Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: recovery van gegevens op HD alvorens nieuwe installatie ubuntu  (gelezen 553 keer)

Offline joervlas

  • Lid
Hoi,

nieuw op dit forum en nieuw in Ubuntu...
Enige tijd geleden heb ik ubuntu geïnstalleerd op een pc die ik gebruik om films en fotos af te spelen op mijn TV.
Nu start ubuntu plots niet meer op.
Ik kom in het Grub scherm waar ik verschillende opties kan kiezen.
Geen enkele optie zorgt ervoor dat ubuntu opstart.
telkens die (ik noem ze 'dos' schermpjes) maar kan daar allemaal niet aan uit :(

Nu heb ik een bootable usb gemaakt in de hoop zo mijn gegevens op de HD te kunnen kopieren naar mijn externe HD.
Echter ik vind de data niet. Ubuntu start wel op vanop de usb maar vind nergens de data op mijn HD.
De externe HD wordt wel herkend.

Kan iemand mij aub helpen?
De films zijn niet zo het probleem, de foto's liggen emeotioneel veel zwaarder :(((((

alvast bedankt

Offline HarzG

  • Lid
Re: recovery van gegevens op HD alvorens nieuwe installatie ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/16, 10:31:19 »
Welkom in het forum.

1. Blijf rustig, snelle herstelacties kunnen ook meer beschadigen als je niet uitkijkt.
2. Je laat nergens versienummers zien. Wat is de versie van je geinstalleerde Ubuntu, hoe heb je de bootable USB gemaakt (dus ook daarvan a.u.b. de versie vermelden).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline joervlas

  • Lid
Re: recovery van gegevens op HD alvorens nieuwe installatie ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/16, 10:36:46 »
Hier zal al e.e.a. fout zitten dus....

geinstalleerde versie op PC = voor zover ik kan opmaken uit het "GRUB" scherm dat ik krijg: UBUNTU, WITH LINUX 2.6.35-25-GENERIC (verder kan ik niets zien :(

USB-versie = ubuntu-11.04-desktop-i386

Offline joervlas

  • Lid
Re: recovery van gegevens op HD alvorens nieuwe installatie ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/16, 10:41:56 »
op de één of andere duistere reden begon ubuntu mijn schijf op fouten te controleren en terug op te starten...
ik zit nu terug in de originele versie denk ik en heb mijn data gevonden (oef !!)

nu nog backuppen naar de ext; HD en dan even aanzien wat er eigenlijk mis is....
Of misschien best verse installatie?


edit: external HD wordt niet meer gevonden nu :(

edit2: op de pc staat dus ubuntu 10.10

edit3: na nogmaals op te starten staat de ext. HD wel weer herkend... nu snel backuppen en dan toch maar best de nieuwste versie installeren...
zo kan ik wat spelen zonder data verlies...
in elk geval al enorm bedankt !
al ben ik nog wel benieuwd naar hoe ik systeem kan recovveren voor in de toekomst natuurlijk

« Laatst bewerkt op: 2011/07/16, 10:50:02 door joervlas »

Offline HarzG

  • Lid
Re: recovery van gegevens op HD alvorens nieuwe installatie ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/16, 10:50:57 »
... nogmaals  :) , rustig kijken naar de stand van zaken.

De harddisk wordt standaard gecontroleerd als daar een probleem is (door bijv. het systeem niet correct af te sluiten, maar de stekker te trekken).

Op welke manier wordt de externe HD gekoppeld, welk bestandssysteem staat daarop (Linux ext3/4, of Windows NTFS) en hoe maak je back-ups?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline joervlas

  • Lid
Re: recovery van gegevens op HD alvorens nieuwe installatie ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/16, 10:57:48 »
harddisk wordt via usb aangesloten.
bestandssysteem is meer dan wsl ntfs aangezien ik deze vroeger op windows pc gebruikte.
Backups maak ik niet, ik kopieer gewoon de data van en naar de schijf...