Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Root beveiliging?  (gelezen 1365 keer)

EvB

  • Gast
Root beveiliging?
« Gepost op: 2006/08/01, 17:17:56 »
Ik heb al een tijdje een probleem. Een aantal bestanden kan ik niet verwijderen omdat ze beveiligd zijn. Ik ben er nu ook eindelijk achter waarom; de eigenaar is root. Nu begrijp ik dat best van de bestanden die ook daadwerkelijk zorgen voor het functioneren van Linux, maar ik heb een map met MP3 bestanden (de cd Train of Thought van Dream Theatre, lijkt me niet essentieel voor het functioneren van Linux) staat ook op naam van root, en deze kan ik dus ook niet verwijderen. Niet dat ik dit van plan ben maar het iriteert me enorm dat ik het niet kan als ik zou willen! Heeft iemand een idee hoe ik om deze beveiliging heen kom? Met vriendelijke groet,

Erik.

budster

  • Gast
Root beveiliging?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/01, 17:46:52 »
Je kan ze natuurlijk als root verwijderen of al root kan je andere rechten aan deze bestanden geven.

De slechtste (maar makkelijkste manier) is nautilus als root opstarten, in terminal typen: gksudo nautilus
Dan kan je de bestanden weghalen.

Netter is het met sudo rm [bestands naam]
beetje lastiger als je meerdere bestanden wilt verwijderen dan kan je * als wildcard gebruiken, alle mp3's = sudo remove *.mp3 ( je moet dan natuurlijk wel in de map staan waar je de bestanden wilt weghalen, anders moet je het path ervoor zetten.

Of sudo chmod 777 [bestandsnaam] en dan kan je daarna de map als gebruiker weghalen. (hier ook even op je path letten)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Root beveiliging?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/01, 18:11:03 »
of je kan je gebruiker owner maken van die map:
"sudo chown -R gebruikersnaam:gebruikersnaam /home/gebruikersnaam/mp3" bijvoorbeeld
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

EvB

  • Gast
Root beveiliging?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/02, 11:01:44 »
Het als root verwijderen.. root is gewoon een gebruiker dan? Dan heb ik vermoedelijk niet opgelet tijdens het installeren :S.. ik heb er namelijk geen password voor. Klopt deze aanname? Tot zo ver; bedankt!

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Root beveiliging?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/02, 11:37:25 »
root is de hoofdgebruiker en heeft toegang en rechten tot alle mappen. Gij zijt gebruiker en om beveiligingsreden krijgt gij niet de rechten om alles en overal zomaar aanpassingen uit te mogen voeren. Zo hebben virussen ook geen kans als ge ingelogd zijt onder uw gebruikersnaam.

Wil je meer weten over root dan stel ik voor dat je eens de wiki over de Terminal doorbladert onderaan mijn post hier.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

socratux

  • Gast
Root beveiliging?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/02, 12:14:53 »
root is je administrator zoals bij windows, dit kan tevens een gebruiker van de computer zijn.
Mocht je je passwd nog niet ingestelt hebben of willen wijzigen, dan doe je dit met:

sudo passwd

Met de Gebruiker root zou je in principe zo min mogelijk willen, hiervoor gebruik je dan als ee nadnere gebruiker het commando sudo, dat je tijdelijk de rechten geeft als Super-User.

EvB

  • Gast
Root beveiliging?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/03, 14:39:37 »
Okay, bedankt! Ik zal er eens op studeren (ja dat moet als beginnende gebruiker nog :P).