Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Heb je Libre Office erbij geïnstalleerd in Xubuntu?

Ja
20 (87%)
Nee
3 (13%)

Totaal aantal stemmen: 23

Auteur Topic: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?  (gelezen 2368 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Het lijkt me interessant om te zien, of gebruikers van Xubuntu er Libre Office bij installeren. Ik doe dat zelf trouwens altijd.

De uitslag van de peiling kan ik doorspelen naar de ontwikkelaars van Xubuntu; dit kan van belang zijn voor de vraag of Libre Office er standaard in moet zitten of niet. :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/11, 18:31:04 »
Omdat ik regelmatig files krijg en moet verzenden naar gebruikers van een "ander" OS, moet ik wel.
Volgens mij past LO niet meer op de CD, dan zou het een DVD moeten worden (=nadeel) terwijl het er in 90 seconden via Internet op staat.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/11, 18:35:22 »
Omdat ik regelmatig files krijg en moet verzenden naar gebruikers van een "ander" OS, moet ik wel.
Volgens mij past LO niet meer op de CD, dan zou het een DVD moeten worden (=nadeel) terwijl het er in 90 seconden via Internet op staat.
Ze zitten bij Xubuntu sowieso al met een enorm ruimteprobleem op de CD: de basispakketten (zoals de kernel e.d.) worden namelijk ook steeds groter.... Er moeten steeds meer toepassingen worden uitgegooid om nog op een CD te kunnen passen. De pijngrens is wat dat betreft al bereikt...

Dus ik zou dat aspect nu even buiten beschouwing willen laten. Het heeft ermee te maken, maar ook zonder de Libre Office-kwestie is de overstap naar de DVD al (bijna?) onvermijdelijk. :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/11, 18:43:10 »
Ook altijd erbij geïnstalleerd  ,wel eerst deze uit gevinkt voor dat ik op uitvoeren klik :
libreoffice-emailmerge
libreoffice-math
python-uno
« Laatst bewerkt op: 2013/02/11, 18:44:54 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.


Offline aartje

  • Lid
Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/11, 20:52:33 »
Ik ook en ook op Lubuntu trouwens.

Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/11, 21:45:52 »
op Xubuntu eigenlijk nooit, daar ik Xubuntu alleen installeer voor specifieke taken en anders Kubuntu gebruik, dus op de systemen waar ik Xubuntu op zet heb ik geen productie-software nodig.

ik heb wel een tijdje lang Xubuntu als primaire OS gehad op mijn eerste Laptop, wat toen al traag was, maar daar gebruikte ik andere programma's voor tekstverwerking en spreadsheets (zover ik het nodig had).
die laptop heb ik nog altijd, werkt ook perfect, maar wel zonder Xubuntu omdat die nu veel zwaarder is dan toen, en niet langer bruikbaar draait op die machine.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/11, 21:48:13 »
Bij mij gaat libre O ook altijd standaard er op en het kriebelt wel nu versie 4 uit is gekomen, om die uit te proberen.

Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/12, 09:07:09 »
Uiteraard wel gezien onze bezigheden op het werk.
Persoonlijk heb ik dat pakket ook geïnstalleerd, wegens *voor mij* functioneel en doeltreffend.

Ik zou niet aandringen op het mee integreren op de installatie-cd; soms heb je enkel een lichte desktop nodig zonder een kantoorpakket als LO, die soms is bij ons b.v. heel sterk vertegenwoordigd (technisch gebruik van Xubuntu).

Het is maar 10 minuutjes werk (en dat is ruim gemeten) om LO, indien nodig, erbij te installeren. Dit behelst ook geen uitzonderlijke vaardigheden noch belasting van tijd.

Ik zou zelfs het tegendeel willen zien; een randje minimale ISO zonder al te veel toevoegingen als puur de noodzakelijke dingen, waardoor je installatie-ruimte krimpt. Dat is veelal onze nood met Xubuntu; de minimal CD is net een beetje te karig ;) .

