Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe bij standalone computer bestanden leesbaar maken voor andere gebruiker?  (gelezen 1361 keer)

Goedendag,
Ik heb voor deze vraag rondgekeken op de forums, maar kom er toch niet goed uit.
Het gaat er om dat ik op mijn standalone computer met Xubuntu 14.04 drie gebruikers heb (waaronder mijzelf als hoofdgebruiker).
Nu was het in Xubuntu 12.04 zo, dat je als andere gebruiker vanuit de "home"-map wel foto's e.d. kon bekijken (niet bewerken uiteraard) van een andere gebruiker. Ik gebruikte deze mogelijkheid bijvoorbeeld om vanuit mijn afbeeldingen-map een foto als achtergrond voor het bureaublad van een andere gebruiker aan te klikken.
Deze mogelijkheid mis ik nu opeens in Xubuntu 14.04: bij alles "toegang geweigerd"......... Op het forum wordt wel geadviseerd om Samba te installeren, maar dan gaat het altijd om een netwerk-situatie.
Heeft iemand een advies?

Goedendag,
Ik heb voor deze vraag rondgekeken op de forums, maar kom er toch niet goed uit.
Het gaat er om dat ik op mijn standalone computer met Xubuntu 14.04 drie gebruikers heb (waaronder mijzelf als hoofdgebruiker).
Nu was het in Xubuntu 12.04 zo, dat je als andere gebruiker vanuit de "home"-map wel foto's e.d. kon bekijken (niet bewerken uiteraard) van een andere gebruiker. Ik gebruikte deze mogelijkheid bijvoorbeeld om vanuit mijn afbeeldingen-map een foto als achtergrond voor het bureaublad van een andere gebruiker aan te klikken.
Deze mogelijkheid mis ik nu opeens in Xubuntu 14.04: bij alles "toegang geweigerd"......... Op het forum wordt wel geadviseerd om Samba te installeren, maar dan gaat het altijd om een netwerk-situatie.
Heeft iemand een advies?

Samba heeft hier niets mee te maken en wordt inderdaad gebruikt in een netwerkomgeving (en vaak met een paar Windows machines).  Wanneer je in Thunar het betrefende mapje aanklikt met de rechtermuisknop dan kun je als het goed is kijken naar de rechten en deze ook instellen voor anderen. Ik heb zomaar het idee dat dat het punt is.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Hallo Theo,
je kunt de rechten helaas zo niet veranderen.
Misschien moet je dan met groepen of zo werken, maar ik begrijp niet hoe dat werkt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hallo Wally,

Echt wel, hoor. Ga maar op de map van je keuze staan, doe een rechterklik en kies het tabblad rechten. Maak je keuze en sluit hem. In je Instellingen vind je een rubriek Gebruikers en Groepen. Klik op Groepen beheren en maak je keuzes.

Wel even opnieuw opstarten na die rechtenkeuze. Ik heb het net allemaal uitgeprobeerd, werkt prima. Theo heeft het helemaal goed.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Hallo jvecht,
sorry hoor, maar ik begrijp het echt niet.
Ik heb vier screenshots bijgevoegd: ik wil graag dat ik vanuit gebruiker 'Marloes' een foto van de map foto's van 'Wally' (= Ewald, hoofdgebruiker) kan aanklikken als achtergrond op het bureaublad van 'Marloes'.
Maar als ik, ingelogd als 'Marloes', via home naar de map foto's van 'Wally' ga en daar na rechtsklikken de Eigenschappen bekijk kan ik in het tabblad rechten helemaal niets beginnen (alle opties zijn heel lichtgrijs, dus niet aanklikbaar).
Als ik ingelogd als  'Wally' (dus als hoofdgebruiker) naar mijn map foto's ga, daarop rechtsklik, wat moet ik dan op het tabblad rechten doen? Als ik bij "Groep" op de opties klik, zie ik nergens 'Marloes' staan, die ik rechten kan geven.....
Waarschijnlijk haal ik zaken door elkaar, maar nogmaals ik begrijp echt niet wat ik moet doen.
Alvast dank voor je hulp.

Nog eens hallo jvecht,
ik zie dat het niet goed is gegaan met het bijvoegen van de screenshots. Ik denk dat deze nog van belang is.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Om het te veranderen, moet je toch superuser zijn?
Dus in een terminal typen: gksu thunar en dan je wachtwoord.
Nu kan je alles instellen............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hallo Wally,

Nou snap ik je probleem! Ik zal het wat uitgebreider uitleggen, stapje voor stapje.

Rechten

Linux is van huis uit een serieus computersysteem. Daar kan je een complete universiteit vol met razendslimme whizzkids op draaien, die er allemaal op uit zijn het systeem eens lekker onderuit te halen. Als gebruiker kun je dus van alles, maar alleen in je eigen hoekje. Alleen de systeembeheerders kunnen meer. Reken er maar op dat die beheerders op zo'n uni een heel erg sterk wachtwoord hebben :D en die hebben ook echt geen papiertje in hun zak met dat wachtwoord . Ik heb wel eens zo'n wachtwoord gekregen voor een speciale klus en daarna wist ik dat ik nóóit een beheerder zou willen zijn. Foehoeiii. Dat is echt erg enne, je mag het dus NIET opschrijven

Dat betekent voor jou dat jij ingelogd als Marloes op je eigen account Wally niks kan.

