Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server en desktop op één pc  (gelezen 2377 keer)

Server en desktop op één pc
« Gepost op: 2017/03/15, 08:20:38 »
Wie kan mij wegwijs maken in het doolhof van veelal technische namen en dan daarmee een Ubuntu server op te zetten, apart gezien van de desktop. Ik gebruik Ubuntu XX desktop LTS

Ik wil duidelijk maken dat ik in februari 2012 ben begonnen met Ubuntu (na 33-jaar circa met Windows gewerkt te hebben) en Windows ook nooit meer op mijn computer wil hebben. Een stap die ik eigenlijk veel eerder had moeten maken.

Ik heb een ongebruikte Synology NAS (4-bay) maar kom daar mee niet verder zowel als met het opzetten van een server (op aparte harddisk) en een Ubuntu desktop versie.

Ik heb voorwerk verricht dubbele netwerkkaart geïnstalleerd,maar kom niet verder in al die vreemde Engelse termen, daarbuiten ben ik ook nog eens bedlegerig, dus dat bevorderd het geheel niet. Eth0 bestaat niet meer.

Wie bezoekt mij (gijsbert) en/of wil mij verder helpen via dit toppic; misschien maak ik ergens een denkfout, maar grafische gezien moet mijn Ubuntu server (met o.a. Squid[3]) als ssh/ssl fungeren als extra firewall tussen huis en internet. Een evt. website/blog kan daarna nog komen (mits mijn gezondheid dat toelaat).

Wie biedt mij hulp aan.
Sinds 2006 (toen ik bedlegerig werd) is onze slogan ook onze levensstijl geworden:
~ "Ik ben open. eerlijk en oprecht naar mijzelf, naar mijn partner en met enige terughoudendheid naar vreemden toe...!" ~

Offline jan11000

  • Lid
Re: Server en desktop op één pc
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/15, 16:43:04 »
Begin eerst eens uit te leggen wat je nu wilt?

Re: Server en desktop op één pc
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/16, 08:46:43 »
Begin eerst eens uit te leggen wat je nu wilt?
Hij zoekt hulp aan huis, dat is wat ik opmaak uit deze zinsnede:
Citaat
Wie bezoekt mij (gijsbert)..........
En verder zoekt hij hulp in de vorm van websites, hulp in deze topic, etc.

Maar verder ben ik wel met je eens, t'is niet echt duidelijk wat hij precies wilt.

Dus toch wat vragen aan eglefino:
1) Welke type Synology NAS heb je?
2) Bezit de Synology niet zelf al over een besturingssysteem?
3) En een server editie en een desktop editie op 1 pc? Wil dat wel eigenlijk? Me dunkt dat de 1 niet meer werkt als je inlogt op de andere versie?
4) Over welke Engelse termen heb je het? Geef es wat voorbeelden als je wilt
5) is een NAS wel geschikt om daar een desktop Linux versie op te draaien? Kan me vergissen...
6) Is het eigenlijk niet handiger om een Raspberry te nemen als extra firewall tussen jouw thuisnetwerk en het internet?




Re: Server en desktop op één pc
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/18, 02:12:07 »
Ik dacht dat ik duidelijk was, maar niet dus.

Ik heb een computer (i7-920) die is samengesteld met Intel Xeon en de X58 chipset, deze samenstelling gebruik ik als desktop, maar eerdaags zal er toch een nieuwe PC komen (met misschien wel de nieuwe AMD Zen/Ryzen processor erin) en wil ik mijn pc klaar hebben om hem als server en desktop te gebruiken. Figuurlijk snap ik het hele server|client verhaal maar op één pc heb je geen remote (in gebruik) en worden het technische verhaal en alle voorbeelden die op internet staan onbruikbaar. Ik heb dan namelijk geen voorbeeld vanwaar ik kan afkijken c.q. lezen hoe hij/zij het heeft gedaan., dus daarom probeer ik maar weer eens hier in te loggen (dat is mij tijden niet gelukt, maar dat terzijde).

Ik haalde de Synology aan, alleen maar om te vertellen, dat indien anderen (de winkel) je pc helemaal voorbereiden zonder erbij te vertellen wat ze gedaan hebben en niks kunnen melden over wat ik nog moet doen, dat ik aan zo'n voor-installatie niks heb. Dan had ik het net zo goed zelf kunnen doen. In verloop van tijd heb ik de 4 (3TB) harddrives er uitgehaald en deels in mijn pc gebruikt.

