Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Speedtouch 121g  (gelezen 1838 keer)

Offline Mij

  • Lid
Speedtouch 121g
« Gepost op: 2008/05/06, 18:49:27 »
Probleempje Speedtouch 121g.
Met ndisgtk / ndiswrapper heb ik de drivers geïnstalleerd, blijft nu alleen vasthangen na een bepaalde tijd dat ie in de computer zit (als je hem erin laat zitten tijdens opstarten ook). Op een andere computer doet hij dit niet met dezelfde draadloze usb-stick.
Voor de rest draait Ubuntu prima op deze computer.

edit: voor alle duidelijkheid nog wat info:

- ik heb later ook de bcm43xx geblacklisted
- ik weet niet waar ndiswrapper zichzelf als module heeft gezet, bij /etc/modules staat 'ie niet, maar weet wel zeker dat 'ie zich ergens heeft gezet. Waar kunnen modules zich nog zetten?

Offline Mij

  • Lid
Speedtouch 121g
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/06, 22:55:53 »
Ik kijk nu of het met een oudere versie van ndiswrapper werkt.
Het opstarten betrof trouwens een configuratie van ndiswrapper in /etc/modprobe.d/, wat blijkbaar ook de module al laat opstarten.

Offline Mij

  • Lid
Speedtouch 121g
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/07, 08:27:47 »
het scheen te maken te hebben met de plaats van de stick, nu heb ik hem achterin de computer ipv voor met een kabel, en nu hangt ie niet meer vast.
Kan nog steeds geen verbinding maken, zie wel een lijst en kan sleutel ook invoeren, maar de verbinding lijkt aan en dan weer uit te gaan.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Speedtouch 121g
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/07, 08:30:08 »
Wat voor chip zit er in die usb stick?
ALs het een broadcom geval is kan je waarschijnlijk gebruik maken van de nieuwe b43 drivers, dat is de opvolger van bcm43xx

Offline Mij

  • Lid
Speedtouch 121g
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/07, 10:15:46 »
Citaat van: Johanvd
Wat voor chip zit er in die usb stick?
ALs het een broadcom geval is kan je waarschijnlijk gebruik maken van de nieuwe b43 drivers, dat is de opvolger van bcm43xx
nee, het is geen broadcom chip, zal ik de b43 ook blacklisten, of zitten die niet in de kernel?

Offline Mij

  • Lid
Speedtouch 121g
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/07, 10:40:18 »
Volgens mij ligt het niet aan de driver. Als die een connectie vind blijft ie vasthangen, bij de usb aan draad heeft ie sneller connectie dus blijft tijdens gdm al hangen.

Offline Mij

  • Lid
Speedtouch 121g
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/07, 10:47:05 »
pff... geef het op, voor deze computer wacht ik dan wel op 8.04.1

Offline Silvester

  • Lid
Speedtouch 121g
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/20, 21:20:43 »
Ook ik heb een speedtouch 121g. Daar hoort een driver bij via ndiswrapper met de naam BT4501G.inf. Die moest ik destijds ook gebruiken om draadloos op het internet te komen. Bij Gutsy had ik het werken, maar sinds het weekend heb ik Hardy geinstalleerd en heb ik vergelijkbare problemen. De driver heb ik inmiddels weer geinstalleerd. ndiswrapper -l geeft:

:~$ ndiswrapper -l
bt4501g : driver installed
   device (06B9:0121) present

Niettemin geen wireless, dus de kabel ligt weer even door het huis tot het is opgelost.

Het bestand /etc/network/interfaces bevat de volgende informatie.

auto lo
iface lo inet loopback


iface eth0 inet dhcp

auto eth0

Er is dus geen wlan

Vorige keer heb ik het opgelost door: ~$ sudo ndiswrapper -m met daarna een herstart. Zelfde truc maar uithalen.

Nu geeft deze opdracht het volgende antwoord:
adding "alias wlan0 ndiswrapper" to /etc/modprobe.d/ndiswrapper ...
************************************************************************
*
* The update-modules command is deprecated and should not be used!
*
************************************************************************
De laatste regels begrijp ik even niet en het helpt ook niet.

Iemand ideeen? Bij Dapper had ik het na veel moeite werken, zonder dat ik kon aangeven wat nu precies in welke volgorde nodig was. Ik ben later via een upgrade (geen schone installatie) overgegaan naar Feisty. Toen ook opnieuw geen wireless. Het is me met Feisty nooit gelukt en heb het toen opgegeven. De kabel heeft een half jaar door het huis gelegen. De upgrade (opnieuw geen schone installatie) bracht uitkomst. Gutsy herkende een en ander zonder problemen en na het ingeven van de WPA-sleutel was alles OK.

Op advies van deze en gene kenner deze keer een schone installatie. Gutsy kon er immers mee overweg en men had bij Ubuntu naar mijn idee toen al een goede stap gemaakt. Teleurstelling dus.

Iemand suggesties? interfaces bestand aanpassen? wpasupplicant installeren en wat daarbij hoort?