Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan Ubuntu Linux niet installeren  (gelezen 18262 keer)

Gast

  • Gast
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Gepost op: 2006/10/29, 13:48:37 »
Hallo, ik heb een Windows XP Profesional staan maar die is een beetje kapot.
Nu wil ik daar Ubuntu opzetten mar dat kan ik niet.
Ik heb een Ubuntu cd-rom gemaakt maar wel op een RW cd.
Ik heb eerst het ISO bestand op deze pc omgezet naar een Image besand.
En dan op CD gezet.
Iemand had tege mij gezegt da je de pc moest aanzetten en dan de cd er direct instoppen.
Dat had ik gedaan maar de cd-rom doet niets.


Kan iemand me zeggen wat ik verkeerd doe off hoe het komt?

dragon9114

  • Gast
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/29, 13:56:52 »
heb je je cd-rom speler als 1e in boot staan ?

Gast

  • Gast
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/29, 13:57:47 »
In BIOS kan ik niet zoveel.
Maar ik denk dat van wel.

Gast

  • Gast
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/29, 14:01:11 »
Ik ben nu 12 jaar.
E ik ken niet alles van BIOS.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/29, 14:01:46 »
een iso naar image bestand gezet?
je moet de ubuntu-iso branden, op een lage snelheid. deze cd is zowel een "live" cd als een install cd. tijdens het installeren KUN je er voor kiezen xp te verwijderen en je compu enkel linux te maken. maar dat hoeft natuurlijk niet. je kunt ook een dualboot opzetten. gebruik de --zoekfunctie-- op deze site om een dual-boot instructie te bekijken.

xp prof. kapot? wat bedoel je daarmee?

gr. leon

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/29, 14:02:40 »
Bij 't opstarten geeft ie eerst een schermpje waar iets staat als "press esc" (of iets als del of F7 of wat dan, ook) om in je bios te geraken. Daar moet je een beetje in rondneuzen en dan kijken of je je cd speler daar in een lijstje vind.
Deze dan bovenaan in de lijst plaatsen opslaan en herstarten.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Gast

  • Gast
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/29, 14:05:33 »
Citaat van: leoquant
een iso naar image bestand gezet?
je moet de ubuntu-iso branden, op een lage snelheid. deze cd is zowel een "live" cd als een install cd. tijdens het installeren KUN je er voor kiezen xp te verwijderen en je compu enkel linux te maken. maar dat hoeft natuurlijk niet. je kunt ook een dualboot opzetten. gebruik de --zoekfunctie-- op deze site om een dual-boot instructie te bekijken.

xp prof. kapot? wat bedoel je daarmee?

gr. leon
Als ik mijn pc aanzet en de BIOS is helemaal geladen.
En als  Windows XP Profesional erop komt met het blauwe balkje dan komt er i 1ne keer zo'n blauw scherm op en dan staat er Dat je de pc eens opnieuw moet opstarten en dan als het er nogmaals opkomt dat je alle hardware moet controleren
Ik heb alles al gedaan maar het blijft eropkomen

Gast

  • Gast
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/29, 14:06:48 »
Citaat van: bartek
Bij 't opstarten geeft ie eerst een schermpje waar iets staat als "press esc" (of iets als del of F7 of wat dan, ook) om in je bios te geraken. Daar moet je een beetje in rondneuzen en dan kijken of je je cd speler daar in een lijstje vind.
Deze dan bovenaan in de lijst plaatsen opslaan en herstarten.
Bij mij moet je dan op Delete drukken, ik heb net eens gaan rondneuzen maar ik vind het niet.
Ik heb maar een Pentium 2

Offline eendje

  • Lid
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/29, 14:26:12 »
In BISO komen -> Kan ook F2 zijn.