Ik ben met Ubuntu gestart met hulp van het steunpunt: Gijsbert (hier wel bekend), met hem doe ik veel installaties die mij op een of andere manier niet lukken. In het begin heb ik veel pech gehad met Ubuntu installaties, problemen die ik onder Windows ook had (zoals bijvoorbeeld: Ubuntu installeren op sda1 (ssd) met de home op sdc5 en twee weken later is er op sda1 niks meer te bekennen en staat Ubuntu op sdd1). Als je dan bedenkt dat je toch telkens alle programma's en drivers hebt geïnstalleerd en je twee weken later weer op herhaling kan, dan heb je het na 4x achtereen wel gezien en wil je toch weten hoe dat kan gebeuren en zal het ooit veranderen, want er zit geen regelmaat in. In elk geval nu met 16.04 is het nog niet voorgevallen en dat is een hele geruststelling.

Maar ik dwaal af  :) Gijsbert weet heel veel, maar ook niet alles en zeker niet op server niveau (omdat hij daar niet dagelijks mee werkt). Ik heb vroeger 15 websites gehad in drie talen, waarvan een aantal bij Startpagina, maar sinds het verslechteren van mijn gezondheid heb ik deze sites van de hand gedaan en/of ben er mee gestopt. Maar sinds de NSA-affaire/Wikileaks e.d. zit ik weer te springen om een provocerende website/blog te creëren, provocerend omdat ik gehoord wil worden als gehandicapte en mijn teksten moeten gelezen worden (zonder Google) te gebruiken.

In de afgelopen jaren is er zoveel veranderd op computer/internet niveau, dat de knowhow die ik vroeger had om een server op te bouwen en te laten draaien extreem veranderd is, voorheen gebruikte ik Microsoft en geen Linux/Unix. En alleen een Ubuntu-server installeren op een bepaalde partitie is niet de oplossing als de basis (remote in de eigen pc) niet lukt. Ik heb wel heel veel gelezen, (waar ik ook weer van leer), maar ik weet niet welke programma's ik nodig heb. Kijk maar eens in Synaptic wat er allemaal aanwezig is, heb ik bijvoorbeeld een 'bridge' (programmaatje) nodig om tussen de twee ethernetkaarten te werken.
Ik heb iemand nodig met (server) ervaring die mij dingen stapsgewijs uitlegt, het had makkelijker geweest als ik al een voorbeeld had, maar het is niet anders.

De NAS had een besturingssysteem, die heb ik ook op de installatie dvd staan, maar in de tussentijd zijn er zoveel beveiligingsupdates geweest dat ik net zo goed een nieuwe dvd kan branden en het huidige systeem er op planten. Natuurlijk zal ik eerst  weer 4 harddrives moeten aanschaffen, want de vorige zijn inmiddels in gebruik.

Over beveiliging gesproken (eigenlijk een ander topic maar hier als voorbeeld in gebruik), ik snap niks van ufw, grafisch al helemaal niet en dat komt door de kleuren van de tekst (groen + rood); voorbeelden genoeg op internet, maar niemand heeft het over de kleuren. Ik ben niet gek, maar ergens is mijn denkwijze heel anders dan het gros en dat bemoeilijkt mijn werken met een computer ook, waar anderen een server-installatie doen en een SSH + Squid erbij willen installeren zijn voor hen totaal geen problemen, ik daar en tegen kan zitten te dubben over een Engelse zin die ik in het stappenplan niet snap maar ook de vertaling er niet van kan vinden omdat die (technische) woorden niet in mijn Prisma woordenboek voorkomen of dat ik de vertaling ook op internet niet kan vinden. Het feit dat ik ufw wel kan installeren, gelijk aan andere software zegt bij mij nog niet dat alles is, zoals het behoort te zijn.
De wil om iets goed te doen is er altijd geweest, maar iets afmaken zodat het ook fungeert zoals het behoort te zijn, staat bij mij vaak op losse schroeven..... en dat komt doordat ik met het "Syndrome van Klinefelter" ben geboren, een aandoening welke bij volwassenen alleen maar extremer vormen krijgt (vind ik). 1:800 jongens/mannen krijgt deze aandoening, zonder dat je het zelf weet, bij mij ontdekt 10-jaar geleden, terwijl ze dat eigenlijk in de pubertijd hadden moeten ontdekken (35-jaar te laat)
En dat speelt mij dus ook parten bij de installatie van een server. Vandaar mijn hulpvraag in dit forum.  Een website/blog maken moet voor mij geen probleem zijn denk ik, maar dat komt pas aan de orde als de boel draait... ;). Gijsbert zal zijn hulp wel willen aanbieden, maar zolang het draaiboek nog niet bekend is kunnen we niks ondernemen....

