Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoeveel weet Google over jou?  (gelezen 7350 keer)

Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #25 Gepost op: 2019/02/10, 19:23:47 »
Ach in deze tijd van klimaatpaniek, is het simpele feit wie mijn wachtwoord weet van een of andere onbenullige site toch echt van ondergeschikt belang.

Totdat de website een keer minder onbenullig is.
Al die websites die jouw informatie bevatten kunnen gehacked worden, en worden dat ook nogal eens.
Heb je een veilig wachtwoord bedacht? Wat je op al die sites gebruikt achter hetzelfde emailadres? Ook voor je 'officiele' accounts? 80% van de nederlanders hergebruikt nog steeds zijn wachtwoord (dec 2018).

1 + 1 + 1 = gehacked :evil:

Citaat
Maar liefst twintig procent van de consumenten gebruikt slechts één wachtwoord voor allerlei zaken op internet.

Zo'n lekker veilig gevoel hè, kop in het zand. "Overkomt mij toch niet!!"  :blank:
Dachten zij ook.

Dagelijks 150 mensen slachtoffer van identiteitsfraude

Dit is het verhaal van een slachtoffer van identiteitsfraude op internet

Ondernemer slachtoffer van identiteitsfraude (hij had alleen een internet-domein)

Identiteitsfraude: het zal je maar overkomen

Citaat
Volgens een onderzoek uit 2015 worden er jaarlijks  zo’n 1-5% van de Nederlandse bevolking slachtoffer van identiteitsfraude. Dat kan dus oplopen tot 850.000 mensen per jaar! De gevolgen zijn vaak niet te overzien.

Succes allemaal. Ja allemaal, want niemand is risicoloos verheven boven de rest.

En de klimaatpaniek ..... ik begrijp er uit dat ik later een strandtent en strandstoelenverhuur kan gaan exploiteren in mijn voortuin met een camping in mijn achtertuin? Ik zal mijn zomerkleding alvast van de zolder halen. =D
« Laatst bewerkt op: 2019/02/10, 19:34:37 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline wowo

  • Lid
Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #26 Gepost op: 2019/02/10, 20:31:14 »
Ach in deze tijd van klimaatpaniek, is het simpele feit wie mijn wachtwoord weet van een of andere onbenullige site toch echt van ondergeschikt belang.
Daar ben wel ten dele wel mee eens maar omdat Google het zo gemakkelijk maakt, kan je wel eens per ongeluk een belangrijk privacy gevoelig wachtwoord opslaan. Als dan je account onvoldoende beveiligd is, loop je een veiligheidsrisico.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline rico70

  • Lid
Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #27 Gepost op: 2019/02/11, 15:00:59 »
Ik krijg iets meer dan 1800 Euro per 4 weken, en ik kijk al heel lang rond in de echte wereld?
Wat verdien jij? ^-^ ^-^ ^-^
3 ton per jaar, ik krijg het alleen niet  ;) :rolleyes:

Offline rico70

  • Lid
Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #28 Gepost op: 2019/02/11, 15:02:47 »
Maar dat hoeft niet verontrustend te zijn, als je niks te verbergen hebt.
Dat dachten een hoop mensen zo'n 80 jaar geleden ook, pakte toch ff iets anders uit.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #29 Gepost op: 2019/02/12, 21:22:48 »
Dat probleem heb ik nou ook. Ik verdien op z'n minst 1.5 ton per jaar. Alleen krijg ik het niet.

Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #30 Gepost op: 2019/02/12, 23:14:26 »
Hahaha. Zie ik net. Volgens mij vrij nieuw. Gstats, wordt hier geblockt. Google ziet zelfs dat je hier bent (en wat je hier schrijft?).  :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline wowo

  • Lid
Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #31 Gepost op: 2019/02/13, 08:40:33 »
Nu gebruik ik op mijn mobiel G-board niet als toetsenbord app want er stond SwiftKey als default geïnstalleerd.
Of SwiftKey (Microsoft) toch nog aan Google alles doorgeeft wat ik type op mijn mobiel weet ik niet.
Veel toetsenborden hebben een ingebouwde intelligentie waardoor ze na verloop van tijd steeds beter kunnen voorspellen wat ik wil gaan typen
Bij de uitdraai van al mijn gegevens van Google kon ik daar echter niets over vinden.
Zou een overheidsinstantie Google kunnen dwingen tot het keyloggen van mijn toetsenbord? 🤔
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #32 Gepost op: 2019/02/13, 11:50:18 »
Bij de uitdraai van al mijn gegevens van Google kon ik daar echter niets over vinden.

