Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Krijg de communicatie tussen gps en Wingps 4(via Wine) niet voor elkaar.  (gelezen 1205 keer)

De GPS werkt en levert de data. In het programma Foxtrotgps krijg ik gewoon de positie te zien. Als ik nu Wingps navigator opstart(via Wine) en ik laat het programma de gps detecteren vindt hij niets. Heb al e.e.a. geprobeerd met socat, virtuele poorten etc. maar ik kan kennelijk niet de juiste commando's vinden om de communicatie tussen de gps en de virtuele com-poort tot stan te brengen. Wie kan mij helpen?

Groeten,

Ubuntu-rookie



Re: Krijg de communicatie tussen gps en Wingps 4(via Wine) niet voor elkaar.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/28, 23:43:33 »
Wordt de verbinding via een USB kabel gedaan, van de GPS naar de computer? Wine kan nl. (nog) niet omgaan met USB.
Wat wel een optie is, via Virtualbox met daarop Windows geïnstalleerd, of bedoel je geheel iets anders? Dan heb ik de vraag niet goed begrepen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Krijg de communicatie tussen gps en Wingps 4(via Wine) niet voor elkaar.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/29, 11:05:22 »
Nou, Wine kan wel omgaan met USB, maar het ligt er een beetje aan welke ie wel en niet mee om kan gaan. De een pakt ie wel, de ander niet.

Re: Krijg de communicatie tussen gps en Wingps 4(via Wine) niet voor elkaar.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/29, 18:58:58 »
Correct. Gps via usb kabel op compu aangesloten. Ik heb al gevonden dat je via een virtuele poort(socat) een verbinding tot stand moet kunnen brengen tussen de gps en het windows-programma wat via wine draait maar dit lukt dus niet.

Re: Krijg de communicatie tussen gps en Wingps 4(via Wine) niet voor elkaar.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/29, 19:50:46 »
Dat heb ik ook geprobeerd met een Tom-Tom, dat ging ook niet omdat Wine de USB niet ondersteunt.

Nou, Wine kan wel omgaan met USB, maar het ligt er een beetje aan welke ie wel en niet mee om kan gaan. De een pakt ie wel, de ander niet.
Ik heb een hele workaround gevolgd (ik denk 1,5-2 jaar geleden)voor USB op Wine, het is mij niet gelukt om welke USB apparaat aan de praat te krijgen. Als jij een link hebt hoe dat eventueel wel kan, hou ik mij aanbevolen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Krijg de communicatie tussen gps en Wingps 4(via Wine) niet voor elkaar.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/29, 20:11:41 »
Ik weet het natuurlijk niet voor elk apparaat, maar voor digitale camera's gaat dat in ieder geval als naast Wine ook het pakket van gphoto2 en haar bibliotheek (lib) installeert uit het Softwarecentrum.

Re: Krijg de communicatie tussen gps en Wingps 4(via Wine) niet voor elkaar.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/29, 20:41:28 »
Maar gphoto2 is een Linux programma, bijv. Tom-Tom home is een Windows programma, je krijgt het wel geïnstalleerd, alleen de USB verbinding werkt niet, helaas. Ik denk dat de TS toch zijn toevlucht moet nemen tot een Windows versie in Virtualbox of via een dualboot installatie van Windows. Mocht er iemand zijn die een USB verbinding voor elkaar gekregen heeft in Wine met een Windows programma, hoor ik graag hoe.
Mij is dat tot op heden niet gelukt. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Krijg de communicatie tussen gps en Wingps 4(via Wine) niet voor elkaar.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/29, 21:25:55 »
Ja, maar de libs van gphoto2 niet ;) De libs van gphoto2 verzorgen de herkenning wanneer een camera in Wine wordt gebruikt. TomTom is geen camera dus dat gaat niet werken.

Re: Krijg de communicatie tussen gps en Wingps 4(via Wine) niet voor elkaar.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/29, 21:53:41 »
Het gaat de TS om een GPS en niet om een camera, dus een oplossing voor de GPS (en Tom-Tom) zou mooi zijn.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Krijg de communicatie tussen gps en Wingps 4(via Wine) niet voor elkaar.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/01, 11:56:46 »
Ok, bedankt allen voor de reakties. Ik heb het opgegeven en kies even voor de makkelijke optie: ik heb nog een notebookje over met windows dus ik heb inmiddels WinGPS 4 daar op draaien.

gr.

Jeroen.

>>toch blijf ik wel fan van Ubuntu!<<<