Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fileserver met rsync  (gelezen 2243 keer)

Mack01

  • Gast
Fileserver met rsync
« Gepost op: 2009/08/06, 10:28:11 »
Hallo allemaal,

Na enige pogingen om een file-, e-mail- en printserver van Ubuntu server 9.04 te maken ben ik overnieuw begonnen.
Mailserver heb ik gedocumenteerd en moet nu in de nieuwe setup gewoon werken.

Ik heb ondertussen webmin weer geïnstalleerd, heb alle disks gemapped en gedeeld via samba (nfs niet gebruikt door
alle meldingen op het net over hoe onveilig het zou zijn, wel jammer van mijn gigabit-netwerkje en de snelheid van samba).

Nu heb ik Rsync via cron draaien die netjes elke nacht alle discs met elkaar mirrored (1 master, 1 mirror).

Ik gebruik bijvoorbeeld het volgende commando:

rsync -av --delete-after /media/Serverdisk1/ /media/Serverdisk1_backup/

Weet iemand of het mogelijk is (en hoe?) om Rsync een mail te laten sturen of een logfile aan te laten maken en op te slaan waarin
de uitgevoerde acties staan?

Als ik rsync opstart in een terminal zie ik uiteraard wel netjes de output voorbij komen maar dat is niet geheel wat ik wil ;-)

Met elke hulp zou ik superblij zijn!

Volgende project: mailserver, daarna sabnzb, daarna printserver,  daarna een how-to plaatsen :-)

Offline siegi

  • Lid
Re: Fileserver met rsync
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/06, 10:49:41 »
Ik heb ondertussen webmin weer geïnstalleerd, heb alle disks gemapped en gedeeld via samba (nfs niet gebruikt door
alle meldingen op het net over hoe onveilig het zou zijn, wel jammer van mijn gigabit-netwerkje en de snelheid van samba).
Ik denk dat je dit verkeerd begrepen hebt, als je NFS over een lokaal netwerk gebruikt zul je geen problemen hebben. En dat gigabit netwerkje is volgens mij toch lokaal he. :)
Citaat
Nu heb ik Rsync via cron draaien die netjes elke nacht alle discs met elkaar mirrored (1 master, 1 mirror).

Ik gebruik bijvoorbeeld het volgende commando:

rsync -av --delete-after /media/Serverdisk1/ /media/Serverdisk1_backup/

Weet iemand of het mogelijk is (en hoe?) om Rsync een mail te laten sturen of een logfile aan te laten maken en op te slaan waarin
de uitgevoerde acties staan?
Een simpele oplossing zou zijn,
rsync -av --delete-after /media/Serverdisk1/ /media/Serverdisk1_backup/ > logfile

Mack01

  • Gast
Re: Fileserver met rsync
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/06, 10:59:00 »

Ik denk dat je dit verkeerd begrepen hebt, als je NFS over een lokaal netwerk gebruikt zul je geen problemen hebben. En dat gigabit netwerkje is volgens mij toch lokaal he. :)

Een simpele oplossing zou zijn,
rsync -av --delete-after /media/Serverdisk1/ /media/Serverdisk1_backup/ > logfile

Hehe ja gigabit is lokaal :-)
Klopt, over een lokaal netwerk zou het veilig genoeg moeten zijn; daarom heb ik het nog niet afgeschreven. Maar nu eerst draaien met
samba (t.b.v. mediacenter en werklaptop), later plaats ik nfs er wel bij voor mn linux-pc's.

Super! Soms zijn dingen zo simpel....ik ga het straks uitproberen.
Is het niet mogelijk om dat logfile te mailen denk je?

Mijn windows-xp bak heeft een sync-script draaien en mailt netjes elke nacht de uitkomst, vandaar.

Dank voor het meedenken!
« Laatst bewerkt op: 2009/08/06, 11:27:30 door Mack01 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Fileserver met rsync
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/06, 12:44:12 »
Kijk eens naar de opdracht 'mail' en/of 'metamail'. Deze terminalvenster opdrachten kunnen mail versturen eventueel met een log als bijlage en worden toegevoegd aan je script of cron.
Zie (Engelstalig): http://www.shelldorado.com/articles/mailattachments.html



Klik links bovenin op Documentatie

Mack01

  • Gast
Re: Fileserver met rsync
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/07, 08:03:45 »
Hoi,

@TestCees, bedankt voor je info. Ik ben ermee aan de slag gegaan en klinkt hoopvol....
alleen loop ik ertegenaan dat ubuntu zegt dat ik 'authentication' mee moet geven.
De mail-provider zegt dit , bedoel ik.

En dáárvan weet ik niet hoe dat moet; google me suf maar hoe je dus gebruikersnaam en wachtwoord
meegeeft in het mail-commando....ik zie het niet!

Heb jij/jullie enig idee?

 ???

Re: Fileserver met rsync
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/20, 12:04:10 »
kan je niet zoiets gebruiken :

http://theos.in/shell-scripting/send-mail-bash-script/

Hou er trouwens wel rekening mee dat sommige providers poort 25 blokkeren..

Mack01

  • Gast
Re: Fileserver met rsync
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/20, 15:52:49 »
@karlhungus: Hoi, bedankt voor het meedenken!

Ik heb al het nodige geprobeerd op de manier in de link die je stuurde.
Mijn probleem is dat ik yahoo als relayer wil gebruiken. Maar als ik de manier
gebruik die in jouw link staat krijg ik de foutmelding dat mijn username/wachtwoord
onbekend is. (no authorization).

Dit komt omdat ik op de een-of-andere manier mijn wachtwoord niet mee kan zenden.
Geen idee waarom :(

Erg bedankt voor de link overigens!!