Ik kan dus mijn pc server klaar maken of de Synology (412), maar van alle twee heb ik niet de volledige kennis, dus ik heb hulp nodig. Ik hoop dat het zo duidelijker is verteld. Ik woon onder de rook van A'dam, Gijsbert weet het exacte adres, dat mag en wil ik hier niet vermelden.

Sinds 2006 (toen ik bedlegerig werd) is onze slogan ook onze levensstijl geworden:
~ "Ik ben open. eerlijk en oprecht naar mijzelf, naar mijn partner en met enige terughoudendheid naar vreemden toe...!" ~

Offline jan11000

  • Lid
Re: Server en desktop op één pc
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/18, 06:58:10 »

Ik heb een computer (i7-920) die is samengesteld met Intel Xeon en de X58 chipset, deze samenstelling gebruik ik als desktop,
Een i7 cpu en een xeon cpu zijn 2 verschillende cpu's!

Je nas kun je gewoon updaten, misschien zelfs via internet.
Waarom je dit verhaal hier aan haalt weet ik niet , maar je verward denk meer mensen hiermme dan dat het jouw vraag oplost.

Website server maken, denk dat men tegenwoordig, de website online zet(of via software van die firma de website maken), omdat je eigen internet dit niet aan kan(bij veel bezoek, dos aanval)  en denk dat dit ook niet mag van je provider.

2e beveiliging zoals squid en andere software, om je eigen website te beveiligen zou je zoveel moeten doen, dit kun je  beter aan experts overlaten en betalen voor een website online  of server online.
(dit is hetzelfde als vroeger een email server voor en bedrijf regelen, dat was te doen, nu moet je er zoveel tijd in steken dat zich dat niet loont, dus dat er gewaarborgd is dat je geen email verliest door bijv virussen en hacken dat er geen mail gestolen wordt).

Heb vaker gezien/gehoord dat je kant en klare servers kunt kopen die online klaar staan, die je dan kunt aanpassen, voor een paar dollar per maand, zal wel naargelang gebruik zijn, je kunt ook de hoeveelheid geheugen etc  aanpassen. Verder weet ik hier niet veel van, gebruik  dus google hier voor.

Websites online, daar heb je firma's voor die je de website voor je via hun software kunt maken en online zetten.
Google hier ook op.

Zelf server opzetten is dacht niet zo moeilijk, zijn genoeg handleidingen online/ youtube te vinden.
Dit is wel de basic install.
Dan kom je weer op het beveiligen van je server, welke dan wel weer moeilijk is.
Firewall vind ik zelf ingewikkeld, beveiligingen voor server?
Squit software en andere, dit heb ik bijv in een eigen gemaakte router zitten, en dit is best pittig om te installeren en daarna heb je ook nog de onderhoud die je bij moet houden, en software die opeens wijzigt en opeen s de instellingen compleet wijzigen.
Want als bijv de router stopt, dan moet je dit direct repareren, want dan heb je geen internet meer.
Alles wat je thuis gaat bijhouden gaat tijd kosten en veel opzoek werk.

Info over alles kun je met google vinden.
Youtube vind je ook zeer veel, dan kun je mooi meekijken.
Zoek en gebruik het liefst alles in het engels, dan vind je meer handleidingen, meer voorbeelden.
Ook bij storingen vind je meer in het engels  dan bij nederlandse namen van storingen.

En je vragen stellen, doe 1 vraag in 1 topic.

Je netwerkkaarten bridgen hoe of wat wil  je.
Welke hardware heb je , en vertel alles, want je verteld niks over je hardware, geheugen maakt bij veel uit.

Veel info kun je ook hier opzoeken, en misschien vragen.
http://gathering.tweakers.net/
En lees ook op deze site(gathering) hoe je een vraag stelt, want hoe je hier dit doet wordt niet gewaardeerd met zo weinig info.

Hier is een voobeeld voor online, https://www.digitalocean.com/pricing/
Of deze goed is weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/18, 07:05:56 door jan11000 »

Re: Server en desktop op één pc
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/21, 03:17:13 »
Ik denk toch dat verkeerd bent voorgelicht, de Intel i7-920 Bloomfield (die uit de handel was genomen) was gevuld met Xeon  dit type is volgens mij de i7-930/940 geworden van de Extreme serie nog steeds de duurste processoren. LGA1366. Ik heb mijn pc in februari 2010 samen laten stellen in Ede, twee jaar later heeft Intel van deze computer de server uitvoering uitgegeven die dezelfde inhoud en dezelfde snelheid 2,67Ghz, 4 cores/8 Threads, Er zat een dubbele AMD/ATI kaart in die was doorgebrand en Gijsbert heeft voor mij een NVIDIA/Asus kaart aangeschaft met 2GB ddr5, maar voor een server zal je die niet veel gebruiken. Gigabit NIC (nu twee), maar wil eigelijk een betere NIC aanschaffen Intel I350t2 of 4, speciaal voor servers.

