Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten  (gelezen 16973 keer)

Offline R1P

  • Lid
Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Gepost op: 2009/11/22, 13:19:31 »
Hey, ik heb een tijdje geleden Ubuntu geïnstalleerd ( naast XP )om te kijken of het iets is voor als ik een laptop koop.
Nu heb ik besloten Ubuntu op mijn laptop te zetten maar Xp op mijn CPU. Voor school dingen etc.
Maar nu doet XP het niet, ik krijg een zwart scherm met alleen een wit streepje dat aangeeft dat ik kan typen...
Hoe moet ik nu Ubuntu eraf gooien, en Xp erop zetten ZONDER dat ik al mijn bestanden van Xp kwijtraak ... ?
Ik heb Partities gemaakt met Ubuntu.

Mvg

Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/22, 13:32:09 »
Start Ubuntu wel op van je schijf?, met ander woorden, krijg je bij het booten de keuze tussen opstarten van XP of Ubuntu?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline R1P

  • Lid
Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/22, 13:33:09 »
Start Ubuntu wel op van je schijf?, met ander woorden, krijg je bij het booten de keuze tussen opstarten van XP of Ubuntu?

Jaa, ik krijg een Dual Boot, met 2 Soorten Ubuntu en 2 Soorten Windows. Ubuntu doet het zonder CD, alleen XP start niet meer op.

Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/22, 13:35:35 »
Citaat
Jaa, ik krijg een Dual Boot, met 2 Soorten Ubuntu en 2 Soorten Windows. Ubuntu doet het zonder CD, alleen XP start niet meer op.

Dat is normaal, open in ubuntu eens een Terminal en type daar: sudo fdisk -l

en plaats de uitkomst daarvan eens hier.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline R1P

  • Lid
Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/22, 13:39:52 »
Citaat
Jaa, ik krijg een Dual Boot, met 2 Soorten Ubuntu en 2 Soorten Windows. Ubuntu doet het zonder CD, alleen XP start niet meer op.

Dat is normaal, open in ubuntu eens een Terminal en type daar: sudo fdisk -l

en plaats de uitkomst daarvan eens hier.

Ik krijg dit:

Schijf /dev/sda: 120.1 GB, 120060444672 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 14596 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x8a5cbe3c

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1       12159    97667136    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2           12160       14596    19575202+   5  Uitgebreid
/dev/sda5           12160       14489    18715693+  83  Linux
/dev/sda6           14490       14596      859446   82  Linux wisselgeheugen
teun@Desktop-Teun:~$

Offline FTRacers

  • Lid
Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/22, 13:42:58 »
Je moet xp in veilige modes opstarten en al je belangrijke bestanden opslaan op USB en dan xp opnieuw installeren.
Tijdens het opstarten van XP druk je op de [F8] Toets en selecteer dan de veilige modes, het ziet er wel anders uit dan de normale xp.
Windows kent geen Linuxpartities.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 13:45:23 door FTRacers »

Offline R1P

  • Lid
Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/22, 13:43:42 »
Je moet xp in veilige modes opstarten en al je belangrijke bestanden opslaan op USB en dan xp opnieuw installeren.
Tijdens het opstarten van XP druk je op de [F8] Toets en selecteer dan de veilige modes, het ziet er wel anders uit dan de normale xp.

Xp start dus niet op.
Ik zie alleen een zwart scherm met een Wit streepje die aangeeft dat ik kan typen ...

Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/22, 13:44:40 »
Ziet er toch normaal uit, je XP staat op sda1en je Ubuntu op sda5.

Start hij echt niet op als je tijdens de boot voor XP kiest? misschien iemand die dit kan verklaren hier?

ps.
Citaat
Je moet xp in veilige modes opstarten en al je belangrijke bestanden opslaan op USB en dan xp opnieuw installeren.

Dat zou ik niét doen, Windows moet als éérste worden geïnstalleerd, daarna pas Ubuntu, anders moet je grub terug gaan zetten daar XP de bootloader overschrijft met die van Windows, met als gevolg dat je Ubuntu dan niet meer opstart.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 13:48:58 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline R1P

  • Lid
Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/22, 13:49:43 »
Ja ubuntu ga ik toch van deze Pc afgooien ...
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 13:51:40 door R1P »

Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/22, 13:51:18 »
je kan ook via de live cd je bestanden en instellingen opslaan op een usb stick. en daarna opnieuw instaleren.
ps ik zou dan voor win 7 gaan ipv xp
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline R1P

  • Lid
Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/22, 13:52:26 »
je kan ook via de live cd je bestanden en instellingen opslaan op een usb stick. en daarna opnieuw instaleren.
ps ik zou dan voor win 7 gaan ipv xp

Oh, dus ik moet dan 100 euro neerleggen voor Windows 7 als Windows XP sneller werkt op mijn verouderde Pc ?
Ik heb hier al een licentie liggen dus ik pak XP...

Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/22, 13:56:50 »
Je kan misschien eerst al GParted downloaden en die iso op een cd branden, daarmee opstarten en die Ubuntu partitie verwijderen, dan kan je die unallocated ruimte daarna terug toevoegen aan je XP partitie of als aparte data-partitie inrichten.

Maak zeker eerst een backup van je XP-bestanden voor ingeval, zoals hiervoor reeds gesugereerd.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline R1P

  • Lid
Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/22, 14:00:23 »
Je kan misschien eerst al GParted downloaden en die iso op een cd branden, daarmee opstarten en die Ubuntu partitie verwijderen, dan kan je die unallocated ruimte daarna terug toevoegen aan je XP partitie of als aparte data-partitie inrichten.

Maak zeker eerst een backup van je XP-bestanden voor ingeval, zoals hiervoor reeds gesugereerd.

Beste is dus, alle bestanden op een harddisk opslaan.
En dan heel die pc hier leeghalen formatteren alles eraf Windows opnieuw erop ?
Maar, ik weet niet hoe dit moet...

Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/22, 14:05:32 »
Citaat
Beste is dus, alle bestanden op een harddisk opslaan.
En dan heel die pc hier leeghalen formatteren alles eraf Windows opnieuw erop ?
Maar, ik weet niet hoe dit moet...

Enkel een backup maken op een externe opslagmedium van de bestanden die je zeker niet wil verliezen voor alle veiligheid.
Je moet enkel die Ubuntu-partitie's verwijderen via GParted, niét formatteren, zo moet je Windows niet terug installeren en kan je die ongebruikte ruimte terug toevoegen aan je XP partitie.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline R1P

  • Lid
Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/22, 14:07:32 »
Citaat
Beste is dus, alle bestanden op een harddisk opslaan.
En dan heel die pc hier leeghalen formatteren alles eraf Windows opnieuw erop ?
Maar, ik weet niet hoe dit moet...

Enkel een backup maken op een externe opslagmedium van de bestanden die je zeker niet wil verliezen voor alle veiligheid.
Je moet enkel die Ubuntu-partitie's verwijderen via GParted, niét formatteren, zo moet je Windows niet terug installeren en kan je die ongebruikte ruimte terug toevoegen aan je XP partitie.

Als je dat stap voor stap zou willen uitleggen in een PM het liefst, of op msn ofso.
Want wss doe ik het fout :P.
haha

Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/22, 15:23:33 »
R1P, als je enkel xp terug wilt installeren, dan doe ik gewoonlijk het volgende:

Met gparted opstarten, gans de schijf formatteren als ntfs, zodat die volledig leeg is.
Dan start ik op met de installatieschijf van XP en installeer ik die terug, dat gaat normaal gezien zonder problemen.
Daarna desgewenst de gebackupte bestanden terugzetten.

Dit brengt natuurlijk heel wat werk mee, daar je dan wel alle gewenste programmaatjes ook terug moet installeren, je updates van Microsoft terughalen enzovoort, vandaar mijn vorige raad, enkel de ubuntu partities verwijderen en die ruimte dan terug toevoegen aan je XP. Eventueel moet je met de installatieschijf van xp even in herstelconsole gaan en je mbr terugzetten: commando: fix mbr
 en fix boot om de bootloader van Windows terug te zetten.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline R1P

  • Lid
Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/22, 16:47:31 »
R1P, als je enkel xp terug wilt installeren, dan doe ik gewoonlijk het volgende:

Met gparted opstarten, gans de schijf formatteren als ntfs, zodat die volledig leeg is.
Dan start ik op met de installatieschijf van XP en installeer ik die terug, dat gaat normaal gezien zonder problemen.
Daarna desgewenst de gebackupte bestanden terugzetten.

Dit brengt natuurlijk heel wat werk mee, daar je dan wel alle gewenste programmaatjes ook terug moet installeren, je updates van Microsoft terughalen enzovoort, vandaar mijn vorige raad, enkel de ubuntu partities verwijderen en die ruimte dan terug toevoegen aan je XP. Eventueel moet je met de installatieschijf van xp even in herstelconsole gaan en je mbr terugzetten: commando: fix mbr
 en fix boot om de bootloader van Windows terug te zetten.

Dan kies ik voor optie 2, houd ik dan al mijn bestanden van Windows ? Mijn 40GB aan muziek en etc ?

Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/22, 16:54:41 »
Normaal gezien wel, daar je niets aan de Windows-partitie doet, enkel de Ubuntu-partities verwijderd, maar daarom is het uit voorzorg ook raadzaam om je bestanden vooraf even veilig te stellen op een externe media (externe schijf).
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline R1P

  • Lid
Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/30, 06:12:35 »
Normaal gezien wel, daar je niets aan de Windows-partitie doet, enkel de Ubuntu-partities verwijderd, maar daarom is het uit voorzorg ook raadzaam om je bestanden vooraf even veilig te stellen op een externe media (externe schijf).

Ik ben nog steeds niet uit over hoe ik Windows er weer op zet... Ik heb 2x windows bij het boot screen allebei komt een zwart scherm met een wit knipperend streepje...
Wat is dit en hoe kan ik Windows weer erop zetten ?

Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/30, 10:34:35 »
Citaat
Ik ben nog steeds niet uit over hoe ik Windows er weer op zet... Ik heb 2x windows bij het boot screen allebei komt een zwart scherm met een wit knipperend streepje...
Wat is dit en hoe kan ik Windows weer erop zetten ?

Wat heb je er dan afgegooid? XP of Ubuntu?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/30, 11:19:35 »
Ubuntu kan toch prima overweg met ntfs (windows)-partities? Dan kan je dus prima je bestanden veilig stellen. Belangrijkste is echter bij dit soort dingen: Raak niet in paniek! Want dan loop je de meeste risico's... ik spreek hier uit eigen ervaring. Nooit zomaar dingen gaan doen en rustig nadenken :)

Als je ook Ubuntu niet meer kunt opstarten, gebruik dan een (Ubuntu) live-cd en zoek daarmee op die ntfs partitie naar je muziek bestanden en niet te vergeten foto's...

NB: zelf gebruik ik bij dit soort acties altijd Pupp-Linux: klein snel en continue root rechten, laat direct alle partities zien die je dan handmatig kan mounten, dit alles grafisch en dus zie je precies wat je doet.

ziet er wel heel anders uit, een beetje tech dus en misschien daarom wat minder geschikt voor beginner.
Je hebt ook Hirens-boot cd, dit is meer woor windows, Dit laatste is geloof ik niet helemaal legaal, dus ga ik hier verder niet over uitwijden...  suc6  _cjm_
« Laatst bewerkt op: 2009/12/30, 11:29:18 door cjmanschot »

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/30, 11:49:17 »
Ik snap niet echt wat het probleem is...

Gewoon vanuit Ubuntu (die er nog op staat) alle bestanden die je wilt houden kopieren naar een usb stick of externe hardeschijf.

Dan installeer je Windows XP gewoon met de CD van Windows XP. Hierbij gooi je gewoon alle partities weg en maak je 1 nieuwe, voor XP.

Offline R1P

  • Lid
Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/30, 14:41:43 »
Ik snap niet echt wat het probleem is...

Gewoon vanuit Ubuntu (die er nog op staat) alle bestanden die je wilt houden kopieren naar een usb stick of externe hardeschijf.

Dan installeer je Windows XP gewoon met de CD van Windows XP. Hierbij gooi je gewoon alle partities weg en maak je 1 nieuwe, voor XP.
Het probleem is dat ik mijn XP Bestanden wil houden enzo, en dat mijn XP het niet doet...

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #23 Gepost op: 2009/12/30, 15:01:58 »
Aan R1P

Je hebt een XP licentie zei je. Heb je daar dan een installatie disk van? Als je die in de CD-Rom legt, en je start opnieuw op van spanningsloos, gaat ie opnieuw bestanden aanmaken. Komt er een keuze menu, kies R van repareren. Komt er een menu, vraag: Bootloader herstellen. Beantwoorden met J Enter. Komt er nog een vraag: MBR herstellen? Beantwoorden met J en een ENTER. Dan kun je normaal gesproken weer opstarten met XP.

Vr.groet, peter

« Laatst bewerkt op: 2009/12/30, 15:21:43 door Petervdw »

Offline R1P

  • Lid
Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #24 Gepost op: 2009/12/30, 15:30:38 »
Aan R1P

Je hebt een XP licentie zei je. Heb je daar dan een installatie disk van? Als je die in de CD-Rom legt, en je start opnieuw op van spanningsloos, gaat ie opnieuw bestanden aanmaken. Komt er een keuze menu, kies R van repareren. Komt er een menu, vraag: Bootloader herstellen. Beantwoorden met J Enter. Komt er nog een vraag: MBR herstellen? Beantwoorden met J en een ENTER. Dan kun je normaal gesproken weer opstarten met XP.

Vr.groet, peter



Ik ga het zodadelijk proberen. Bedankt voor de info iedereen !