Ik heb ooit op Brainstorm eens geopperd om een ISO te kunnen maken online met de dingen die je nodig hebt, en zo de ISO dan te kunnen downloaden. Helaas waren maar weinig mensen voor dat idee gewonnen.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/12, 09:08:52 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/12, 09:15:53 »
Ik heb ooit op Brainstorm eens geopperd om een ISO te kunnen maken online met de dingen die je nodig hebt, en zo de ISO dan te kunnen downloaden. Helaas waren maar weinig mensen voor dat idee gewonnen.
Iedereen heeft tegenwoordig internet, dus ......
persoonlijk zou ik een voorstander zijn van een minimaal systeem, met WiFi ondersteuning, waarbij je pas na de installatie de desktop kiest.
Nu betalen we in Nederland niet voor de hoeveelheid data, in sommige andere landen wel en dan kan het oplopen.
Het lijkt mij echter wel een optie, eventueel om "erbij" te doen, om zodoende altijd een systeem op CD te hebben, voor de oudere computers zonder DVD mogelijkheden .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/12, 12:07:16 »
Ik heb LO geinstalleerd in Xubuntu 12.10 op mijn laptop.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/12, 13:48:31 »
Een besturingssysteem samenstellen met als eis dat het op een cd moet passen is niet van deze tijd meer. Ik heb net even geshopt bij de eerste de beste elektronicawinkel in Nigeria en daar kost een 4 GB usb-staaf omgerekend 12 euro. In Azië zullen die dingen wel ongeveer gratis zijn, in Europa en de VS kosten ze ook maar een habbekrats. Kan me niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst een cd in een pc heb geduwd.

Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/12, 13:53:07 »
@Paul: En wat nu als je een wat oudere computer/laptop hebt die niet van USB kan booten en niet van DVD? Dan moet je wel een CD gebruiken. Gelukkig zijn die distro's er ook wel zoals Bodhi bijv. maar dat neemt niet weg dat Xubuntu ook makkelijk zou moeten passen op een CD gezien het toch wel lichter is dan Ubuntu.

Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/12, 14:03:59 »
Een besturingssysteem samenstellen met als eis dat het op een cd moet passen is niet van deze tijd meer.

 Kan me niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst een cd in een pc heb geduwd.

De grootte van downloadvolume kan echter wel een rol spelen; sommige landen (België b.v.) werken nog steeds met data-limitieten, en elke Mb extra wordt doodleuk aangerekend. Op zich niet erg maar het kan een rol spelen, zoals opgemerkt door Ron.
Ik geloof niet in besturingssystemen die als 'compleet' aangeboden worden; veel software zal je, bijna, nooit gebruiken en maken de grootte van de ISO te groot t.o.v. de reële gebruikte zaken. Dat LO er standaard moet inzitten is eigenlijk contradictief t.o.v. het doeleinde van Xubuntu (ik ben wel voorzichtig met deze uitspraak); een lichte desktop behoeft geen zwaar pakket als LO. Tenzij het positioneren van Xubuntu herbekeken wordt: m.a.w. het belang van Xubuntu beter definiëren op haar thuispagina.

Een computer zonder bootmogelijkheid via USB heeft wel degelijk belang aan een CD ; maar of dat nog een prioriteit is voor Xubuntu durf ik wel betwijfelen. Lubuntu zou beter zich settelen op een CD dat zonder meer.

Misschien eens een gesprek aangaan met de ontwikkelaars van Xubuntu over haar marktwaarde Pjotr? Ik denk dat daar Xubuntu anders moet bekeken worden; zowel het belang ervan, als het uiteindelijke doel om Xubuntu te gebruiken.
 
Xfce is eigenlijk héél belangrijk geworden. 
« Laatst bewerkt op: 2013/02/12, 14:06:16 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/12, 15:16:07 »
@Paul: En wat nu als je een wat oudere computer/laptop hebt die niet van USB kan booten en niet van DVD?
Debian netinstall :-) Hoe oud moet een pc zijn om niet van dvd te kunnen booten? Tien jaar of zo?

Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/12, 15:24:36 »
De grootte van downloadvolume kan echter wel een rol spelen; sommige landen (België b.v.) werken nog steeds met data-limitieten, en elke Mb extra wordt doodleuk aangerekend.
Daar heb je een punt, had ik niet aan gedacht.