Ja leuk he. Die uitgebreide toetsenborden verwijder ik. Allemaal keyloggers. Daarna komt het simpelere build-in android toetsenbord weer naar voren.
Klein nadeeltje, geen spellingcorrectie dan. Maar ja, what's the problem with that.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline atomos

  • Lid
Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #33 Gepost op: 2019/02/13, 12:51:31 »
Wat ik hier doe is netguard op mijn android gebruiken (pro) Daarmee heb ik verschillende programma's geblokkeerd waarvan ik wil dat ze geen contact mogen hebben met Internet maar wel wil gebruiken, o.a. SwiftKey, rekenmachine, nfc tools, stel spellen en ook systeem apps, o.a. google film, enz.
[/size]
[/size]
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #34 Gepost op: 2019/02/13, 15:07:46 »
Dat is een zeer interessante tip. Bedankt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #35 Gepost op: 2019/02/13, 17:56:15 »
Zijn we echt zo bang dat we ons zorgen maken over welk toetsenbord we gebruiken?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline atomos

  • Lid
Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #36 Gepost op: 2019/02/13, 18:14:55 »
hmmm, neen, eerder wat ze detecteren wat er met de toetsen gedaan word.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #37 Gepost op: 2019/02/14, 11:13:43 »
Zijn we echt zo bang dat we ons zorgen maken over welk toetsenbord we gebruiken?

Bang? Nee hoor. Ik speel het spelletje gewoon mee waar het dat toetsenbordje betreft.
Vooral zorgelijk over waar het heen gaat. En boos over waar het al is terwijl velen dat nog niet eens weten of beseffen, of willen weten.
Dit gaat al lange tijd veel verder en dieper dan social media en winkelaanbiedinkjes op maat of een visnetje voor stoute mensen. En het is juist door die overgrote meerderheid aan onwetende of onverschillige mensen dat dit steeds verder kan gaan.

Zoals ik al zei, wacht maar tot het je een keer flink in haalt. Dat (bewust?) verkeerd geïnterpreteerde informatie die (of omdat) ze niet eens behoren te hebben tegen je gebruikt wordt. En dat is dichterbij, en veel alledaagser toegepast dan jij of wie dan ook denkt. En niets nieuws maar al zo'n 20 jaar actief ingezet. Mij heeft het wat jaartjes terug al een keer in gehaald. Verrast zelfs, terwijl ik er al behoorlijk van op de hoogte en daardoor op bedacht was.

Jij hebt er nu al mee te maken al besef je het misschien nog niet. Als je al niet een keer flink benadeeld bent zal dat echt wel een keer gaan gebeuren.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/14, 11:20:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline atomos

  • Lid
Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #38 Gepost op: 2019/02/14, 11:43:30 »
Een case: Stel SwiftKey logt alles wat je intypt en analiseert het op hun server. En verkoopt het natuurlijk :evil:

Een meisje van 16 jaar neemt contact op met haar huisarts voor een afspraak om over SOA te praten.
Na dat gesprek neemt ze contact op met haar apotheek en even later met haar ziekenhuis voor een versnelde afspraak met een arts over SOA.
Na het gesprek met de arts neemt ze weer contact op met haar apotheek voor ook een versnelde afspraak om over medicatie te praten.

Als je dit zo leest wat zou er aan de hand kunnen zijn ....!!

Dat meisje zit op VWO en is redacteur van een schoolkrant en wil een stuk schrijven over SOA bij jongeren.

Tja.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #39 Gepost op: 2019/02/14, 20:18:28 »
Een case: Stel SwiftKey logt alles wat je intypt en analiseert het op hun server. En verkoopt het natuurlijk :evil:

Een meisje van 16 jaar neemt contact op met haar huisarts voor een afspraak om over SOA te praten.
Na dat gesprek neemt ze contact op met haar apotheek en even later met haar ziekenhuis voor een versnelde afspraak met een arts over SOA.
Na het gesprek met de arts neemt ze weer contact op met haar apotheek voor ook een versnelde afspraak om over medicatie te praten.

