
Bedankt voor de uitleg. Ik ga ermee aan de slag.