Dat LO er standaard moet inzitten is eigenlijk contradictief t.o.v. het doeleinde van Xubuntu (ik ben wel voorzichtig met deze uitspraak); een lichte desktop behoeft geen zwaar pakket als LO.
Mee eens. Het is goed dat er kleine distro's zijn, ik heb ook altijd Puppy Linux in de buurt voor als ik m'n systeem echt vernaggeld heb. Xubuntu mag wat mij betreft zo blijven, aanpassingen naar wens zijn snel gemaakt. Ook een beginner kan snel LibreOffice of Gimp installeren. Ik reageerde alleen op die 800 MB-limiet van cd's, dat blijf ik wat achterhaald vinden. Vergeet ook niet: het meest gegapte softwarepakket ter wereld is vast de nieuwste versie van Windows en anders wel Photoshop. Die passen ook niet op een cd hè?


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/12, 16:20:33 »
Misschien eens een gesprek aangaan met de ontwikkelaars van Xubuntu over haar marktwaarde Pjotr? Ik denk dat daar Xubuntu anders moet bekeken worden; zowel het belang ervan, als het uiteindelijke doel om Xubuntu te gebruiken.
 
Xfce is eigenlijk héél belangrijk geworden.
Gisteravond laat was er een vergadering die ik heb bijgewoond. De nieuwe iso-limiet voor Xubuntu Raring wordt 1 GB. Helaas vindt men LO te groot.... Ik heb ervoor gepleit, maar kon onvoldoende medestanders vinden.

Enfin, misschien bij Raring +1. :)

Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/12, 17:35:22 »
Misschien eens een gesprek aangaan met de ontwikkelaars van Xubuntu over haar marktwaarde Pjotr? Ik denk dat daar Xubuntu anders moet bekeken worden; zowel het belang ervan, als het uiteindelijke doel om Xubuntu te gebruiken.
 
Xfce is eigenlijk héél belangrijk geworden.
Gisteravond laat was er een vergadering die ik heb bijgewoond. De nieuwe iso-limiet voor Xubuntu Raring wordt 1 GB. Helaas vindt men LO te groot.... Ik heb ervoor gepleit, maar kon onvoldoende medestanders vinden.

Enfin, misschien bij Raring +1. :)

Jammer. Echter vreemd dat men niet dacht aan een 'gestripte' LO (b.v. Writer en Calc alleen te gebruiken) . Ik kan wel verstaan dat men LO te zwaar vind, maar, zoals eerder gesteld, is de reden om Xubuntu te gebruiken misschien wel geëvolueerd en heeft men dat over het hoofd gezien, of wil men kost wat kost zich houden aan de huidige format .... (We kunnen helaas alleen maar veronderstellen)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/12, 20:09:54 »
@Paul: En wat nu als je een wat oudere computer/laptop hebt die niet van USB kan booten en niet van DVD?
Debian netinstall :-) Hoe oud moet een pc zijn om niet van dvd te kunnen booten? Tien jaar of zo?

Zoals ik al zei: o.a. Bodhi, maar inderdaad ook Debian Netinstall. En nee, dat hoeft geen 10 jaar oud te zijn. Heb hier 1 PC staan uit 2006 die niet kan booten van DVD. 2006 is nog niet eens zo enorm oud.

Maar er is meer hoor. Je hebt tegenwoordig ook laptops waarbij je geen USB-poort hebt. Dus neem niet zo gauw aan dat USB wel voor iedereen toegankelijk is...

Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/12, 21:40:17 »
Maar er is meer hoor. Je hebt tegenwoordig ook laptops waarbij je geen USB-poort hebt. Dus neem niet zo gauw aan dat USB wel voor iedereen toegankelijk is...
Laptops zonder usb?? Hele oude of recente? Zelfs een Raspberri Pi van 25 euro heeft een usb-poort. Doel je misschien op die Chrome-dingen van 199 euro?
Ik heb hier nog een Toshiba Satellite laptop in het stof liggen zonder usb of dvd, maar die is van 1996. De pc's die ik vanaf dat jaar heb gekocht, konden volgens mij allemaal van cd booten.

Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/12, 21:44:24 »
Ik heb het over recente. En Chromebooks wel een USB-poort.

Maar nogmaals: het gaat er niet om wat *jij* hebt, het gaat erom dat er zeker t/m 2006 (getuige de PC waar ik het over heb) computers zijn gemaakt die niet van DVD kunnen booten en dat er recent wat modellen zonder USB-poort zijn gelanceerd.
Wat *jij* hebt is helemaal aan jou maar dat zegt niks over al het aanwezige in de grote wereld.


Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #22 Gepost op: 2013/02/13, 00:23:59 »
Zo, nu doe ik ook nog even een duit in het zakje... Wat betreft het formaat van de media (dvd of cd) kan ik alleen maar zeggen dat dit naar ieders behoefte is. Zelf ben ik werkzaam bij een onderwijsinstelling die huiswerkbegeleiding geeft via internet. Leerlingen kunnen thuis inloggen, maar daarnaast komen er een aantal leerlingen naar het instituut, waar er een 30 tal- computers staan. Dat is dus mijn job, met de diverse pc's van de begeleiders en het hele netwerkgebeuren er om heen. Goed, lang verhaal, maar het punt is dat ik nogal eens van Live-cd, s gebruik maak voor diverse doeleinden. CD voor recovery, eentje voor bestanden (zoeken, kde dolphin vind ik mooi hiervoor(Slax7)) en een voor forensic (kijken wat er zoal gebeurd met die computers, indien noodzakelijk). Gebruik dus gemiddeld 3 cd's.

Het is verrekte handig als je met de schakeloptie "toram" de cd maar het werkgeheugen kan kopieren en de cd's weer kan gebruiken voor de volgende pc's enz.  ( Eenmaal in het geheugen kunnen er ook geen leesfouten van de cd meer optreden )

Verder draai ik op het aantal oudere computers van de leerlingen Bodhi-linux, met Firefox en het volledige pakket van Libre-Office, zware meuk dus op een lichte machine, maar het draait goed. Bodhi als besturingssysteem gebruikt maar weinig geheugen, dus dat kan weer gebruikt worden door LO en FF denk ik dan. m.a.w: Op deze manier hoeven een licht OS en zware software elkaar niet te bijten.

In dit opzicht vind ik dus een combinatie van Xubuntu met LibreOffice dus niet zo vreemd. Het is maar net wat de behoeften zijn.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/13, 00:29:25 door cjmanschot »

Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #23 Gepost op: 2013/02/13, 00:31:41 »
Zo, nu doe ik ook nog even een duit in het zakje... Wat betreft het formaat van de media (dvd of cd) kan ik alleen maar zeggen dat dit naar ieders behoefte is. Zelf ben ik werkzaam bij een onderwijsinstelling die huiswerkbegeleiding geeft via internet. Leerlingen kunnen thuis inloggen, maar daarnaast komen er een aantal leerlingen naar het instituut, waar er een 30 tal- computers staan. Dat is dus mijn job, samen met de diverse pc's van de begeleiders en het hele netwerkgebeuren er om heen. Goed, lang verhaal, maar het punt is dat ik nogal eens van Live-cd, s gebruik maak voor diverse doeleinden. CD voor recovery, eentje voor bestanden (zoeken, kde dolphin vind ik mooi hiervoor(Slax7)) en een voor forensic (kijken wat er zoal gebeurd met die computers, indien noodzakelijk). Gebruik dus gemiddeld 3 cd's.

Het is verrekte handig als je met de schakeloptie "toram" de cd maar het werkgeheugen kan kopieren en de cd's weer kan gebruiken voor de volgende pc's enz.  ( Eenmaal in het geheugen kunnen er ook geen leesfouten van de cd meer optreden )

Verder draai ik op het aantal oudere computers van de leerlingen Bodhi-linux, met Firefox en het volledige pakket van Libre-Office, zware meuk dus op een lichte machine, maar het draait goed. Bodhi als besturingssysteem gebruikt maar weinig geheugen, dus dat kan weer gebruikt worden door LO en FF denk ik dan. m.a.w: Op deze manier hoeven een licht OS en zware software elkaar niet te bijten.

In dit opzicht vind ik dus een combinatie van Xubuntu met LibreOffice dus niet zo vreemd. Het is maar net wat de behoeften zijn.

Re: Peiling Xubuntugebruikers: heb je er Libre Office bij geïnstalleerd?
« Reactie #24 Gepost op: 2013/02/13, 00:41:16 »
Foutje, 2x er mag er 1 weg dus :-[