Als je dit zo leest wat zou er aan de hand kunnen zijn ....!!

Dat meisje zit op VWO en is redacteur van een schoolkrant en wil een stuk schrijven over SOA bij jongeren.

Tja.

En ongeacht dat het voor de schoolkrant is....
Als de informatie aan de verkeerde verkocht wordt kan een aanvullende verzekering ineens heel duur worden of de nodige uitsluitingen gaan bevatten, als ze hem nog krijgt.
Afhankelijk van welke SOA en het risico er achter kan haar een hypotheek geweigerd worden.
Lening geweigerd worden. Fijn als ze een bedrijf wilt beginnen of een auto voor haar werk nodig heeft.
Moet ik nog meer voorbeelden geven?

En dit is geen toekomstmuziek. Dit gebeurd al de nodige jaren, alleen is de informatie steeds makkelijker beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/14, 20:21:14 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #40 Gepost op: 2019/02/14, 21:05:46 »
Citaat
En ongeacht dat het voor de schoolkrant is....
Als de informatie aan de verkeerde verkocht wordt kan een aanvullende verzekering ineens heel duur worden of de nodige uitsluitingen gaan bevatten, als ze hem nog krijgt.
Afhankelijk van welke SOA en het risico er achter kan haar een hypotheek geweigerd worden.
Lening geweigerd worden. Fijn als ze een bedrijf wilt beginnen of een auto voor haar werk nodig heeft.
Moet ik nog meer voorbeelden geven?
En dit is geen toekomstmuziek. Dit gebeurd al de nodige jaren, alleen is de informatie steeds makkelijker beschikbaar.

Flauwekul met hoofdletters en een hoofd vol met complot denken   :evil:
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline atomos

  • Lid
Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #41 Gepost op: 2019/02/14, 22:24:01 »
Het gebeurd al, maar dan met de metadata die je rondstrooit op het Internet. ;)
Ik ga er van uit dat je weet wat metadata is als Linux gebruiker.  =D
En daarnaast heeft iedere Android gebruiker een Google ID nummer,, kijk maar eens onder je googel account (als je een account hebt, zonder google account weet ik niet zo)
Appel zou ook wel zoiets hebben.
En ja, je kunt anoniem het internetnet op, met o.a. TOR, en als je niet oppast ben je zo weer te herkennen.
Tja,,, de bekende broodkruimels die we achter laten. De jeugd groeit er mee op en weet niet beter,,,,,,,  :police:


☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #42 Gepost op: 2019/02/15, 11:42:52 »
Het gebeurd al, maar dan met de metadata die je rondstrooit op het Internet. ;)

En data komt al lang op plekken waar niemand zich van bewust is. Dat gaat al jarenlang veel verder dan goegel en fb en diep in de fysieke wereld.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #43 Gepost op: 2019/02/16, 08:18:54 »
Ik ben om twee redenen op Linux overgestapt:
1. Het is gratis
2. Weinig tot geen veiligheids issues

Dat ik sporen achterlaat op internet daar ben ik me van bewust, maar ik weiger om me er voor de rest al te druk over te maken.
Vooralsnog ga ik er vanuit dat ik veiliger uit ben dan met Windows.
Ik beheer een kleine camping dat internet loopt uiteindelijk ook via mijn externe ip nummer, dus in mijn geval is het zowieso zinloos om me er verder druk om te maken :)

Voor de rest moet je gewoon goed nadenken wat je op internet doet, of niet en de consequenties nemen :) :)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #44 Gepost op: 2019/02/16, 15:41:56 »
Voor de rest moet je gewoon goed nadenken wat je op internet doet, of niet en de consequenties nemen :) :)

Dat is nou precies het punt. Het is al zo ver gevorderd dat jij het zelf niet meer in de hand hebt. Alles van iedereen (ook bedrijven en instellingen) gaat voortaan over het internet. En ook hun informatie over jou wordt verzameld en gebruikt.

