Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harddisk  (gelezen 988 keer)

Harddisk
« Gepost op: 2008/10/26, 00:43:58 »
Hallo allemaal,

Tijdens het afsluiten van Unbuntu bleef de computer hangen bij het logo van Unbuntu.
Toen heb ik de computer met de aan/uit knop uitgeschakeld.

Nu is mijn vraag: Kun je met deze actie de harddisk beschadigen of loop je alleen het risico van beschadiging van de software?

Ik weet niet wat de oorzaak van het hangen is geweest , alles werkt weer normaal.

Groet,

Chris

Offline siegi

  • Lid
Harddisk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/26, 00:58:59 »
Heel soms bleef mijn computer ook hangen bij oudere ubuntu-versies.
Dit gebeurde echter nadat alles afgesloten was en de balk zich op het einde bevond.

Overigens gebruikt ubuntu een journaled filesystem, wat de kan op data verlies heel klein maakt.

Harddisk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/26, 01:14:57 »
een harddisk kan altijd beschadigen als je deze tijdens een proces uit zet.

Offline jespdj

  • Lid
Harddisk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/26, 09:58:54 »
De hardware (dus de harddisk zelf) kun je niet zomaar beschadigen door de computer op zo'n manier uit te zetten. Wel kan het bestandssysteem in de war raken, doordat data bijvoorbeeld maar gedeeltelijk naar de schijf was weggeschreven op het moment dat je 'm uit zette.

Normaal gesproken controleert Ubuntu eens in de zoveel keer (eens in de 25 keer ofzo) dat je de computer opstart het bestandssysteem. Je kunt ervoor zorgen dat 'ie het bestandssysteem gaat controleren bij de volgende keer opstarten door dit te doen:
sudo touch /forcefsck
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline vanadium

  • Lid
Harddisk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/26, 14:07:54 »
Dat is niet echt nodig. Je schijf wordt iedere keer bij opstart "vlug" gecontroleerd. Om de zoveel tijd wordt de schijf ten gronde gecontroleerd.

Als er een probleem is met het bestandssysteem door het voortijdig afzetten van de computer, dan zal dat ook met de snelle controle gedetecteerd worden.

Harddisk
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/26, 18:30:24 »
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb al 3 jaar Unbuntu en dit was mij nog niet eerder gebeurt. Wel eens een applicatie die bleef hangen maar dat was het enige. Die kon ik dan killen met de combinatie Ctrl / Esc.

Ik heb pas een nieuwe harddisk dus ik was bang dat ik hiermee de harddiks zelf had beschadigd.
Maar als ik het goed begrijp dus alleen het bestandssysteem?

Alles werk gelukkig prima maar ik ga voor de zekerheid  sudo touch /forcefsck uitvoeren.

Toch nog een vraag: Wat voor opties heb je nog als je pc in dit stadium blijft hangen?
Ik kreeg geen enkele reactie meer van de pc.

Chris