Check ook even of je je CD goed hebt gebrand, want met de info die je geeft heb ik daar vraagtekens bij. ZIe hiervoor onderstaande link:

https://help.ubuntu.com/community/NlInstallatieHandleiding/NlIsobranden


Geef ook even de SPecificaties van je systeem, dan kunnen we even controlrene of de gewone installatie werkt of dat je nog iets anders moet doen, dus:

Processor snelheid
hoeveelheid geheugen
grafische kaart
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Gast

  • Gast
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/29, 14:29:04 »
Citaat van: eendje
In BISO komen -> Kan ook F2 zijn.


Check ook even of je je CD goed hebt gebrand, want met de info die je geeft heb ik daar vraagtekens bij. ZIe hiervoor onderstaande link:

https://help.ubuntu.com/community/NlInstallatieHandleiding/NlIsobranden


Geef ook even de SPecificaties van je systeem, dan kunnen we even controlrene of de gewone installatie werkt of dat je nog iets anders moet doen, dus:

Processor snelheid
hoeveelheid geheugen
grafische kaart
Ik had eerst Isobuster gedownload.
Dan werd dat bestand automatisch omgezet (denk ik).

Gast

  • Gast
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/29, 14:33:05 »
Ik kan alleen zeggen dat het een Pentium 2 processor is.
Maar weet ik er niet over.

Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/29, 14:35:17 »
Ik heb momenteel een Intel Celeron 1.70GHz met een 20GB HD (4200RPM) dus dat zal geheid wat verschil maken met jou computer. Bij mij verschijnt er onderaan wanneer de computer de self-test uitvoerd het volgende:
ENTER F2 TO START FROM BIOS SETUP. Zoiets moet er ook bij jou staan. Vraag:
geeft de computer bij de self test ook een melding dat er iets fout is? Ben je per toeval eens in C:\WINDOWS\system32, C:\WINDOWS\(e.v.t. submap), C:\PROGRAM FILES, D:\DRIVER\ of soortgelijke map geweest en zo ja heb je hier per toeval eens iets veranderd/verweidert? Voorbeeld: als je selftest niks zegt, is je hardware meestal in orde, maar als je Windows XP gebruikt en bijv. D:\Driver\MDC Modem\LTSMhom verwijderd, heb je in Windows w

Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2006/10/29, 14:37:51 »
als je veel in 1sec. kan lezen kun je de specs zien bij de selftest of anders in de bios.

Gast

  • Gast
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2006/10/29, 14:37:53 »
Citaat van: Florian
Ik heb momenteel een Intel Celeron 1.70GHz met een 20GB HD (4200RPM) dus dat zal geheid wat verschil maken met jou computer. Bij mij verschijnt er onderaan wanneer de computer de self-test uitvoerd het volgende:
ENTER F2 TO START FROM BIOS SETUP. Zoiets moet er ook bij jou staan. Vraag:
geeft de computer bij de self test ook een melding dat er iets fout is? Ben je per toeval eens in C:\WINDOWS\system32, C:\WINDOWS\(e.v.t. submap), C:\PROGRAM FILES, D:\DRIVER\ of soortgelijke map geweest en zo ja heb je hier per toeval eens iets veranderd/verweidert? Voorbeeld: als je selftest niks zegt, is je hardware meestal in orde, maar als je Windows XP gebruikt en bijv. D:\Driver\MDC Modem\LTSMhom verwijderd, heb je in Windows w

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2006/10/29, 14:39:59 »
In je bios moet je dat kunnen vinden. Elke bios heeft de optie om de cd als eerste op te starten.
Anders zou niemand zijn pc kunnen herinstalleren.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Gast

  • Gast
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2006/10/29, 14:42:53 »
Citaat van: bartek
In je bios moet je dat kunnen vinden. Elke bios heeft de optie om de cd als eerste op te starten.
Anders zou niemand zijn pc kunnen herinstalleren.
http://www.yoreparo.com/images/articulos/bios_html_m41f2952d.jpg    <----op deze site staat mijn bios hoe die eruit ziet(een klein beetje anders.)

Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2006/10/29, 14:44:39 »
Ik gebruik zelf nog XP Home sp1, maar ten eerste: hoeveel werkgeheugen heeft je computer (DDR-RAM of DDR-SDRAM) en hoeveel GHz heeft je processor? Ook: hoeveel schijfruimte heb je op je harde schijf? Een live-installatie vergt nogal wat van je computer:
minimaal 192 MB RAM (werkgeheugen), minimaal een PII (pentium 2 dus dat is goed) en minimaal 2 tot 4 GB harde schijf geheugen (weet ik niet meer precies).
Als je computer te weinig RAM (werkgeheugen) heeft, dan moet je de Alternate CD 'ns proberen.

groet, Florian
(p.s. kijk ook eens in
"discussie en offtopic -> wat vinden jullie hiervan?" en gebruik de link van Doritos. Hij heeft op de pagina die volgt een mooie uitleg gegeven (t.a.v. o.a. de Alternate cd vs. de Live (desktop) cd.)

succes

Gast

  • Gast
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2006/10/29, 14:46:00 »
Citaat van: Florian
Ik gebruik zelf nog XP Home sp1, maar ten eerste: hoeveel werkgeheugen heeft je computer (DDR-RAM of DDR-SDRAM) en hoeveel GHz heeft je processor? Ook: hoeveel schijfruimte heb je op je harde schijf? Een live-installatie vergt nogal wat van je computer:
minimaal 192 MB RAM (werkgeheugen), minimaal een PII (pentium 2 dus dat is goed) en minimaal 2 tot 4 GB harde schijf geheugen (weet ik niet meer precies).
Als je computer te weinig RAM (werkgeheugen) heeft, dan moet je de Alternate CD 'ns proberen.

groet, Florian
(p.s. kijk ook eens in
"discussie en offtopic -> wat vinden jullie hiervan?" en gebruik de link van Doritos. Hij heeft op de pagina die volgt een mooie uitleg gegeven (t.a.v. o.a. de Alternate cd vs. de Live (desktop) cd.)

succes
Ik heb die pc van iemand gekregen(die zei dat je daar ook ubuntu kon opzetten)

Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2006/10/29, 14:48:35 »
Jammer dat je op die screenshot niet kunt zien wat er achter het venster "Load (blablabla) Y/N?" zit. Ik heb namelijk niet echt iets gezien wat het kan zijn.. misschien zit 't er net achter (sorry, daar heb je niet veel aan)

Gast

  • Gast
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2006/10/29, 14:50:27 »
Citaat van: Florian
Jammer dat je op die screenshot niet kunt zien wat er achter het venster "Load (blablabla) Y/N?" zit. Ik heb namelijk niet echt iets gezien wat het kan zijn.. misschien zit 't er net achter (sorry, daar heb je niet veel aan)
Nee dat is gewoon om te laten zien hoe mijn bios eruit ziet.
Dat is niet mijn bios.

Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2006/10/29, 14:50:47 »
Ja..maarre als je te weinig RAM hebt moet je de installatie via de Alternate cd uitvoeren.. dan heb je geen grafische installatie, maar moet je het met tekstcommando's doen (volgens mij)

Gast

  • Gast
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2006/10/29, 14:52:28 »
Citaat van: Florian
Ja..maarre als je te weinig RAM hebt moet je de installatie via de Alternate cd uitvoeren.. dan heb je geen grafische installatie, maar moet je het met tekstcommando's doen (volgens mij)
Ik heb geen alternatieve cdrom

Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2006/10/29, 14:54:22 »
Tip: start je pc op en check of het lampje van je cd-rom speler gaat branden. Zo niet dan moet je dus echt die BIOS in

Gast

  • Gast
Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2006/10/29, 14:55:26 »
Citaat van: Florian
Tip: start je pc op en check of het lampje van je cd-rom speler gaat branden. Zo niet dan moet je dus echt die BIOS in
Het lampje brand niet.

Kan Ubuntu Linux niet installeren
« Reactie #24 Gepost op: 2006/10/29, 14:56:01 »
Neenee ik bedoel: Alternate-cd. Zo heet 'ie. Die kun je ook downloaden en dan branden, is voor pc's met te weinig RAM (en andere systeemeisen) voor de live-cd.