Dat ik sporen achterlaat op internet daar ben ik me van bewust, maar ik weiger om me er voor de rest al te druk over te maken.
Vooralsnog ga ik er vanuit dat ik veiliger uit ben dan met Windows.
Ik beheer een kleine camping dat internet loopt uiteindelijk ook via mijn externe ip nummer, dus in mijn geval is het zowieso zinloos om me er verder druk om te maken :)

Wie maakt zich er wel druk over dan? Ik niet. Als ik voor mezelf spreek heb ik het over bewustzijn.
En het feit dat het zo ver (al) gaat maakt mijn slechts boos. Boos ja, want ik heb al veelvuldig en lange tijd ervaren hoe ver het gaat. Instructies hoe dit zelf aan te pakken en bij anderen in te passen kreeg en nam ik al tientallen jaren terug tot me.
En neem maar van mij aan dat dit écht ver gaat op niveaus die je je niet voor kunt stellen. Zo ver dat ik hier niet eens op details in ga om niemand tegen me in het harnas te jagen, want die wil je niet boos hebben. Zo stond er dankzij een 'datalek' al eens uiterst vertrouwelijke informatie over mij langere tijd openbaar online, al ten tijde dat de rechtzaak tegen deze gewichtige tegenpartij nog niet afgewikkeld was. Klinkt spannend, maar niets ongebruikelijks wat simpelweg elke simpele burger op zich af kan krijgen en wat ook niet alleen wij hebben gehad.
nu.nl - Aantal meldingen van datalekken verdubbeld in 2018
« Laatst bewerkt op: 2019/02/16, 15:47:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #45 Gepost op: 2019/02/17, 08:47:56 »
Het spijt me maar zoals jij het stelt zou het dus onmogelijk zijn om op internet te gaan, en nogmaals ik ben me er van bewust dat ik allerlei sporen achterlaat op het net, maar ik weiger er wakker van te gaan liggen.
Wanneer je na moet gaan denken over welk toetsenbord in je android toestel veiliger is dan haak ik gewoon af.
En als ze mijn identiteit willen stelen wens ik ze veel geluk met de identiteit van een 60+ man met een minimum inkomen :) :)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #46 Gepost op: 2019/02/17, 09:00:15 »
Het spijt me maar zoals jij het stelt zou het dus onmogelijk zijn om op internet te gaan, en nogmaals ik ben me er van bewust dat ik allerlei sporen achterlaat op het net, maar ik weiger er wakker van te gaan liggen.
Wanneer je na moet gaan denken over welk toetsenbord in je android toestel veiliger is dan haak ik gewoon af.
En als ze mijn identiteit willen stelen wens ik ze veel geluk met de identiteit van een 60+ man met een minimum inkomen :) :)

Ik denk daar ook juist zo over ,met dat verschil dat ik 73+ ben ,en op pensioen . =D =D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline atomos

  • Lid
Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #47 Gepost op: 2019/02/17, 10:14:33 »
Kan me heel goed voorstellen wat jullie beweegt.
Voor mij is het vaak een veiligheids- gevoel/weten.
Niemand hoeft te weten dat ik met contant geld een roze onderbroek gekocht heb bij winkel in de dorpsstraat, of dat ik met T.O.R. verschillende Engelse kranten enzo lees uit allerlei landen.
Ik zit niet te wachten op reclame over auto's, voetbal, rookwaren, laat staan reclame over een scheerapparaat die ik verleden week heb zitten bekijken.
En ja ik gebruik ook "gratis" programma's en diensten. En weet dat ik een onderdeel ben van hun verdien model, dit wil niet zeggen dat ik mee doe.


Een ieder moet zelf weten wat hij of zij doet en moet niet de wet voor laten schrijven wat een ander "zogenaamd ??" beter weet, zoals ik als mafkees  :P
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline PKing

  • Lid
Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #48 Gepost op: 2019/02/17, 10:37:33 »
Ach mijn spam instellingen voor de mail werken naar behoren, betalingen worden maar op 1 computer gedaan via vpn, en mijn vrouw komt gewoon bij elke melding vragen wat ze moet doen, en eens in de maand zet ik haar spamfilter weer wat scherper.
Met Windows was dat toch al wat moeilijker :)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline bwman

  • Lid
Re: Hoeveel weet Google over jou?
« Reactie #49 Gepost op: 2019/02/18, 11:05:08 »
goh en hoeveel zou facebook van je weten en messenger en whats ap (ook van facebook) en you tube en via je getrouwheidskaartjes via albert hein, delhaize enz , Je laat meer info achter dan jezelf weet. ALs je daar zo bang voor bent mag,kan je niets meer via internet gaan doen.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast