Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: permissions to save  (gelezen 942 keer)

Jeffie

  • Gast
permissions to save
« Gepost op: 2007/11/11, 13:36:27 »
Vorige week laptop gekocht met als grafische kaart een intel X3100,
Na Ubuntu 7.10 erop geinstalleerd te hebben bleek dat hij de kaart niet ondersteunde, ik kan dus geen leuke grafische dingetjes doen, enz...

Na een heuse zoektocht op het internet kwam ik verschillende "oplossingen" tegen, ook op dit forum kwam ik de volgende post tegen:

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/17597

Hieruit hoopte ik de oplossing gevonden te hebben en eindelijk hem te kunnen mijn kaart te laten detecteren...
Dus opende ik via de terminal: gedit /etc/X11/xorg.conf
en wou dezelfde regels vervangen zoals beschreven stond in dit forum, betreft mijn grafische kaart...

Maar als ik op "save" klik komt er een vervelend venstertje tevoorschijn met als tekst:

Could not save the file /etc/X11/xorg1.conf.
You do not have the permissions necessary to save the file.
Please check that you typed the location correctly and try again.

Hoe dit te vermijden? Hoe kan ik wijzigingen aanbrengen en deze daadwerkelijk opslaan?

Dank bij voorbaat!

permissions to save
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/11, 13:41:13 »
gebruik sudo

permissions to save
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/11, 14:54:01 »
Snap je hoe dat werkt met sudo? Anders moet je ff aangeven dat t niet lukt.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline anko

  • Lid
permissions to save
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/11, 15:21:31 »
Gewoon maar gelijk helemaal: sudo gedit /etc/X11/xorg1.conf.
Maar als je verstandig bent doe je eerst sudo cp /etc/X11/xorg1.conf /etc/X11/xorg1.conf.SAV. Hiermee maak je een kopie van het bestand. Altijd makkelijk om bij de hand te houden.
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Jeffie

  • Gast
permissions to save
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/11, 16:23:28 »
ok, het is me gelukt op het bestand te bewerken, wat ik blijkbaar niet had moeten doen :-)

Nu start hij niet meer op in Ubuntu maar komt in een prompt-achtig scherm...

Via deze "prompt" kan ik blijkbaar niet meer naar het bestand gaan om het terug te veranderen,

Windows vista is ook op de laptop geinstalleerd, maar ik zie de partitie niet in windows verkenner zodat ik ook hier het bestand niet kan repareren...

Bestaat er een soort bestandsbeheerprogramma zodat ik in windows alle schijven kan bekijken en kan bladeren in de mappen&bestanden om mijn wijziging ongedaan te maken??

Wel heel jammer dat het zo moeilijk is om een goede driver te vinden voor een intel X3100 grafische kaart!

Offline vanadium

  • Lid
permissions to save
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/11, 17:04:03 »
Je moet een beetje lezen over Linux vooraleer je systeembeheerder wil zijn. Als je het advies van Anko gevolgd hebt, dan heb je een backup bestand, /etc/X11/xorg1.conf.SAV. Als je dat over je gewijzigde xorg.conf schrijft, heb je weer de oude situatie en zou je moeten kunnen starten als voorheen:

sudo cp /etc/X11/xorg1.conf.SAV /etc/X11/xorg.conf

Je kan ook altijd een bestand wijzigen in text mode door een textmode editor te gebruiken.

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Deze editor is vrij eenvoudig te gebruiken, want toont de commandos onderaan het scherm.

Offline jan11000

  • Lid
permissions to save
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/11, 17:27:52 »
Probeer dit eens:

Grafische scherm herstellen:
De tip van Prosper is een goede tip. Maar vermoedelijk volstaat het, om de volgende dingen te doen:

1. start Ubuntu op in Recovery Mode (herstelmodus). Tweede keuze in het menu van opstartlader Grub.

Zie je normaliter geen opstartmenu, druk dan tijdens het begin van de opstart een paar keer op de Escape-toets: dan krijg je het Grubmenu te zien.

Op het einde van de Recovery Mode-opstart krijg je een DOS-achtig terminalscherm.

2. tik in:
sudo apt-get install xresprobe  (gevolgd door Enter)

Dit installeert het pakket xresprobe. Dit helpt bij het herkennen van je beeldscherm en videokaart.

3. tik in:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Nu start er een vragenriedel. Ga meteen akkoord met elk voorgesteld antwoord; maak geen eigen keuzes. Bediening met Tabtoets, *binnenste* Entertoets, spatiebalk en pijltjestoetsen.

Hiermee herconfigureer je je grafische omgeving.

4. tik in:
sudo reboot

Jeffie

  • Gast
permissions to save
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/11, 17:34:32 »
ok, het herstellen van het bestand is gelukt,

nu nog een driver vinden voor de inte l X3100 grafische kaart, maar hierover zal ik een nieuwe post doen in "hardware"

alvast bedankt jongens! Ik ben (voorlopig nog) een newbie op vlak van Linux ;-)