Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu start niet (meer) op in dualboot  (gelezen 663 keer)

Kubuntu start niet (meer) op in dualboot
« Gepost op: 2021/04/15, 16:40:33 »
Probleem hier,

Ik heb een Dualboot van Win10 en Kubuntu 20.04 geinstalleerd op een M2 ssd (512GB). Van het ene op het andere moment weigert de machine Kubuntu op te starten. Na CTRL/ALt/Del selecteerde ik de recoverymodus in grub, dan start het ding wel op maar met tekortkomingen (ik kan bijvoorbeeld niet bij de geluidsapparaten).

Deze situatie deed zich voor van het ene op het andere moment zonder enige aanwijsbare reden.

Voor de volledigheid: het betreft een prebuilt pc HP-OMEN.

Ik heb niet meer info dan dit. Is er iemand die weet wat de oorzaak zou kunnen zijn of op zijn minst weet waar ik zou moeten zoeken?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline bryan

  • Lid
Re: Kubuntu start niet (meer) op in dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/15, 16:50:52 »
Een oplossing weet ik zo niet helaas. Wat ik wel weet is dat dual-boots (met Windows) zo vaak problemen geven dat ik het altijd afraad. Meestal is het Windows dat je systeem om een of andere onverklaarbare reden om zeep helpt.
Virtualisatie heeft mijn absolute voorkeur : https://www.virtualbox.org/
Hopelijk weet iemand anders hier een oplossing.


 

Re: Kubuntu start niet (meer) op in dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/15, 18:18:53 »
Een oplossing weet ik zo niet helaas. Wat ik wel weet is dat dual-boots (met Windows) zo vaak problemen geven dat ik het altijd afraad. Meestal is het Windows dat je systeem om een of andere onverklaarbare reden om zeep helpt.
Virtualisatie heeft mijn absolute voorkeur : https://www.virtualbox.org/
Hopelijk weet iemand anders hier een oplossing.

Doorgaans zijn de enige problemen die ik in de vele jaren heb gehad niet veel meer dan dat windows ongevraagd in de "snel opstarten modus" schoot en dan kon ik niet bij mijn partities. Daarbij: een zwaar gemodificeerde game die ik speel kan ik niet zomaar effe in virtual box draaien ;). Voor mij zijn problemen met dual-boot dus redelijk nieuw. Dus er zal vast wel ergens een oorzaak en oplossing zijn....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Kubuntu start niet (meer) op in dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/15, 18:24:44 »
Een oplossing weet ik zo niet helaas. Wat ik wel weet is dat dual-boots (met Windows) zo vaak problemen geven dat ik het altijd afraad. Meestal is het Windows dat je systeem om een of andere onverklaarbare reden om zeep helpt.
Virtualisatie heeft mijn absolute voorkeur : https://www.virtualbox.org/
Hopelijk weet iemand anders hier een oplossing.

Doorgaans zijn de enige problemen die ik in de vele jaren heb gehad niet veel meer dan dat windows ongevraagd in de "snel opstarten modus" schoot en dan kon ik niet bij mijn partities. Daarbij: een zwaar gemodificeerde game die ik speel kan ik niet zomaar effe in virtual box draaien ;). Voor mij zijn problemen met dual-boot dus redelijk nieuw. Dus er zal vast wel ergens een oorzaak en oplossing zijn....

UPDATE: kort na mijn laatste bericht kreeg ik een melding van een update (ik zat nog in de recovery modus) en dat bleek aan de hand te zijn. Nu start kubuntu weer op en het geluid doet het ook weer.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Kubuntu start niet (meer) op in dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2021/11/10, 19:07:40 »
Goed een half jaar later treed alhier weer hetzelfde probleem op.

Kubuntu 20.04 start niet meer op.
Het volgende:
-er is een update geweest en een herstart was nodig. Vervolgens start Kubuntu niet meer op.
-herstarten via de grub in de recovery mode, en via terminal nog eens checken op updates hielp niet.
-In de recovery mode diverse dingen geprobeerd waaronder: pakketten repareren / schijfruimte vrijmaken (ik heb nog 7,8 gig over) alles zonder resultaat.
-Vervolgens in "geavanceerde opties," gekozen voor "Ubuntu Linux 5.11.0-38 generic," in die modus zit ik nu dit bericht te typen en de machine werkt ook gewoon normaal zoals het hoort.
-Ik wil echter graag gewoon in de grub "ubuntu" kunnen kiezen en de OS starten, klaar.
-In geavanceerde opties van de grub staat bovenaan: ubuntu linux 5.11.0-40. Ik neem aan dat die versie de problemen veroorzaakt.


Dus, mijn vraag: wat is hier aan de hand, wat kan ik er aan doen?

Alvast dank,
ZB


Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.