Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heb jij ervaring met de email server binnen ubuntu server?  (gelezen 3121 keer)

Offline evarie

  • Lid
Heb jij ervaring met de email server binnen ubuntu server?
« Gepost op: 2009/11/10, 14:11:01 »
In een folder van ubuntu op http://www.ubuntu.com/files/server/UbuntuServerBrochure804LTS.pdf

Staat dit betreft de email server:

Citaat
Has all the features needed to provide e-mail services, whether acting as a connector Mail server to the Internet with Postfix, or as a central storage for users to access their e-mail with Dovecot. It also supports a range of content checkers to keep your organisation spam and virus free.

Dat wilt dus zeggen dat ubuntu server 'postfix en dovecot' bevat.

Is het al iemand gelukt om deze email server compleet te maken met pop3 en webmail?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Heb jij ervaring met de email server binnen ubuntu server?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/10, 15:10:58 »
ja.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline evarie

  • Lid
Re: Heb jij ervaring met de email server binnen ubuntu server?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/11, 00:04:35 »
Ik overweeg om een emailserver te installeren. Waar moet ik aan denken om te overwegen om het niet of wel te doen. Welke moeilijkheden en welke problemen kan ik tegen komen?
Hoeveel tijd is er voor nodig? Heb je dat helemaal alleen gedaan? Of is het echt serieus nodig om het met andere samen te gaan maken?
Heb je bewust voor postfix en dovecot gekozen, of had je liever andere software?
Besteed je ook aandacht aan problemen zoals virussen, spam of service misbruik?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/11, 00:19:42 door evarie »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Heb jij ervaring met de email server binnen ubuntu server?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/11, 11:39:23 »
Ik overweeg om een emailserver te installeren. Waar moet ik aan denken om te overwegen om het niet of wel te doen. Welke moeilijkheden en welke problemen kan ik tegen komen?
Waarom overweeg je dat? Er zijn vele goedkope/gratis mailservices beschikbaar op het internet. Continue een computer aan laten staan als mailserver kost stroom. En je zal ergens een domein (@evarie.nl o.i.d.) moeten registreren voor een email adres.
Hoeveel tijd is er voor nodig? Heb je dat helemaal alleen gedaan? Of is het echt serieus nodig om het met andere samen te gaan maken?
Dat kan je helemaal zelf afhankelijk van je kennis, ervaring en leervaardigheden. Lees documentatie! Samenwerken is niet nodig maar wel leuk. ;)
Heb je bewust voor postfix en dovecot gekozen, of had je liever andere software?
Er zijn alternatieven maar met Ubuntu heb ik met name ervaring met deze pakketten en die voldoen.
Besteed je ook aandacht aan problemen zoals virussen, spam of service misbruik?
Ja zeker! Met name service misbruik is een serieus risico. Als je de mailserver niet goed inricht kan deze e-mail die niet voor jou bestemd is doorsturen. Andere internetgebruikers (let op: dat zijn er wereldwijd veel! Van slimme wizkids tot domme scriptkids, mogelijk zelfs criminelen) kunnen jouw mailserver misbruiken om anoniem post (spam!) te versturen. Alleen al om deze reden zou ik niemand zomaar adviseren een eigen mailserver op te zetten. Je bent gewaarschuwd!

Automatisch scannen op (Windows) virussen of andere ongewenste post kan bijvoorbeeld met procmail.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Heb jij ervaring met de email server binnen ubuntu server?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/15, 21:36:13 »
Citaat
Is het al iemand gelukt om deze email server compleet te maken met pop3 en webmail?
Jups, zie de documentatie bovenaan dit forumonderdeel. Staat allemaal precies uitgelegd hoe het werkt.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline cybex

  • Lid
Re: Heb jij ervaring met de email server binnen ubuntu server?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/20, 19:57:02 »
Gaat het om het verzenden of ook om het ontvangen van mail???
ik gebruik postfix om te versturen dit om dat ik vaak in het buitenland ben, en mijn isp geen connecties buiten zijn ip range toe laat. dus heb ik postfix opgezet als mail forwarder werkt voor mij prima.
Dell PowerEdge 2950 iii Ubuntu 12.04 lts server
Toshiba Satellite Pro U500 Ubuntu 14.04 lts

Offline evarie

  • Lid
Re: Heb jij ervaring met de email server binnen ubuntu server?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/20, 20:04:45 »
Het gaat er om dat alle leden van onze vereniging allemaal een email adres krijgen met domeinnaam ABC-XYZ.nl in plaats van een persoonlijk email adres. Want email is persoonlijk zeggen ze. En aan het email adres kunnen ze dan op afstand zien dat die lid is van die club waar ik voor werk. Ze kunnen dan hun persoonlijke email scheiden van hun emailverkeer voor en door de leden van de vereniging.

Dus zowel verzenden als ontvangen. Minimaal met webmail, liefst ook met een pop3 server.
Of als het logischeer is anders om. Minimaal met een pop3 server liefst ook met webmail.

Offline tim_vb

  • Lid
Re: Heb jij ervaring met de email server binnen ubuntu server?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/21, 08:38:30 »
Google bied dit ook gratis aan, voor je eigen domain naam ,
Je moet maar eens kijken bij Google aps

www.google.com/apps/intl/en/group/index.html
 
Mvg. Tim

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Heb jij ervaring met de email server binnen ubuntu server?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/22, 11:03:20 »
@tim_vb: goede weliswaar gratis tip maar de vraag is/was of Ubuntu gebruikt kan worden.

Er zijn ook alternatieve oplossingen in de Universe pakketbron zoals Citadel. Zie eventueel de wiki-in-aanbouw:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/MailServer
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Heb jij ervaring met de email server binnen ubuntu server?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/22, 13:06:19 »
Kijk desnoods ook eens naar kant en klare Exchangen zoals bv. http://www.axigen.com
Kost wel wat, maar heb je o.a. ook onmiddellijk ondersteuning voor Push mail etc, handig als je veel onderweg bent.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
ยท Mijn persoonlijke Linux blog