Mijn hardware is toch niet zo belangrijk, alles wat ik te kort kom schaf ik wel aan. In ieder geval verkocht Intel de Bloomfield later veel duurder als Tylersburg, ik heb alles hetzelfde 8Mb L3 inclusief de Intel® Xeon® Processors W3520 (8M Cache, 2.66 GHz, 4.80 GT/s Intel® QPI, instructie: 64-bit / SSE4.2 45nm/130W. Qua snelheid kan die niet op tegen de huidige Xeon processors, maar qua hardware intern hoef ik nog geen nieuwe PC te kopen, ik zit te wachten op wat beters, misschien Ryzen... ik speel geen games, werk met foto's, video en geluid
Ik heb 12GB RAM ddr3 en heb 'tig' harddisks en zal er nog 3 oF 4 bijkopen voor de nas.

Volgens mij snap je niet wat ik wil weten. Het gaat mij er om hoe ik denkbeeldig "zonder een echte remote" (want ik blijf in mijn eigen pc en gebruik alleen een externe harddisk als server), hoe moet ik alle draadjes verbinden en met welke software.. Hoe moet ik denkbeeldig of figuurlijk (wat voor naam je er ook aan geeft) de pijltjes laten lopen en welke programmetjes moet ik daarvoor gebruiken.

Dus als ik uit mijn computer ga gaat het pijltje in de tekening richting mijn NIC ethernetkaart, maar dan... moet ik.... ??

Er zijn mensen die zeggen, je gebruikt voor de ene NIC je interne netwerk en via de ander NIC gebruik je internet pijltje naar buiten,
maar kan ik dan bijvoorbeeld zeroconf gebruiken die zelf de IP-invulling doet (kan die dat aan op serverniveau). Ik heb qua Unix geen flauw benul waar ik aan moet denken wat te gebruiken en hoe de software benaming heet...

Ik heb zat mensen online via een forum gesproken die net zoals jij en ik niet veel wisten van het server gebeuren, daarom vraag ik ook of iemand ervaring heeft of mijn verhaal herkent. Of weet waar dit voorgekauwd staat op internet, eventueel (dan maar) in het Engels, dat ik jullie verder niet hoef lastig te vallen....

Het lijkt mij sterk dat ik de enige ben tussen de miljarden pc-gebruikers op deze aard kloot, die deze uitvoering wil hebben op één pc.
Ik sprak iemand van Canonical die een voorbeeld gaf, dat er Ubuntu gebruikers zijn die geen desktop versie als standaard configuratie gebruiken, maar een server-versie en vandaar uit een netwerk opzetten en helemaal geen desktop versie verder meer gebruikten; wel gebruikten ze voor de makkelijkheid een monitor.

Zoiets zoek ik dus, gewoon ideeën, handvatten om iets op te zetten en het liefst zo compleet natuurlijk  :). Want de NAS vind ik achteraf te moeilijk, je koopt 'm - zet 'm aan en kedeng tig programma's waar ik geen hout van begrijp met allemaal Engelstalige technische namen.... genoeg leerstof om je zo kleinmogelijk ergens in een hoekje te verstoppen....

Squid is niet zo moeilijk, ja het heeft een lap aan configuratie, maar er zijn zoveel online cursussen en voorbeelden hoe je die moet instellen, ik werk zoveel als mogelijk uit de terminal heeft mijn leraar Gijsbert mij deels bijgebracht en het werkt prettig net zoals in de begin jaren met dos en basic.  En ik leer nog wat bij op mijn oude dag.

Wat ik nog wel moeilijk vind is uit de source te werken, maar dat kan je gelukkig ook uitschakelen.

Ik laat het hier even bij.

Ik vraag dus niets over websites maken, hosten of googelen, want ik werk met andere programma's, ik hou van mijn privacy en tegen Google o.a. loopt nog steeds een boycot sinds nov'2013 die ondersteun ik graag.

Sinds 2006 (toen ik bedlegerig werd) is onze slogan ook onze levensstijl geworden:
~ "Ik ben open. eerlijk en oprecht naar mijzelf, naar mijn partner en met enige terughoudendheid naar vreemden toe...!" ~