Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GNOMEbuntu  (gelezen 10432 keer)

GNOMEbuntu
« Gepost op: 2012/08/31, 13:44:16 »
Er zit een nieuw Ubuntu spin in de pijplijn: GNOMEbuntu. http://worldofgnome.org/gnomebuntu-is-set-to-arrive-in-october-18/

Geen release van Canonical maar naar verwachting wel gelijktijdig met 12.10 beschikbaar. Er zijn wel wat verschillen uiteraard (zie Engelstalige toelichting via link)

Benieuwd of het in de smaak gaat vallen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: GNOMEbuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/31, 13:58:39 »
Dan zou ik het Gubuntu noemen :lol:
Een goed teken, eens kijken of mij dat bevalt (als XFCE gebruiker) .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GNOMEbuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/31, 14:36:10 »
Een pure Gnome 3-ervaring....  :o

Re: GNOMEbuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/31, 15:29:42 »
Een pure Gnome 3-ervaring....  :o

+1
GNOME 3 is geen prettige werkomgeving.

Offline RikRik

  • Lid
Re: GNOMEbuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/31, 16:48:50 »
Ik ben heel benieuwd, ik vind Gnome 3 wel een prettige werkomgeving.

Re: GNOMEbuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/31, 17:26:39 »
Een pure Gnome 3-ervaring....  :o

+1
GNOME 3 is geen prettige werkomgeving.

Of dat zo is (feit?), dat laat ik graag aan de gebruikers van Gnome Shell zelf over. Persoonlijk lijkt me Unity ook fijner, maar ieder zijn ding. Er is toch wel een niche voor Gnome Shell heb ik zo de indruk bij het lezen van diverse Linuxsites.

Offline Tom

  • Lid
Re: GNOMEbuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/31, 19:22:29 »
Er zit een nieuw Ubuntu spin in de pijplijn: GNOMEbuntu. http://worldofgnome.org/gnomebuntu-is-set-to-arrive-in-october-18/

Geen release van Canonical maar naar verwachting wel gelijktijdig met 12.10 beschikbaar. Er zijn wel wat verschillen uiteraard (zie Engelstalige toelichting via link)

Benieuwd of het in de smaak gaat vallen.
Bedankt voor het delen .maar voor mij neen blijf bij Xubuntu (xfce).;-)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: GNOMEbuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/31, 20:05:55 »
Tsja, er zijn nog niet genoeg ubuntoïden...

Voor degenen die nostalgie hebben naar ubuntu met gnome 2, is er ook nog fuduntu: http://www.fuduntu.org/   (Een forking van Fedora)  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: GNOMEbuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/31, 20:07:44 »
Een pure Gnome 3-ervaring....  :o

+1
GNOME 3 is geen prettige werkomgeving.

Of dat zo is (feit?), dat laat ik graag aan de gebruikers van Gnome Shell zelf over. Persoonlijk lijkt me Unity ook fijner, maar ieder zijn ding. Er is toch wel een niche voor Gnome Shell heb ik zo de indruk bij het lezen van diverse Linuxsites.

Nuja, de feiten waren al vastgesteld toch? GNOME Shell heeft bijna geen gebruikers omdat men er niet mee kan werken. Dat heeft het GNOME-team (!) zelf geconcludeerd. Dus het is min of meer een feit dat veel mensen het niet prettig vinden.

Re: GNOMEbuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/31, 22:48:50 »
Tsja, er zijn nog niet genoeg ubuntoïden...

Voor degenen die nostalgie hebben naar ubuntu met gnome 2, is er ook nog fuduntu: http://www.fuduntu.org/   (Een forking van Fedora)  ;)

Tja, er zijn nog genoeg distro's met gnome 2 niet alleen fuduntu. En is het niet zo dat je met een netinstall MATE kunt installeren? Voor de liefhebber is er nog keuze genoeg :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

FrSu

  • Gast
Re: GNOMEbuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/01, 16:47:28 »
@theo1971 (of anderen die het weten ;)): Wat is een netinstall?

Offline RikRik

  • Lid
Re: GNOMEbuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/01, 16:53:38 »
@theo1971 (of anderen die het weten ;)): Wat is een netinstall?
Off topic
Bv met CentOS

A CentOS Net Install (CentOS NetInstall) is basically installing from a very small downloaded ISO image which downloads the needed files to complete the full operating system installation on-the-fly. This documentation explains the process of installing CentOS using the URL NetInstall method. This method is much faster for basic systems since you don't have to download 4-6 ISO files or one huge DVD based ISO just to get started. If you are installing many systems you may want to look into the stand-alone DVD as it will save time in the end.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: GNOMEbuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/01, 16:54:26 »
Wat is een netinstall?
Installeren via het net, via internet of een netwerk dus.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dave

  • Lid
Re: GNOMEbuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/01, 18:24:08 »
Ze zullen de downloads gezien hebben van al die verstandige mensen die voor Gnome classic kozen  =D

Re: GNOMEbuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/02, 07:46:57 »
@theo1971 (of anderen die het weten ;)): Wat is een netinstall?

Een netinstall werkt eigelijk met een cd'tje waar het hoognodige op staat de rest wordt geïnstalleerd via een netwerk of internet. Hiermee zet je dus de basis op de pc en de rest is met 'sudo apt-get install' te installeren. Hiermee kun je zelf dus ook bepalen wat voor werkomgeving je wilt hebben, van JWM tot XFCE :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: GNOMEbuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/02, 21:04:36 »
Leuk. Ik vind GNOME Shell niet slecht en is toch sneller en heeft best leuke functies ingebouwd tov Unity.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: GNOMEbuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/03, 08:30:37 »
Een pure Gnome 3-ervaring....  :o

+1
GNOME 3 is geen prettige werkomgeving.

