Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: na mislukte update start ubuntu niet meer op  (gelezen 716 keer)

Thorontur

  • Gast
na mislukte update start ubuntu niet meer op
« Gepost op: 2009/05/02, 00:51:52 »
hey

ik heb een probleem met mijn laptop door de update van ubuntu.
ik heb gisteren geprobeerd om ubuntu te upgraden van 8.10 naar 9.04 via de update manager.
dit is tot 3 maal toe gefaald. ik kreeg dan een melding die zei dat enkele bestanden niet gedownload konden worden.
Dus ik gaf het op met de gedachte het later nog 's te proberen.
vandaag zie ik dat er "gewone" updates zijn (dus niet die grote knop om naar 9.04 te gaan) en laat die uitvoeren.
Ik verschoot dat het zoveel bestanden waren en dat het zolang duurde (700 bestanden ofzo) en mijn draadloos internet viel steeds weg tijdens het updaten.
Nu ja, alles goed en wel, uiteindelijk is dat klaar en krijg ik bericht dat de update naar 9.04 incompleet of iets in die aard. Maar ik krijg ook een melding dat de pc opnieuw opgestart moet worden! dus ik sluit die af en wil die terug opstarten. maar nu blijft die dus op een bootscreen steken met allerlei uitleg op waar ik weinig uithaal.
wel staar er bij:

alert! /dev/disk/by-uuid/00840c6c-5643—4c42-8d2c-91fa3ec5ae47 does not exist. Dropping to a shell!

dus nu weet ik bijgod niet wat ik moet doen. zou er iemand mij willen helpen in simpele bewoordingen?
ik ken wel wat van computers maar zo goed als niets van linux!

alvast véél dank!

Offline eXtreem

  • Lid
Re: na mislukte update start ubuntu niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/02, 10:07:40 »
Lijkt erop dat de UUID's in je Grub niet kloppen. Je kunt proberen de GRUB te herstellen door hoofdstuk 2 uit te voeren van de volgende link:

http://sites.google.com/site/computertip/grub
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline track

  • Lid
Re: na mislukte update start ubuntu niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/02, 10:29:32 »
Hoi Thorontur,

volgens mij kan het ook best een foutieve regel in het bestand  /etc/fstab zijn. (daar staat in wat waar gemount wordt bij het opstarten)

Je kunt dus twee stappen doen (gewoon vanaf die commandolijn waar je met die foutmelding komt):

- sudo blkid -> levert de UUIDs op die de partities daadwerkelijk hebben.  (desgevraagd paswoord blind intypen en [enter])
   Je kunt nu vergelijken of de UUID van de Uby-partitie dezelfde is zoals bij de foutmelding.  Waarschijnlijk dus niet.

- Je kunt de gewenste UUID in het bestand /etc/fstab aanpassen:
     Open hem met sudo nano /etc/fstab .
     Zoek de regel met de UUID van de foutmelding. Heb je het ?
     Zet de UUID in die je vanuit blkid hebt gekregen.  Opslaan met ]ctrl]-O .

Als ge geen fout hebt gemaakt zal het nu lukken.

track

Thorontur

  • Gast
Re: na mislukte update start ubuntu niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/02, 11:43:55 »
hey, alvast bedankt voor de reacties!

track: ik heb de commando's geprobeerd maar ze werken niet.
Misschien ligt het aan de shell (busybox v.1.10.2 staat er).

extreem: ik moet volgens die guide opstarten vanaf m'n live cd, maar ik vind nergens tijdens de boot een optie om via de cd op te starten.
Hoe kan ik die optie toevoegen? dan kan ik verder werken met die guide van je :)

gevonden! ik ga nu die guide uitproberen.

bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2009/05/02, 12:06:26 door Thorontur »

Offline track

  • Lid
Re: na mislukte update start ubuntu niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/02, 12:55:46 »
Als je toch vanaf de CD opstart kun je de commando's inderdaad beter vanaf een terminal doen.

track

Thorontur

  • Gast
Re: na mislukte update start ubuntu niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/02, 13:13:58 »
okaym eXtreem zijn guide werkt niet. ik kan de guide volledig volgen en het zou moeten werken maar ik blijf dezelfde foutmelding krijgen.

dus, track, als ik in de terminal sudo blkid ingeef krijg ik dit

/dev/sda1: UUID="00840c6c-5643-4c42-8d2c-91fa3ec5ae47" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"
/dev/sda5: UUID="4892f874-be3b-469c-b408-fa521addd3a0" TYPE="swap"
/dev/loop0: TYPE="squashfs"


die eerste regel is dezelfde als mijn foutmelding.
wat moet ik nu doen?

merci!

Offline track

  • Lid
Re: na mislukte update start ubuntu niet meer op
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/02, 13:57:12 »
Dat is nu raar !   Hij heeft blijkbaar wel de goede UUID en kan de schijf toch niet aanspreken rsp. vinden ...

Is dat soms een SATA-schijf ?  Dan zijn er misschien problemen als je hen met "AHCI"- mode aanspreekt (of juist niet).
Dat kun je in het BIOS instellen, en soms is er ook nog een schakelaar "switch AHCI for Linux".
Is er zoiets bij jou het geval ?  Dan even met die toestanden spelen en kijken of er iets verandert.

track

Thorontur

  • Gast
Re: na mislukte update start ubuntu niet meer op
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/02, 14:13:50 »
hij stond in AHCI. Ik heb hem naar ATA gezet maar ik kreeg dezelfde foutmelding. Again.
Is het misschien niet beter om ubuntu er clean op te zetten? :D
(ik ben gewoon mijn muziek, films ed kwijt, maar daar heb ik allemaal backups van).

Offline track

  • Lid
Re: na mislukte update start ubuntu niet meer op
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/02, 14:34:16 »
Misschien is dat het makkelijkst, want ik zie nu verder ook geen aanpak.
Maar je kunt de /home/- map nog steeds eerst redden van uit de live-CD.
Ook daar kun je de harde schijf mounten en dan de gehele map /home kopiëren.
Dat zou ik wél doen. (dan heb je ook de persoonlijke instellingen, mails en voorkeuren gered !)

track