Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstartprobleem door eigen foutje  (gelezen 2476 keer)

Offline Sus

  • Lid
Opstartprobleem door eigen foutje
« Gepost op: 2010/11/14, 14:07:09 »
Ik heb een dual boot van Ubuntu 10.04 en Win XP dat zonder problemen werkte tot ik gisteren mijn KVM-switch in de verkeerde stand had staan en dus ubuntu verkeerd afgesloten heb Win XP opstarten is geen probleem.
Als ik bij grub Ubuntu opstart krijg ik de vermelding: Busybox V1.13.3 (ubuntu 1:1.13.3-1 ubuntu 11) built in shell (ash) enter 'help' for a list of built in commands  initramfs

Weet iemand hoe dat te repareren (ik heb al op het forum gezocht maar misschien niet goed genoeg)

alvast bedankt en groetjes, Sus

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Opstartprobleem door eigen foutje
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/14, 14:24:42 »
Ik weet niet of het probleem hier lidt maar.....

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD

- Roc

Offline Sus

  • Lid
Re: Opstartprobleem door eigen foutje
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/14, 21:07:44 »
Roc,

bedankt voor de tip maar dat gaat niet lukken, de computer weigert op dit moment ook om op te starten via de life CD.
Maar volgens mij zit de fout niet in Grub want die zou ik nog kunnen bewerken en als ik versie 25 met de oudere (24) vergelijk dan zijn die precies het zelfde of veranderd de oude versie ook als er iets fout gaat??

Is er soms iemand die kan zeggen hoe dat in mekaar zit??

Sus

Re: Opstartprobleem door eigen foutje
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/14, 22:07:53 »
Citaat
... ubuntu verkeerd afgesloten ...
Hoe moet ik dit begrijpen, was Ubuntu ergens mee bezig ... een update o.i.d.
Denk niet dat de oorzaak het verkeerd staan van een KVM kan zijn geweest.
Zeker nu je de BusyBox melding krijgt.

Voor het opstarten van je LiveCD, staat in je Bios wel de opstartvolgorde correct?

Je herstel optie doet die ook niets?
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Sus

  • Lid
Re: Opstartprobleem door eigen foutje
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/15, 06:32:45 »
Donpedro,

KVM stond verkeerd dus geen werkend beeldscherm, muis en toetsenbord en dan de opstart te vlug gestopt (dood gedaan, ik had minstens een minuutje moeten wachten om de computer af te zetten, dan KVM op A zetten en terug opstarten maar ik heb hem al na enkele seconden afgezet door middel van de knop (om op te starten) in te blijven drukken).
De Bios staat inderdaad juist: 1:harde schijf, 2:CD, 3:USB, 4:floppie.
Ik kan dus ook nog via de normale weg Grub en dan Win XP opstarten (die ben ik momenteel zelfs aan het gebruiken).
Die zogenaamde Busybox melding ken ik dus nog niet (ga nog eens googelen), als dat probleem niet opgelost kan worden zonder de Life CD te gebruiken dan moet ik eerst de partitie leeg maken of formateren door middel van Bootit of Maxblast en dan pas zal de Life CD zijn werk kunnen doen dus een volledig nieuwe installatie (de Life CD gebruiken om deze installatie te repareren kan dus momenteel niet in het begin als hij aan het laden is blijft hij hangen (paars scherm UBUNTU met puntjes of bolletjes die heen en weer gaan).

Bedankt voor het antwoord,
Sus

Offline JvH

  • Lid
Re: Opstartprobleem door eigen foutje
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/15, 09:25:23 »
Als je van de CD wilt opstarten, moet die op 1 staan, dus vóór je harde schijf.

Re: Opstartprobleem door eigen foutje
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/15, 09:28:03 »
Opvallende manier om Ubuntu defect te krijgen, maarja het is schijnbaar mogelijk.
Pijnig mijn Ubuntu al een behoorlijke tijd, maar elke keer is het gewoon geen probleem.
Mijn dochter (6) maakt ook gebruik van deze PC en wat die al uitgespookt heeft is met geen pen te beschrijven.

Weet niet of er veel belangrijke data staat binnen Ubuntu, maar anders zou ik kiezen voor een fresh install.
Natuurlijk nadat je de belangrijke data hebt veilig gesteld.
Niet omdat het niet te redden valt, maar meer voor tijdwinst.

Met het niet willen starten van de CD, probeer eens een nieuwe CD te branden.
En ik zie dat je de mogelijkheid hebt om vanaf USB te booten, dan zou ik later kiezen voor een bootable USB stick te maken met Ubuntu erop. Dat is een betrouwbaarder systeem ben ik achter gekomen dan 4 of 5 CD te moeten branden.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstartprobleem door eigen foutje
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/15, 15:32:32 »
Als ik bij grub Ubuntu opstart krijg ik de vermelding: Busybox V1.13.3 (ubuntu 1:1.13.3-1 ubuntu 11) built in shell (ash) enter 'help' for a list of built in commands  initramfs

Weet iemand hoe dat te repareren (ik heb al op het forum gezocht maar misschien niet goed genoeg)

Mijn "NOOD"-oplossing bij (initramfs)
Al maandenlang worstel ik met hetzelfde probleem. Zelfs met heel veel vriendelijke hulp van andere forum-gebruikers is het niet gelukt om het definitief te verhelpen; maar ik los het (voorlopig) als volgt op:

Die  BusyBox-melding eindigt met:
(initramfs) "_"  (hierbij is "_" een knipperende cursor.)

Ik type bij die cursor in: "exit"  ...... wacht dan ongeveer 2 minuten en geef daarna pas "Enter".
Hierna gaat de computer verder met het opstarten van Ubuntu 10.04.1 LTS en werkt, voor zover ik kan beoordelen, verder naar behoren.
Je moet zelf maar even uitproberen of die 'wachttijd' bij jou ook 2 minuten moet zijn.
Ik ontdekte, dat als ik te vlug na "exit" weer "enter" ingaf, het beeld weer terugkwam met (initramfs) + "_".
Bij mij is een wachttjd van ongeveer 2 minuten noodzakelijk.


VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Sus

  • Lid
Re: Opstartprobleem door eigen foutje
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/17, 20:05:00 »
Aan alle antwoorders bedankt,

Van de CD opstarten dat is geen probleem, doe ik via F11 in de bios (al 100 keer gedaan).
Ik denk dat de fout misschien wel in de CD zit (zeker als ik dat lees van jouw dochter), klopt het dat je die CD niet meer kan testen bij versie 10.04???
Ik ben nog aan het experimenteren met USB Stick opstartbaar +mini distro (lukt nog niet zo goed).
heb inderdaad een nieuwe installatie gemaakt maar zo leer ik wel niets bij wat ook wel mijn bedoeling is! (eerst partitie leeg gemaakt met bootit anders lukte het niet maar de nieuwe installatie gaf de zelfde foutmelding,
Dan terug mijn vorige versie (9.10) op een nieuwe partitie gezet om voorlopig betrouwbaar voort te kunnen en als die geinstalleerd was werkte wonderwel ook de probleem versie (10.4) terug.

Aan Donpedroll om dat misschien ook eens te proberen (een vorige versie er bij op zetten, die hoef je dan nog niet te gebruiken) bedankt ook voor jouw info!!

Groetjes, Sus

Re: Opstartprobleem door eigen foutje
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/17, 21:14:51 »
Citaat
klopt het dat je die CD niet meer kan testen bij versie 10.04 ???
Ja hoor, deze is normaal te testen, maar de truuk is als de CD opstart bij het eerste opkomende scherm bijvoorbeeld op de spatiebalk te tikken.
Hierna krijg je de taal keuze ... en ziedaar het oude vertrouwde menu met de mogelijkheid om je CD te testen.

Citaat
Ik ben nog aan het experimenteren met USB Stick opstartbaar +mini distro (lukt nog niet zo goed).
Probeer je dit vanuit ubuntu zelf, of met een ander programma?
Via Ubuntu zelf is het vrij eenvoudig, ga naar Syteem > Beheer > Opstartschijf aanmaken
Nu is bekend dat niet elke USB stick zich bootable laat maken, dus al 1 niet werkt, kan het zijn dat een ander merk het wel doet.
Tevens is natuurlijk de opstart volgorde, waar je blijkbaar wel een beetje in thuis bent, te wijzigen naar USB.

Citaat
Aan Donpedroll om dat misschien ook eens te proberen ....
Kan dit niet helemaal plaatsen, was dat wel voor mij bedoeld of was dat voor KeesS?

Werk hier zelf met een tripple boot
1. Ubuntu 10.04.1 LTS ( ENG)
2. Ubuntu studio 10.04.1LTS (ENG)
3. Windows XP (ENG)

En binnen Ubuntu via VirtualBox
1. 10.10 release (ENG)
2. 10.04.1 LTS NL-versie ( voor mensen die de Nederlandse versie gebruiken )
3. Vista
4. Windows 7

Blij dat het nu allemaal werkt, veel succes en plezier.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline mrGee

  • Lid
Re: Opstartprobleem door eigen foutje
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/17, 22:39:36 »
Hallo

Laatst heb ik een netboekje nog weer tot leven weten wekken die het
volgende meldde;

udevadm settle  is not permitted while udev is unconfigurd
ALERT / dev/sda6 does not exist. Dropping to a shell

BusyBox v1.13.3 (Ubuntu 1:1.13.3-1ubuntu11) built in shell (ash)
Enter help for a list of built-in commands
(initramfs)  _

Het bleek dat daar de laptop te vroeg was uitgezet, terwijl hij nog aan het updaten was.