Juist dat regel je je met die rechten. Als jij wilt dat Marloes wel bij jouw spullen kan, dan moet jij haar daar de rechten voor geven, map voor map. Je kan ook iedereen die rechten geven, bijvoorbeeld voor je map Openbaar of Publiek.

Groepen
Nou kan je Marloes niet gewoon die rechten op naam geven. Dat zou voor het systeem een rommeltje worden.  Daarvoor bestaan er de groepen. Als jij ingelogd bent zie je als groep bij jou de groep met jouw gebruikersnaam en elke andere gebruiker heeft ook een eigen groep. Verder kan je, maar dan als beheerder, probleemloos een groep toevoegen en daar gebruikers aan toevoegen.

Als jouw achternaam nou Schwab is en je hebt twee gebruikers (Wally en Marloes), dan kan je Marloes in de groep Wally toevoegen als je als Wally bent ingelogd. In je eigen groep dus. Als jij Wally wilt toevoegen in de groep Marloes, dan gaat dat mooi niet door. Dan mag alleen Marloes doen of de beheerder. Probeer je het wél, dan vraagt Ubuntu vervolgens om je wachtwoord zodat je beheerdersrechten krijgt.

Ga het maar eens bekijken en proberen. Als je vragen hebt horen we het wel! Het is doodsimpel, maar we hebben allemaal ook van die momenten dat er helemaal niks meer lijkt te lukken, tot we dan na lang tobben op het idee komen dat het een kwestie van rechten kan zijn.

Succes!

PS: het is allemaal wel een beetje theoretisch. Want anders zouden er nooit van die verhalen in het nieuws komen van gehackte computersystemen, waarbij men duizenden namen met wachtwoorden en erger heeft weten te stelen. Beheerder zijn is dus een echt vak met grote verantwoordelijkheden!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ik zal het wat uitgebreider uitleggen, stapje voor stapje.
Bravo Just, dit is erg duidelijk, mijn complimenten !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Ron,

Dank je wel! Leuk om te horen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Deze uitleg kan zo het boekje in :) En het verhaal bij de universiteiten kan ik bevestigen en daarbij laten aantekenen dat er een dagenteller aanwezig wanneer je je wachtwoord moest veranderen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Theo,

Dank je wel voor de lof! Ik moet er nu wel een tikkeltje van blozen, hoor! Leuk jouw bevestiging van die dagenteller. Dat wist ik weer niet, maar dat zal ook wel per geval anders zijn.

Nou Wally, het is in wezen doodeenvoudig, maar het blijft altijd een wat apart verhaal. Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Hallo Just,
het mag dan voor jullie doodeenvoudig zijn, maar ik heb nog steeds geen idee hoe ik het nu moet aanpakken. Ik snap de kern van jouw uitgebreide verhaal wel, maar hoe ik dit nu praktisch voor elkaar moet krijgen is mij nog steeds een raadsel. Wáár moet ik nu wát doen?
Ik heb weer twee screenshots toegevoegd: screenshot 'Gebruikersinstellingen' moet ik hier iets doen met de knop "Groepen beheren"? Of screenshot 'gebruiker Wally - Advanced User Settings', moet ik hier iets wijzigen?
Nogmaals ik wil graag dat gebruiker 'Marloes' als zij is ingelogd, bij mijn (Wally) fotomap kan.

Ik had trouwens al eerder jouw boekje over Xubuntu gedownload; dank voor je vele werk daarvoor!

Hier is nog het ander screenshot........ pfffff waarom lukt het nou niet om twee screenshots in dezelfde reactie bij te voegen.....

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
    Hallo Wally,

    Laten we het eens met een stappenplan proberen!

    • Log in als Wally
    • Doe een rechterklik op de  map Foto's in jouw eigen thuismap (/home/ewald)
    • Zet op het tabblad rechten deze voor de groep ewald op Lezen en Schrijven ( zie jouw screenshot in reactie #4)
    • Ga nu naar Gebruikers en groepen (jouw screenshot in reactie #13 )
    • Ga naar Groepen beheren, zoek de groep ewald op, dubbelklik dan en zet een vinkje voor Marloes haar naam
    • Herstart je computer
    • Log in als Marloes, start de bestandsbeheerder en blader nu naar /home/ewald/Foto's. Nu moet je de foto's kunnen zien.

    Lukt hij zo?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Hallo Just,
bedankt voor je heldere uitleg, het is zowaar gelukt!  :D
Groeten,
Wally.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Wally,

Geweldig! Leuk om te horen. Jij wat voor elkaar gekregen en ik een mooie klus goed afgerond.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Hoi Theo,

Dank je wel voor de lof! Ik moet er nu wel een tikkeltje van blozen, hoor! Leuk jouw bevestiging van die dagenteller. Dat wist ik weer niet, maar dat zal ook wel per geval anders zijn.

Nou Wally, het is in wezen doodeenvoudig, maar het blijft altijd een wat apart verhaal. Succes!

Ik heb zelf een poosje 'rondgelopen' bij de RUG (systeembeheer) faculteit Rechten en daar was het zeker zo :)
Prachtige tijd, en leuk detail de afdrukken werden gemaakt via een alleraardigst 'printerserver' er stond iets op van Silicon Graphics :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint