Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Houdt het forum vrij!  (gelezen 1303 keer)

Houdt het forum vrij!
« Gepost op: 2010/06/22, 23:01:07 »
Een kort pleidooi tegen de aanklacht dat ubuntu-nl teveel op de regels zou zijn..

Het is niet zo dat regels per definitie de vrijheid beperken. Vaak zijn regels juist bedoelt om vrijheden te beschermen. Het uitoefenen van de vrijheid van de een kan namelijk ten koste gaan van de vrijheid van iemand anders. Mensen die veel moeite hebben met regels zijn vaak de mensen die zonder regels die worden gehandhaaft de vrijheid van anderen flink zouden aantasten. Neem bijvoorbeeld in de maatschappij maar eens de regels die geweld aan banden leggen. Dat geeft als deze regels gehandhaaft worden andere mensen de vrijheid om zonder bang te zijn in het donker de straat op te gaan. Dergelijke vrijheden zijn er ook op een forum. Iemand moet op het forum zonder angst voor verbaal geweld en persoonlijke aanvallen zijn mening kunnen geven en een zinvolle discussie kunnen voeren. Dat is een voor een forum fundamentele vrijheid, zonder deze vrijheid gaat al snel de waarde van een forum verloren.

Als er bijvoorbeeld door een aantal forumleden in de discussies over de regels van het vraag en aanbod gedeelte steeds termen als "oproerkraaiers, zieke geesten, windows haters, matennaaiers, kontenlikkers, azijnpissers" worden gebruikt om andere leden te kenschetsen, en er op de persoon gespeelt wordt in plaats van inhoudelijk te kijken wat er nu eigenlijk speelt, en dat terwijl men ook nog eens nauwelijks op de hoogte is van wat er eigenlijk is gebeurd, dan wordt daarmee wat mij betreft de vrijheid van dit forum flink aangetast. Helemaal tragisch is het dan dat dit ook nog eens gebeurd onder het mom van een strijd tegen regels en voor "vrijheid"...  Als je werkelijk denkt dat je vrijheid beperkt wordt wanneer je windows software op marktplaats aan de man moet brengen in plaats van op dit forum heb je weinig besef van wat vrijheid is... Dat we op een prettige manier met elkaar kunnen overleggen over wat we wel of niet toestaan op het forum, dat is vrijheid, en die mag wat mij betreft op dit forum met hand en tand verdedigd worden tegen hen die deze essentiële vrijheid aantasten.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Houdt het forum vrij!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/22, 23:04:35 »
Thomas, bedankt.  :)

+1

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Houdt het forum vrij!
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/22, 23:44:00 »
Absolute vrijheid betekent helaas het recht van de sterkste.

Daarom: goed dat er regels zijn. Zo worden loze brullers en domme brute schreeuwers nog enigszins weerhouden van het vertrappen van fatsoenlijke mensen.

Offline Els

  • Lid
Re: Houdt het forum vrij!
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/23, 00:37:07 »
100% mee eens Thomas! Dank voor je wijze woorden.

Re: Houdt het forum vrij!
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/23, 06:24:06 »
Helder betoog Thomas en ik kan het daar helemaal mee eens zijn.

Ik zou graag één punt willen toe voegen, namelijk het nemen van een persoonlijke verantwoordelijkheid. Als je (niet jij Thomas, maar forumlid X of Y) merkt dat jouw topic of discussiepunt resulteert in een fel debat dat ontaardt in op de mens spelen, vraag je dan af of jouw punt een dergelijke onrust wel rechtvaardigd.

In dit specifieke geval: Vind je het dat het persoonlijke 'recht' om op dit Ubuntu-forum Windows-software te verkopen de onrust en op de mens spelen rechtvaardigd?

Enfin, vrijheden, regels en persoonlijke verantwoordelijkheid houden elkaar in balans. Waar het laatste onvoldoende wordt genomen moet helaas teruggegrepen worden op regels (en handhaving) om de vrijheden voor allen te behouden.

Offline ptb

  • Lid
Re: Houdt het forum vrij!
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/24, 00:18:17 »
Ik volg de discussies, en sluit me bij je mening aan.