Of dat zo is (feit?), dat laat ik graag aan de gebruikers van Gnome Shell zelf over. Persoonlijk lijkt me Unity ook fijner, maar ieder zijn ding. Er is toch wel een niche voor Gnome Shell heb ik zo de indruk bij het lezen van diverse Linuxsites.

Nuja, de feiten waren al vastgesteld toch? GNOME Shell heeft bijna geen gebruikers omdat men er niet mee kan werken. Dat heeft het GNOME-team (!) zelf geconcludeerd. Dus het is min of meer een feit dat veel mensen het niet prettig vinden.

Gnome 3 word gewoon gebruikt, net als de andere desktops.
Een en ander is geheel afhankelijk van de ervaringen en gebruikstoepassing van de gebruiker, en die is voor ieder anders.
Het is geenszins zo dat die "feiten" zijn vastgesteld maar het zijn jouw "feiten"!!
Er is ook nauwelijks iets officieels op internet te vinden over dit onderwerp........wel een hoop "gebrul" van diegenen die Gnome 3 nix vinden.
Maar daar kun je geen betrouwbare conclusie aan verbinden!
Als Gnome 3 niet gebruikt zou worden zou er ook niet op worden doorontwikkeld of zou de strategie worden omgegooid.
Dat zie je ook bij Ubuntu die Unity later zal dumpen, dat is al wel bekend.
Gnome 3 zal echt zijn weg wel vinden!

Re: GNOMEbuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/03, 08:47:03 »
Was het niet o.a. Thorvalds die Gnome3 tot pulp heeft verklaard, in samenspraak met een hele hoop ontwikkelaars en testers ? Ik kan me wel vergissen, maar ik meende toch ooit iets ervan op internet (en dit forum) te hebben gelezen. Voor mij zijn dat 'feiten' die wel doorwegen in het nog maar willen testen van een werkomgeving.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: GNOMEbuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/03, 09:05:39 »
Thorvalds vind geen enkele desktop wat.......Gnome 3 geen uitzondering dus.
Bovendien is zijn commentaar niet representatief, een OS bouwer moet je nix laten zeggen of doen aan een desktopomgeving.
Het is de gebruiker die daar wat over kan zeggen, dat zal in de praktijk blijken.
Ook KDE4 had in den beginne dit soort gezanik, hoor je nu niemand meer over.

Re: GNOMEbuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/03, 10:20:18 »
De tijd zal leren of dit een succes gaat worden. Zelf ben ik een tevreden Ubuntu (Unity) gebruiker. Ik hou het hoe dan ook bij een werkomgeving met LTS ondersteuning. Als ik tenminste de verleiding kan weerstaan..... ;-)

Re: GNOMEbuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2012/09/03, 10:57:47 »
@Bennyboy: Dus o.a. Dat GNOME core developers is kwijtgeraakt en ook andere developers en dat ze market share verliezen dat zijn allemaal geen feiten?
http://blogs.gnome.org/otte/2012/07/27/staring-into-the-abyss/

@Joris: Inderdaad ;) http://digitizor.com/2011/08/04/linus-torvalds-ditches-gnome-for-xfce/

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: GNOMEbuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2012/09/03, 11:11:29 »
@Bennyboy: Dus o.a. Dat GNOME core developers is kwijtgeraakt en ook andere developers en dat ze market share verliezen dat zijn allemaal geen feiten?
http://blogs.gnome.org/otte/2012/07/27/staring-into-the-abyss/

@Joris: Inderdaad ;) http://digitizor.com/2011/08/04/linus-torvalds-ditches-gnome-for-xfce/

Klopt, het zijn geen feiten maar slechts een mening van een blog!
Bekijk de volgende link maar, Torvalds had ook problemen met KDE4......

http://www.aboutlinux.info/2009/01/linus-torvalds-ditches-kde-4-for-gnome.html

En elke keer als er iets nieuws komt doet Torvalds "ditches".......niet echt representatief, vind je wel?
De "ditches" storm zal ook wel weer over Gnome3 waaien, is bij KDE4 ook gebeurd.
Torvalds zou zich met Linux bezig moeten houden en niet neuzelen over een desktop!

Re: GNOMEbuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2012/09/03, 11:15:51 »
Dus een blog is van mening dat er 2 core developers verdwenen zijn terwijl die devlopers wel degelijk weg zijn? En die statistieken zijn ook een mening? Tuurlijk. Lees ook even de referenties,
« Laatst bewerkt op: 2012/09/03, 11:18:00 door Vistaus »

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: GNOMEbuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2012/09/03, 11:18:49 »
Dus een blog is van mening dat er 2 core developers verdwenen zijn? Tuurlijk. Lees ook even de referenties,

Hoeveel core developers zijn er bij gekomen?
Daar al eens naar gekeken?
Het marktaandeel van KDE4 was ook dramatisch na de lancering.........
Hoor je daar nog iemand over?
En daarbij, referenties zijn niet bepalend, die zijn er net zoveel de andere kant op......het is maar net wat je wil zien!

Re: GNOMEbuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2012/09/03, 11:24:17 »
Nou, er zijn geen core developers bijgekomen. 2 zijn er weggegaan, zoals de blogpost al aangeeft en de Ohlolo-statistieken liegen er ook niet om dat het aantal contributies een stuk lager ligt dan vroeger. En deze blogpost is nog niet eens 1,5 maand oud dus kun je nagaan...

En ja, ik hoor nog steeds mensen over KDE 4.