Dit is hersteld mbv. een live cd en de volgende set instructies;

    mkdir  /mnt/chroot
    mount  /dev/sda1 /mnt/chroot
    mount  -o bind  /dev  /mnt/chroot/dev
    mount  -o bind  /proc  /mnt/chroot/proc
    chroot  /mnt/chroot  /bin/bash
    dpkg  --configure  -a
    update-initramfs  -u  -k  all
    apt-get  update
    apt-get  upgrade

Waarbij opgemerkt dat je wel even de juiste sda nummer invult waar je Ubuntu systeem
van placht te starten.
Andere opmerking is, dat ik daar geen internet had en via een beetje valsspelen met
een harddisk, met daarop de offline repositories en gerommel met de sources.list
het alsnog gelukte.

Maar er kan natuurlijk in jouw geval een geheel andere oorzaak zijn, waarom
die in een busybox komt, zie je geen foutmeldingen voorbij rollen?
Deze oplossing heb ik namelijk gevonden in combinatie met die udevadm foutmelding

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Sus

  • Lid
Re: Opstartprobleem door eigen foutje
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/17, 23:07:19 »
Kan dit niet helemaal plaatsen, dat is inderdaad voor KeesS bedoeld.
CD testen zal ik eens proberen.
USB doe ik inderdaad via UBUNTU Syteem > Beheer > Opstartschijf aanmaken en ook de opstart volgorde, welke de goeie sticks zijn kan je waarschijnlijk nergens van afleiden als je ze koopt of misschien van de prijs?
Ik wil een mini besturingssysteem op USB insalleren maar daar moet ik eerst mijn Testschijf terug voor in orde maken (heb een schakelkastje gemaakt waarmee ik de opstart van 2 harde schijven kan kiezen (werkt goed), vroeger werkte ik met verwisselbare schijven maar die ventilatoren dat maakt veel te veel lawaai, zoiets (USB) uitproberen op de schijf die goed moet werken is gevaarlijk heb ik al ondervonden zeker als je de computer moet delen.  

Als ik uw lijst van besturingssystemen zie ben ik maar een klein experimenteerdertje.

groetjes en bedankt, Sus

Re: Opstartprobleem door eigen foutje
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/18, 17:37:56 »
Citaat
USB doe ik inderdaad via UBUNTU Syteem > Beheer > Opstartschijf aanmaken en ook de opstart volgorde, welke de goeie sticks zijn kan je waarschijnlijk nergens van afleiden als je ze koopt of misschien van de prijs?
Heb hier een USB stick van Apacer en die werkte in 1 keer.
Maar heb ooit in het verleden ook wat ICT mensen met wel 20 verschillende dure en ook goedkope sticks zien prutsen.
Was wel lachen, want die kwamen tot de conclusie dat soms de dure werkt, maar soms ook de goedkoopste.

Een kleine quote die alles zegt ....
Citaat
The USB flash drive must support booting from it in general.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Sus

  • Lid
Re: Opstartprobleem door eigen foutje
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/05, 06:16:35 »
Gerrit bij mij is de herstelling niet gelukt op die manier, ik heb uiteindelijk een nieuwere versie van UBUNTU er overheen gezet zonder dat gedeelte van de schijf te formateren dan zijn bij mij evolution (alle mails, accounts + adresboek intact gebleven misschien ook omdat ik die op een andere partitie heb staan (waar ook de documenten staan), dat weet ik niet ,dan is een nieuwe installatie geen ramp als de rest intact blijft.
Gerrit en iedereen nog bedankt voor de hulp

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstartprobleem door eigen foutje
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/05, 06:34:56 »
Misschien voor de volgende keer.

Bij het onverwacht uitgaan van je systeem kun je altijd fsck proberen.
Opstarten met de livecd, dan gparted starten.
Met muis op de partitie gaan staan, dan rechtertoets "check" kiezen, dit bij elke partitie doen.

Offline Sus

  • Lid
Re: Opstartprobleem door eigen foutje
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/29, 06:11:53 »
Dat zal ik volgende keer eens proberen , momenteel werkt alles goed.

Bedankt!