Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: na installatie ubuntu karmic, start deze niet goed op  (gelezen 2034 keer)

Offline JAHOE

  • Lid
na installatie ubuntu karmic, start deze niet goed op
« Gepost op: 2010/03/06, 12:33:38 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw en heb nog weinig ervaring met linux behalve dat ik het zo nu en dan eens heb geinstalleerd op een oude pc.
Dat heb ik ook nu weer gedaan omdat XP me te langzaam wordt op deze bak. Het is een oude Athlon XP 3200+ machine, socketA

Ik ben niet vies van een beetje hobbyen en heb hier zelfs het een leerboek Linux liggen. Wat niet wegneemt dat ik toch graag met de gui zal werken omdat ik nog niet erg thuis ben in alle slimme commando's. Maar wie weet in de toekomst...

Nu heb ik eerst ubuntu 9.10 op een volledige lege disk zonder partities gepoogd te installeren (een gekochte ubuntu cd met zo'n tijdschriftje erbij). Maar die install liep niet, kwam niet eens in het partitiemenu.
Toen eerst maar eens XP erop gezet op te checken of er niet iets met hardware is. Ik krijg wel zo nu en dan bij het opstarten een bios fout dat hij met de verkeerde cpu snelheid zou zijn geboot. Dus dat is al twijfelachtig.  Maar goed XP installeerde prima. Dus ik besloot om ubuntu ernaast te zetten in de beschikbare niet gepartioneerde ruimte. Dit heb ik gedaan met een gedownloade image omdat die gekochte cd het niet lekker deed.
Nu leek dit goed te gaan. Na installatie kom in in de grub bootloader en kan kiezen tussen  ubuntu, ubuntu (recovery) en XP.
Maar als ik dan de gewone ubuntu kies wordt het scherm zwart, een cursor linksboven eventjes en verder gebeurt er helemaal niets.
Toen middels de ubuntu (recovery) optie. Dan gebeurt er iets meer. Hij komt in een recovery menu en uiteindelijk kan ik in de root komen en zowaar lukt het me dan om met xstart de gui op te starten. En dan lijkt het ook allemaal prima te werken.
Maar gewoon opstarten lukt dus niet. Heb ook nog de optie recovery broken packages gedaan waarmee hij van alles ging updaten en zelfs een nieuwe kernel. Daarmee werd ook het grub menu uitgebreid met deze versie. Maar ook die start niet lekker op, alleen weer via de recovery optie.

Een heel verhaal, maar een duidelijke vraag: is dit een bekend fenomeen, of kan het toch iets met mijn hardware zijn of is er wellicht toch iets in de ubuntu installatie niet helemaal lekker? Ik hoor graag en hoop op wat hulp hoe ik dit kan oplossen of hoe ik de oorzaak kan achterhalen.

mvg
Jan

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: na installatie ubuntu karmic, start deze niet goed op
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/06, 13:26:02 »
Hoeveel ram geheugen heb je?
Verder, als er niet snel een oplossing komt zou je in de tussentijd kunnen kijken of hij het wel doet tijdens een live sessie met de CD. (Booten met CD en kiezen voor uitproberen)

Offline JAHOE

  • Lid
Re: na installatie ubuntu karmic, start deze niet goed op
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/06, 16:31:56 »
ik heb er 1gig ddr Ram in zitten.
Ik kan dus wel gewoon met gnome werken, maar alleen via een omweg.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: na installatie ubuntu karmic, start deze niet goed op
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/07, 00:35:59 »
Als je Ubuntu wel kan opstarten vanuit de recovery modus, dan is het geen hardwareprobleem.

Het probleem lijkt me hier eerder een probleem met Grub. Ik denk dat het een goed idee is om te proberen Grub te herinstalleren. Hier vind je een handleiding hierover.

Werkt een herinstallatie van Grub ?

Trouwens, ik neem aan dat de partitie waar Ubuntu zich op bevindt /dev/sda1 is en dat Windows XP zich bevindt op /dev/sda0.

Offline timosha

  • Lid
Re: na installatie ubuntu karmic, start deze niet goed op
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/07, 12:16:29 »

Trouwens, ik neem aan dat de partitie waar Ubuntu zich op bevindt /dev/sda1 is en dat Windows XP zich bevindt op /dev/sda0.

Wat is /dev/sda0 ?
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline JAHOE

  • Lid
Re: na installatie ubuntu karmic, start deze niet goed op
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/07, 13:59:43 »
/dev/sda1 = ntfs   = boot
/dev/sda2 = extended
       dev/sda5  = Ext4
       dev/sda6 = linux-swap

Ik heb eigenlijk liever XP eraf...
« Laatst bewerkt op: 2010/03/07, 14:02:13 door JAHOE »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: na installatie ubuntu karmic, start deze niet goed op
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/07, 14:45:07 »
Probeer eens het volgende, dit heb ik een aantal keren gehad:
Gewoon opstarten, tot je een zwart scherm krijg.
Dan type je Ctrl-Alt-F1
Hier kan je inloggen in een terminal.
Dan weer met Ctrl-Alt-F7 naar de grafische mode, werkt het nu wel ?

Andere mogelijke oplossing:
Zorg voor een werkende bekabelde netwerk verbinding.
Start op in de veilige mode, je kunt dan weer inloggen in de tekst mode.
kies de optie "inloggen als root met netwerk".
apt-get update
apt-get upgrade
reboot

Gaat alles nu beter ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline JAHOE

  • Lid
Re: na installatie ubuntu karmic, start deze niet goed op
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/07, 20:21:24 »
het lukt me alleen om als root in te loggen via de recovery optie. Volgens is verder de root user niet geactiveerd? Zal wellicht te maken hebben met een optie die ik blijkbaar bij installatie heb gekozen.
Ik liep er ook al tegen aan toen ik gparted wilde opstarten.

Daarnaast nog een ander probleempje. Ik heb geen geluid en in de geluidsopties zie ik ook geen devices staan. Met de tips die ik middels de zoek opties hier vond, kwam ik er wel achter dat ze wel gewoon netjes herkend worden door ubuntu. Als root (via recovery optie) heb ik wel gewoon geluid. Dus dat lijkt een rechtenkwestie?

[update]Wat van de boevenstaande opties nu geprobeerd
1) Grub herinstall zoals in de link van joshua hielp niet. Al kan het zijn dat er iets niet goed is gegaan. Wat me opviel is dat ik met een verse install van 9.10, GRUB versie 1,97beta heb en niet 2.0 en ik meen in die link te lezen dat in 9.10 grub2.0 zit?

Met Cntrl-Alt-F1gebeurt er niets, behalve een flits van een groene balk en dankomt ie weer in de knipperende cursor linksboven en kan dus ook niet inloggen.
en de update optie heeft ook nog niet geholpen.
Zal nog een poging doen met Grub te herinstalleren
« Laatst bewerkt op: 2010/03/08, 22:43:48 door JAHOE »

Offline JAHOE

  • Lid
Re: na installatie ubuntu karmic, start deze niet goed op
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/11, 21:18:07 »
tja het probleem is toch iets anders. Ik heb eens wat langer gewacht en na enkele minuten komt het inlogscherm van gnome toch naar voren.
Dus het is niet dat ie niet opstart, maar dat het zo lang duurt dat een normaal mens denkt dat hij het niet gaat doen....


Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: na installatie ubuntu karmic, start deze niet goed op
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/11, 21:27:51 »
Dit lijkt alsof je GRUB niet goed staat.
Lees dit draadje eens door: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/duurt-lang-voordat-grub-menu-komt/, kan je daar wat mee?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline JAHOE

  • Lid
Re: na installatie ubuntu karmic, start deze niet goed op
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/11, 22:12:36 »
zoiets denk ik ook, maar Grub komt wel snel, alleen daarna bij het kiezen van het OS duurt het een tijdje, dus een stap later dan bij de link die je geeft.

sudo update grub werkt overigens niet: command not found

heb met gparted nog geprobeerd om de boot over te zetten van de primaire windows partitie (sda1) naar de EXT2 die in de extended partitie
zit.  eigenlijk wil ik de xp eraf en dan alleen ubuntu in de primaire partitie. Of maakt dat niet uit?


jan@ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 163.9 GB, 163928604672 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19929 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x792de8cb

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1        5099    40957686    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2   *        5100       19929   119121975    5  Extended
/dev/sda5            5100       19555   116117788+  83  Linux
/dev/sda6           19556       19929     3004123+  82  Linux swap / Solaris
jan@ubuntu:~$ ^C
jan@ubuntu:~$

Offline jonux

  • Lid
Re: na installatie ubuntu karmic, start deze niet goed op
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/13, 13:54:11 »
hmm, ik heb iets soortgelijks.
Soms start mijn PC traag op, ook in de BIOS wordt niet alles snel herkend.
Ik heb zo'n USB multi-slot kaartje in m'n PC met SD/Xd slots etc.
Ik denk dat dit niet goed werkt ( niet goed herkend wordt) of defect is.
Tijdens het opstarten proberen achtereen volgens de BIOS, GRUB en UBUNTU te bepalen of hier ook extra storage (t.b.v. boot) zit.
dit slaagt echter niet.
Gevolg : hangups met lange timeouts in BIOS, GRUB en ook vertraagde Gnome login schermen.

Heb jij ook van deze hardware ? probeer deze eens los te koppelen.

Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline JAHOE

  • Lid
Re: na installatie ubuntu karmic, start deze niet goed op
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/14, 21:02:38 »
hmm er zit een multi card reader in (die het nooit goed heeft gedaan omdat ik nooit de draadjes juist heb aan weten te sluiten op het moederbord). Ik zal hem eens loskoppelen