Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lucid installatie probleempje  (gelezen 1338 keer)

Offline Sapientia

  • Lid
Lucid installatie probleempje
« Gepost op: 2010/05/04, 13:05:16 »
Hi. Ik zit momenteel in de live cd van Lucid, en wil hem graag gaan installeren. Tijdens mijn installatie van vista paar maanden geleden heb ik de schijf opgedeeld in 3 partities: 100 voor vista, een lege van 20 (voor ubuntu gereserveerd), en de rest voor data. Dit is omdat ik begrepen had dat een OS maar beter zo dicht mogelijk aan de binnenkant van de schijf zit als je wilt dat het zo snel mogelijk werkt. Ubuntu installt zichzelf namelijk default helemaal aan de buitenkant.
Kan iemand me uitleggen hoe ik ervoor zorg dat ubuntu terecht komt in die 2e partitie van 20gb, in plaats van het het uiteinde van de schijf?




edit/


Ik wilde het dus eigenlijk in dat groene gedeelte, maar ze geven me de mogelijkheid niet =/
« Laatst bewerkt op: 2010/05/04, 13:10:35 door Sapientia »

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Lucid installatie probleempje
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/04, 13:11:52 »
Als je je 10.04 (incl. je /home) op die 20GB wilt hebben kun je die aanklikken in GParted en kiezen verwijderen.
Tijdens de install verschijnt dan: de grootste aaneengesloten vrije ruimte gebruiken. En dat is die 20GB partitie.

« Laatst bewerkt op: 2010/05/04, 13:27:07 door Lexaldo »

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Lucid installatie probleempje
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/04, 13:18:44 »
Hier moet je kiezen voor handmatig specificeren, later moet je die partitie aankoppelen als /.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Lucid installatie probleempje
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/04, 13:26:48 »
Hier moet je kiezen voor handmatig specificeren, later moet je die partitie aankoppelen als /.
Ik denk dat de topic starter de hele Uby (incl. /home) op die 20GB wil zetten en de datapartitie gebruiken voor zowel Windows als Uby.

Door gewoon die 20GB te verwijderen met GParted en later te kiezen: de grootste aaneengesloten vrije ruimte gebruiken, kunnen er de minste dingen fout gaan, volgens mij. Zo heb ik het zaterdag j.l. nog gedaan.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/05/04, 13:29:09 door Lexaldo »

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Lucid installatie probleempje
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/04, 13:33:11 »
Die manier heeft niet mijn voorkeur, maar het zal als het goed is wel werken. ;)

Offline Sapientia

  • Lid
Re: Lucid installatie probleempje
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/04, 13:41:40 »
Hier moet je kiezen voor handmatig specificeren, later moet je die partitie aankoppelen als /.
Ik denk dat de topic starter de hele Uby (incl. /home) op die 20GB wil zetten en de datapartitie gebruiken voor zowel Windows als Uby.

Door gewoon die 20GB te verwijderen met GParted en later te kiezen: de grootste aaneengesloten vrije ruimte gebruiken, kunnen er de minste dingen fout gaan, volgens mij. Zo heb ik het zaterdag j.l. nog gedaan.  ;)
Inderdaad, dat verwijderen hielp ^^

Ik ben alleen bang zat ik dan geen dualboot meer heb omdat die bovenste optie uitgevinkt staat. Klopt dat?

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Lucid installatie probleempje
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/04, 13:44:42 »
Nee, als je voor de grootste aaneengesloten vrije ruimte kiest, blijft je dualboot behouden.

Offline Sapientia

  • Lid
Re: Lucid installatie probleempje
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/04, 13:48:31 »
Nee, als je voor de grootste aaneengesloten vrije ruimte kiest, blijft je dualboot behouden.
Ok, dank.


Nu alleen een 2e probleem =p

"Fout geconstateerd tijdens het kopieren van bestanden naar de harde schijf"

Zal wel iets misgegaan zijn tijdens branden ofzo =/

Re: Lucid installatie probleempje
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/04, 13:55:28 »
De installatie cd kun je eenvoudig laten controleren op fouten.
Die optie is te vinden in het menu dat direct komt na het paarse scherm (met onderin twee onbeduidende tekentjes mannetje en toetsenbortdje) en als je vervolgens een toets aanraakt. 
Altijd eerst controleren voorafgaand aan een installatie.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Sapientia

  • Lid
Re: Lucid installatie probleempje
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/04, 14:04:07 »
De installatie cd kun je eenvoudig laten controleren op fouten.
Die optie is te vinden in het menu dat direct komt na het paarse scherm (met onderin twee onbeduidende tekentjes mannetje en toetsenbortdje) en als je vervolgens een toets aanraakt. 
Altijd eerst controleren voorafgaand aan een installatie.
Weet niet precies wat je bedoelt met "het paarse scherm" en die twee tekentjes. Ik ben in ieder geval even begonnen met een nieuwe cd branden op 4x

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Lucid installatie probleempje
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/04, 16:15:41 »
Als je begint met installeren krijg je eerst een menu met daarin: proberen zonder te installeren etc.
Daar kun je kiezen voor CD controleren op fouten
Moet je altijd doen.

EDIT: als je deze melding krijgt "Fout geconstateerd tijdens het kopieren van bestanden naar de harde schijf"
kan het zijn dat die schijf toch goed is, maar dat er bij het kopiëren naar de HD iets is misgegaan. Dan zou je het eerst nog een keer hebben moeten proberen en als het dan nog zo is, pas een nieuwe branden.
Maar goed, je bent al een nieuwe aan het bakken.  =D

Als die nieuwe CD ook niet goed is, dan is je iso-bestand niet goed gedownd.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/04, 16:27:48 door Lexaldo »

Re: Lucid installatie probleempje
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/04, 22:28:06 »
Ik heb deze foutmelding afgelopen jaren geregeld zien voorbij komen.
In alle gevallen was de HD het probleem.
Tegenwoordig wordt ook in de live omgeving de HD al op fouten gecontroleerd.
Dan krijg je rechts boven een gevaren driehoek met specifieke foutinformatie.
In 10.04 onder Systeem -> Beheer -> Schijfgereedschap is dit ook op te vragen, incl. benchmark info.